ארכאוהיפוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןארכאוהיפוס
איור אפשרי
איור אפשרי
תקופה
סוף אוליגוקן-תחילת מיוקן 30.8–13.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מפריטי פרסה
משפחה: סוסיים
סוג: ארכאוהיפוס
מינים
  • Archaeohippus blackbergi
  • Archaeohippus mannulus
  • Archaeohippus mourningi
  • Archaeohippus penultimus
  • Archaeohippus stenolophus
  • Archaeohippus ultimus
שם מדעי
Archaeohippus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארכאוהיפוס (שם מדעי: Archaeohippus; מילולית: "סוס עתיק/ישן") הוא סוג נכחד של סוס, שחי באמריקה הצפונית מסוף האוליגוקן לתחילת המיוקן שלפני 30.8 עד 13.6 מיליון שנה מהיום. התגלו ממנו מספר ממצאים בעלי שלד ייחודי. ייתכן שסוס זה חי באיים ועבר גמדיות איים, מאחר שהוא הגיע רק למשקל 20 קילוגרם, קטן בהרבה מסוסי תקופתו כמו המיוהיפוס.

עם זאת הסוס נחשב למתקדם יחסית במבנה שיניו החזקות יחסית ומפרקי הרגליים הארוכים באופן יחסי, שעזרו לו לנוע במהירות. עדיין הוא לא היה יכול לרעות עשבים והאצבעות שלו כללו 3 אצבעות, מאפיין המקשה על הריצה המהירה של הסוסים המודרניים. במאפייניו הוא דמה לפראהיפוס מתקופתו ונחשב למאובן מעבר בין הסוסים הפרימיטיביים ביותר למתקדמים והגדולים יותר. הוא התקיים ביערות או בתת-יערות וייתכן שנכחד עם היעלמותם במשך המיוקן.

ממצאי סוס זה התגלו בפאונת מסקל שבערוץ קוטונווד (Cottonwood Creek) באורגון וב-1886 שויכו בידי חוקר המאובנים אדוארד דרינקר קופ לסוג אנכיתריום. כמה חוקרים שבחנו את העצמות החלו לפקפק בהבחנה זו וב-1909 הוא הופרד לסוג עצמאי. אך ב-1932 החוקר ויליאם דילר מתאו (אנ') סיווג אותו לתת-סוג של פראהיפוס, עקב צורתם הדומה. עם זאת היו לו מאפיינים ייחודיים והוא הוחזר לסוגו הנפרד.

לאורך המאה ה-20 התגלו מאובנים של ארכאוהיפוס לאורך אמריקה הצפונית, בעיקר בפלורידה ובאורגון אך גם צפונה עד ססקצ'ואן בקנדה ודרומה עד לאזור תעלת פנמה. חלק מהממצאים כללו טוחנות גדולות שאולי שויכו אליו אך מצויים במחלוקת מדעית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארכאוהיפוס בוויקישיתוף