ארכאותיריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןארכאותיריס
ארכאותיריס
תקופה
קרבון פנסילבני 306 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
סדרה: פליקוזאוריה
משפחה: אופיאקודונטיים
סוג: ארכאותיריס
מין: Archaeothyris florensis
שם מדעי
Archaeothyris
רייסז, 1972
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של מבנה הגולגולת שנמצא

ארכאותיריס (שם מדעי: Archaeothyris) הוא סוג של חולייתן קדום, שהיה אולי מראשוני הסינאפסידים, לצד האכינרפטון (Echinerpeton), שהתגלה לצידו. הוא התגלה בנובה סקוטיה, קנדה. סוג זה הוגדר בידי החוקר הקנדי רוברט רייז ב-1972 ובתוכו נכלל מין יחיד - Archaeothyris florensis. משמעות שמו היא: "חלונות קדומים", על שם פתחי הצד של הגולגולת שלו. דבר זה נפוץ יותר אצל זוחלים קדומים, מה שמראה על הפרימיטיביות שלו. עם זאת הוא בעל תכונות המוכיחות שהיה סינאפסיד אמיתי.

הארכאותיריס התקיים במהלך הקרבון הפנסילבני שלפני 306 מיליון שנה. הוא הגיע לאורך 50 ס"מ ודומה במראהו ללטאה גדולה כמו כוח. עם זאת מבנה הראש שלו היה מוארך מעט, עם פתח לסת גבוה משל רוב הזוחלים. הוא היה בעל שיניים מחודדות דומות לניבים שהעידו שהיה אוכל בשר. מבנה הלסת עזר לו לסגור במהירות את הפה על טרף כמו חרקים או חולייתנים קטנים. הוא גם היה בעל רגליים חזקות ויציבות שניצבו מתחת לגופו.

הארכאותיריס חי כנראה בביצות של נובה סקוטיה הקדומה, כשבאותו זמן קנדה הייתה חמימה בהרבה מכפי שהיא כיום והזכירה את ביצת האוורגליידס של פלורידה וכוסתה ביערות שרכים עצומים. הוא ניזון כנראה מחרקים ומדו-חיים שמצא בביצות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארכאותיריס בוויקישיתוף