ארכיון 81

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארכיון 81
Archive 81
כרזת הסדרה
כרזת הסדרה
מבוסס על פודקאסט באותו שם
סוגה אימה
מסתורין
יוצרים רבקה סוננשיין
פול האריס בורדמן
כותבים רבקה סוננשיין
פול האריס בורדמן
מייקל נרדוצ'י
אוואן בלייווייס
בובאק אספרג'אני
הלן לי
דניאל פאוול ומארק סולינג'ר
בימוי רבקה תומאס
הייפא אל-מנסור
ג'סטין בנסון
ארון מורהד
שחקנים מאמדו אצ'יי
דינה שיהאבי
מרטין דונובן
מאט מקגורי
ג'וליה צ'אן
אוואן ג'וניגקייט
אריאנה ניל
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיק רבקה סוננשיין
פול האריס בורדמן
אמנדה קיי פרייס
מפיקים בפועל ג'יימס ואן
מייקל קליר
אנטואן דווייהי
רבקה תומאס
חברת הפקה אטומיק מונסטר הפקות
סוננשיין הפקות
הפצה נטפליקס
עורכים אמליה אולוורדן
ג'ואל טי' פאשבי
פטריק ג'יי סמית'
טיילר ל' קוק
מייקל סקוטי, הבן
אתר צילומים פיטסבורג, פנסילבניה
צלמים בובי בוקאוסקי
נת'אנייל גודמן
ג'ולי קירקווד
דינה שיהאבי[1]
טכניקת צילום נקודת מבט סובייקטיבית (אנ')[2]
מוזיקה בן סליסבורי (אנ') וג'ף ברואו (אנ')[3]
אורך פרק 45 עד 58 דקות
שידור
רשת שידור נטפליקס
פורמט (תמונה) יחס גובה-רוחב 16:9 בהפרדה גבוהה[4]
פורמט (קול) דולבי דיגיטל, דולבי אטמוס (אנ')[4]
תקופת שידור מקורית 14 בינואר 2022 – 24 במרץ 2022 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור בישראל 14 בינואר 2022
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb

ארכיון 81אנגלית: Archive 81) היא סדרת אימה ומסתורין בהפקת "אטומיק מונסטר הפקות". הסדרה הופצה לצפייה על ידי שירות הזרמת המדיה "נטפליקס" ב-14 בינואר 2022.[5] יוצרת הסדרה היא רבקה סוננשיין ששמשה כמפיקה אחראית, בצוותא עם המפיקים פול האריס בורדמן (אנ') שגם כתב את התסריט, ג'יימס ואן, מייקל קליר, אנטואן דווייהי ורבקה תומאס (אנ').[6][7] בתפקידים הראשיים משחקים מאמדו אצ'יי ודינה שיהאבי.

שם הסדרה שאול משמו של פודקאסט העוסק בסיפורת אימה, והיא מבוססת באופן רופף על תוכני העונה הראשונה של הפודקאסט[8][6][7][9] המופק על ידי דניאל פאוול ומארק סולינג'ר.[10] העלילה לא מצביעה על משמעות כלשהי, הסבר או הקשר של המספר 81.[11] בצילומי הסדרה נעשה שילוב של צילום קולנועי קונבנציונלי (מצלמה אובייקטיבית) עם סגנון הפאונד פוטג' המבוסס על צילום מנקודת מבט סובייקטיבית (POV),[12] תוך הבחנה מכוונת בין איכויות הצילום.[13]

הסדרה כללה עונה אחת יחידה, ולא חודשה לעונה נוספת.[14]

תקציר הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארכיונאי דן טרנר (מאמדו אצ'יי) עוסק ברסטורציה ודיגיטציה של סרטי וידאו ישנים עבור המוזיאון האמריקאי לקולנוע. כילד, נספו בני משפחתו של דן בשרפה מסתורית בביתם ששכן במחוז וסטצ'סטר, ניו יורק: אביו, ד"ר סטיבן טרנר שהיה פסיכולוג באוניברסיטת ניו יורק, אשתו, ובתם אמילי, אחותו הגדולה של דן, אשר ניצל מכיוון שיצא לטייל עם הכלבה קליאו. עקב האסון, דן סבל מבעיות נפשיות, ולקה בהתמוטטות עצבים.

דן מקבל לידיו סרט צלולואיד ששלחה לטיפולו מלונדון אישה בשם איווי קרסט, בתו של הבמאי המנוח ויליאם קרסט אשר יצר בשנת 1958 סדרת אימה אנתולוגית בשם "המעגל". הסדרה לא שודרה מעולם מכיוון שסרטי הצילום נעלמו אחרי מותו של קרסט, ואיווי מצאה את הסרט בעזבונו, ולא יודעת מה יש בו. שנית, דן מקבל סדרת קלטות אנלוגיות Hi8 (אנ') פגומות לשחזור, לבקשת וירג'יל דוונפורט, נשיא תאגיד "LMG" ומייסד חברת "ולספרינג" (באנגלית: Wellspring), שייצרה ערכות לבדיקת סמני DNA. את הקלטות צילמה במרץ 1994 מלודי פנדראס (דינה שיהאבי), אשר לצורך תזה לדוקטורט באנתרופולוגיה תרבותית, חקרה קהילה שהתגוררה בבית הדירות "ויסר" באיסט וילג', ולשם כך השתכנה בדירה בבניין וריאיינה דיירים. לאמיתו של דבר, מלודי באה לשם לחפש את אמה הביולוגית, ההיסטוריונית הנעדרת ג'וליה בנט, שזו הייתה כתובתה הידועה האחרונה. הקלטות חולצו פגומות משרפה שכילתה את הבניין ב-26 במרץ 1994, ובשל מצבן, לא ניתן להעביר את הקלטות ממקומן, ודוונפורט מציע לדן 100 אלף דולר כדי שיעבור לעבוד במתקן מחקר בהרי קטסקיל, ששימש בעבר את "ולספרינג".[15][16] דן מסרב להצעה, אחרי שמתברר שדוונפורט יודע פרטים חסויים על נסיבות אובדן משפחת טרנר. אולם בקלטת הראשונה שצילמה מלודי, דן רואה תמונה שלה בחברת כלבה שהוא מזהה כקליאו, לפי הקולר שעל צווארה. התעלומה משכנעת את דן לקבל את העבודה.

את העלילה מניעה דמותו של "קָאֵלֵגוֹ", ישות על-טבעית שחציה אל וחציה שד. קאלגו שולט בעולם האחר המקביל לעולם הזה, שואף לאחד את שני העולמות ליקום אחד תחת שלטונו, ובוחר את מאמיניו שיפתחו עבורו את המעבר בבוא העת.[17] פתיחת המעבר מתאפשרת רק פעם ב-70 שנה, כאשר כוכב השביט "כארון" נכנס למערכת השמש ונראה בשמי כדור הארץ. השביט "כארון" היה מחציתו של צמד גופים קוסמיים, והוא נקרא על שמו של כארון, עוזרו של אל השאול האדס ומשיט מעבורת המעבירה מתים מעולם החיים אל השאול על פני הנהר סטיקס, ולכן מכונה "משיט המעבורת". הגוף הקוסמי השני התרסק על כדור הארץ לפני מיליוני שנים, והשאיר על האדמה אבן חן שחורה נדירה, בשם "כארוניט". בכל מקום שבו מחזיקים חסידיו של קאלגו את האבן, מתפשט עובש שחור המבשר על נוכחותו, וגורם להזיות.[18] המאמינים סבורים שקאלגו ייטיב עם האנושות, אולם מפגש מכשפות (אנ') בשם "בָּלְדוּנְג" ראה בו את צדו ההרסני, ובמאה ה-14 כלאו מכשפות הבלדונג את רוחו של קאלגו בתוך פסל, וכדי למנוע את שחרורו, הן ויתרו על כוח הכישוף שלהן, וחיות על פני האדמה כבנות אדם רגילות. כדי לשחרר את רוחו של קאלגו מהפסל, יש צורך בדם של מכשפת בלדונג, ונוכחותה נדרשת לטקס פתיחת המעבר.[19]

בשנות ה-20 של המאה ה-20 הקימה משפחת ווס (Vos) מניו יורק את "אגודת ווס", כת של חסידי קאלגו, שפעלה לזמן אותו לעבור מהעולם האחר לעולם הזה. לשם כך, גנבה אייריס ווס, מנהיגת הכת וממשיכת דרכו של אביה, את פסל קאלגו ואת ספר הפולחן הכולל את הלחש המזמן אותו. בשנת 1924, בלילה שבו נראה השביט "כארון", ביקשה אייריס לזמן את קאלגו לעבור מהעולם האחר, אך בשיאו של הטקס נשרף בית אחוזת ווס ונחרב, והכת נכחדה. בניין "ויסר" הוקם על חורבות אחוזת ווס, על ידי אדריכל שזהותו לא ידועה. הבניין נשרף במרץ 1994בנסיבות שלא התבררו, ו-13 מדייריו נחשבו מאז כנעדרים, בהם מלודי פנדראס.

ככל שהוא מתעמק בסיפורה של מלודי, דן משתכנע שהוא יכול להצילה מהסוף המבעית שאותו חוותה 25 שנים קודם לכן.[20][21] תוך כדי מאמציו לגלות מה גרם לשרפה ב"ויסר" ומה עלה בגורלה של מלודי, דן חווה הזיות וחלומות שבהם הוא משוחח איתה. בנוסף, דן מתחקה אחר נסיבות האסון שבו נספתה משפחתו,[15] ובסדרה שזורים קטעי פלשבק מילדותו.

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות שחקנים עיקרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים תפקידים תיאור
מאמדו אצ'יי דן טרנר ארכיונאי המשקם קלטות וידאו פגומות. מתחקה אחר גורלה של מלודי פנדראס.
דינה שיהאבי מלודי פנדראס דוקטורנטית לאנתרופולוגיה הנעדרת משנת 1994. חקרה כת ששכנה בבית הדירות "ויסר" שבאיסט וילג'.
מאט מקגורי מארק היגינס חברו של דן ומפעיל פודקאסט הפאונד פוטג' העל-טבעי "אותות מסתוריים".
מרטין דונובן (אנ') וירג'יל דוונפורט נשיא תאגיד "LMG" ומייסד חברת "ולספרינג" לייצור ערכות לבדיקות DNA. מעסיקו של דן טרנר.
אוואן ג'וניגקייט סמואל ספייר / אלכסנדר דוונפורט מנהיג כת חסידי קאלגו שפעלה בבניין "ויסר".
ג'וליה צ'אן (אנ') אנאבל צ'ו חברתה של מלודי ושותפתה לדירה; ציירת.
אריאנה ניל[22] ג'ס לואיס ילדה בת 14 שהתגוררה בבניין "ויסר", וסייעה למלודי להכיר את הדיירים.

שחקני משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים תפקידים תיאור
צ'ארלי הדסון ה-3 דוקטור סטיבן טרנר אבא של דן; פסיכולוג שטיפל במלודי ונחשד כמצית השרפה בביתו.
קייט איסטמן תמרה סטפאנו דיירת ב"ויסר"; מלחינת אופרה ופעילה בכת של סמואל ספייר.
אידן מארישואו ג'ון סמית' שוער בניין "ויסר"; פעיל בכת של סמואל.
קריסטין גריפית' קסנדרה וול דיירת ב"ויסר"; פעילה בכת של סמואל.

שחקנים אורחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים תפקידים תיאור
מרטין סולה האב רוסו כומר שטיפל בג'ס באמצעות גירוש שדים.
טרייס מלאכי דן טרנר כילד ניצל מהשרפה בבית משפחת טרנר.
ג'קסון רוז מור אמילי טרנר אחותו הגדולה של דן, נספתה בשרפה בבית טרנר.
אפריקה מירנדה (אנ') גב' טרנר אימו של דן, נספתה בשרפה בביתם.
סול מירנדה (אנ') ביאטריז רייס דיירת ב"ויסר"; מדיומית.
ג'מילה רייט אריקה לואיס אמא של ג'ס.
ז'קלין אנטרמיאן (גר') בובי / ג'וליה בנט אמה הביולוגית של מלודי ומכשפת בלדונג.
ג'ורג'ינה הייג אייריס ווס מייסדת כת "אגודת ווס" שנכחדה בשרפה בשנת 1924.
גילס גירי לוקאס ווס אחיה של אייריס ופעיל באגודת ווס.
ניק פודאני ג'ונה ווס אחיה הצעיר של אייריס ופעיל באגודת ווס.
אלן אדייר אמה טריליי מכשפת בלדונג שנסתה לגנוב את ספר הפולחן מאייריס ווס בשנת 1924.
מישל פדרר (אנ') איווי קרסט בתו של ויליאם קרסט, יוצר סדרת האימה "המעגל" בשנת 1958.
מיצי אקאהה ג'יל בת זוגו לשעבר של דן טרנר. רכשה את ארכיון ויליאם קרסט.
אחלאם עבאס ג'וליה בנט הצעירה נטשה את מלודי כתינוקת בת חודשיים.

סקירת הפרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה
מס' בסדרה מס' בעונה שם הפרק בימוי תסריט תאריך שידור מקורי
1 1 אותות מסתוריים רבקה תומאס פול האריס בורדמן ורבקה סוננשיין 14 בינואר 2022
דן עובר למתחם המבודד, שבו אין חיבור לאינטרנט, והקליטה הסלולרית מוגבלת, אך יש טלפון קווי. דוונפורט מצייד אותו בצמיד אלקטרוני להזעקת עזרה רפואית, לאור הרקע הנפשי שלו. לשם איתור מידע באינטרנט נעזר דן בחברו מארק היגינס, מפעיל הפודקאסט "אותות מסתוריים". דן חושד שמאזינים לקו הטלפון, ומוצא ביער נקודה שבה יש קליטה סלולרית. את פניה של מלודי ב"ויסר" קיבל השוער ג'ון סמית'[א] ששיכן אותה בדירה ששכרה. היא שאלה אותו אם הכיר דיירת בשם ג'וליה בנט, אך הוא סירב למסור פרטי דיירים, והוסיף שהקומה השישית מחוץ לתחום. מלודי התוודעה לג'ס בת ה-14 שהתגוררה בבניין, ועשתה שליחויות עבור הדיירים. הילדה שאלה אם סמואל הביא את מלודי לבניין, אך מלודי לא ידעה מיהו סמואל. בלילה הראשון שלה בדירה, היא שומעה צלילי מוזיקה עמומים העולים דרך פתח האוורור בקיר, אך איש לא ענה לקריאותיה. ג'ס הכירה בין מלודי לדיירת תמרה סטפאנו בת ה-30, מלחינה המחברת אופרות ניסיוניות. לשאלת מלודי אם יש לה קשר לצלילים ששמעה בלילה, תמרה ענתה בשלילה. היא השמיעה למלודי וג'ס את המערכה הראשונה מהאופרה "כור המצרף", שהיא מתעתדת להעלות בקרוב. למשמע המנגינה, נתקפה מלודי חרדה והתמוטטה. במהלך שיחה עם מלודי, ג'ס חוותה התקף אפילפטי. אחרי שהיא נרגעה, היא שאלה אם מלודי סבורה שהיא, ג'ס, יכולה להכיל בתוכה עולם חדש ושונה. התמונה נקטעת כאשר מלודי אומרת למצלמה ש"הם" חטפו את ג'ס. מלודי נאבקה בשני גברים מהמרכז הפסיכיאטרי רוקלנד (אנ') שבאו לקחת אותה, בליווי פסיכולוג. דן נדהם לזהות באיש את אביו. הפרק מסתיים כשדוונפורט צופה בדן באמצעות מצלמות האבטחה שבמתקן.
2 2 ולספרינג רבקה תומאס רבקה סוננשיין 14 בינואר 2022
דן מתקשר בסלולרי מהיער למארק וטוען שדוונפורט ידע מה יש בקלטות, והוא משקר. מארק משכנע אותו להמשיך בעבודה כדי להבין את חלקו של אביו בסיפור, ודן מבקש ממנו לגשת למקום שבו מאוחסנות התיקיות הישנות של אביו, ולחפש תיקיה על שם מלודי פנדראס. באמצעות ג'ס הכירה מלודי את האב רוסו שטיפל בג'ס, ואת הדיירות קסנדרה וול וביאטריז רייס הקוראת בקלפים. מלודי שאלה אם ביאטריז הכירה את ג'וליה בנט, וזו ענתה שהאישה שמחזיקה בדירה 4ג' לא נראתה כבר שנים. בחדר המדרגות היא פגשה את סמואל, שהזמין אותה בחביבות לצאת איתו להצגת האופרה שהעלתה תמרה. למשמע המוזיקה באולם, מלודי נתקפה חרדה. סמואל הרגיעה אותה וסיפר שהוא מרצה ללימודי רנסאנס וימי הביניים באוניברסיטת קולומביה. ד"ר סטיבן טרנר השאיר הודעה על המשיבון של מלודי, ממנה התברר שהיא הייתה מטופלת שלו. חברתה של מלודי, הציירת אנאבל, הגיעה במפתיע והשתכנה בדירתה. דן רואה ביער אדם במעיל אדום מציץ לעברו ובורח, ומברר עם משרדו של דוונפורט אם יש במקום מישהו מלבדו, אך המזכירה מתעלמת מהשאלה. באחד הלילות גילתה מלודי שדיירים קיימו טקס פולחן במועדון שלהם, מול ארון ובתוכו פסל. דן הצליח לקלוט מסרטון הטקס רק את המילה "קָאֵלֵגוֹ". הוא מוצא מרתף נסתר נעול במנעול צירופים, ובו קלסרים עם הכיתוב "ולספרינג". דוונפורט מופיע פתאום ומספר לדן שאביו הוא שהצית את השרפה בביתם. האוניברסיטה חקרה תלונה אנונימית נגד ד"ר טרנר, והוא סבל כנראה מהתמוטטות עצבים. דוונפורט מספר עוד שהוא הקים את חברת "ולספרינג" לבדיקות DNA בשנת 2006, אך הפרויקט נכשל אחרי שהרשויות גילו עניין במידע. מארק מספר לדן שאין מידע מתועד על חברת "ולספרינג", אך הוא מצא קלטות שמע שבהן הקליט ד"ר טרנר את הפגישות עם מטופליו, ושלף את הקלטות שסומנו "מ. פנדראס". מארק מפתיע ומספר שמלודי לא מתה בשרפה ב"ויסר", אלא חיה בפיטסבורג, ואולי היא יודעת מה קרה לאבא של דן.
3 3 אימה במעברים ג'סטין בנסון וארון מורהד מייקל נרדוצ'י 14 בינואר 2022
ג'וליה בנט, אמה הביולוגית של מלודי, נטשה אותה במנזר סנט ג'וזף בגיל חודשיים, והשאירה איתה טבעת. הנזירות גידלו אותה עד גיל 10. כילדה, סבלה מלודי ממצבים שבהם חוותה את קיומו של "מקום אחר", אותו נהגה לקשקש על דפי נייר. אמה המאמצת, ליילה, מתה משבץ מוחי באביב 1992, אז חזרו החזיונות לפקוד את מלודי, והיא פנתה לעזרתו של ד"ר טרנר. בחיפוש אחר בתה, ג'וליה שלחה למנזר מכתב עם הכתובת של בניין "ויסר", ובעקבות זאת הגיע מלודי לבניין. מכיוון שג'ס סבלה מפרכוסים חוזרים ונשנים, שלחה אותה אמא שלה, אריקה, לטיפולים אצל האב רוסו, ומלודי לקחה את ג'ס אל ד"ר טרנר מאחורי גבה של אריקה. מלודי, אנאבל ותמרה חילצו את ג'ס מידי האב רוסו בעת שהוא ביצע בה גירוש שדים בדירתה. בא סמואל, סילק את הכומר והבטיח לממן לג'ס עזרה של אנשי מקצוע. מלודי רדפה אחרי האב רוסו לנזוף בו, והוא ענה לה שהיא לא תמצא בבניין את מי שהיא חיפשה, ומוטב לה לעזוב במהרה, כי מדובר במקום אפל. בהווה, מארק מגלה שד"ר טרנר הושעה מעבודתו באוניברסיטה בעקבות פרסום תכנים שפגעו במוניטין של המוסד. דן מתחבר למצלמות האבטחה באמצעות ברז ערפד (אנ'), וממפה את האזורים שאינם מצולמים. אישה בשם בובי באה למתחם ומציגה את עצמה כאחראית התחזוקה, ודן מבקש ממנה לפתוח עבורו את הקפלה שבמרתף, שם אין מצלמה. בינתיים, מארק הולך לפגוש את מלודי פנדראס הקשישה. כאשר היא מספרת לו שאיננה זוכרת דבר מליל השרפה, והקלטות היו מזויפות, מתחוור למארק שמדובר במתחזה שאימצה את זהותה של מלודי שאושפזה כ"אלמונית", והוא מסיק שמלודי האמיתית מתה. דן מתחיל לחלום שהוא פוגש את מלודי ומשוחח איתה. באחד החלומות, מלודי משוחחת איתו דרך המחשב, וכשהיא עוזבת, באה קסנדרה וול ומזהירה אותו: הישאר בחוץ!
4 4 קולטי הרוחות ג'סטין בנסון וארון מורהד אוואן בלייווייס 14 בינואר 2022
דן הוזה פגישות עם מלודי, המעכבות את עבודתו. בפגישתם ביער, מלודי מבקשת מדן שיסביר לה איך היא הגיעה לשם. בעבר, מלודי ואנאבל באו לראיין את קסנדרה וול, שהראתה להן חפצי פולחן של אחותה האמנית המנוחה אלינור וול, אשר השתייכה לכת "קולטי הרוחות" של אמנים-מדיומים. למעשה, קסנדרה ואלינור היו נאהבות שהתחזו לאחיות. קסנדרה ענדה תכשיט עם אבן כארוניט שחורה, שמלודי ראתה בתוכה השתקפות מבהילה. בדירה נמצא גם הארון ששימש בטקס של הדיירים. קסנדרה הזמינה את מלודי לסעודה חגיגית, ונתנה לאנאבל צנצנת עם צבע שחור עשוי מכארוניט, שהיה של אלינור, ובו היא ציירה דיוקן של קסנדרה. דן פוגש את מלודי הטוענת שהיא מכירה אותו מ"ויסר". בתגובה, הוא מספר לה שאבא שלו היה הפסיכולוג שלה. היא נסערת מהגילוי, ונעלמת, משאירה אחריה מחברת חתומה על ידי "ת. בלואוז". בארון הסמוך נמצאות מחברות נוספות, ובאחת מהן מוצא דן את צירוף המספרים הפותח את החדר הנעול, שם יש קלסר עם מאמרים מאת ד"ר סטיבן טרנר, על "יצירת גשרים בין ממדים", וחפצים שניצלו מהשרפה ב"ויסר". דוונפורט בא לבקש ממארק לרגל עבורו אחרי דן, מחשש לבריאותו. מארק תוהה מדוע דוונפורט מתעניין בקלטות של מלודי פנדראס, והלה מסרב להשיב. בקלטת מהסעודה אצל קסנדרה, דן נדהם לראות את סמואל בחברת איווי קרסט, שסיפרה שאת ההשראה לסדרה "המעגל", קיבל אביה ויליאם, מסרט סנאף שהוא ראה במסיבת רווקים. ביאטריז ערכה סיאנס כדי לשאול את ויליאם קרסט היכן הסרט, אך הוא הזהיר את איווי: "התרחקי!". ביאטריז ניסתה לזמן את ג'וליה בנט עבור מלודי, אך חוותה נוכחות חזקה של ישות נוספת. התמונה בצג המחשב של דן קופאת, מופיעה מלודי ומאשימה אותו שהוא גנב חפצים שלה. הוא מסביר לה שהיא מתה כבר 25 שנה, ומלודי נעלמת. ביאטריז המשיכה בטקס, תוך ציטוטים מדויקים משיחתם האחרונה של דן ומלודי, נכנסה להלם וקרעה בציפורניה את בשר פניה. מלודי נבהלה משום שביאטריז תיארה חלום שהיא חלמה. כעת, דן משוכנע שפגישותיהם לא היו חלומות גרידא, ואפשר להציל אותה. כשמלודי חזרה לדירתה, היא מצאה את אנאבל משרבטת בצבע של אלינור וול, וטוענת ש"יש מישהו" בתוך הציורים.
5 5 מבעד למראה הייפא אל-מנסור בובאק אספרג'אני 14 בינואר 2022
על מיטתה בבית החולים, ביאטריז הזהירה את מלודי: "אל תניחי לזה לצאת". סטיבן טרנר הושעה מעבודתו באוניברסיטה אחרי שניסה לנדב את מלודי למחקר שחיפש נסיינים בעלי יכולות "בלדונג" על-חושיות, ובעקבות זאת הוגשה נגדו תלונה בעילום שם. מלודי לא התאימה למחקר, אך הכחישה שהיא הגישה את התלונה. קסנדרה וול שיכנה את אנאבל בדירה שבבעלותה בקומה 6 ב"ויסר", כדי שתוכל לצייר ציורים להציגם בתערוכה. בדירה מוזנחת באותה קומה מוצאת מלודי חבורת נרקומנים צעירים שסמואל כלא שם, לדבריהם, וגרם להם להתמכר לסם שיוצר מהעובש שגדל בבניין. אחד מהם, כריס, מבקש ממנה לחלצו מהבניין לפני ש"משיט המעבורת" ייקח אותו, ובתמורה הוא יעזור לה למצוא את ג'וליה. האב רוסו נהרג מנפילה על מסילת הרכבת ההתחתית, בעת שיצא לפגישה לילית עם אדם אלמוני. ממסמכים במשרדו של רוסו, מלודי גילתה שהוא חקר כת של מכשפים ומכשפות בשם "בלדונג" שעסקו בכישוף שחור ונאבקו ב"קאלגו", ישות שחציה אל וחציה שד, ובתוך כך, הוא מצא שסמואל החזיק במספר זהויות שונות. עוד גילה רוסו, שבניין "ויסר" נבנה על שרידי אחוזת "ווס" שנבנתה בשנת 1920, וחרבה בפיצוץ גז. מלודי מזהה בטבעת שהשאירה ג'וליה כשנטשה אותה, את החותם של כת "בלדונג". מלודי באה לתערוכה ורואה שהציורים של אנאבל צוירו בצבע השחור של אלינור, שעשוי מעובש, ובכולם מופיעה אישה אחת. אנאבל לא יודעת לומר מי האישה, אלא רק ש"היא הייתה שם בפנים". אנאבל מסרבת למכור את הציורים לאלמוני ששילם במזומן, ומתנפלת על האוצרת. על המדרכה מחוץ ל"ויסר" מתעמתת מלודי עם סמואל. במהלך הוויכוח נופלת מעל גופתו של הנרקומן כריס. במתאספים מסביב הופיע וירג'יל דוונפורט והחליף מבטים עם סמואל. עקב כך, דן פונה לדוונפורט שמסביר שסמואל היה אחיו, ולדעתו, מלודי רצחה את סמואל, והראיות לכך נמצאות בקלטות. ואם נכון הדבר, הרי ייתכן שמלודי הציתה את השרפה בבית משפחת טרנר.
6 6 המעגל הייפאא אל-מנסור הלן לי 14 בינואר 2022
אנאבל אושפזה במחלקה סגורה אחרי שתקפה באלימות שניים מעובדי הגלריה. מלודי הבינה שקסנדרה סיממה את אנאבל ודיירים נוספים עם העובש. היא ירדה למרתף הבניין כדי להתחקות אחר מקור העובש, ונתפסה על ידי סמואל. מארק מוצא שמי שחתום על היומנים הוא תומאס בלואוז שנשכר על ידי דוונפורט לפני שש שנים, לשחזר קלטות VHS ישנות. בלואוז סבל מהזיות, ומת אחרי שעזב את המתחם. דן מנפץ את כל המצלמות שבמתחם, מוצא קלטת שבלואוז צילם, ומבין ששניהם ראו בקלטות את אותה דמות רפאים. איווי קרסט מתה משבץ, וג'יל, בת זוגו לשעבר של דן הסוחרת בעזבונות, קונה את הארכיון של ויליאם קרסט, כולל תסריטים של הסדרה "המעגל", עותק בלוי של סרט הסנאף, ומחקר שהוא עשה על הכת שפעלה בשנות ה-20 בהנהגתה של אייריס ווס, שדמתה בחזותה להלנה בלוואצקי. מארק קונה מג'יל את הארכיון. סמואל הסביר למלודי שהעובש הוא "חומר של יקום משותף". המנגינה שהיא שמעה הייתה תפילה, והחרדה שהתפילה גרמה לה הייתה ההוכחה שהיא מכשפת בלדונג. לכן, סמואל איתר את מלודי בסיועו של ד"ר טרנר, ושלח למנזר מכתב מזויף כדי לפתותה להגיע ל"ויסר". ג'וליה בנט מעולם לא התגוררה בבניין. סמואל לקח את מלודי לחדר פולחן כמו זה שהיה באחוזת ווס, והקרין לה את סרט הסנאף שצולם באותו חדר ממש. היא הבינה מדבריו שג'ס היא הקורבן המיועד "להכיל את היקום החדש", וסמואל למעשה חטף את ג'ס ומחזיק בה. כשמלודי ניסתה לברוח, באו ג'ון סמית ושני מאבטחים ממוסד "רוקלנד" בליווי סטיבן טרנר, ולקחו אותה משם בכוח. כשדן צופה בקלטת של מלודי מאותו אירוע, הקלטת ומכשיר הווידאו מעלים עובש, ודמות הרפאים מנסה לצאת לעברו מבעד צגי המחשבים. הוא מנפץ את הצגים והקלטות, ובתוך כך מוצא מרתף נסתר. דן יורד לשם בסולם, מוצא את עצמו בחדר פולחן כמו זה שנראה בסרט הסנאף, ואז מוכה בראשו עד אובדן הכרה.
7 7 משיט המעבורת רבקה תומאס רבקה סוננשיין 14 בינואר 2022
דן נעור בדירתו בעיר ניו יורק ללא הטלפון הסלולרי שלו. הוא הולך למשרדי LMG ומטיח בוירג'יל דוונפורט שהוא רצה להתחקות אחר מעשי אחיו כדי ללכת בעקבותיו. דוונפורט מזהיר את דן לחדול מחקירת הפרשה, תוך איום בתביעת לשון הרע. מארק בא אל דן לעדכן אותו בממצאיו. ויליאם קרסט חקר את אגודת ווס, והסדרה "המעגל" סיפרה את סיפור משפחת ווס. איווי קרסט מתה זמן קצר אחרי ששלחה את הסרט לדן. מתמונות שבהן נראית אייריס ווס, דן מבין שאייריס היא האישה בציוריה של אנאבאל. הפרק עובר לשנת 1924: באותה שנה נכנס כוכב השביט "כארון" למערכת השמש. אייריס ווס, עם שני אחיה לוקאס וג'ונה, ערכו אירוע לרגל הגעת השביט. אייריס קיבלה לעבודה כעוזרת בית צעירה בשם רוז. לעיני רוז הביאו לוקאס וג'ונה לבית את פסל קאלגו. רוז מצאה את אייריס מדממת בעקבות הפלה טבעית. עובש שחור החל להתפשט בבית, ואייריס ראתה בכך אות מבשר טוב מהאל קאלגו, בנוגע לסיכוייה ללדת. במהלך האירוע ניסתה אורחת בשם אמה טריליי לגנוב את ספר הפולחן. למעשה, היא הייתה מכשפת בלדונג שרצתה לשרוף את הספר משום שטמון בו אסון לאנושות. ג'ונה הרג את אמה באקדחו. בעוד אייריס הכינה את טקס הפולחן לזימונו של קאלגו, הסתלק לוקאס מהמקום, מכיוון שסירב להשתתף בהקרבת קורבן אדם. הטקס נערך בחדר הפולחן שבאחוזה, כאשר ג'ונה מצלם (זהו למעשה סרטון הסנאף שראה ויליאם קרסט). אייריס פתחה בהקשה על קולן, ואחרי אמירת לחש, היא שיספה את גרונה של רוז. נוצר שדה חשמלי שפותח מעבר לעולם האחר, ונראה הבזק אור שקטע את הסרט. בחזרה להווה: דן סבור שסמואל קיים טקס דומה, והוא נחוש לגלות מה עלה בגורלה של מלודי, מאחר שאביו היה מעורב בהיעלמותה מבניין "ויסר". דן ומארק מוצאים את אנאבל, בת כ-50, סגורה ב"רוקלנד". היא אומרת לדן שמלודי מחכה לו בעולם האחר, שיבוא לחלצה משם.
8 8 העולם התחתון רבקה תומאס אוואן בלייווייס ומייקל נרדוצ'י 14 בינואר 2022
מלודי הובאה ל"רוקלנד", שם הפגיש אותה ד"ר טרנר עם אנאבל. בקלטות שמלודי שלחה לטרנר, הוא זיהה את סמואל כאלכסנדר דוונפורט, היסטוריון שחקר את שושלת מכשפות הבלדונג, וכנראה נזקק למלודי לצרכיו. טרנר כלא את מלודי ביחד עם אנאבל, כדי להגן עליהן. מלודי הבינה מאנאבל שהטקס יתקיים באותו ערב, וברחה דרך החלון. כשדן ומארק באים אל אנאבל, היא מוסרת להם קלטות שצילמה ג'ס במצלמת פישר פרייס PXL2000 (אנ') שלה, והשאירה אצלה לפני שנסעה להאיטי, שם היא כעת "הנזירה מרי ססיליה". בקלטות נראית מלודי חוזרת לבניין "ויסר", מבריחה משם את ג'ס אך נתפסת בעצמה. היא הובאה אל חדר הפולחן, שם פתח סמואל את הטקס בהקשה על קולן, היזה דם מכף ידה של מלודי על הפסל, והקריב את תמרה (במקום ג'ס) לשם פתיחת המעבר עבור קאלגו. אך מתרחשת תקלה, ודרך השדה החשמלי נכנסה אייריס ווס. ג'ס חזרה למקום עם המצלמה שלה, אך כשהטקס השתבש, היא הספיקה לברוח לפני שהבניין עלה בלהבות. מארק ודן מבינים שבשנת 1924, אייריס רצתה לזמן את קאלגו, אך בטעות נלכדה בעצמה בעולם האחר. 70 שנה אחר כך הקים סמואל מחדש את "אגודת ווס" בבניין "ויסר". מלודי הייתה מכשפת בלדונג ללא ידיעתה, ולכן פותתה להגיע לבניין כדי לשמש כלי בפולחן, אך בשל שגיאה של סמואל בכללי הטקס, נמשכו הוא ומלודי אל העולם האחר, והבניין נשרף. השיחות של דן עם מלודי היו בעצם קריאותיה לעזרתו. דן הולך לדוונפורט ומספר לו על הקלטות של ג'ס. דוונפורט מסביר שסטיבן טרנר הסתיר את הקלטות של מלודי במחסן בניו ג'רזי, אולם חזר לקחת אותן מסיבה לא מובנת, וחברי "אגודת ווס" המחודשת שרפו את בית טרנר על יושביו כדי להשמיד את הקלטות. דן ניצל במקרה, כי יצא עם הכלבה קלואי. דוונפורט מסרב לעזור לדן להגיע אל מלודי, ואין לו עניין לחלץ את אחיו. מתחוללת תיגרה, מארק נכנס, ושניהם גוברים על דוונפורט. בעודם מתכננים להגיע אל מלודי, מופיעה בובי ומגלה שהיא מכשפת בלדונג ואמה הביולוגית של מלודי. מכיוון שהיא ויתרה על כוח הכישוף שלה, היא נזקקה לקלטות כדי לפתוח את המעבר ולחלץ את בתה, ודוונפורט היה אמצעי להשיג את המטרה. לדבריה, כל תדר מהקולן פותח מעבר לעולם שונה, והאסונות בשנים 1924 ו-1994 נגרמו עקב הפקת תדרים שגויים. בובי/ג'וליה מעבירה את דן לעולם האחר, שם הוא פוגש את משפחתו ומוצא את מלודי המחכה לו. בפנותם לעבר היציאה חזרה, קאלגו רודף ומתעתע בהם. מופיע סמואל ומושך את מלודי אל המעבר. היא עוברת להווה ופוגשת את מארק ובובי/ג'וליה בחדר הפולחן. המעבר נסגר, ודן נלכד בשנת 1994. הוא מתעורר בבית החולים ב-5 באפריל 1994 כניצול היחיד מהשרפה בבניין "ויסר", עשרה ימים קודם לכן. קריין הטלוויזיה בערוץ MTV מודיע על מותו של קורט קוביין.
תחריט העץ "המכשפות" מאת הנס בלדונג, שהיווה השראה ל"מכשפות בלדונג".

פירושים ומשמעויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כינויים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בלדונג: הבחירה בכינוי היא מחווה לאמן הגרמני הנס בלדונג, בהשראת תחריט העץ "המכשפות" (אנ') שלו, משנת 1510.[24]
  • קאלגו: שם בדיוני שהומצא לצורך הסדרה, בהשראת מכלול מוטיבים ורעיונות ביצירות האימה והפנטזיה של ה.פ. לאבקרפט. חזותו החיצונית נוצרה בהשראת דמותו של חניבעל לקטר והתנוחה שבה הוא מביט למעלה, כשראשו מוטה כלפי מטה.[24]
  • כארון: שם כוכב השביט הבדיוני שאול משמו של כארון, המכונה גם "משיט המעבורת", שבמיתולוגיה היוונית הוא עוזרו של אל השאול האדס, ומשיט עבורו את המעבורת המשמשת להעברת מתים על פני הנהר "סטיקס", מעולם החיים אל עולם הרוחות, תמורת תשלום. הסבר זה מופיע גם בסרטון הפתיח של פרק 7 בסדרה.
  • וירג'יל (דוונפורט), ביאטריז, כארון ו"המעגל": צירוף השמות יוצר אנלוגיה מידית לפרק "התופת" (אנ') בפואמה "הקומדיה האלוהית" של דנטה: בפרק זה, דנטה מובל דרך תשעת מעגלי הגיהנום על ידי משורר בשם "וירג'יליו". כמו כן, הרחבה שלפני הכניסה לבניין "LMG" מעוטרת במשולשים תחומים במעגל, בדומה לשרטוט שבחדר הפולחן באחוזת ווס ובבניין "ויסר". שמה של המדיומית ביאטריז רומז לשם האיטלקי ביאטריצ'ה, המבטאת אצל דנטה את ההתגלות האלוהית, וכארון הוא משיט המעבורת המסרב לאפשר לדנטה להיכנס לעולם המתים.[8][25]

שפת טקס הפולחן[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפה בה נאמר הלחש בטקסי הפולחן לזימון קאלגו, היא שפה מתוכננת שהומצאה במיוחד עבור הסדרה. מכיוון שמקורה של "אגודת ווס" הוא מצפון אירופה, השפה המלאכותית נוצרה כניב של סכסונית עתיקה (אנ'), שהיא שפה גרמאנית.[1]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-26 באוקטובר 2020 פורסם שרבקה סוננשיין תשמש מפיקה ראשית ומפיקה בפועל של סדרת אימה שתופק עבור "נטפליקס" על ידי "Atomic Mosters", בצוותא עם פול האריס בורדמן שגם יכתוב ויפיק, וג'יימס ואן שיפיק. עוד נמסר שהסדרה נוצרה בהשראת פודקאסט אימה בשם "ארכיון 81".[6] ב-5 בינואר 2022 נודע על הצטרפותם של מייקל קליר, רבקה תומאס ואנטואן דווייהי, כמפיקים.[20] במסגרת ההודעה על הפקת הסדרה, נמסר על ליהוקם של מאמדו אצ'יי ודינה שיהאבי לסדרה.[6] שבועות ספורים אחר כך, ב-17 בנובמבר 2020, נמסר על צירופם של השחקנים מרטין דונובן, מאט מקגורי, ג'וליה צ'אן, אוואן ג'וניגקייט ואריאנה ניל.[26]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית אחוזת מק'קוק (אנ'), שיידיסייד, פיטסבורג, ששימש לצילומי "אחוזת ווס".

שלב הצילומים שהתקיים בפיטסבורג, פנסילבניה, החל ב-16 בנובמבר 2020, והסתיים ב-29 במרץ 2021. רבקה תומאס ביימה ארבעה פרקים מתוך שמונת פרקי העונה הראשונה.[6][27]

הבניין אשר דימה את בניין "ויסר", נמצא בשדרה הראשונה מס' 436 באזור בנייני הלופטים במרכז פיטסבורג, שם נעשו צילומי החוץ. אך פנים הבניין הוא תפאורה שנבנתה בתוך אולפן.[28][29] המוזיאון שבו עובד דן טרנר, The Moving Image Museum, הוא מוזיאון אמיתי השוכן ברובע קווינס בניו יורק, בכתובת: השדרה ה-35, מס' 36-01.[28] בניין המשרדים המדמה את מטה תאגיד LMG, נמצא ברחוב סטנוויקס מס' 11 בפיטסבורג. לוגו התאגיד נוצר באמצעות גרפיקה ממוחשבת, והוא מכסה לוגו של בנק השוכן בבניין.[28] הבית ששימש לצילומי "אחוזת ווס" בשנת 1924, הוא בית אחוזה שהוקם בשנת 1906 בשדרה החמישית בפרוור שיידיסייד שבעיבורי פיטסבורג, ומשמש כבית מלון.[28]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הופצה לצפייה בהזרמת מדיה על ידי "נטפליקס", ב-14 בינואר 2022.[30]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאגר הביקורות "Rotten Tomatoes" עומד שיעור הדעות החיוביות על 86%, עם דירוג ממוצע של 7.2/10, בשקלול 35 ביקורות. סיכום הביקורות הוא שהסדרה מהווה תערובת מסקרנת של אימה וסיפורת אפלה (אנ'), ומספקת ריגושים על-טבעיים ממכרים ולא מרפים בדרך הטובה ביותר.[31] באתר הביקורות "Metacritic" עומד ניקוד הסדרה על 73/100, לפי ממוצע משוקלל של 16 ביקורות המוגדרות "אוהדות בדרך כלל".[32]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מקובל כשם סתמי לאדם חי, כאשר אין עניין, לו או לזולתו, לנקוב בשמו האמיתי.[23] מלודי אף מתבדחת איתו על כך.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Haff, Lauren (January 17, 2022). Archive 81 showrunner answers our burning questions about that shocking finale and the show's future. Entertainment Weekly. Retrieved February 4, 2022
  2. ^ Sousa, De Yann (6 Janvier, 2022). Netflix : cette série d'horreur vous plonge dans une enquête qui va vous faire frémir. HITEK.fr. Retrived January 14, 2022
  3. ^ ARCHIVE 81: SERIES SCORE BY BEN SALISBURY & GEOFF BARROW RELEASES DIGITALLY, NETFLIX SUPERNATURAL THRILLER NOW STREAMING. Sountracks Scores and More. Retrieved January 17, 2022
  4. ^ 1 2 Archive 81. imdb. retrieved January 14, 2022
  5. ^ Romanchick, Shane (November 30, 2021). 'Archive 81' Images Reveal a Time-Bending Horror Show on Netflix. Collider. Retrieved January 9, 2022
  6. ^ 1 2 3 4 5 Kanter, Jake (October 26, 2020). Archive 81’: Mamoudou Athie, Dina Shihabi To Star In Netflix Series Inspired By Horror Podcast; James Wan’s Atomic Monster Producing. Deadline Hollywood. Retrieved January 9, 2022
  7. ^ 1 2 Korngut, Josh (Jnuary 5, 2022). James Wan’s Found-Footage Series ‘Archive 81’ Looks Scary As Hell. Dread Central. retrieved January 5, 2022
  8. ^ 1 2 Stefansky, Emma (january 15, 2022). Netflix's 'Archive 81' Has the Weirdest Ending It Could Possibly Have. Thrillist. Retrieved January 26, 2022
  9. ^ Archive 81 Official website. Retrieved January 9, 2022
  10. ^ Weisner, Jasef (August 9, 2016). ‘Archive 81’: An Interview with the Creators of the Horror Audio Drama, Daniel Powell & Marc Sollinger. TVOvermind. Retrieved January 16, 2022
  11. ^ Mroch, Courtney (January 28, 2022). Archive 81: 23 Questions You’ll Probably Have After Watching the Series. Haunt Jaunts. Retrieved February 5, 2022
  12. ^ Fishman, Scott (January 17, 2022). ‘Archive 81’ Showrunner Unpacks Complex & Terrifying First Season. TV Insider. Retrieved February 6, 2022
  13. ^ Woinski, Bart (January 17, 2022). How Archive 81 Uses Found Footage To Create Immersive Horror. Screen Rant. Retrieved February 5, 2022
  14. ^ Andreeva, Nellie (March 24, 2022). ‘Archive 81’ Canceled By Netflix After One Season. Deadline Holywood. Retrieved March 27, 2022
  15. ^ 1 2 Archive 81 – The Cast. Netflix Tudum. Retrieved January 17, 2022
  16. ^ Mangan, Lucy (January 14, 2022). Archive 81 review – the horror series humanity needs right now. The Guardian. Retrieved January 17, 2022
  17. ^ Loftus, Johnny (January 19, 2022). What Is The Kaelego Demon in ‘Archive 81’?. Decider. Retrieved January 29, 2022
  18. ^ Olphin, Olivia (January 17, 2022). What is Kharonite from Archive 81? Is it a real gemstone?. The Focus. Retrieved January 29, 2022
  19. ^ bojalad, Alec (January 25, 2022). Archive 81 Explained: Kaelego, Otherworld, Baldung Witches, and More. Den of Geek. Retrieved January 29, 2022
  20. ^ 1 2 Del Rosario, Alexandra (January 5, 2022). ‘Archive 81’ Trailer: Mamoudou Athie & Dina Shihabi Uncover Sinister Secrets In Netflix’s Podcast-Inspired Horror Series. Deadline Hollywood. retrieved January 9, 2022
  21. ^ Pelkert, Mark (January 5, 2022). ‘Archive 81’ Trailer: Netflix Horror Series Asks ‘What Is Going on in This Building?’. Indie Wire. Retrieved January 10, 2022
  22. ^ Ariana Neal. IMDb. Retrieved January 9, 2022
  23. ^ Hartman, Lee (November 3, 2013). Why Aren’t There More John Smiths in the U.S.?. Slate. Retrieved January 18, 2022
  24. ^ 1 2 Witter, Brad (January 19, 2022). Here's What Inspired Kaelego & The Baldung Witches From Archive 81. Bustle. Retrieved January 24, 2022
  25. ^ Stanley, Anya (January 18, 2022). Archive 81 Season 2 Is Part Of The Plan, But It's Not Confirmed Yet. /Film. Retrieved January 26, 2022
  26. ^ Petski, Denise (November 17, 2020). ‘Archive 81’: Martin Donovan, Matt McGorry, Julia Chan, Evan Jonigkeit & Ariana Neal Join Netflix Series Inspired By Horror Podcast. Deadline Hollywood. Retrieved January 9, 2022
  27. ^ Film and TV Projects Going Into Production, Modified January 5, 2022. Variety Insight. Retrieved January 9, 2022
  28. ^ 1 2 3 4 Moon,Ra (January 20, 2022). The Real Visser Apartments Building & the Archive 81 House Location. Atlas of wonders. Retrieved January 26, 2022
  29. ^ Ramanova, Natalia (January 23, 2022). Visser Apartments on Archive 81: The Building is Not Real!. NetflixDeed. Retrieved January 26, 2022
  30. ^ Korngut, Josh (December 17, 2021). Here Is Every Horror Movie Coming To Netflix In January. Dread Central. Retrieved January 9, 2022
  31. ^ Archive 81: Season 1. Rotten Tomatoes. Retrieved January 24, 2022
  32. ^ Archive 81: Season 1. Metacritic. Retrieved January 24, 2022