ארמיית שננדואה (הקונפדרציה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמיית שננדואה
Army of Shenandoah
הדגל הצבאי של הקונפדרציה
הדגל הצבאי של הקונפדרציה
פרטים
מדינה הקונפדרציה
שיוך צבא הקונפדרציה
סוג ארמייה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 15 במאי 1861יולי 1861 (כ־6 שבועות ו־6 ימים)
מלחמות מלחמת האזרחים האמריקנית
פיקוד
מפקדים ג'וזף ג'ונסטון

ארמיית שננדואה של הקונפדרציהאנגלית: Army of Shenandoah) הייתה ארמייה של צבא הקונפדרציה, אשר לחמה במלחמת האזרחים האמריקנית. אין לבלבל בינה לבין ארמייה בשם זהה של צבא האיחוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארמייה גויסה על בסיס מיליציות מקומיות בווירג'יניה המערבית, כדי להגן על גבעת הרפרס פרי. המיליציות רוכזו בתחילה תחת פיקודו של תומאס ג'ונתן ג'קסון אשר קיבל את הפיקוד על כל אזור הרפרס פרי, עד שרוברט לי מינה את ג'וזף ג'ונסטון למפקד במקומו. הארמייה הוקמה רשמית בידי ג'ונסטון ב-15 במאי 1861, וכללה 5 בריגדות.[1] באמצע יוני החלו כוחות של צבא האיחוד בפיקודו של רוברט פטרסון להתקדם לעבר אזור הרפרס פרי. ג'ונסטון בחר שלא להסתבך בקרב והחל בנסיגה אטית. למזלו, פטרסון פעל בזהירות מופרזת ולא המשיך להתקדם. לפיכך ג'ונסטון יכול היה למלא את הפקודות שקיבל וב-18 ביולי הועברה הארמייה כדי לתגבר את ארמיית הפוטומק בפיקודו של פ.ג.ט. בורגארד. שתי הארמיות השתתפו בקרב בול ראן הראשון. בקרב זה, מרבית הכוחות של ארמיית הפוטומק הוצבו בכנפה הימנית, בעוד הכוחות של ארמיית השננדואה הוצבו בכנפה השמאלית. הקרב הסתיים בניצחון מוחץ של כוחות הקונפדרציה. ארמיית הפוטומק ספגה פחות אבדות מארמיית שננדואה, ולאחר הקרב הוחלט לפרק את ארמיית השננדואה ושתי הארמיות אוחדו תחת השם ארמיית הפוטומק. ג'ונסטון מונה כמפקד החדש של הארמייה, ובורגארד מונה כסגנו לפני שהועבר לחזית המערבית.

אחת הבריגדות של הארמייה, הייתה הבריגדה ה-1 שהייתה תחת פיקודו של תומאס ג'ונתן ג'קסון. במהלך קרב בול ראן, הכריז אחד ממפקדי הקונפדרציה: "הנה ג'קסון ניצב שם, כחומת אבן! התקבצו מאחורי בני וירג'יניה אלה!". מאז זכה ג'קסון לכינוי "סטונוול" ("חומת אבן"), והבריגדה לכינוי "בריגדת סטונוול".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בריגדה של צבא הקונפדרציה מקבילה בערך לדיוויזיה של צבא האיחוד