ארנה לאסלו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנה לאסלו
László Ernő
לידה 11 ביולי 1897
Žabokreky nad Nitrou, סלובקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה מרץ 1973 (בגיל 75)
שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת אטווש לוראנד (1921) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Irén Gombaszögi (19291967) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר ארנה לאסלו (במקור לוי; בהונגרית: László Ernő; ניטרהז'אמבוקרט, 11 ביולי 1897[1]שווייץ, מרץ 1973) היה דוקטור לרפואה יהודי-הונגרי-אמריקאי רופא עור וקוסמטולוג בעל שם עולמי, איש עסקים. הוא היה המייסד של "מכון ארנה לאסלו" (The Erno Laszlo Institute). המוצרים היוקרתיים שלו בפיתוח עצמי, שיטותיו, שמרו על מיקומם בתעשיית טיפוח היופי והקוסמטיקה עד היום.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאסלו נולד בממלכת הונגריה ההיסטורית, (כיום בסלובקיה) במשפחה יהודית כבנם של שמעון לאסלו (לוי) (18641930),[2] וטרינר, ושל רוזליה איז'אק, אך גדל בבודפשט. הוא למד בפקולטה לדרמטולוגיה של האוניברסיטה המלכותית ההונגרית לרפואה, והתמחה בפתולוגיה של מחלות עור. הוא השלים את לימודיו הקליניים בברלין אצל פרופסור מקס יוזף, רופא עור מפורסם, "אבי הדרמטולוגיה המודרנית". את הדוקטורט קיבל ב-1921. במהלך עבודתו אהב ניסויים כימיים לפיתוח נוסחאות מוצרים שלא רק מסווים פגמים בעור, אלא גם מתקנים אותם.

קריירה באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא ייסד את הקריירה המקצועית הידועה שלו בשנת 1920 על ידי טיפול בשני אנשים ידועים מאוד. אחת מהן הייתה אחת מנשות משפחת בית הבסבורג, סטפני, נסיכת בלגיה, שעור פניה מוכת האקנה היה כה חמור עד שהמראה שלה גרם לה לבעיות פסיכולוגיות חמורות. לאסלו פיתח עבורה מוצר שיכול היה לרפא ביעילות את בעיית העור. המטופלת המפורסמת השנייה שלו הייתה השחקנית היהודייה-הונגרייה הידועה בתקופתה, פרידה גומבאסגי (במקור: Grün, Friderika Vilma), שפניה נפצעו מכדור, וגרמו לחתכים עמוקים בעורה. לאסלו הצליח להתמודד עם הפציעה בהצלחה, כך שהשחקנית יכלה לחזור לבמה. במהלך חודשי הטיפול הכיר את אשתו לעתיד, אחותה של פרידה, השחקנית אף היא אירן גומבאסגי. אירן עזבה את הבמה כדי לעבוד לצד בעלה. הם נישאו ב-24 בדצמבר 1929 בבודפשט.[3]

ב-1927, הוא פתח את המכון הראשון שלו לקוסמטיקה מדעית בכיכר סרוויטה בבודפשט ביחד עם אחיו, ד"ר וילמוש לאסלו, שבו טיפל תחילה בחולים מהחוגים הגבוהים של ממלכת הונגריה ובמהירה מכל החברה הגבוהה האירופית.[4] לאסלו גם השיב למכתבי הנשים שכתבו לו וביקש מהן תיאור מפורט של מצב העור שלהן, כדי שיוכל לאבחן ולתת הצעה לטיפול. מאוחר יותר השתמש במידע זה כדי לפתח את "הייעוץ הבלתי נראה" (Invisible Consultation) המפורסם שלו באמצעות "שאלון ארנה לאסלו", שהעניק סיווג מדויק של סוגי העור.

בשנת 1937 ביקר בהוליווד, שם האחים וורנר הציעו לו להיות הראש מקצועי של חטיבת האיפור (make-up) שלהם. לאסלו דחה בסופו של דבר את ההצעה, אך במהלך נסיעתו פגש סלבריטאים רבים ובנה מערכות יחסים מקצועיות מועילות.

הגירה לאמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1939, עקב ההכנות של אירופה בפכלל והונגריה בפרט למלחמה, החליט לאסלו להגר ועבר לניו יורק בגיל 42. הוא פתח את המכון שלו כב באותה השנה במנהטן בשדרה החמישית בית מספר 677. על פתיחת המכון דיווח העיתון ניו יורק הרלד טריביון (New York Herald Tribune) ב-3 בנובמבר 1939. כישורי האנגלית הלקויים שלו סיכנו את הקריירה שלו מכיוון שאף על פי שנעזר באחד המורים הידועים ביותר לשפות, מעולם לא הצליח לשלוט בשפה ברמה גבוהה. בשל קשיי השפה הוא לא הצליח לעבור את בחינת ההסמכה של "האיגוד הרפואי האמריקאי" (American Medical Association). בסופו של דבר ויתר על רישיון הרפואה שלו. לאסלו קיבל אזרחות אמריקאית ב-1945.

עסקים באמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-40 של המאה ה-20, הלנה רובינשטיין ביקרה את לאסלו והציעה לו לקנות את העסק שלו, אך לאסלו סירב, כי לא רצה למכור את מוצריו. הוא ייסד את "מכון ארנו לאסלו" יחד עם כמה בעלים משותפים, שכיוון לשכבות של העשירים, המפורסמים ובעלי הכוח והשררה של החברה האמריקאית. התעריפים עבור הייעוץ והטיפולים היו גבוהים במיוחד (ייעוץ בודד עלה 75 דולר בשנות ה-50). כדי להתקבל למכון, המבקש היה צריך לקבל המלצה אחת לפחות, ולאסלו דרש מהמטופל לשמור בקפדנות על ה"טקס", הריטואל, שקבע ללא קשר לזהותו. הוא הבחין מיד על עורו של המטופל אם לא פעל לפי טיפול שנקבע לו. בין אורחיו הייתה גם מרילין מונרו, שהעריכה במיוחד את רופא הפלא:

"ארנו לאסלו ריפא לא רק את גופי אלא גם את נשמתי", אמרה סמל המין של שנות ה-50. ד"ר לאסלו פיתח עבורה גם קרם מיוחד, שמצאו אותו ליד גופתה של מרילין.[5]

לקוחותיו כללו גם חלק נכבד מהאצולה הגבוהה, הנסיכה גרייס קלי ממונקו, אדוארד השמיני, מלך הממלכה המאוחדת, (הנסיך מווינדזור מאוחר יותר) והנסיכה ווליס סימפסון, אווה גרדנר, גלוריה ונדרבילט, דוריס דיוק, גרטה גרבו, ליליאן גיש, טרומן קפוטה. בשנות ה-60, מגוון הלקוחות שלו התרחב עם קתרין הפבורן ואודרי הפבורן, יול ברינר, יוברט דה ז'יוונשי ( Hubert de Givenchy) וגם ג'קלין קנדי-אונאסיס. כיום, המטופלים הידועים של המכון כוללים את ואל קילמר, מדונה, סטינג, יוקו אונו, דיאן קיטון.

בשנת 1951, כתוצאה משכנוע מטופליו, התיר מכירת מוצריו ברשת בת 30 חברים בתנאים מחמירים. מישהי (קונָה) יכלה לקנות מהמוצרים רק אם הובאה על ידי חבר/ה אחר והגיעה קודם לבדיקת עור וייעוץ. בפברואר 1954, מספר החברים הוקפא ל-25,000.

בשנת 1966, לאסלו נכנס מחדש לשוק הקמעונאי בשיתוף פעולה עם צ'סברו-פונדס (Chesebrough-Ponds), בו מצא שותף אמין ואשר מאוחר יותר רכש את "מכון ארנו לאסלו". עד למכירת החברה, לאסלו שמר על המחקר והפיתוח, שני התחומים שהיו האהובים עליו.

בשנת 1967, אשתו של לאסלו, אירן, נפטרה. הוא הקל על כאביו באמצעות עבודה מאומצת וטיסות בין יבשתיות. באחת הנסיעות הללו פגש את אשתו השנייה, סיבּיל שולץ, שעד אז לא שמעה עליו או על עבודתו. הם נישאו ב-1970 בטקס צנוע ליד לוגאנו, שווייץ. לאחר שמכר את העסק שלו לצ'סברו-פונדס פרש לחלוטין ובילה את זמנו עם אשתו. ד"ר ארנה לאסלו מת מאוטם שריר הלב בשנת 1973 בשווייץ. החברה שלו נרכשה ב-1995 על ידי אליזבת ארדן, Mana Products, שמייסדה, Nikos Mouyiaris, עבד בעבר עבור לאסלו ככימאי. מאז 2002, "מכון ארנו לאסלו" הוא חלק מ-Cradle Holdings.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנה לאסלו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Születési bejegyzése a nyitrazsámbokréti izraelita hitközség születési akv. 7/1897. folyószáma alatt".
  2. ^ "László Simon halotti bejegyzése a Budapest VIII. kerületi polgári halotti akv. 3304/1930. folyószáma alatt".
  3. ^ "Házasságkötési bejegyzése a Budapest IV. kerületi polgári házassági akv. 353/1929. folyószáma alatt".
  4. ^ Magyar orvos szépítette a sztárokat, Magyar orvos szépítette a sztárokat (בהונגרית)
  5. ^ 60 év után végre nyilvánosságra hozták Marilyn Monroe szépségtitkait | Marie Claire, ‏2020-05-15 (בהונגרית)