ארנלדו פומודורו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנלדו פומודורו
Arnaldo Pomodoro
ארנלדו פומודורו, בתצלום של פאולו מונטי (אנ'), 1975
לידה 23 ביוני 1926 (בן 97)
Morciano di Romagna, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1954 עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה פיסול, צורפות, עיצוב במה
יצירות ידועות "Sfera con sfera" (אנ')
פרסים והוקרה פרס הפרמיום אימפריאלה (1990)
פרס מפעל חיים של מרכז הפיסול הבינלאומי בסן פרנסיסקו (2008); דרגת אביר הצלב הגדול במסדר ההצטיינות של הרפובליקה האיטלקית (2013)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
"כדור בתוך כדור"; מתחם מוזיאוני הוותיקן, 1990; הפסל מסוּבב מפעם לפעם
"ספֵירה" ("כדור פומודורו"); בניין הסנאט, אוניברסיטת תל אביב, 1984

ארנלדו פומודורו (Arnaldo Pomodoro; נולד במוֹרצ'אנוֹ (אנ') שבמחוז אמיליה-רומאניה, איטליה,‏ 23 ביוני 1926) הוא פַּסָּל איטלקי, צורף ומעצב תפאורות מן הבולטים באמני איטליה בדורנו. חי ופועל במילאנו.

חייו ויצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתום מלחמת העולם השנייה למד הנדסה והועסק בעיריית פזארו כמודד ויועץ בתחום של שיקום מבנים. בתקופה זו החל להתמחות בצורפות. עבד יחד עם אחיו, ג'ו פומודורו (Gio Pomodoro), אף הוא פַּסָּל, צורף ומעצב תפאורות,[1] וב-1954 קבעו את בסיסם במילאנו. בד בבד החל בעבודות הפיסול הגדולות שבהן נודע.

יצירותיו הבולטות מעוצבות כגופים גאומטריים בסיסיים – גליל, קובייה, פירמידה, דיסק וכדור, על פי רוב יצוקים ממתכת. הנודעים מכולם הם כדורי הברונזה הגדולים, "ספֵירה בתוך ספֵירה" (איט') (אנ'), והם מוכרים גם בכינויים "הכדור הגדול", או "כדור פומודורו". לכל גרסותיהם משותף דימוי של כדור, שקליפתו המלוטשת סדוקה ומבוקעת וקרביו מסגירים גופים גאומטריים מופשטים, הנדמים במקרים רבים למעין מנגנון מכני. פסלים אלה נתונים לפרשנויות רבות ומגוונות.

יצירותיו של ארנלדו פומודורו מעטרות חללים ציבוריים במקומות רבים באיטליה ומחוצה לה ואצורים במוזיאונים מובילים ברחבי העולם, בהם מטה האומות המאוחדות בניו יורק, במוזיאוני הוותיקן, חזית ספריית ברקלי בטריניטי קולג' בדבלין, מוזיאון דה יונג (אנ') בסן פרנסיסקו, המוזיאון הפתוח בהאקונה ביפן, גן הפסלים של מוזיאון הירשהורן בוושינגטון הבירה, המוזיאון לאמנות מודרנית במוסקבה (אנ') ואף מוזיאון טהראן לאמנות עכשווית.

יצירותיו כלולות באוסף מוזיאון ישראל[2] ובאוסף הלן וזיגפריד וולוך במוזיאון תל אביב לאמנות. פסל "הכדור" שלו מוצב בבניין הסנאט של אוניברסיטת תל אביב.

ב-1999 נוסדה "קרן ארנלדו פומודורו" במילאנו כמרכז לתיעוד יצירותיו.[3]

ארנלדו פומודורו זכה במשך חייו באותות הוקרה רבים. על מעמדו בזירת האמנות באיטליה מעידה, בין היתר, הצבת דימוי של "כדור פומודורו" בסמליל של המכונים האיטלקיים לתרבות.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנלדו פומודורו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "מדרגות השמש", פֶּסֶּל חוצות של ג'ו פומודורו בקמפוס אוניברסיטת תל אביב
  2. ^ "לוח חשבון" (1964)
  3. ^ Fondazione Arnaldo Pomodoro