ארץ עוץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארץ עוץ

ארץ עוץאנגלית: Oz) היא ארץ בדיונית המשמשת כרקע לעלילת סדרת ספרי עוץ של ליימן פרנק באום.

ארץ עוץ מוזכרת בספר "הקוסם מארץ עוץ" משנת 1900, אחת מארצות בדיוניות רבות, שאותן יצר באום בסדרת ספריו. ספר זה זכה לפופולריות הרבה ביותר מבין ספריו של באום. בעקבות הצלחת הספר באום המשיך לכתוב ספרים בסדרת עוץ אשר עלילותיה התרחשו בארץ עוץ ובארצות השוכנות בסביבתה.

ארץ עוץ מתוארת בספרים המקוריים כמקום אמיתי - שלא בדומה לעיבוד הקולנועי המפורסם משנת 1939 בו ארץ עוץ מוצגת כארץ בדיונית אשר מתקיימת בחלומותיה של דורותי.

בסך הכול, באום כתב 14 ספרי ילדים ו-6 ספרים קצרים על ארץ עוץ. לאחר מותו של באום, רות פלומלי תומפסון וסופרים נוספים כתבו ספרי המשך לסדרת ספרי עוץ המקורית.

ארץ עוץ, שמה של הארץ בתרגום העברי, מוזכרת בתנ"ך כארצו של איוב, בספר איוב, פרק א', פסוק א': ”אִישׁ הָיָה בְאֶרֶץ עוּץ, אִיּוֹב שְׁמוֹ”, במגילת איכה, פרק ד', פסוק כ"א: ”שִׂישִׂי וְשִׂמְחִי בַּת-אֱדוֹם יוֹשֶׁבֶת בְּאֶרֶץ עוּץ” וכן בספר ירמיהו, פרק כ"ה, פסוק כ': ”וְאֵת כָּל הָעֶרֶב וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ הָעוּץ וְאֵת כָּל מַלְכֵי אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְאֶת אַשְׁקְלוֹן וְאֶת עַזָּה וְאֶת עֶקְרוֹן וְאֵת שְׁאֵרִית אַשְׁדּוֹד”. השם עוץ מופיע גם מספר פעמים בתנ"ך כשם אדם.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיר הברקת מתוך הסרט "הקוסם מארץ עוץ" משנת 1939
הארצות המקיפות את ארץ עוץ

ארץ עוץ היא ממלכה המחולקת לחמישה חלקים הנשלטים על ידי קוסם מופלא שחי בעיר הברקת, לכל אחד מארבעת החלקים האחרים יש שליט מקומי שכפוף לקוסם וצבע שמאפיין את הנוף בו.

עיר הברקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיר הברקת (באנגלית: The Emerald City) היא בעצם עיר הבירה של ארץ עוץ הנמצאת ביבשת נונסטיקה. העיר נמצאת בדיוק במרכז ארץ עוץ וגובלת בכל אחת מארבע הארצות האחרות. על פי הספר הראשון בסדרה, הקוסם בנה את העיר ומינה עצמו לשליט שלה. בספרים מאוחרים יותר מסופר שהקוסם הגיע לשם ופיתח את העיר, אך לא הקים אותה ממש. בזמן שלטונו של הקוסם כל תושבי העיר נאלצים להרכיב משקפיים מיוחדים שדרכם נראית העיר בצבע ירוק כמו ברקת ומכאן שמה. העיר נחשבת עשירה מאוד ומלאת מסתרים.

בראש עיר הברקת עומדת המשפחה המלכותית, שגרה בארמון הנמצא במרכז העיר. המלך הראשון הידוע של העיר היה אביו של המלך פאסטוריה, ואחריו מלך המלך פאסטוריה עצמו. לאחר מכן שלט בעיר הקוסם הגדול מארץ עוץ, וכאשר הוא עזב החל לשלוט בעיר הדחליל. בזמן שלטונו של הדחליל התבצעה הפיכה בעיר שהעלתה לשלטון את ג'ינג'ור (Jinjur), מפקדת צבא הבנות. בזמן שלטונה נמצאה בתו האבודה של המלך פאסטוריה, הנסיכה עוצמה (Ozma), שהדיחה את ג'ינג'ור והחלה לשלוט בעיר עד לסוף הסדרה.

ארץ המנצ'קינים (ארץ המזרח)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ המנצ'קינים (באנגלית: Munchkin Country) או אוזנקים[1] נמצא במזרח ארץ עוץ ונשלט על ידי המכשפה המרשעת מן המזרח עד לבואה של דורותי. תושבי הארץ נקראים מנצ'קינים והצבע האהוב עליהם הוא כחול, בו הם צובעים את ביתם ונוהגים להתלבש. ביתה של דורותי נחת בארץ המנצ'קינים והרג את המכשפה הרעה, ובכך שחרר את הארץ משלטון הרודנות שלה. בנוסף ארץ המנצ'קינים הוא מקום הולדתם של הדחליל, איש-הפח והאריה הפחדן. בארץ עוברת גם דרך הלבנים הצהובות.

דרך הלבנים הצהובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך הלבנים הצהובות (באנגלית: Yellow Brick Road) היא שביל הבנוי לבנים צהובות המוביל מארץ המנצ'קינים לעיר הברקת, ובו הולכים דורותי וחבריה כדי להגיע לקוסם. בספר ההמשך נערת-הטלאים מעוץ מתגלה כי ישנה עוד דרך לבנים צהובות שמובילה לעיר הברקת.

אחת הטעויות הנפוצות, שמתרחשת גם בסרט שנעשה על פי הספר, היא שנהוג לחשוב שדרך הלבנים הצהובות מובילה לארץ עוץ. האמת היא שדרך הלבנים הצהובות כבר נמצאת בארץ עוץ והיא מובילה רק לעיר הברקת.

על פי תאוריה של קוראי סדרת הספרים, לכל ארץ יש דרך לבנים שמובילה אל עיר הברקת, וההבדל בין הדרכים הוא הצבע שלהן. לתאוריה זו אין שום ביסוס בספרים עצמם אבל בסדרת הטלוויזיה היא מומשה, וכאשר דורותי הלכה לפגוש את הקוסמת מהדרום היא השתמשה בדרך הלבנים האדומות.[1]

מחוז הווינקים (ארץ המערב)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ הווינקים (באנגלית: Winkie Country) נמצאת במערב ארץ עוץ ועליה שלטה המכשפה המרשעת מן המערב, אשר שעבדה את תושביה. כאשר דורותי הרגה את המכשפה, היא שחררה את התושבים שהיו אסירי תודה. לאחר מכן, הם המליכו עליהם את איש-הפח כמלכם החדש. הצבע המאפיין את הנוף ואת האנשים החיים בארץ הווינקים הוא צהוב.

העיר טאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר טאי נמצאת בארץ הווינקים והיא שטח לא מוכר בארץ עוץ. היא מופיעה לראשונה בספר הנסיכה האבודה של ארץ עוץ. העיר מוקפת ביער קסום שמשנה את צורתו וכך מונע מאנשים להגיע אליו.

האנשים החיים בעיר נקראים טאיסטים והם יצורים קסומים בעלי ראש של בצורת יהלום וגוף בצורת לב, מערכת העיכול שלהם מרופדת בזהב ובכך מאפשרת להם להתקיים מאכילת קוצים שגדלים בעיר. למרות שהעיר נמצאת בתחומי ארץ עוץ היא לא כפופה לנסיכה עוצמה מפני שתושבי העיר פשוט לא מודעים לקיומה ומניחים שהם האנשים היחידים ביקום. תושבי העיר חושבים שהם אדונים לעצמם ואינם מונהגים על ידי אף אחד אבל בפועל ישנה דמות בשם קוקו לורם שבשל חוכמתה הרבה היא פותרת סכסוכים בין אנשים באמצעות המצאת חוקים בטענה שהם קיימים כבר שנים, ובכך הוא גורם לאנשי העיר לעשות ככל העולה על רוחו.

ארץ ג'יליקין (ארץ הצפון)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ ג'יליקין (באנגלית: Gillikin Country) נמצאת בצפון ארץ עוץ ועליה שולטת הקוסמת הטובה מן הצפון, הצבע המאפיין את הממלכה הוא סגול. ג'יליקין היא הארץ שבה התגוררה המכשפה ממבי, זיק/ברקת, וג'ק ראש דלעת. כמו כן זו הארץ ממנה הגיעו הקופים המכונפים. בעבר שלטה שם נסיכה עם משפחת המלוכה שלה, מה עלה בגורלה לא ברור. בהמשך סדרת הספרים, מתגלה כי ממבי שלטה בארץ ג'יליקין כמכשפה הרעה מהצפון עד שהודחה בידי הקוסמת הטובה מהצפון.

ארץ הקוואדלינגים (ארץ הדרום)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ הקוואדלינגים (באנגלית: Quadling Country) נמצאת בדרום ארץ עוץ ונשלטת על ידי גלינדה, הקוסמת הטובה מן הדרום. הצבע המאפיין אותה הוא אדום. בארץ הקוואדלינגים נמצא היער עליו שולט האריה הפחדן מאז סוף הספר הראשון, בנוסף נמצאת שם ארץ החרסינה העדינה ויער העצים הלוחמים.

ארץ החרסינה העדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארץ החרסינה העדינה (באנגלית: Dainty China Country) היא ארץ מסתורית השוכנת בתוך ארץ קוודלינג שבארץ עוץ. הארץ כולה עשויה מחרסינה כולל האנשים והחיות החיים בה. כאשר דורותי, הדחליל, איש-הפח והאריה היו בדרכם לפגוש את גלינדה, הקוסמת הטובה מן הדרום, הם עברו בדרך בארץ החרסינה ואף שברו בטעות את רגלה של אחת הפרות שם.

האנשים בארץ החרסינה לא יכולים לחיות מחוץ לה, כיוון ששם הם יהפכו לחרסינות רגילות ללא יכולת לזוז ולדבר, זאת אנו יודעים מהמפגש בין דורותי לנסיכת החרסינות כאשר דורותי ביקרה בארץ החרסינות וביקשה מהנסיכה לבוא עמה לקנזס.

יבשת נונאסטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסביב לארץ עוץ ישנו מדבר המכונה המדבר הקטלני (Deadly Desert) ומסביבו נמצאות ארצות נוספות המקיפות את ארץ עוץ כל הארצות ביחד יוצרות את יבשת נונאסטיקה שמוקפת באוקיינוס הנונסטיקי האגדי. ארץ עוץ היא הארץ הגדולה והעשירה ביותר ביבשת.

תושבי ארץ עוץ אינם עוזבים את ארצם לארצות אחרות בגלל המדבר ואין להם שום קשר עמם, לעומתם הארצות האחרות מקיימות קשרים ביניהם.

המדבר הקטלני[עריכת קוד מקור | עריכה]

המדבר הקטלני הוא המדבר הקסום שמקיף את ארץ עוץ ומפריד אותה משאר הארצות של היבשת. למרות שהשם המדבר הקטלני מתייחס לכל המדבר הוא בעצם השם של החלק המזרחי של המדבר, שמחולק לארבעה חלקים:

  • המדבר הקטלני במזרח
  • המדבר הנע במערב
  • מדבר החול הגדול בדרום
  • המדבר הבלתי ניתן לחציה בצפון.

כל מי שדורך על החול של אחד המדבריות האלו מתפורר והופך לחול שבונה את המדבר, עם זאת ישנם אנשים שהצליחו לחצות אותו, בהם דורותי.

הממלכה הקסומה של מו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממלכה הקסומה של מו או בקיצור מו (Mo) נמצאת על יבשת נונאסטיקה, לא ברור היכן בדיוק. הממלכה מופיע בפעם הראשונה בספר אחר שכתב פרנק באום שנה לפני שהוא כתב את הקוסם מארץ עוץ, ספר שלא זכה להצלחה. בספר התשיעי בסדרה הדחליל מארץ עוץ הדחליל מגיע לביקור בממלכה.

מו מלאה בדמויות מסתוריות ובקסמים בראשה עומד מלך ששמו הוא פשוט "המלך" (The Monarch) ומלכה ששמה הוא "המלכה" (The Queen).

מקורות השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיר הברקת נוצרה בהשראת "העיר הלבנה" אשר הוקמה על ידי דניאל ברנהם ופרדריק לו אולמסטד במיוחד בשביל התערוכה העולמית של שיקגו (1893) בה פרנק ליימן באום אשר היה תושב שיקגו ביקר לעיתים קרובות. באופן סכמתי, ארץ עוץ דומה מאוד לארצות הברית: במזרח, אדמות החקלאיות ואזורים מיוערים; במערב, שטחים אשר אינם מיוערים ושדות חיטה ובדרום, שטחים פוריים רבים.

תושבי ארץ עוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני האלמוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולם של ספרי עוץ נשלט על ידי בני אלמוות הכוללים פיות, ננסים, בנות ים, נימפות, ומספר גזעים אשר נוצרו על ידי באום בעצמו.

פיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע הפיות הוא גזע רב עוצמה אשר לכאורה מכיל כוח בלתי מוגבל. הם נעים בקבוצות ויש להם מלכה משלהם. הם מבלים את עיקר זמנם בהגנה על בני התמותה ובריקודים.

ננסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באום הציג את הננסים (Nome) לראשונה בספר עוצמה מעוץ, והם שימשו כדמויות הרעות לכל אורך הסדרה. הננסים הם גזע החי באזורים תת-קרקעיים אשר מבלים את מרבית זמנם בכריית אבנים יקרות מן האדמה. לגזע הננסים צבא מסיבי, אבל הם לא מחזיקים ביכולות קסם רבים. על אף שהם ממלאים תפקיד מרכזי לאורך סדרת ספרי עוץ, במשך רוב הסדרה, אין למעשה ננסים אשר מתגוררים בארץ עוץ. שמם באנגלית הוא למעשה, שיבוש של המילה Gnome, שפירושה הוא, כאמור ננס.

גזעים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאר הגזעים בני האלמוות בסדרת ספרי עוץ ממלאים תפקיד פחות משמעותי, ומופיעים בעיקר בספרים המאוחרים ביותר בסדרה אשר מתרחשים מחוץ לגבולות ארץ עוץ.

בני התמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שבאום לא הרבה להשתמש במילה "בן תמותה", תומפסון השתמשה במילה זו באופן תדיר על מנת לתאר את האנשים אשר הגיעו במקור מן העולם החיצון אל ארץ עוץ.

הקוסם היה בן התמותה הראשון אשר הגיע לארץ עוץ. אחריו הגיעה דורותי ומרבית הדמויות אותן דורותי פוגשת בדרכה בארץ עוץ.

מכשפות וקוסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך תקופת הזמן בו מתרחש הספר הקוסם מארץ עוץ, האזור הצפוני, האזור הדרומי, האזור המזרחי והאזור המערבי של ארץ עוץ נשלטים על ידי מכשפות. המכשפות של האזור הצפוני והאזור הדרומי הן מכשפות טובות, ובאום עושה הבחנה וקורא להן קוסמות (Sorceress), בניגוד למכשפות (Witch) של האזור המזרחי והאזור המערבי הן רעות. גלינדה, הקוסמת הטובה מהדרום, נחשפת מאוחר יותר כמכשפה החזקה ביותר מבין ארבע המכשפות. לאחר שביתה של דורותי נוחת על המכשפה הרעה מהמזרח, ומשחרר את המאנצ'יקים מעבדות, הקוסמת הטובה מהצפון מספרת לדורותי שהיא איננה חזקה באותה המידה כמו שהמכשפה הרעה מהמזרח הייתה, ובמידה וכן היא הייתה משחררת את גזע המנצ'קינים מעבדות בעצמה.

הצבע הלבן הוא הצבע המסורתי של המכשפות בארץ עוץ. הקוסמת הטובה מהצפון חובשת כובע בצבע לבן ולובשת שמלה לבנה. גלינדה, הקוסמת הטובה מהדרום לובשת גם כן שמלה לבנה. חלק מדמויות הסדרה מחשיבים את דורותי כמכשפה, לא רק משום שהיא הרגה את המכשפה הרעה מהמזרח, אלא בגלל שהשמלה שלה מכילה צבעי כחול ולבן.

לאחר שברקת הופכת לשליטת ארץ עוץ היא אוסרת שימוש בקסם על ידי כלל תושבי ארץ עוץ מלבד גלינדה, הקוסם, והיא עצמה.

קוסמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל היותה סדרת ספרי פנטזיה, ארץ עוץ מכילה קסמים רבים. בפרט, קיימים אביזרי קסם מסוימים אשר ממלאים תפקיד חשוב בסדרה.

  • נעלי הכסף - הנעליים הקסומות שהיו שייכות למכשפה הרעה מהמזרח, וניתנו לדורתי במתנה אחרי שהיא הרגה אותה, הנעליים מקנות לאדם הלובש אותם יכולות קסומות ובעזרתן דורותי חזרה לבסוף לקנזס בפעם הראשונה בה ביקרה בארץ עוץ. (בסרט ההוליוודי הם הפכו לנעלי אודם).
  • אבקת החיים - חומר היכול להעניק חיים לכל חפץ דומם שקיים בעולם. אבקת החיים מופיעה לראשונה בספר "ארץ עוץ המופלאה" במהלכו היא משמשת את המכשפה ממבי והנסיכה עוצמה במספר מקרים. בהמשך הסדרה מסופר כי ממציא האבקה היה דוקטור פיפט. האבקה העניקה חיים לג'ק ראש דלעת, לסוס העץ, לראש מפוחלץ של מוס, לילדת הבד ולחתול הזכוכית.
  • חגורת הקסם - חגורה בעלת כוחות קסם בלתי מוגבלים. חגורת הקסם מופיעה לראשונה בספר "עוצמה מלכת עוץ". חגורת הקסם משמשת בדרך כלל כפותר בעיות אוניברסלי, וכן משמשת כ"דאוס אקס מכינה" - גורם שאינו נובע מהשרשרת הסיבתית העלילתית, על מנת לפתור בעיות עלילתיות בחלק מן הספרים. במקור החגורה הייתה שייכת למלך הגמדים אבל היא נגנבה ממנו על ידי דורותי גייל וניתנה לעוצמה אשר החזירה באמצעותה את דורותי לביתה.
  • מצנפת הזהב - כובע קסמים שכל הלובש אותו מקבל שלוש משאלות מהקופים המכונפים.
  • החוט המוזהב - חוט קסום שמי שנקשר בו אינו מסוגל להשתחרר ממנו ובנוסף, כוחות הקסם שלו מנוטרלים.
  • כדורי המשאלות - המצאה נוספת של דוקטור פיפט, כאשר מישהו בולע אחד מהם הוא מסוגל להגשים את אחת ממשאלותיו.
  • מרבד הקסם - שטיח מעופף שניתן במתנה לקוסמת גלינדה מהנסיכה עוצמה, בעזרת השטיח חצתה גלינדה את המדבר כדי להציל את ממלכת איב (EV).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]