ארצ'יבלד ג'וזף קרונין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארצ'יבלד ג'וזף קרונין
A. J. Cronin
לידה 19 ביולי 1896
קרדרוס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 בינואר 1981 (בגיל 84)
מונטרה, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Archibald Joseph Cronin עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה לה טור-דה-פייל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת גלאזגו, Dumbarton Academy, St Aloysius' College עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם ספרותי הרנסאנס הסקוטי עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Hatter's Castle, A Thing of Beauty עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1931 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Agnes Mary Gibson עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Vincent Cronin, R. F. Patrick Cronin עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס הספר הלאומי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הבית בקארדרוס בו התגורר קרונין בראשית חייו

א. ג'. קרונין הוא שם עט של הסופר הסקוטי ארצ'יבלד ג'וזף קרוניןאנגלית: Archibald Joseph Cronin; ‏19 ביולי 1896 - 6 בינואר 1981). הוא נודע בעיקר כמחבר "המצודה", שעובד לסרט זוכה פרס אוסקר. "ד"ר פינליי", סדרת דרמה רבת-פרקים ששודרה ב-BBC, עובדה מסיפורים, שהתבססו על דמויות בספרו בעל היסודות האוטוביוגרפיים, "עולמו של רופא".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרונין נולד בקארדרוס, דונבארטונשייר (כיום בארגייל וביוט), סקוטלנד, בנם היחיד של אב קתולי ואם פרוטסטנטית. הוא הרבה לכתוב על צעירים מרקע מעורב דומה. קרונין היה סטודנט בוגר מכפי גילו באקדמיית דומבארטון וזכה בתחרויות כתיבה רבות. הודות לכישוריו יוצאי הדופן, זכה במלגה ללימודי רפואה באוניברסיטת גלאזגו. שם פגש את אשתו לעתיד, אגנס מרי גיבסון, גם היא סטודנטית לרפואה. בשנת 1919 סיים את לימודי הרפואה בהצטיינות והמשיך בהשתלמות לקבלת תארים מתקדמים נוספים.

קרונין שירת כרופא בצי המלכותי, בדומה לרופא גיבור הרומן שלו, "דרכו של שאנון". אחרי שחרורו מן הצבא הקים מרפאה באזור מכרות בדרום ויילס והתמנה למפקח הרפואי של המכרות. מהתנסויותיו בחקר השפעותיה המזיקות של תעשיית הכרייה על בריאות העובדים הפיק חומר לספרים שכתב בהמשך, "המצודה" ו"כוכבים מציצים מרום". בשנים הבאות עבר ללונדון ונחל הצלחה רבה בעבודתו כרופא ברחוב הארלי. בחופשה ברמות סקוטלנד כתב קרונין את הרומן הראשון שלו, "טירת הכובען", שזכה להצלחה מסחררת.

בסוף שנות ה-30' של המאה העשרים עקר קרונין את מושבו לארצות הברית יחד עם אשתו ושלושת בניהם, ושם התיישב בניו כנען, קונטיקט. מאוחר יותר חזר לאירופה ובמשך עשרים חמש שנות חייו האחרונות חי בשווייץ והמשיך לכתוב עד שנות השמונים לחייו, רומנים שאת הרקע להם ביסס, בחלקם, בביתו החדש, כגון "עץ הבגידה". הוא מת במונטרה, שווייץ.

רבים מספריו של קרונין היו רבי-מכר, שתורגמו לשפות רבות. עיקר כוחו היה בסיפור העלילה, בכושר ההסתכלות והאבחנה החריף שלו ובתיאוריו הגרפיים. כמה מן הרומנים והסיפורים שכתב מסתמכים על הקריירה הרפואית שלו, במזיגה דרמטית של ריאליזם, עניינים שבינו לבינה וביקורת חברתית. יש הסבורים שספרו "המצודה", שחשף את העוול, הניצול וחוסר-היעילות של הרפואה בזמנו, תרם להקמתו של שירות הבריאות הלאומי בבריטניה.

רשימת ספרים שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זו רשימה חלקית. רבים מן הספרים הבאים עובדו לסרטים באותו שם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]