ארתור פידלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארתור פידלר
לידה 17 בדצמבר 1894
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 ביולי 1979 (בגיל 84)
ברוקליין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים RCA ויקטור, פולידור רקורדס, דויטשה גרמופון עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ארתור פידלר מנצח על התזמורת, 1969

ארתור פידלראנגלית: Arthur Fiedler;‏ 17 בדצמבר 189410 ביולי 1979) היה במשך יובל שנים מנצחה של תזמורת הטיילת של בוסטון, תזמורת סימפונית שהתמחתה במוזיקה פופולרית. פידלר שילב את אמנויות המוזיקה וההצגה, שניחן בהן בשפע, לעשות את תזמורת הטיילת לנודעת ביותר בארצות הברית. היו שמתחו עליו ביקורת על דילול המוזיקה, בייחוד כשעיבד שירים פופולריים או ערך קטעים מן הרפרטואר הקלאסי, אבל פידלר הקפיד להשאיר את המופעים בלתי רשמיים, קלילים ולא פעם רוויי לגלוג עצמי, כדי למשוך עוד ועוד מאזינים.

פידלר נולד בבוסטון, מסצ'וסטס. אביו היה כנר אוסטרי-יהודי במוצאו, שניגן בתזמורת הסימפונית של בוסטון, ואמו הייתה פסנתרנית ומוזיקאית. הוא גדל בבוסטון ולמד בבית הספר הלטיני שם עד שאביו פרש וחזר לאוסטריה, שם למד ועבד עד שובו לבוסטון בתחילת מלחמת העולם הראשונה. בשנת 1909 לקח אותו אביו לברלין ללמוד כינור אצל וילי הס ואחר, בשנת 1915, הצטרף ככנר לתזמורת הסימפונית של בוסטון בניצוח קרל מאק. הוא עבד גם כפסנתרן, נגן עוגב ונגן כלי הקשה.

בשנת 1924 הקים פידלר את הסינפונייטה של בוסטון, תזמורת מוזיקה קאמרית שהורכבה מחברי הסימפונית של בוסטון והחלה בסדרת קונצרטים ללא תשלום תחת כיפת השמיים. הוא התמנה למנצח השמונה-עשר במספר של תזמורת הטיילת בשנת 1930 והתמיד במשרה זו למשך יובל שנים.

בניהולו של פידלר הקליטה תזמורת הטיילת, לפי הדיווחים, יותר מכל תזמורת אחרת בעולם, בעיקר לחברת RCA ויקטור, ומכרה אלבומים, תקליטונים, סרטי הקלטה וקלטות שמע ביותר מ-50 מיליון דולר. פידלר היה קשור גם עם התזמורת הקלה של סן פרנסיסקו במשל 26 עונות קיץ, וניצח על עוד הרבה תזמורות ברחבי העולם.

כתחביב, קסמה לו עבודתם של כבאים והוא נהג לנסוע במכוניתו אל אתרי שריפות גדולות בבוסטון ובסביבתה בכל שעה משעות היום או הלילה, לצפות בכבאים בעבודתם. הוא התמנה אפילו ל"מפקד כבוד" במחלקת כיבוי האש של בוסטון.

פידלר מת בברוקליין, מסצ'וסטס, בגיל 85. אחרי מותו, חלקה לו בוסטון כבוד בפסל מופשט, ראש וחזה בגודל על-טבעי של פידלר, בפארק האספאלנד של בוסטון, משכן סדרת הקונצרטים ללא תשלום, הנמשכים שם עד היום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארתור פידלר בוויקישיתוף


הקודם:
מנצחים שונים
מנצח תזמורת הטיילת של בוסטון 1930 - 1979 הבא:
ג'ון ויליאמס