אשוב סולטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אשוב סולטאן
آشوب سلطان
לידה סרביה
פטירה 3 בינואר 1690
ארמון אדירנה, אדירנה, האימפריה העות'מאנית
מדינה האימפריה העות'מאנית
מקום קבורה מסגד סולימאנייה, איסטנבול
דת אסלאם סוני
בן זוג אבראהים הראשון
שושלת בית עות'מאן
תואר ולידה סולטאן
צאצאים סולימאן השני
מספר צאצאים 1
ולידה סולטאן ה־8
מונרך בתקופה סולימאן השני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשוב סולטאןטורקית עות'מאנית: آشوب سلطان;‏ 16273 בינואר 1690) הייתה בת זוגו של הסולטאן העות'מאני אבראהים הראשון והוולידה סולטאן לבנם סולימאן השני.

חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא הפכה לבת זוגו של אבראהים וב-15 באפריל 1642, ילדה את בנה היחיד שהזאדה סולימאן (סולימאן השני). בתקופת שלטונו של אבראהים הקצבה שלה כללה 1,300 אקצ'ה ביום. הוא גם העניק לה את הכנסות בולו סנג'ק. היא תוארה כאישה פשוטת-לב בעלת אופי סורר.

לאחר הדחתו ומותו של הסולטאן אבראהים בשנת 1648, הומלך בנו הבכור, מהמט הרביעי, ולאחר מכן התיישבה אשוב ב"ארמון הישן". זה הביא עליה שלושים ותשע שנות מאסר ב"ארמון הישן".

אשוב קיוותה שהסכסוך בין אמו של מהמט, טורהאן סולטאן, לבין חמותה, קסם סולטאן, ישנה את מזלה בכך שהיא תהפוך לולידה סולטאן בעצמה. קסם תכננה להרוג את כלתה ולהדיח את נכדה סולטאן מהמט בעזרת כמה קצינים בכירים בחיל היניצ'רי ולהמליך במקומו את שהזאדה סולימאן. עם זאת, מליקה האטון הזהירה את טורהאן וזו הצליחה להוציא להורג בחניקה את חמותה בעזרת הסריסים בהרמון בשנת 1651. אשוב עצמה ניצלה מההוצאה להורג מאחר שנחשדה במזימה נגד טורהאן ובנה הסולטאן.

בשנים 1673–1672 היא הקימה קרן באיסטנבול.

בשנת 1687 הודח מהמט הרביעי ואת כס המלוכה תפס סולימאן השני, בנה של אשוב והיא הפכה לולידה סולטאן הבאה. ביולי 1688 היא עברה עם בנה לאדירנה.

מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשוב נפטרה בארמון אדירנה ב-3 בינואר 1690, לאחר שהייתה חולה ומרותקת למיטה במשך שנה. היא נקברה במאוזוליאום של סולימאן המפואר במסגד סולימאנייה, איסטנבול.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]