אשוח לבן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאשוח לבן
אשוח לבן ביוסמיטי
אשוח לבן בפארק הלאומי יוסמיטי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: צומח
מערכה: מחטנאים
מחלקה: מחטניים
סדרה: מחטיים
משפחה: אורניים
סוג: אשוח
מין: אשוח לבן
שם מדעי
Abies concolor
‏הילדברנד על בסיס (גורדון) ולינדלי
תחום תפוצה
תפוצת תת-המינים
ירוק: Abies concolor concolor
כחול: Abies concolor lowiana
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשוח לבן (שם מדעי: Abies concolor; באנגלית: White fir[2] או גם Colorado white-fir[3]), הקרוי בשפות רבות אשוח קולורדו, הוא מין אשוח שתחום התפוצה הטבעי שלו בהרים של מערב אמריקה הצפונית, בגבהים בין 900 ל-3,400 מטרים. זהו עץ מחטני ירוק עד גדול הצומח לגבהים שבין 25 ל-60 מטרים וקוטר גזע עד שני מטרים. העץ פופולרי כעץ נוי וכעץ חג המולד.[4]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשוח לבן הוא עץ ירוק עד הצומח מהר יחסית כשהוא מגיע לגבהים מעל ל-50 מטרים וקוטר גזע בגובה החזה כ-1.5 מטרים. גובהו של האשוח הלבן הגבוה ביותר הידוע הוא 66.1 מטרים וקוטר הגזע 223 סנטימטרים.[5] תת המין Abies concolor concolor נמוך יותר ומגיע לגובה של עד 41 מטרים וקוטר גזע של עד 124 סנטימטרים. נוף העץ חרוטי אחיד. הענפים צומח מהגזע בצורה ישרה.

החוטרים יוצרים מערכת שורשים שיפודיים. המין זקוק לקרקעות עמוקות עבור מערכת השורשים העמוקה שלו. השורשים מקיימים מיקוריזה עם הפטריות Cenococcum geophilum ו-Pisolithus arrhizus.

בעצים צעירים קליפת הגזע דקה בגוון אפור בהיר ההולכת ומתעבה עם השנים ומגיעה בבסיס העץ עד 18 סנטימטרים והיא נסדקת בחריצים אורכיים עמוקים המגלים לעיתים קרובות את הפרידרם (הרקמה בין האפידרמיס לשיפה) הפנימי הצהבהב דמוי השעם.[6]

הענפים בהתחלה חלקים וגונם אפור בהיר, אחר כך הם הופכים למחוספסים וגונם אפור עד אפור-חום. העלים הם דמויי מחט, שטוחים באורך בין 2.5 ל-6 סנטימטרים, ברוחב 2 מילימטרים ובעובי בין 0.5 מילימטר למילימטר אחד, העלים הארוכים ביותר בין מיני האשוח. צבעם מלמעלה ירוק עד ירוק-כחלחל, ולמטה שני פסי פיוניות בגוון כחול-לבן. קצה העלה מחודד מפוצל במקצת עד קהה. סידור העלים הוא בצורת מברשת על הענף, כאשר העלים מפותלים, בייחוד לקראת קצה הענף כלפי מעלה וקדימה. לעלים יש ריח של גרידת לימון. העלים נושרים בין שמונה לעשר שנים לאחר צמיחתם.

אשוח לבן הוא צמח חד ביתי. העץ מתחיל לייצר זרעים בגיל 30 עד 40 שנים. בגיל זה מופיעים האצטרובלים הזכריים באורך 1.6 סנטימטרים בגון אדום או ורוד על ענפים שצמחו בשנה קודמת. אצטרובלים אלו מפוזרים באמצע הנוף של העץ או בתחתיתו. עונת ההאבקה נמשכת כתלות באזור בין מאי ליולי. האצטרובלים הנקביים שוכנים בשליש העליון של נוף העץ. צורתם גלילית, אורכם 6–12 סנטימטרים, רוחבם 4.5-4 סנטימטרים וגונם ירוק או סגול ההופך לחום בהיר כשהם מבשילים.[6] האצטרובל כולל 100–150 קשקשים. קשקשי החפה המגנים על הזרעים קצרים וחבויים באצטרובל סגור. הזרעים מכונפים. אורכם בין 8 ל-12 מילימטרים, כשרוחב הכנף בין 1.5 ל-1.8 סנטימטרים. אלף זרעים שוקלים בין 25.6 ל-52.9 גרם. הם מתפזרים כשהאצטרובל מתפרק בין ספטמבר לאוקטובר. סנאים נוהג לאגור את הזרעים.

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלווה ואצטרובלים של תת-המין concolor

הדעות חלוקות בין החוקרים האם לאשוח הלבן יש שני תת-מינים כמפורט בהמשך או שאלו שני מינים נפרדים:

  • Abies concolor concolor – מכונה באנגלית "אשוח לבן של קולורדו" (Colorado white fir) או "אשוח לבן של הרי הרוקי" (Rocky Mountains white fir). צומח בגבהים שבין 1,700 ל-3,400 מטרים. תחום התפוצה של תת-המין בארצות הברית הוא בהרי הרוקי מדרום איידהו, דרומה דרך יוטה וקולורדו לניו מקסיקו ואריזונה, ועל ההרים הגבוהים של האגן הגדול בנבדה והקצה הקיצוני של דרום מזרח קליפורניה. תת-המין מצוי גם בקטע קטן ממדינת סונורה במקסיקו. עץ קטן בינוני שגובהו בין 25 ל-35 מטרים, לעיתים נדירות מעל 45 מטרים. העלים מעוגלים כלפי מעלה עד אנכיים בכל העצים למעט ענפים חלשים בצל בחלק התחתון של נוף העץ. אורך העלים בעיקר 6-3.5 סנטימטרים וגונם כחול-ירוק חזק בחלקם העליון עם פיוניות מרובות. העץ מסוגל לעמוד בחורפים שבהם הטמפרטורה צונחת עד 40°C-.
  • Abies concolor lowiana (שם ישן Abies lowiana) – מכונה באנגלית "אשוח לבן של לאו" (Low's white fir) או "אשוח לבן של הסיירה נבדה" (Sierra Nevada white fir). צומח בגבהים שבין 900 ל-1,700 מטרים. תחום התפוצה של תת-המין בארצות הברית מרכס קסקייד של מרכז אורגון ודרומה דרך קליפורניה (הרי קלאמת, סיירה נבדה). העץ גם צומח במקסיקו בצפון מדינת באחה קליפורניה. תת-מין זה גבוה יותר בין 40 ל-60 מטרים. העלים שטוחים בענפים של החלק התחתון של נוף העץ. העלים מורמים מעל הענף בחלק העליון של הנוף אבל אינם מעוגלים כה חזק כלפי מעלה. אורך העלים 5-2.5 סנטימטרים והגוון בחלק העליון של העלים הוא כחול ירוק חיוור עם מעט פיוניות או שהן נעדרות כליל. העץ מסוגל לעמוד בחורפים שבהם הטמפרטורה צונחת עד 30°C-.

מינים קרובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האשוח הלבן קרוב מאוד לאשוח ענק (Abies grandis) כשתת המין lowiana קרוב במיוחד לתת המין אשוח ענק פנימי (A. grandis idahoensis) ומשתלב עמו היכן שהם נפגשים ברכס הקסקייד של מרכז אורגון. בדרום במקסיקו הוא מתחלף בקרובים נוספים, אשוח דורנגו (A. durangensis) ואשוח מקסיקני (A. mexicana).

סוקצסיה של היער[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשוח לבן, בהיותו סבלני לצל הוא חלק מחברת השיא בסוקצסיה של היער בהרי סיירה נבדה ובנוכחות אמצעים אנושיים למניעת שרפות יער ולכן שגשג במשך מאתיים השנים האחרונות. לעיתים מתייחסים אליו כמטרד בתעשיית העץ, שכן מין זה דוחק עצים חשובים יותר מבחינת תעשייה זו (כדוגמת אורן הסוכר וקלוצדרוס מפושק) שכן העץ המופק ממנו חלש יותר, יש בו יותר עיניים וענפי העץ התחתונים נשארים לאורך זמן. תכונה אחרונה זו יוצרת סולם אש המאפשר ללהבות להגיע עד צמרת העץ, ומדלדלת בכך חורשות סקוויה ענקית שהיו עשויות להתחמק משריפות יער קטנות בנזק מינימלי.[7]

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העץ התגלה על ידי ויליאם לוב (William Lobb‏; 1864-1809) תושב קורנוול שתפקידו היה לאסוף צמחים עבור משתלה באקסטר בעת מסעו בקליפורניה בשנים 1849–1853, לאחר שהבוטנאי הסקוטי דייוויד דאגלס (David Douglas‏; 1834-1799) שערך מסע מחקר לפניו החמיץ את גילוי העץ.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצמח הוא פונדקאי למין של דבקון (Phoradendron pauciflorum) צמח טפיל. חרקים רבים תוקפים את העץ, כדוגמת מין החיפושית Scolytus ventralis.[8]

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העץ של האשוח הלבן הוא אחד ממיני העץ המועדפים לבנייה בשל קלות משקלו, עמידותו לפיצולים, כיפופים ואחיזתו במסמרים. העץ בעל קווים ישרים, אינו רווי בשרף, בעל מרקם דק, נוקשה וחזק.

אשוח לבן פופולרי כעץ חג המולד וכקישוט לחג המולד בשל מחטיו הרכים, המצויים בשפע והנשמרים זמן רב.

את האשוח הלבן נוטעים בקנה מידה נרחב כצמח נוי בפארקים ובגני נוי גדולים, בייחוד כמה מהזנים של תת-המין concolor שנבחרו בשל העלווה הכחולה-ירוקה הססגונית כדוגמת הזן "Violacea". הזן "Compacta" זכה בפרס מצטיין הגן (Award of Garden Merit) של החברה המלכותית להורטיקולטורה (Royal Horticultural Society).[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אשוח לבן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אשוח לבן באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Abies concolor (Gord. & Glend.) Lindl. ex Hildebr. white fir
  3. ^ >"BSBI List 2007". Botanical Society of Britain and Ireland. אורכב מ-המקור (xls) ב-2015-01-25. נבדק ב-2014-10-17.
  4. ^ Abies concolor (Gord. and Glend.) Hildebr.
  5. ^ Abies concolor
  6. ^ 1 2 Flora of North America vol 2
  7. ^ The Giant Sequoia of the Sierra Nevada
  8. ^ Maloney P. E. & D. M. Rizzo. (2002). Pathogens and insects in a pristine forest ecosystem: the Sierra San Pedro Martir, Baja, Mexico.
  9. ^ RHS Plant Selector Abies concolor 'Compacta' AGM / RHS Gardening