אשת השנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אשת השנה
Woman of the Year
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג'ורג' סטיבנס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'וזף ל. מנקייביץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רינג לרדנר, ג'ון לי מהין, פרסי הית', מייקל קיינין, גארסון קאנין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פרנק סולויאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ספנסר טרייסי
קתרין הפבורן
מוזיקה פרנץ וקסמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'וזף רוטנברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 ביוני 1942
משך הקרנה 113 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה קומדיה רומנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3 מיליון דולר
הכנסות 1,937,000 דולר (בארצות הברית בלבד)
הכנסות באתר מוג'ו womanoftheyear
פרסים פרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר (מייקל קיינין, רינג לרדנר) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אשת השנהאנגלית: Woman of the Year) הוא סרט קולנוע מסוגת הקומדיה הרומנטית בבימויו של ג'ורג' סטיבנס משנת 1942. הסרט מגולל את סיפורם של עיתונאית מצליחה, הנבחרת להיות אשת השנה, ועמיתהּ, שהוא גם בעלהּ לעתיד. בסרט משחקים בתפקידים ראשיים קתרין הפבורן וספנסר טרייסי, ובתפקידים משניים פיי ביינטר, רג'ינלד אואן, מינור ווטסון וויליאם בנדיקס. הסרט הופק על ידי ג'וזף ל. מנקייביץ', והתסריט עבורו נכתב על ידי רינג לאנדר, מייקל קאנין, ג'ון לי מאנין וגארסון קאנין.

בטקס פרסי האוסקר של שנת 1942, זכה הסרט בפרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר ובמועמדות לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר (על משחקה של קתרין הפבורן). בשנת 1999, ארכיב הסרטים הלאומי של ארצות הברית בחר בסרט כסרט לשימור בספריית הקונגרס בשל היותו "חשוב תרבותית, היסטורית או אסתטית".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טס הארדינג (קתרין הפבורן) וסאם קרייג (ספנסר טרייסי) הם עיתונאים העובדים באותו עיתון בניו יורק בתחילת שנות ה-40. טס, שנולדה לדיפלומט ולמדה באוניברסיטאות שונות ברחבי העולם, היא בעלת טור פוליטי-בין-לאומי העוסק בסוגיות הרות גורל. לעומתה, סאם הוא עיתונאי פשוט הכותב טור בנושא ספורט.

לאחר שטס משמיעה אמרה מזלזלת בנוגע לפוטבול, מתפתחת בין השניים מריבה. מריבה זו מובילה לרומן והשניים נישאים חרף ההבדלים ביניהם.

בתחילה הרומן עולה יפה וסאם אף מצליח לחבב על טס את משחק הפוטבול. ואולם, לאחר זמן מה מתגלות מריבות בין השניים. יום אחד, טס שואלת את סאם אם הוא רוצה ילד. סאם, שחושב שטס בהיריון, מתלהב מהרעיון, אך עד מהרה מתברר לו כי למעשה, טס אימצה ילד פליט מיוון ששמו כריס. למרות כעסו על טס שלא התייעצה עמו, סאם מתחבר אל הילד.

בהמשך, מגזין יוקרתי בוחר בטס כ"אשת השנה", והיא מוזמנת לקבל פרס באירוע חגיגי. טס מבקשת מסאם שיתלווה אליה בזמן האירוע, בעוד היא מתכננת להותיר את כריס לבדו. סאם מסרב להותיר את כריס ללא מענה ובוחר להישאר עמו בבית. בעקבות זאת, טס וסאם מתקוטטים, וסאם לוקח את כריס חזרה לבית היתומים. טס, שמגלה זאת רק לאחר חזרתה הביתה, מנסה להשיב את כריס ללא הצלחה.

למחרת, דודתה של טס, אלן וויטקומב (פיי ביינטר), מזמינה אותה ואת סאם אליה לחופשה קצרה. סאם מסרב להגיע באמתלה שעליו לסקר משחק איגרוף. טס מגיעה לחופשה לבדה ומתברר לה כי אביה ודודתה אלן עומדים להינשא עוד באותו הערב. כשטס מגלה זאת היא נחושה בדעתה להשלים עם סאם. לבסוף השניים מתפייסים.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון הכללי של התסריט לסרט נהגה על ידי גארסון קאנין, חבר קרוב של קתרין הפבורן. הפבורן הציעה את התסריט לג'וזף ל. מנקייביץ' מאולפני "מטרו גולדווין מאייר" תמורת סכום של רבע מיליון דולר, אשר מחציתו יועדה לה ומחציתו השנייה יודעה להוגה התסריט. מנקייביץ' הסכים בצע את העסקה. כיוון שקאנין לחם באותה התקופה במלחמה, אחיו, מייקל קאנין, וחברו, רינג לאנדר, כתבו במקומו את התסריט המלא. הפבורן השתתפה אף היא בתהליך כתיבת התסריט. כחלק מההסכם שנקבע בין הצדדים, הפבורן בחרה עבור הסרט את השחקן הראשי והבמאי (ספנסר טרייסי וג'ורג' סטיבנס בהתאמה).

זהו הסרט הראשון מתוך תשעה סרטים שהם שיחקו הפבורן וטרייסי זה לצד זה. במהלך צילומי הסרט התפתחה ביניהם מערכת יחסים רומנטי שנמשכה עד מותו של טרייסי בשנת 1967.

סיומו המקורי של הסרט היה שונה. במבחני הקרנה התברר כי סיום זה אינו פופולרי בקרב הקהל. בעקבות כך הופק הסיום הנוכחי של הסרט, וזאת על דעת סטיבנס ומנקייביץ' וחרף התנגדותה של הפבורן.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אשת השנה בוויקישיתוף