אש (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אש
Fire
עטיפת הספר "אש" מאת קריסטן קאשור
עטיפת הספר "אש" מאת קריסטן קאשור
מידע כללי
מאת קריסטן קאשור
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות רבות ומרובות
סוגה פנטזיה, ספרות נוער
הוצאה
הוצאה קבוצת פינגווין עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 5 באוקטובר 2009 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כנרת
תאריך 2012
תרגום יעל אכמון
סדרה
סדרת ספרים "שבע הממלכות"
ספר קודם מחוננת
הספר הבא ביטרבלו
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-575-08511-4
הספרייה הלאומית 003498781
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אש הוא רומן פנטזיה לנוער מאת קריסטן קאשור, וספר ההמשך ל"מחוננת", ספר הביכורים שלה. בספר זה, השני בסדרת "שבע הממלכות", מסופר סיפורה של אישה צעירה שנחשבת לסוג של מפלצת בשל יכולותיה המיוחדים וניראותה האחרת. כשיצא הספר הוא פתח במקור הרביעי ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס,[1] וזכה במספר פרסים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארץ הגיאיות (דלס), ישנן "מפלצות". חיות בעלות יופי בלתי אפשרי, בצבעים בוהקים, אשר יכולים להפנט אנשים בהופעתן ולשלוט בהם באמצעות מחשבותיהן. יש גם חיות ביתיות מפלצות אך הן לא מזיקות לעומת חיות הפרא. מפלצות אנושיות הן נדירות ביותר וליידי אש היא המפלצת האנושית האחרונה בממלכה. בעבר, אביה, לורד קנסרל, השתמש בכוחותיו כדי לשלוט במלך נאקס, והממלכה נכנסה בעקבות זאת לתקופה של כאוס ומלחמות. בעת הסיפור, נאקס וקנסרל שניהם כבר לא בחיים, והמלך החדש, נאש, יחד עם אחיו בריגן, מקווה להחזיר את השלום לממלכתו ולמנוע עליית מלכים אכזריים ושוחרי מלחמה שיגרמו לשפיכות דמים. אש חיה באחוזה שלה, בבידוד כמעט מוחלט, ונהנית לנגן בכינור, לטייל לבדה ביער ולבלות עם בן זוגה קשת.

יום אחד, כשהיא מהלכת ביער, יורה צייד בליידי אש. היא מבולבלת מכך שמוחו ריק ממחשבות, ומשתמשת בכוחותיה לגרום לו להחזירה הביתה. חברה הטוב, ומאהבה, קשת, כולא את המתנקש, ומתכנן שאש תשתמש בכוחותיה לחקור אותו, אך בבוקר המחרת הם מוצאים אותו מת בתאו,נרצח על ידי יריית חץ של דמות לא ידועה. 

אש וקשת מבקרים את המלכה רואן כדי לבקש תגבור לשמירת האחוזה של אש, ולנסות לגלות מה פשר הזרים המופיעים פתאום בסביבה. בטירתה, אש פוגשת לראשונה את נאש ובריגן. נאש מסתנוור מיופייה ה"מפלצתי" ומתאהב בה, בעוד בריגן חושד בה ומאמין שהיא דומה לאביה, קנסרל. כמו המלך, כשהמלך, הנסיך, והחיילים יוצאים להגנת כפר שתחת מתקפה מרפטורים מפלצתיים, אש מסכנת את חייה כדי לסייע בהצלה, מכיוון שהיצורים הדורסים כמהים לבשר "מפלצות" כמעט עד אובדן חושים. היא מקבלת שבחים על אומץ ליבה, ורבים מהחיילים מרגישים מחויבים אליה.

כשהיא חוזרת הביתה, בריגן מגיע לביקור, ומוסר לה שנאש ביקש שתבוא לבירה לסייע בתחקור אסירים כדי להוציא מהם מידע מועיל. במהלך המסע, אש נמצאת תחת משמר מתמיד, מכיוון שיופייה מעביר חלק מהחיילים על דעתם, והם מנסים לתקוף אותה בהתפרצויות של זעם. היא ובריגן מתחילים להכיר, ומגיעים לסוג של שלום ביניהם.

בעיר הבירה, אש פוגשת את קלרה ואת גארן, תאומים ממזרים של נאקס, והאחראים על ריגול בממלכה. הם משכנעים אותה להשתמש בכוחותיה לטובת הממלכה, ואש מסכימה לכך בתנאי שלא ידרשו ממנה לכפות על אסירים לתת את המידע, אלא שרק תשתמש בכוחות השכנוע שלה. נאש עדיין מתקשה לשלוט בתשוקה שלו אליה, ומציע לה להתחתן איתו על בסיס יומי. אש היא מגלה לתדהמתה שלבריגן יש בת צעירה, ושמה האנה.

קשת מגיע לבירה, ומתחיל לקנא בבריגן, וכתוצאה, אש מחליטה לסיים את הקשר האינטימי ביניהם, כדי לשמר את חברותם. קשת בתורו מתחיל לשכב עם כל מיני נשים ברחבי הארמון, וכתוצאה מכך מילה, אחת משומרותיה של אש, נכנסת להריון, וכך גם קלרה. אש מגלה שהיא מקנאה בחברות שלה על זה שהן מביאות ילדים, אך היא מכבר החליטה שהעולם מסוכן מדי עבור אנשי-מפלצת, ושאנשי-מפלצת מסוכנים לעולם. מתוך פחד שאולי תשנה את דעתה, היא נוטלת צמח מרפא למניעת הריון. 

הגברים המוזרים מרוקני המחשבות ממשיכים להופיע בסביבתה של אש. יום אחד היא רואה נער בעל עיניים מוזרות - עין אחת אדומה ואחת אפורה. הילד מענה עכבר קטן, ואש מצווה עליו להפסיק. הוא מתעקש כי אינו פוגע בעכבר, וניכר כי הוא מצפה שהיא תאמין לו גם לנוכח העובדה שהוא מתעלל בייצור בפניה. הוא מתלהב כאשר הוא מבין שאש לא מושפעת משקריו, ואש בתורה מבינה שכאשר הילד משכנע אנשים, הם נהיים מרוקנים בדומה לגברים שצדים אותה. אך עד שהיא מבינה זאת, הילד נעלם. 

משפחת המלוכה מפתחת תוכנית להתנקש בחיי אויביהם בעת מסיבת החורף הקרבה, ומבקשים להשתמש בכוחותיה של אש כדי לוודא שהתוכנית תעבור ללא תקלות. קשת מתנגד לרעיון, ובכעסו פולט את סודה הגדול ביותר של אש: שהיא זו שהרגה את קנסרל. אש הרגה את אביה קנסרל כאשר הבינה שמן ההכרח לעצור בעדו. היא השתמשה בכוחותיה כדי למשוך אותו למקום בו שמר מגוון מפלצות מחמד, גרמה לו לפתוח את הכלוב, והמפלצות המתאוות לבשר מפלצת קרעו אותו לגזרים. כשזה קרה, קנסרל כבר היה כל כך בלתי יציב, שאנשים לא ידעו אם להאמין שזו הייתה התאבדות או תאונה.

קשת מתוודה שהוא צריך להתרחק ולקחת זמן לחשוב, אז הוא הולך לחפש אחר הנער שהטריד את אש, שמאמינה שהוא מקושר לכל הדברים המוזרים שקורים סביבה וסביב משפחת המלוכה. אך חוץ מקשת, אף אחד לא לוקח את חששותיה ברצינות יתרה. קשת מרגיש צורך לפצות את אש על העוול שגרם לה בקנאתו, והיא שולחת אותו לדרכו בסליחה ואהבה.

סביב ההכנות למסיבת החורף המלכותית הגדולה - אשר כל אצילי הארץ מצופים להגיה אליה, נחשפים מספר מפקדי מורדים ומתגלה מידע רב, בעיקר לגבי מתקפה מתוכננת על עיר הבירה. בריגן מספיק להתכונן ולהגן על העיר, אך במהומת הקרב, אש נחטפת. בפקודתו של הילד עם העיניים המוזרות, היא מוחזקת מסוממת ויורים בה חיצים. הנער, ששמו אימיקר, מתגלה לקוראים בשלב זה כלק, האנטגוניסט מסיפור "מחוננת". הוא מגלה לאש שבכוונתו למלוך בדלס (הגיאיות) כאשר אש לצידו. היא מסרבת לו, ומצליחה להימלט, אך מוצאת בדרך את גופתו של קשת. בזעמה, היא שורפת את אחוזתו של לק, והורגת את משרתיו מרוקני המחשבות. היא נתקלת בסוסה, ורוכבת עמה כברת דרך, אך לק מצליח למצוא אותה, ומספר לה על ארץ שנמצאת מעבר להרים, ובה אנשים אחרים כמוהו,"מחוננים". הסוסה של אש בועטת בלק בעינו, והוא נופל דרך חריץ בהר. אש מתפללת שהוא מצא שם את מותו. 

היא משוטטת זמן מה ללא מטרה, וללא דאגה לחייה, כאשר רק הסוסה שומרת עליה. מצילים אותה תושבי כפר שמוצאים אותה מחוסרת הכרה. כשהיא מתעוררת, היא מגלה שידיה קפאו, והיא איבדה שתי אצבעות, היא נואשת, ומאמינה שלעולם לא תנגן שוב בכינור. חבריה החדשים מחזירים אותה לבירה, ושם היא נזכרת בשמו של הקשת שירה בקשת, פושע בשם ג'וד. ג'וד מתגלה כאביו האמיתי של קשת, כאשר אנס את אמו - ליידי ברוקר - בפקודתו של המלך נאקס.

אש מגיעה לפורט פלאד הנמצא תחת מתקפה, כדי לסייע. היא פוגשת שם בבריגן. השניים מודים שהם מאוהבים, אבל אש מסרב להיכנע לרגשותיה, כי היא לא רוצה להרשות לעצמה לאהוב מישהו שכנראה הולך למותו במלחמה. בריגן יוצא לקרב, ואש נותרת מאחור, מיואשת ומיוסרת מדאגה לשלומו. 

בניסיון להתמודד עם מותו של קשת ואובדן אצבעותיה, אש חיה בבידוד, אך גארן מחזיר אותה לחיים כשהוא משכנע אותה כדי להתחיל לעבוד בבתי החולים, ולהקל על כאבם של החולים והפצועים. היא פוגשת שוב גם במלך נאש, ומספרת לו שהיא מעדיפה להתנתק גם ממנו, כי גם הוא חייל והיא לא רוצה להתמודד עם אבדות נוספות. הוא מגיב לה שזו גישה מטופשת, והרי כולם סופם למות בדרך זו או אחרת. השיחה מיטיבה עם שניהם, והם מגיעים למצב של קבלה לגבי האהבות שלהם, אפילו כלפי אבותיהם המרושעים.

אש פוגשת את רואן (המלכה האם) ולורד ברוקר (אביו החוקי של קשת), והם מגלים לה שבריגן אינו בנו של נאקס, אלא של ברוקר, ושהיה ביניהם רומן שהוביל להגלייתו של ברוקר על ידי נאקס, ושזו הייתה הסיבה להתעללות של נאקס בברוקר ומשפחתו, לרבות האונס של אשתו. הסיפור לא יצא החוצה מעולם משום שנאקס רצה לשמור על כבודו. אש כועסת על מעשיהם של רואן וברוקר, כיוון שכל השנים האלה בריגן הרגיש לא נאהב ודחוי מצד אביו, ובגלל שזה גרם לה לאבד אמון בברוקר, שהיה בשבילה כמו אב שני וסמל הטוב בעיניה. רואן, המלאה רגשות אשמה, משוחחת איתה. אש מקבלת את העובדה שגם האב הטוב שלה עשה טעויות, והם משלימים.

כשהיא חוזרת לפורט פלאד, אש ובריגן מתנים אהבה, ומשלימים עם כל מה שאיבדו והרוויחו במהלך הזמן. כעבור זמן קצר, המורדים מבקשים להיפגש תחת מסווה של משא ומתן לסיום המלחמה, אך בבואם דורשים שאש תינתן להם. כתוצאה התחיל קרב, בו נאש נורה, אך הוא לא נהרג. בריגן לוקח את הצבא, ומנצח את המורדים ובכך מחזיר את הגיאיות למצב של שלום.

אש חוזרת לבירה ומוכתרת כגיבורה, דבר הגורם לה למבוכה רבה. באחוזתו של ברוקר נערך טקס לזכרו של קשת, ומגיעים אנשים רבים להתאבל, כולל קלרה ומילה, והפעוטות שלהן, הילדים של קשת, ארן (הבן) וליב (הבת). מילה מספרת לאש שהיא החלה במערכת יחסים עם נאש, ואש מרוצה מכך, ומרוצה עוד יותר מבנו (ארן) וביתו (ליב) הקטנים של קשת. בטקס ההתאבלות על קשת, היא מתאבלת גם על אביה, אותו אהבה, ואף סולחת לעצמה על מותו. היא מנגנת שיר בכינור, עליו נאבקה בנשמתה לחזור לנגן, והניגון הנוגה מבטא את העצב שלה על החיים והמתים שהיא אוהבת.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ליידי אש: האישה-מפלצת האחרונה בממלכה. כמו כל יצורי המפלצת, היא יפה באופן בלתי נתפס, ומראה - במיוחד מראה שיערה - יכול לגרום לאנשים לאבד עשתונות ולהתפרע באלימות. שמה ניתן לה בשל צבע שיערה, שילוב של כתום וורוד ונחושת וזהב המדמה להבות בוערות. היא בדרך כלל עוטה צעיף על ראשה כדי למנוע תשומת לב לא רצויה, הן מבני אנוש והן ממפלצות אחרות שמתאוות לבשרה. בן זוגה של אש הוא בהתחלה קשת, אך במהלך המסע לעיר המלך היא מתאהבת בנסיך בריגן, ולבסוף הם הופכים להיות בני זוג אך קודם לכן היא נפרדת מקשת כי הוא קנאי לה מדי.לאש יש כוחות שמאפשרים לה לשלוט במוחם של אחרים, אבל מרוב פחד להפוך להיות כמו אביה, היא נמנעת משימוש בהם. אמה ג'סה הייתה עובדת בארמון המלך, ומתה זמן קצר אחרי הלידה. אביה קנסרל היה רודן וסדיסט שהתגאה בכוחותיו ובעזרתם פיתה נשים רבות ושלט במלך נאקס (נאקסדל). אש הרגה את אביה קנסרל מעט שנים לאחר שהמלך נאקס מת מסמים. למרות פחדיה היא משתמשת בכוחה נגד אסירים של המלך נאש כדי לגלות את המזימות של לורד מיידוג, אחותו ליידי מורגדה ולורד ג'נשן. לאש עיניים ירוקות ועור כהה והיא אמיצה, פעלתנית ורגשנית.
  • הנסיך בריגן: אחיו של המלך נאש ומפקד צבאו. הוא בנו של לורד ברוקר והמלכה רואן, כתוצאה מרומן ביניהם בעוד המלך נאקס היה בשלטון. בתור אח, הוא ונאש אוהבים זה את זה וקרובים מאוד. בתור מפקד, הוא הרוויח את אמונם ונאמנותם של חייליו, המוכנים לעשות הכל בשבילו. כשהוא פוגש את אש, הוא לא סומך עליה, אך במהרה מבין שהיא בעלת ברית נאמנה, ובסוף מתאהב בה. בריגן הוא אפור-עיניים, ולו בת קטנה בשם האנה פרי אהבתו לעובדת באורוות הסוסים, רוז. בריגן מציע לה נישואים בתור נחמה אך היא מתה זמן קצר לאחר הלידה. בריגן אוהב מאוד סוסים ויש לו מבחר גדול ומגוון שלהם.
  • לורד קשת (ארקלין): חבר ילדותה של אש, ומאהבה בתחילת הסיפור.אש נתנה לו את כינויו, קשת, אך שמו האמיתי הוא ארקלין. אמו, אליס, נאנסה על ידי ג'וד, שליחו של המלך הרשע נאקס, במטרה להעניש את בעלה, ברוקר, על הרומן עם המלכה, רואן. קשת הוא התוצאה של האונס, אך הוא גודל באהבה רבה על ידי אביו החוקי, ברוקר. קשת אוהב את אש, אך אפילו שהשניים לא נועדו להיות זוג, הוא מרחיק את אש בהתנהגותו הקנאית. קשת שוכב עם מגוון נשים ללא כל תחושת אחריות, וכתוצאה, קלרה (מפקדת המרגלים ואחותו הממזרה של נאש) וכן מילה (משומרותיה ובנות לווייתה של אש) נכנסות להריון ויולדות. קשת מנסה לחפות על התנהגותו הרעה בחיפוש אחר מי שמתנכל לאש, ומוצא את הפושע ג'וד, שקשת חושד שהוא אביו האמיתי, ואחר כך נהרג על ידו. קשת מתואר כיפה תואר, בהיר, וגבוה. 
  • ברוקר: לשעבר מפקד צבא בשירות המלך נאקס, עד שנחשף כי הוא מנהל רומן עם המלכה רואן. בריגן נולד כתוצאה מיחסים אלו. בנקמה, נאקס הורה לשבור לרסיסים את רגליו של ברוקר, ושלח את ג'וד לאנוס את אשתו, אליס. ברוקר משמש כמנטור ואפוטרופוס של אש במהלך מרבית חייה. הוא מתואר כאיש חכם, מתחשב, והגיוני. אש אוהבת אותו אהבת בת לאב.
  • קנסרל: אביה של אש, וכמוה: איש-מפלצת. הוא היה יועצו של המלך נאקס, והיה ידוע לשמצה כאיש אכזר ובלתי-שפוי, כתוצאה, לפחות חלקית, משימוש יתר בסמים. הוא החזיק בחיות-מפלצת טורפות כחיות מחמד, אותם היה מייסר ברעב ומענה. כשנולדה אש באופן מפתיע החליט שלא להרוג אותה. בניגוד לאופיו האכזרי קנסרל אהב את ביתו מאוד ושאב אושר כשגרם לה שמחה והנאה, זמנים אלו היו היחידים בחייו בהם היה מאושר באמת. כשאש הבינה כי חובה לעצור אותו לפני שיגרום לקטסטרופה עוד יותר גדולה הן בחייה והן בממלכה, היא גרמה לו תוך שימוש בכוחותיה להיכנס לכלובו של נמר-מפלצת, שהרג אותו. לקנסרל היה שיער כסוף ועיניים כחולות, והוא היה מדהים ביופיו, בדיוק כמו אש, רק שמעולם לא הסתיר אותו בניגוד אליה.
  • המלך נאש: מלך הגיאיות, ובנם של רואן ונאקס. בהתחלה, כמו רוב הגברים, היה לו קושי להתנגד למשיכה הלא רצונית לאש, אבל בסופו של דבר הוא מצליח לשלוט בעצמו ומבין שאש ובריגן אוהבים אחד את השנייה, מה שגורם לו לחשוב על אש כעל אחות קטנה, ולהתקרב אף יותר לאחיו הקטן בריגן. למרות שהוא לא תמיד מצליח להשתמש בשכל הישר, הוא אדם הוגן ומלך טוב. הוא מתואר כאיש יפה בעל שיער כהה.
  • מילה: נערה בת 15, מתוארת כעדינה, יפה ומתוקה, בעלת עור ושיער בהירים. אחת מהשומרות של אש וחברה טובה שלה. קיימה רומן בן לילה עם קשת, שבעקבותיו נכנסה להריון וילדה את ביתה ליב. לאחר מכן היא והמלך נאש מתאהבים ומתחילים זוגיות.
  • מוסה: מפקדת חולית שומריה של אש, בעלת עיניים בצבע חום- אגוז. היא קשוחה מעט אך טובת לב. מצילה את חייה של אש כשהיא ועוד נשים מחממות אותה בגופן, לאחר חטיפתה על ידי לק (אימיקר).
  • האנה: בתו בת השש של בריגן, שנולדה כתוצאה מיחסים בין בריגן ועובדת אורווה בשם רוז. היא מתוארת כטומבוי שמנסה להשתמט מלימודיה.
  • קלרה: בתו של נאקס מיחסים מחוץ למסגרת הנישואים, ותאומתו של גארן. אישה תוססת ומלאת חיים. היא מקיימת רומן עם קשת, וכתוצאה יולדת את ארן, אך מסיימת את מערכת היחסים מתוך התחשבות באש.
  • גארן: אחיה התאום של קלרה ובנו של נאקס. הוא סובל מבריאות לקויה כתוצאה ממחלה שלקה בה כילד. מתאהב ומתחתן עם עובדת מהארמון.
  • לידי: נערה ששירתה את אש בילדותה באחוזה שלה. אש ולידי היו קרובות זו לזו מאוד, וצמחה ביניהן מערכת יחסים שהייתה כנראה מעבר לידידות, אך קנסרל לא ראה את יחסיהן בעין טובה והרחיק את לידי על ידי כך שהשיא אותה לגבר ושלח אותה הרחק משם.
  • נאקס: המלך הקודם, בעלה של רואן ואביהם של נאש, קלרה וגארן. נאקס התחיל את דרכו עם פוטנציאל להיות מלך טוב, אך הרשה לקנסרל לדרדר אותו ולהשתלט על מחשבותיו ומעשיו, לרעת הממלכה ותושביה.
  • המלכה רואן: אלמנתו של נאקס. אישה נבונה, חזקה ואכפתית. ממלאת תפקיד כמעט אמהי כלפי אש. רואן היא אישה נמוכת קומה ובעלת שיער שחור.
  • לק (אימיקר): מחונן מממלכת מונסי, אשר לא ידועה לדרי הגיאיות, כי היא מעבר לרכס הרים שהם מעולם לא הצליחו לחצות. אמו מתה בלידתו, ואביו גידל אותו. כשעינו הפכה אדומה והוא התגלה כמחונן, אביו ברח כדי למנוע את הסרתו מחזקתו, מכיוון שבממלכה, כוחותיהם של מחוננים נדרשו לשרת את המלך ישירות. כשחיפשו מקום להשתקע, הם נפלו לתוך מערה בצלע ההר, ומצאו את עצמם בממלכת הגיאיות. אימיקר שינה את שמו ללק, והתגלה כסדיסט תאב כוח. הוא יוצא מהנחה שאש היא כמוהו, וחושב שהם יכבשו את הממלכה וישלטו בה יחדיו.
  • טס: סבתה של אש ואמא של ג'סה. מנהלת משק הבית של האנה. בעלת עיניים ירוקות ושיער לבן.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אש" נמנה ברשימת ספרי הנוער הטובים של איגוד הספריות האמריקאי (ALA) לשנת 2010, וכן זכה בפרס Cybils בקטגוריית נוער.[2] הספר זכה גם בפרסים הבאים:

  • Publishers Weekly Best Children's Books of 2009[3]
  • Washington Post Best Kid's Book of The Year[4]
  • Seattle Times Best YA Book of 2009[5]
  • School Library Journal Best Books of 2009[6]

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]