אתלט נייטרלי מורשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסמל של אתלטים נייטרלים מורשים בתחרויות של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית.
הסמל של אתלטים נייטרלים מורשים בתחרויות של התאחדות האתלטיקה האירופאית.

אתלט נייטרלי מורשהאנגלית: Authorised Neutral Athlete או ANA) הוא שם הקטגוריה בה מורשים אתלטים רוסים להתחרות בתחרויות אתלטיקה בינלאומיות, מאז שנחשפה שערוריית הסימום של אתלטים רוסים בשנת 2014.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010 החל ויטאלי סטפאנוב, שעבד בסוכנות הרוסית למניעת סימום בספורט, למסור לסוכנות העולמית נגד סמים בספורט מידע הטוען כי הסוכנות אפשרה סימום שיטתי של אתלטים[1]. החוקר הראשי של הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט, ג'ק רוברטסון, האמין כי הד תקשורתי נחוץ להתקדמות חקירת הפרשה[2], ולכן פנה לעיתונאי הגרמני האיו ספלט, שבעבר דיווח על סימום בספורט בגרמניה המזרחית, על מנת שיסקר את הפרשה. בדצמבר 2014, תאגיד השידור הגרמני ARD שידר את התחקיר של ספלט, שנקרא "סוד הסימום: כיצד רוסיה מייצרת את האלופים שלה", וחשף טענות על סימום רוסי שיטתי[3]. במרכז התחקיר רואיינו ויטאלי סטפאנוב ואשתו, יוליה סטפאנובה, שכאתלטית ייצגה את רוסיה באליפות עולם באתלטיקה, וטענו כי בכירים בהתאחדות האתלטיקה הרוסית סיפקו חומרים אסורים לאתלטים, ואף זייפו בדיקות סמים בשותפות עם בודקי סמים[4]. סטפאנובה אף הקליטה את מריה סאבינובה, אתלטית רוסייה מעוטרת, אומרת כי בודקי סמים רוסים מחפים עליה, ומסתירים את שימושה בחומרים אסורים.

לאחר התחקיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התחקיר של ARD, הסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט הקימה ועדה עצמאית שפתחה בחקירה בנושא, ומטרותיה העיקריות היו לברר את אמינות הטענות שהוצגו בתחקיר. מסקנותיה של הוועדה, שפורסמו ב-9 בנובמבר 2015‏[5] בדו"ח באורך של 325 עמודים, אימתו את הטענות שהובאו בתחקיר. הסוכנות העולמית טענה כי נמצאה ברוסיה "תרבות מושרשת של סימום", וכי רוסיה "חיבלה" באולימפיאדת לונדון 2012. יתרה מכך, הסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט המליצה להשעות את רוסיה מהמשחקים האולימפיים בריו שהיו עתידים להיערך ב-2016, ועד שתשנה את דרכיה[6]. בדו"ח שפורסם הושמעו טענות גם כנגד בכירים בהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית ובראשם לאמין דיאק, שכיהן כנשיא ההתאחדות בין השנים 1999–2015 ונעצר שבוע לפני פרסום הדו"ח, על "שוחד ברמה הגבוהה ביותר של האתלטיקה העולמית". סבסטיאן קו, שהחליף את דיאק בתפקידו בחודש אוגוסט אותה שנה, אמר כי הוא בוחן אילו סנקציות להטיל על רוסיה.

חשיפת הסימום באולימפיאדת סוצ'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2016 גריגורי רודצ'נקוב, שעבד במעבדה הלאומית הרוסית למניעת סימום, חשף כי באולימפיאדת החורף שנערכה ב-2014 בסוצ'י התחרו עשרות אתלטים רוסים שהיו שותפים לתוכנית סימום ארצית, וביניהם 15 זוכי מדליות[7]. לטענתו, הוא הונחה על ידי בכירים רוסים להחליף את בדיקות השתן שהכילו סמים, במבחנות נקיות. חודשיים לאחר מכן ושבועיים לפני אולימפיאדת ריו פורסם חלקו הראשון של דו"ח מקלארן, שהוזמן על ידי הסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט על מנת לבדוק את טענותיו של רודצ'נקוב, ונכתב על ידי המשפטן הקנדי ריצ'רד מקלארן. מסקנותו המרכזית של הדו"ח הצביעה על מעורבות ישירה של שר הספורט הרוסי בביצוע מניפולציות על כל המערכת למניעת סימום, על מנת לוודא שאתלטים מסוממים יוכלו להמשיך להתחרות[8].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]