אתרי הדולמן בגוצ'אנג, בהוואסון ובגאנגהווה

אתרי הדולמן בגוצ'אנג, בהוואסון ובגאנגהווה
דולמנים באי גאנגהווה
דולמנים באי גאנגהווה
דולמנים באי גאנגהווה
אתר מורשת עולמית
אתרי הדולמן בגוצ'אנג, הוואסון וגאנגהווה
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2000, לפי קריטריונים 3
מידע כללי
סוג דולמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אינצ'ון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית קוריאה הדרומית
מידות
שטח 51.65 הקטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 34°58′00″N 126°55′45″E / 34.96667°N 126.92917°E / 34.96667; 126.92917
(למפת קוריאה רגילה)
 
אתרי הדולמן
אתרי הדולמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אתרי הדולמן בגוצ'אנג, בהוואסון ובגאנגהווה בחצי האי קוריאה מכילים מאות דולמנים מאבן ששימשו להכנת מצבות ולמטרות טקסיות במהלך האלף ה-1 לפנה"ס, כאשר התרבות המגליתית הייתה דומיננטית. האתרים הוכרזו על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית בשנת 2000. לפי אונסק"ו כ-40% מכלל הדולמנים בכדור הארץ נמצאים בקוריאה, ורובם מרוכזים בשלושת האתרים הללו.

האבנים המגליתיות יקרות מאוד, וזאת כיוון שהן ניצבות מעל לקבריהם של אנשים שהיו חלק מהמעמד הגבוה. בחפירות הארכאולוגיות (שהחלו ב-1965) שנערכו בדולמנים נמצאו כלי חרס, תכשיטי גוגוק, חפצי ברונזה וחפצים שונים הקשורים להלוויות. בנוסף, על האבנים יש סימנים המעידים על אופן חציבתן, העברתן ושימושן לבניית הדולמן.

הדולמנים במזרח אסיה מחולקים בדרך כלל לשתי קבוצות:

  • צפון/שולחן: ארבע אבנים ניצבות בצורת תיבה, ומעליהן אבן המשמשת כמכסה.
  • הסוג השני משמש לקבורה תת-קרקעית עם אבנים התומכות באבן העליונה.

האתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קבוצת הדולמנים גוצ'אנג היא הגדולה והמגוונת ביותר. הדולמנים בקבוצה זו מכונים ג'אנגנים-רי, והם מרוכזים באזור הכפר מיסאן. הדולמנים נבנו בגובה שבין 15 ל-50 מטרים מכיוון מזרח למערב, למרגלות מספר גבעות. האורך הממוצע של האבן העליונה הוא בין מטר אחד ל-5.8 מטרים, ומשקלן הוא בין 10 ל-300 טון. באתר תועדו 442 דולמנים, המשתרעים על פני שטח של 8.3 הקטאר, והם מסווגים לפי הגודל של האבן העליונה. ההשערה הדולמנים הללו נבנו בערך במאה ה-7 לפנה"ס.
  • הדולמנים בקבוצת הוואסון נבנו במורדות הגבעות שלאורך נהר ג'יסוקגאנג. הדולמנים בהוואסון מחולקים לשתי קבוצות נוספות: היוסאן-רי המונה 158 דולמנים, ודאסין-רי המונה 129 דולמנים. הדולמנים בקבוצה זו השתמרו בצורה פחות טובה בהשוואה לאלו של ג'אנגנים-רי. כמו כן, חוקרים הצליחו לאתר חלק מהמחצבות שבהן נכרו האבנים ששימשו לבניית הדולמנים. קבוצה זו מתוארכת למאה ה-6 לפנה"ס או המאה ה-5 לפנה"ס. קבוצת הדולמנים הזו היא הגדולה ביותר מבחינת שטח, והיא משתרעת על פני 31 הקטאר.
  • הדולמנים בקבוצה זו נמצאים על האי גאנגהווה (אנ'), והם נבנו על מורדות ההרים של האי כך שהם גבוהים יותר בהשוואה לדולמנים משתי הקבוצות האחרות. הדולמנים בקבוצה זו משתרעים על פני שטח של 12.27 הקטאר. ההשערה היא הדולמנים הללו הם הקדומים ביותר, ובעיקר אלו שבבוגון-רי ובקוצ'יון-רי. להשערה זו אין הוכחות חד-משמעיות. אחד הדולמנים הידועים בגאנגהווה הוא דולמן שבו מסוג צפון/שולחן שנטען לגביו כי נערכו בו טקסים בעבר. דולמן זה הוא האבן הגדולה ביותר בקוריאה הדרומית, ומידותיו הן 2.6‏X‏7.1‏X‏5.5 מטרים. משקלו המשוער הוא למעלה מ-150 טון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]