באוזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באוזי
包子
מאכלים
סוג לחמנייה מאודה
מטבח המטבח הסיני
מוצא סין עריכת הנתון בוויקינתונים
ממציא Zhuge Liang עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים קמח, שמרים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בַּאוֹזיסינית מפושטת: 包, פין-יין: bāozi) או בּאוֹ (סינית מפושטת: 包, פין-יין: bāo, יוטפנג: baau1), לעיתים מכונה באן על ידי דוברי עברית, הוא סוג של לחמניית שמרים ממולאת,[1] והיא נפוצה במטבחים סיניים שונים. הבאוזי ממולא מגוון רב של מליות, הן בשריות והן צמחוניות, ומגוון גם בשיטות הבישול והקיפול, אם כי הצורה הנפוצה ביותר של המאכל מבושלת באידוי. הבאוזי דומים למנטו מצפון סין.

ניתן למצוא שני סוגי באוזי ברוב חלקי סין ואינדונזיה: דאבאו (סינית: 包, פין-יין: Dàbāo; "לחמנייה גדולה"), בגודל של כעשרה סנטימטרים קוטר, המוגש כיחידה, ובדרך כלל נרכש לטייק אווי. הסוג השני, שיאבַּאוֹ (סינית: 包, פין-יין: Xiǎobāo; "לחמנייה קטנה"), בגודל של כחמישה סמנטימטרים קוטר. הלחמניות הקטנות מוגשות בדרך כלל בישיבה במסעדות ובכני אידוי ייעודי המכילים 3–5 יחידות, ולצידם צלוחית חרסינה למטבלים, הכוללת בדרך כלל חומץ סיני שחור ורוטב סויה, אך ניתן לרכוש גם אותם לטייק אווי. בנוסף מוגשים סוגים שונים של משחות פלפל חריף ושום, כוסברה טרייה וכרישה, שמן שומשום, ותבלינים נוספים. הבאוזי פופולריים ברחבי סין ועשו את דרכם למטבחים של מדינות רבות אחרות באמצעות הגירה סינית.

הבאוזי בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 סטודיו ההנפשה פיקסאר פרסם את הסרט "באו" בבימויה של דומי שי שזכה בפרסים רבים, ביניהם בפרס האוסקר לסרט הקצר. הסרט עוסק בחוויותיה של מהגרת סינית בקנדה ובמערכת היחסים המתוחה שלה עם בנה המתבטאת דרך לחמניות הבאוזי שהיא מכינה לו. כדי לקדם את הסרט, הבמאית פרסמה את המתכון הנהוג במשפחתה ללחמניות באוזי בצורת חוברת מאוירת ובה שיחות עם אמה.[2]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באוזי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Phillips, C. (2016). All Under Heaven: Recipes from the 35 Cuisines of China. Ten Speed Press. p. 405. ISBN 978-1-60774-982-0. נבדק ב-5 בנובמבר 2016. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ https://thriftyjinxy.com/wp-content/uploads/2018/06/Bao-Buns-Recipe.pdf