בלצ'אנה

(הופנה מהדף באלצ'יאנה)
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
בלצ'אנה (כפר)
Bălăceana
סמל בלצ'אנה
סמל בלצ'אנה
סמל בלצ'אנה
מדינה רומניהרומניה רומניה
מחוז סוצ'אבה
מושל Constantin-Octavian Cojocariu
בירת הכפר Bălăceana עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 28 קמ"ר
גובה 386.000000 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בכפר 1,342 (1 בדצמבר 2021)
קואורדינטות 47°39′09″N 26°03′33″E / 47.652504°N 26.059227°E / 47.652504; 26.059227 
אזור זמן UTC+2
http://www.balaceana.eprimarii.ro
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלצ'אנה (בפי היהודים: בלצ'נה)רומנית: Bălăceana) הוא כפר ברומניה, במחוז סו'צאבה, באזור בוקובינה.

דמוגרפיה וממשל[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מפקד האוכלוסין שנערך בשנת 2011, אוכלוסיית הקומונה של בלצ'אנה מונה 1,520 תושבים, ירידה לעומת המפקד הקודם שנערך בשנת 2002 בה מנתה 1,619. רוב התושבים רומנים (98.62%), והשאר (1,12%) משתייכים לקבוצות אתניות אחרות. מבחינה דתית, רוב התושבים הם נוצרים אורתודוקסים (95.33%), והשאר, משתייכים לקבוצות נוצריות אחרות, או שדתם אינה ידועה.

הקומונה (יחידת ממשל בדרגה הנמוכה ביותר בחלוקה האדמיניסטרטיבית של רומניה) של בלצ'אנה מנוהלת על ידי ראש עיר ו-11 חברי מועצה.[1]

קהילה יהודית בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוכלוסייתו היהודית של כפר זה בתקופת טרום השואה הייתה ידועה כיראת שמיים, עד כדי שאמרו על בלצ'אנה "ארץ ישראל הקטנה". בכפר, למרות היותם במיעוט, בלטו היהודים לעומת הרוב הנוצרי.

רוב יהודי בלצ'אנה התיישבו במקום לקראת סוף המאה ה-19 והתפרנסו ממסחר זעיר. למרות זאת לרובם היו משקי עזר קטנים, בהם עבדו והעסיקו אף עובדים אחרים.

הקהילה היהודית הקטנה במקום לא הייתה עצמאית, אלא מסונפת לקהילת סוצ'אבה, שם גם נקברו מתיהם. בקהילה היו כ-50 משפחות.

בבלצ'אנה היה בית כנסת עשוי עץ, שהוקם בשנת 1910, ובו היו 5 ספרי תורה. קודם הקמתו של בית כנסת זה התפללו תושבי המקום בבית פרטי. המתפללים במקום היו מחסידות ויז'ניץ. למרות היות הקהילה קטנה פעל במקום גם מקווה טהרה, ואף "חדר" עבור הילדים. היהודים במקום נודעו באדיקותם הדתית ובבקיאותם בתלמוד.

בתקופת מלחמת העולם הראשונה, סבלו יהודי בלצ'אנה עקב הקרבות שהתחוללו בקרבת מקום.

במהלך התקופה שבין מלחמות העולם נפתח במקום סניף של ההסתדרות הציונית וסניפים של "המזרחי" ו"אגודת ישראל". בשנת 1934 הוצא חוק לשמיטת חובותיהם של האיכרים ליהודים. על רקע אווירה זו, הגיעו מסיתים אנטישמים מחוץ לכפר וארגנו את תושביו הנוצרים לערוך פרעות ביהודים. בפרעות אלה נחרב בית הכנסת ונגרמו פגיעות ברכוש ובנפש, אך בהתערבות השלטונות הן הופסקו.

בשואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקיץ 1940, נסוגו יחידות מצבא רומניה מבסרביה. לבלצ'אנה הגיעה יחידה צבאית שבראשה עמד ואלריו קארפ, במסלול נסיגת יחידתו מבסרביה.

למזלם הרב של היהודים, בבלצ'אנה הייתה מוצבת יחידת תותחנים רומנית. מפקדה של אותה יחידה מנע עריכת פרעות ביהודים ויחידתו הגנה עליהם.

בספטמבר 1940, עם עלייתו לשלטון של יון אנטונסקו, החלו רדיפות היהודים במקום. אדמותיהם ורכושם של היהודים הוחרם, ואלה החלו לעזוב את בלצ'אנה בזה אחר זה ללא הרכוש אותו השאירו מאחור.

בבלצ'אנה נשארו יהודים מעטים בלבד ובינואר 1940 פרצו אנשי משמר הברזל לבתיהם, עינו אותם ושדדו את מעט הרכוש שעוד נותר בידיהם. ב-5 בינואר עזבו היהודים האחרונים את בלצ'אנה אל סוצ'אבה השכנה, ובאוקטובר 1941 גורשו ביחד עם יהודי סוצ'אבה לטרנסניסטריה. לאחר המלחמה שבו לעיר יהודים בודדים.[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלצ'אנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתורגם מתוך הערך בוויקיפדיה הרומנית
  2. ^ מתוך האתר 'ארגון יהודי בוקובינה'