באל-סאגות'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
באל-סאגות'
Bal-Sagoth
מקום הקמה שפילד עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות יורקשייר, אנגליה
תקופת הפעילות מ-1993
סוגה בלאק מטאל סימפוני
חברת תקליטים קאקופונוס (1998 - 1993)
ניוקליר בלאסט (1999 - עד היום)
www.bal-sagoth.co.uk
חברים
ביירון רוברטס
ג'וני מאודלינג
כריס מאודלינג
דן מולינס
מארק גרינוול
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באל-סאגות' אנגלית: Bal-Sagoth) היא להקת בלאק מטאל סימפוני מאנגליה. שמה של להקה לקוח מסיפרו הקצר של סופר הפנטזיה האמריקאי, רוברט ארווין הווארד, 'The Gods Of Bal-Sagoth'.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ימיה הראשונים של באל-סאגות'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989 החליט ביירון רוברטס להקים את באל-סאגות' בניסיון ליצור "מוזיקה שמשלבת בלאק מטאל סימפוני ודת' מטאל עם קונספט וליריקה שעוסקים בפנטזיות, סיפורי עם ומדע בדיוני". בהשראתם של סופרי פנטזיה כמו רוברט א. האוורד, ה.פ. לאברקרפט ואדגר רייס בורוז, יצר רוברטס עולם דמיוני משלו, כאשר את הסיפורים פרי דמיונו הוא מתאר דרך המוזיקה והליריקה של הלהקה לאורך אלבומיה השונים.

בשנת 1993, שילבו כוחות האחים כריס וג'וני מאודלינג יחד עם ביירון רוברטס, כאשר כריס היה לגיטריסט הלהקה וג'וני פעל כמתופף. אחרי צירופם של השניים צורפו ללהקה עוד שני חברים בדמותם של ג'ייסון פורטר כבסיסט ווינסנט קרבטרי כקלידן. באותה השנה (1993), הקליט ההרכב את הדמו הראשון שהיה מבחינה מוזיקלית אגרסיבי ומבוסס בלאק מטאל ודת' מטאל ומתובל במעט אלמנטים סימפוניים. הדמו משך את חברת התקליטים קאקופונוס שהחתימה את הלהקה.

הלהקה החלה בהקלטות לאלבום הבכורה שלה כבר בשנת 1994, ובעקבות בעיות בחברת התקליטים האלבום יצא לאור ב-1995. האלבום נשא את השם A Black Moon Broods Over Lemuria, והוא יותר קרוב מבחינה מוזיקלית לדת' מטאל\בלאק מטאל מסורתי, כאשר הקול הסמכותי והקריינות הבולטת של ביירון רוברטס עדיין אינם דומיננטיים והוא שר בסגנון הגרוני הנפוץ בדת' מטאל. עם השנים, האלמנטים שנודעו כבולטים שבמאפייני ההיכר של באל-סאגות', היו הביצועים הווקאליים של ביירון רוברטס, שהפכו לחלק אינטגרלי מיצירותיה המוזיקליות של הלהקה.

יצירת הסאונד המוכר של באל-סאגות'[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 שחררה באל-סאגות' את האלבום Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule, אלבום שמסמל את ההתחלה של מה שמוכר כ'סאונד' המסורתי והייחודי של באל-סאגות'. במהלך הכנתו של האלבום, נעשה דגש על עבודת התופים והקלידים על מנת ליצור אווירת קרב אפית ואטמוספירית, כמו כן, שולבו העלילות הדמיונית שטווה ביירון רוברטס בכתיבתו הפואטית-מחזאית. הסאונד שזה עתה "נתגלה" על ידי הלהקה, ימשיך להתפתח ול"היחקר" במשך ארבעת האלבומים הבאים של הלהקה.

גיבוש הסאונד באלבום Battle Magic[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 1997, באל-סאגות' השקיעו זמן רב ומחשבה רבה בכתיבה ובהלחנת האלבום שנחשב לאחד המוצלחים שהם הוציאו, Battle Magic. הקלטת האלבום נערכה כחודש, והדגש על עבודת הקלידים באלבום הייתה ניכרת. דוגמה לכך היא העבודה המסובכת כל-כך בשיר " Circus Maximus ", לו נעשו הכנות מרובות בעיקר בקטעי הקלידים - הכנות והקלטות שארכו כ-6 ימים. האלבום מגבש ומלטש את הסאונד שהחל להיווצר באלבום הקודם של הלהקה, סיפוריו של ביירון רוברטס מועברים דרך הליריקה, המוזיקה והקריינות הסמכותית והאפלה שלו. עבודת התופים המהירה גם היא משמעותית, וגם בה הושקעה עבודה רבה ומיוחדת על מנת להעצים את האווירה האטמוספירית והאפית של המוזיקה. רבים מחשיבים את האלבום ליצירת מופת של מטאל סימפוני. בשנת 1998, כאשר האלבום יצא לאור הוא מיידית משך את תשומת הלב של מספר חברות תקליטים גדולות ונחשבות. ניוקליר בלאסט (Nuclear Blast), חברת התקליטים הגרמנית הגדולה, החתימה את הלהקה על חוזה ענק שכולל הפצה בינלאומית.

במסע ההופעות שקידם את האלבום, הלהקה לא נחה וכבר שקדה על חומר חדש לקראת אלבום הבכורה שלה בחברת התקליטים הגרמנית. במהלך אותו המסע, החליט ג'וני מאודלינג לפעול כקלידן בהופעות, ואת מקומו כמתופף תפס דייב מקינטוש (מאוחר יותר בלהקת הפאוור מטאל הבריטית דראגונפורס).

תקופת ניוקליר בלאסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 שחררה באל-סאגות' את אלבומה הראשון תחת חברת התקליטים ניוקליר בלאסט, The Power Cosmic. האלבום שהתעסק כמיטב המסורת של באל-סאגות' בסיפורי הפנטזיות והמלחמות, וסיפורים קוסמיים אחרים, הביא את באל-סאגות' לגבהים חדשים, הן מבחינה אומנותית והן מבחינת הפופולריות שצברה הלהקה. מבחינת הסאונד האלבום מהווה המשך לBattle Magic שיצא לפניו, כאשר באל-סאגות' מתפתחים אומנותית בצורה גדולה מאוד באלבום הנוכחי. לאחר הוצאתו של האלבום הלהקה "נעלמה" ולא הופיעה כלל עד לצאתו של האלבום Atlantis Ascendant ב-2001.

הלהקה חזרה להופיע בסוף 2001 ואף הייתה הלהקה הבכירה בפסטיבל "The Fifth Cataclysm Devours Europe: Phase 1", שבו הופיעו להקות מטאל נחשבות אחרות כמו: ויידר הפולנית, אמון אמארת' ומרדוק השוודיות ולהקת הבלקאנד דת' מטאל ההולנדית God Dethroned. מאוחר יותר בשנת 2002, הלהקה הופיעה בפסטיבל המטאל בלודסטוק, ובשנת 2004 תמכה באל-סאגות' בלהקת הת'ראש מטאל הבריטית הוותיקה, סאבאת (Sabbat). שנת 2004 הייתה השנה בה עזב דייב מקינטוש (מתופף הלהקה) ללהקת הפאוור מטאל דראגונפורס; הוא הוחלף על ידי דאן מולינס שערך את הופעת הבכורה שלו עם הלהקה בפסטיבל ואקן הנחשב באוגוסט 2004.

במרץ 2006 הוציאה הלהקה את אלבומה השישי והראשון מזה חמש שנים, אלבום לו חיכו רבים ממעריציה, The Chthonic Chronicles. האלבום כולו הולחן והוקלט באולפני ההקלטות של קלידן הלהקה ג'וני מאודלינג "Waylands Forge Studios". ידיעות ושמועות בעולם המטאל מעידות על כך ש- The Chthonic Chronicles יהיה אלבומה האחרון של הלהקה.

המיתולוגיה של באל-סאגות'[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת העולמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת העולמות של באל-סאגות' (הנקראת בפי מעריצי הלהקה "Sagothverse", על משקל "Multiverse") היא מציאות מדומה אשר נכתבה על ידי סולן הלהקה ביירון רוברטס ומופיעה בליריקה של הלהקה. הליריקה בדרך כלל מתארת אירועים שקרו בעבר העתיק, בין אם אלו מלחמות בין-גלקטיות, קרבות כוח והתכתשויות בין קיסרים עתיקים וחצאי אלים, תיאורים של אימפריות וממלכות עתיקות, אוצרות וחפצי ערך רבי עוצמה, הכול ברוח הפנטזיה ובהשראתם של גדולי ספרות הפנטזיה, המדע הבדיוני וההרפתקאות, ובהם הווארד פיליפס לאבקרפט, אדגר רייס בורוז, ובמיוחד רוברט ארווין האוורד. לעיתים, מתייחס רוברט בשיריו גם למקומות או דמויות הלקוחות ממשחקי וידאו, למשל דום. חלק מן המקומות בהם מתרחשות העלילות למעשה לקוחים מהפולקלור האירופאי, ומוגדרים כיבשות אבודות ועלומות ובהם היפרבוריה, אטלנטיס, למוריה, אולטימה ת'ול ויס.

הסאגות הליריות של הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק משיריה של באל-סאגות' מרכיבים סאגה גדולה יותר של סיפורים המתחברים זה לזה ונשזרים על פני כמה אלבומים. הליריקות בשירים נכתבות בסגנון פואטי ושייקספירי, וברוב שירי הלהקה ישנו דו-שיח או רב שיח בין כמה דמויות, מה שמרכיב עלילה היסטורית או פנטסטית שיכולה 'להימתח' על פני כמה שירים, ליצירת סאגות ליריות. לעיתים, סאגה שלמה או קונספט שלם מתואר בשיר אחד. הסאגות כדלקמן:

  • The Splendour of a Thousand Swords Gleaming Beneath the Blazon of the Hyperborean Empire - סאגה בעלת שלושה חלקים בה אחד ממלכיה של היבשת האגדית היפרבוריה נאלץ להתעמת עם 'לגיונות הכאוס' בהנהגת לורד אנסגאר (שעל פי הסיפורים שיצר רוברטס ניסה כבר לכפות את מרותו על העולם) במתחם המקדש "אזורה-קאי" (A'zura-Kai), שם כוחותיהם של השנייהם נאבקים על השליטה על הקריסטל רב העוצמה של מרה (Mera). הליריקות שבשירים מתארות את המלך מניף את "חרב הצללים" האגדית ששומשה בעבר על ידי אדוני היבשת האבודה אולטימה ת'ול (Ultima-Thule) על מנת להביס את אנסגאר בניסיון האימפריאלי הראשון שלו, על מנת לנצחו שוב. הסאגה מתחילה באלבום Strafire Burning, נמשכת באלבום Battle Magic ומסתיימת באלבום Atlantis Ascendant.
  • The Obsidian Crown Saga - הסיפור אודות מלחמתן של שתי מעצמות - וירגותיה (Vyrgothia) והאימפריום (The Imperium), כשזו האחרונה פולשת לאדמות וירגותיה ומטילה מצור על המצודה של העיר גול-קות'ות' (Gul-Kothoth) כשהמלך של הממלכה המבוצרת משתמש בכתר האבן הוולקנית (Obsidian Crown) שמכיל קסם רב עוצמה בו עשה שימוש מלך הצללים, ישות בעל כוח קולוסלי אשר חרף במשך עידנים רבים. הסאגה מתוארת באלבומים Starfire Burning... ו- The Chthonic Chronicles.
  • The Battles of the Tribal Over-King Caylen-Tor - לוחם ברברי יוצר ברית עמומה עם השבטים של מולדתו קיילן טור (Caylen-Tor) ונאלץ להנהיגם נגד אימפריית המייתוס קון (Mytos K'unn) מהמזרח. ההתנגשות המכריעה בין שני הצבאות מתרחשת בעמק בלקהלם (Blackhelm) כשלבסוף הכוחות הברברים מנצחים. הסאגה מתוארת בשני שירים באלבום Starfire Burning.
  • The Quest of Zurra for the Empyreal Lexicon - סיפור מדע בדיוני משולב בפנטזיה המתאר את קורותיו של זורה, גנב וחצי-אל (אך למעשה תוצר של ניסוי גנטי שהשתבש) שהיה כלוא ב"ים הדמעות" (Mare Imbrium, שמו של מכתש בירח של כדור-הארץ), ששוחרר וכעת מחפש אחר הלקסיקון השמיימי, פריט המכיל עוצמה הטמונה בידע אינסופי. בדרכו הוא מותיר הרס וחורבן ביישובים גלקטיים כמו מו (Mu), פוגש בשדים של זקסולת' (Z'xulth), בשכפולו הגנטי זורנטוס (Zuranthus) אשר מנסה לסכל את מזימתו בדומה לדמות אחרת שנקראת "הנוסע המהולל" (The Great Voyager). הסאגה מופיע באלבום The Power Cosmic.
  • The Guardians of the Astral Gate - סאגה המתארת את סיפור זימונם של שלושה זקיפים גלקטיים, השומרים על השער בין המימד של ז'קסולת' והממדים הטרנים (Terran, ככל הנראה השם נלקח מספרו של רוברט היינליין, סטארשיפ טרופרס). שלושת הזקיפים הללו, המונהגים על ידי זוקול (Xuk'ul), נודעים כחצי אלים ולעיתים קרובות מזמנים אותם שאפתנים למיניהם בניסיון לצבור כוח וידע, אך כאשר מזמנים אותם הם בדרך-כלל נוהגים באופן חסר רחמים ואכזרי כלפי אלו המעוניינים להשתמש בכוחם. הסאגה אודות שומרי השער הבין-ממדי היא הארוכה מבין הסאגות של באל-סאגות' ומתוארת בכל אלבומיה של הלהקה.

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביירון רוברטס 'לורד ביירון' - שירה, אפקטים ווקאלים.
  • כריס מאודלינג - גיטרה
  • ג'וני מאודלינג - קלידים
  • דן מולינס - תופים
  • מארק גרינוול - גיטרה בס

חברי ההרכב לשעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ייסון פורטר - בס
  • וינסנט קרבטרי - קלידים
  • דייב מקינטוש - תופים (עזב לדראגונפורס)

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת הוצאה שם חברה
1993 Demo 1993 הוצאה עצמית
1995 A Black Moon Broods Over Lemuria Cacophonous Records
1996 Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule Cacophonous Records
1998 Battle Magic Cacophonous Records
1999 The Power Cosmic Nuclear Blast Records
2001 Atlantis Ascendant Nuclear Blast Records
2006 The Chthonic Chronicles Nuclear Blast Records

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]