באסתני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באסתני
بستنی سنتی
גלידה פרסית מוגשת עם עלי ופל
גלידה פרסית מוגשת עם עלי ופל
גלידה פרסית מוגשת עם עלי ופל
מאכלים
סוג גלידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
אופן הגשה קור עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב, שמנת מתוקה, ביצים, סוכר, מי ורדים (או "עלי ורדים"), זעפרן, וניל, ופיסטוקים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

באסתני סונהטיפרסית: بستنی سنتی מילולית בהוראת: "גלידה-מסורתית", נקראת גם: גלידת זעפרן או גלידת פרח וזמיר) ידועה גם בשם גלידה-פרסית, הגלידה בעלת מרקם דביק ואלסטי עם אחוזי שומן גבוהים בדומה לגלידות מסטיק או גלידת "קולפי" הודית. גלידה זו עשויה מחלב, שמנת מתוקה, ביצים, סוכר, מי ורדים (או "עלי ורדים"), זעפרן, וניל, ופיסטוקים. לעיתים נהוג להוסיף גם "אבקת סחלב" או מסטיקא כדי לשוות לגלידה מראה דביק ואלסטי.

צורות הגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש הנוהגים להגיש גלידה זו ביחד עם: פלודה (פלודה שיראזי) ויש הנוהגים להגיש גלידה זו גם עם מיץ גזר בתוספת: קינמון, אגוז מוסקט, ציפורן, הל, או תבלינים אחרים. צורת הגשה זו נקראת אב-האביג' באסתני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עדויות ראשונות על אכילת קינוחים קרים באזור פרס מדווחים משנת 500 לפני הספירה בתקופת הממלכה האחמנית. בתקופה זו היה נהוג לערבב שלג נקי שהובא מצמרות ההרים עם סורבה (גרידת קליפת פירות) ומעליה לפזר זעפרן, מיץ ענבים ופירות. בשנת 400 לפני הספירה הומצא הקינוח המכונה פלודה, הפלודה הקפוא עורבב עם גלידה פרסית בכדי להאט את איבוד נוזלי הגלידה הנמסה.

בעת המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף המאה ה-19 הומצאה גרסתה העדכנית של "הגלידה הפרסית" שהייתה בעלת מרקם קשה בדומה לגלידות המסטיק שהוכנו בטורקיה וסוריה. גרסה זו הוכנה על בסיס שמנת בעלת אחוזי שומן גבוהים מאוד ולעיתים גם עם ביצים במקום אבקת מסטיקא כתושה עם אבקת סחלב בתוספת תבלינים. הוגשה למלך הפרסי, לצד פאלודה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באסתני בוויקישיתוף