באק ג'ונס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באק ג'ונס
Buck Jones
לידה 12 בדצמבר 1891
וינסנס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בנובמבר 1942 (בגיל 50)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Charles Frederick Gebhart עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
באק ג'ונס בכרזה לסרט "הפרש המעופף", 1926

באק ג'ונסאנגלית: Buck Jones;‏ 12 בדצמבר 1891 - 30 בנובמבר 1942) היה שחקן קולנוע אמריקאי. התפרסם בהופעותיו במערבונים זולים (בי מובי) בשנות ה-20 וה-30. בישראל היה מוכר בשם בּוּק ג'ונס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם צ'ארלס פרדריק גבהרט (Gebhart), וגדל בחווה באוקלהומה שם רכש מיומנות ברכיבה על סוסים ובשימוש באקדח, דבר שעזר לו בתפקידיו במערבונים. בגיל 16 התגייס לצבא ארצות הברית ונשלח לפיליפינים שם נפצע בקרב עם מורדים מוסלמים.

במלחמת העולם הראשונה שימש כמאמן סוסים לצבא. לאחר שחרורו עבד כבוקר. הוא החל לעבוד כפעלולן במערבונים אילמים ובמהרה החל לקבל תפקידים ראשיים. הוא הרוויח אז כ-3,500 דולר לשבוע. ג'ונס הקים חברת הפקות משלו שהתמוטטה במשבר הכלכלי של 1929.

ב-1930 חזר לשחק במערבונים דלי תקציב בשכר של כ-300 דולר לשבוע.

הוא צלח בהצלחה את המעבר מהסרט האילם לסרט מדבר. קול הבריטון המחוספס שלו התאים לתפקידיו במערבונים רבים בהפקת סרטי קולומביה וסרטי יוניברסל. סוגת הסרטים הזאת הייתה פופולרית בארצות הברית, באק ג'ונס התפרסם ושכרו הועלה. ב-1937 הרוויח 137,000 דולר, סכום נכבד לאותה תקופה. הוא נקרא בהתחלה Charles Jones, אחר כך Charles "Buck" Jones ולבסוף Buck Jones.

ב-28 בנובמבר 1942 הוזמן להופעה במועדון הלילה Coconut Grove בבוסטון. אש שפרצה במקום גרמה למותם של כ-500 איש במה שנחשב עד היום לאחד מהאסונות הגדולים בארצות הברית. ג'ונס נכווה קשות, הוחש לבית החולים ומת כעבור יומיים.

בוק ג'ונס בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארץ ישראל ביטאו את שמו בטעות כ-בוק ג'ונס[1] וכך הוא נשאר עד ימינו. דמותו כגיבור מסוקס המגיע לכל מקום על סוסו "סילבר", נלחם בהצלחה נגד הרעים בעזרת אקדחיו ואגרופיו, קסמה לצעירים שראו את סרטיו ורצו להידמות לו.

ממטבעות הלשון דאז: "אל תהיה לי בוק ג'ונס" כלומר - אל תהיה גיבור.

חיים חפר הזכיר אותו בשיר "החופש תם" שכתב לצ'יזבטרון: "...החופש בא פלמחני"ק וחיילת/זוכרים את אקדחיך, הו בוק ג'ונס...".

בישראל היו פופולריות חוברות "בוק ג'ונס" שנכתבו על ידי מירון אוריאל. חוץ מהשם בוק ג'ונס, כל העלילות היו פרי דמיונו של אוריאל.

בסרט "חסמבה ונערי ההפקר" (1971), אחד מחברי חבורת "המטפחת השחורה" מכונה "בוק ג'ונס" ומתואר כ"שתקן" (את דמותו מגלם השחקן שלמה תרשיש).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באק ג'ונס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ למשל בספרו של יורם קניוק, תש"ח, עמ' 56: "הבוק ג'ונס עם הכאפייה".