בהילוך חוזר (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בהילוך חוזר)
בהילוך חוזר
Replay
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
מידע כללי
מאת קן גרימווד
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
הוצאה כנרת
תאריך הוצאה 1989
מספר עמודים 270
הוצאה בעברית
תרגום אופירה רפן
פרסים
פרס עולם הפנטזיה לרומן הטוב ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001169441
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בהילוך חוזראנגלית: Replay) הוא רומן מדע בדיוני מאת הסופר האמריקאי קן גרימווד שיצא לאור בשנת 1986. הספר זכה בפרס הפנטזיה העולמי של שנת 1988, ונחשב לאחת מיצירות המדע הבדיוני הטובות ביותר. הספר שייך לתת ז'אנר "מסע בזמן" ו"היסטוריה חלופית".

בשנת 1988 קיבל גיבור הספר, ג'ף וינסטון, התקף לב, והתעורר ממנו בשנת 1963 כסטודנט בן 18. ג'ף ניצל את הידע שלו באשר ל-25 השנים הבאות למסחר והפך לאחד מעשירי העולם. בגיל 43 מת פעם נוספת וחזר שוב לאותה שנה. הפעם התלבט האם לבחור בחיי תענוגות או לחפש את ההסבר לתופעה. כמו כן הכיר אישה שהייתה במצב דומה לשלו. הספר היה לרב מכר ביפן ותורגם מאנגלית על ידי אופירה רפן ויצא בהוצאת כנרת בתל אביב, בשנת 1989.

הדמויות והסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בהילוך חוזר" הוא סיפורו של ג'ף וינסטון, שדרן רדיו. יום אחד בשנת 1988, בהיותו בן 43, וינסטון מקבל התקף לב ומתעורר בחזרה בגיל 18, בשנת 1963, בגופו של סטודנט הלומד באוניברסיטת אמורי. הוא מתחיל לחיות מחדש את חייו כאשר הוא עדיין זוכר את חייו הקודמים, למשך 25 השנים הבאות, עד אשר למרות ניסיונותיו לשמור על כושר ובריאות ליבו, הוא שב ומקבל התקף לב נוסף ומת שוב בן 43 בשנת 1988. הוא מתעורר שוב בהיותו בן 18, בשנת 1963, אולם כעת באיחור של מספר שעות לעומת ה"הילוך החוזר" הקודם שלו. כך שוב ושוב, הוא מת ומתעורר לחיים כאשר כל פעם הוא חי מאורעות אחרים הקורים בחייו בהיסטוריה חלופית (כל פעם הוא מתעורר בהפרש הולך וגדל. בתחילה שעות, אחר כך ימים, לאחר מכן שנים ובסופו של דבר עשורים). ג'ף מבין שלא יוכל לשנות את גורלו ומותו הצפוי בשנת 1988, אך הוא יכול לשנות את האירועים והמאורעות המתרחשים במהלך חייו החוזרים תוך שימוש בידע מחייו הקודמים בכל "הילוך חוזר", לעצמו ולאחרים.

במהלכו של אחד מההילוכים החוזרים, וינסטון שם לב למודעה גדולה לסרט חדש בשם "כוכב הים", שהפך להצלחה כבירה בקופות בשנת 1974. הסרט נכתב והופק על ידי מפיקה בלתי ידועה בשם פמלה פיליפס שגייסה לצורך העניין את סטיבן ספילברג לבימויו ואת ג'ורג' לוקאס, כאחראי על האפקטים המיוחדים, לפני שאלה יצרו את הפרויקטים המצליחים שלהם. מאחר שהסרט לא היה זכור לו ממחזורי חייו הקודמים, וינסטון חושד שיוצרת הסרט, פיליפס, חווה אף היא את אותה התופעה של גלגולי החיים, כמוהו. עד מהרה הוא מאתר ושואל אותה שאלות המובילות להבנתו שגם היא חווה גלגולי חיים בהילוכים חוזרים, כמוהו, והיא מאששת את חשדו.

וינסטון ופיליפס מתאהבים לבסוף ומשוכנעים שהם נשמות תאומות. ככל שלולאות הזמן של חייהם הולכות ומתקצרות, כך גם הם שמים לב שמתעוררים סיבוכים כמו העובדה שחייה של פיליפס מתחילים בהפרשי זמן ותקופות שונים מכפי אלו של וינסטון. בסופו של דבר, השניים מחליטים לחפש ולמצוא אחרים שחווים את תופעת ההילוך החוזר על ידי פרסומן של ידיעות מוצפנות בעיתונות. ההודעות הנראות מוזרות למי שלא מבין, מביאות למספר התייחסויות ללא מוצא. עד אשר, הזוג מקבל מכתב מאדם שיודע דברים על התרחשויות עתידיות. וינסטון ופיליפס מחליטים לבקר את האדם הזר ומגלים שהוא מאושפז בבית חולים פסיכיאטרי. להפתעתם, הצוות המטפל בו לא שם לב לדיבוריו על העתיד, אך מתברר במהרה מדוע האדם מאושפז, כאשר הוא בעצם טען שחייזרים אילצו אותו לרצוח מספר אנשים לצורך בידורם בלבד.

בהילוך חוזר מאוחר יותר, השניים מחליטים להשתמש בניסיונם באופן פומבי ולדווח בפירוט רב במסיבת עיתונאים על אירועים עתידיים שאמורים להתרחש. הממשל האמריקאי שם לב בסופו של דבר, ומאלץ את וינסטון ופיליפס לדווח באופן רציף על התרחשויות עתידיות ביחסי החוץ של ארצות הברית. למרות שהממשל מכחיש ולא לוקח על כך אחריות, מאורעות פוליטיים גדולים מתחילים להתרחש באופן שונה, וינסטון מנסה להפר את הקשר עם הממשל. הממשל לא מסכים והזוג נאסר בבית הכלא תוך אילוצם להמשיך ולבצע את תפקידם השנוי במחלוקת, במסירת ידיעות עתידיות.

ככל שמחזורי ההילוכים החוזרים הבאים של חייהם הולכים ומתקצרים, כך תוהים השניים כיצד יסתיימו המחזורים הללו עבורם בסופו של דבר –

האם יסתיימו ההילוכים החוזרים והשניים יעברו לחיים שאחרי המוות ? או האם מחזור חייהם הנוכחי הוא האחרון עבורם וכך בעצם יסתיימו חייהם ?

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הסופר אורסון סקוט קארד פרסם ביקורת על הספר במגזין לפנטזיה ומדע בדיוני (מאי, 1987). וכך כתב: "ג'ף מהמר הימור בטוח. הפעם שנות ה-70 וה- 80 מלאות הזוהר והעושר עד אשר הוא מת שוב, ושוב הוא מתעורר בשנת 1963, שוב ושוב, בהילוך חוזר של חייו, בכל פעם חכם יותר מהפעם הקודמת, כל פעם מופתע משמחה חדשה, כאב חדש. ילדים שגידל, אבדו לו, אהבות שלא רוצות אותו בפעם השנייה. בניסיון נואש, בודד במערכה עם כל הידע שרכש ושהוא לא יכול לשתף עם אף אחד, לכוד בלופ האינסופי של חייו החוזרים ונשנים. סגנונו של גרימווד ברור וחודר. הוא מוליך אותנו דרך מחזורי חייו של ג'ף וינסטון בכישרון רב. בלי להתמהמה יתר על המידה בניסיון אחד, לעולם לא מוביל אותנו מהר מדי, כך שלא נטעם בטעות יתר על המידה את טעמו של כל קטע בסיפור, במהלך העשורים של חייו. "בהילוך חוזר" הוא תהליך התפתחותו של צליין בן זמננו, קשוח אך עם זאת דיוקן מעורר חיבה של החיים בהם אנו מובלים. כשסיימתי לקרוא את הרומן, חשתי שהתקדמתי דרך קצבם החבוי של החיים, כך שראיתי בבהירות יתר, ואהבתי עמוק יותר מכפי שניתן לאהוב בפרק חיים קצר, אחד."
  • ביקורתו של ה- "Publishers Weekly": "גרימווד התעלה על עצמו בסוגה עם הסיפור המתבונן בקפדנות, ספרותי ומקורי שלו. ידיעותיו של ג'ף הופכות למסלול של ברכה עבורו. אחרי שהתאושש מההלם (האם העתיד הוא חלום, או שמא החיים האמיתיים?), הוא משחק בהזדמנויות בלתי מוחמצות. במחזור חיים אחד לדוגמה, הוא מתאהב בפאמלה, עקרת בית שמתה תשע דקות אחריו, הם מנסים להזהיר את העולם מאסונות, מתעמתים עם הממשל ומהלך ההיסטוריה. אדם נוסף הנתון בהילוך חוזר, מתגלה לפניהם כרוצח סדרתי, שרצח את אותם האנשים שוב ושוב. ג'ף ופאמלה עדיין מחפשים אחר חלקים נסתרים בחייהם כאשר הם מבחינים כי שהם חוזרים אחורה לנקודה בחייהם הקרובה יותר ויותר למועד מותם המקורי, עד שהם מבינים שההילוך החוזר של חייהם מתקרב לסופו."

פרסים והמלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הספר "בהילוך חוזר" זכה בשנת 1988 בפרס הפנטזיה העולמי. כמו כן הוא נמנה ברשימה הקצרה כמועמד לפרס של שנת 1988 בתחרות על שם ארתור סי קלארק.
  • הספר נמנה ברשימות ההמלצה הבאות: "Modern Fantasy": מאה הספרים הטובים ביותר לשנת 1988, " Locus Reader's Poll": ספר המדע הבדיוני הטוב ביותר לשנת 1988, "Aurel Guillemette's The Best in Science Fiction - 1993", והמדריך האולטימטיבי למדע בדיוני של דייוויד פרינגל לשנת 1995.

ספר המשך וקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופר קן גרימווד עבד על ספר המשך כאשר מת בפתאומיות בשנת 2003 מהתקף לב, כשהיה בן 59. בשנת 2010 דווח שאולפני האחים וורנר תכננו לצלם גרסה קולנועית עבור הספר "בהילוך חוזר", בכיכובו של בן אפלק.[1][2] את התסריט לגרסה זו כתב ג'ייסון סמילוביץ'. ב-2011 היו דיונים על בימויו של הסרט על ידי רוברט זמקיס.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]