בויאקה צ'יקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בויאקה צ'יקו
מידע כללי
שם מלא בויאקה צ'יקו פוטבול קלוב
כינוי Los Ajedrezados
תאריך ייסוד 26 במרץ 2002 בשם בוגוטה צ'יקו
1 באפריל 2005 בשם בויאקה צ'יקו
אצטדיון אצטדיון לה אינדפנדנסיה, טונחה
(תכולה: 20,000)
בעלים אדוארדו פימנטל
נשיא ריקרדו הויוס
ליגה ליגת העל הקולומביאנית
תלבושת
תלבושת בית
תלבושת חוץ
תלבושת שלישית

בויאקה צ'יקו פוטבול קלובספרדית: Boyacá Chicó Fútbol Club) הוא מועדון כדורגל מהעיר טונחה במחוז בויאקה שבקולומביה. המועדון נוסד תחילה ב-26 במרץ 2002 בשם בוגוטה צ'יקו, אך כעבור 3 שנים עבר למחוז בויאקה ולבירתו, טונחה ושינה את שמו לבויאקה צ'יקו. הקבוצה משחקת את משחקיה הביתיים באצטדיון לה אינדפנדנסיה שבטונחה והישגה הטוב ביותר היה זכייה באליפות הליגה בשנת 2008, מה שהבטיח להם השתתפות בקופה ליברטדורס ב-2009 וכן בשלבים המוקדמים של הטורניר ב-2008.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1997 החליט שחקן העבר, אדוארדו פימנטל, שהוא רוצה להקים קבוצת כדורגל. בויאקה צ'יקו החלה את דרכה בשם בוגוטה צ'יקו פוטבול קלוב בשנת 2002 ושמה ניתן לה על שם שכונת צ'יקו שנמצאת בעיירה צ'פינרו שבבוגוטה, שם נולד פימנטל. המועדון החל את השתתפותו בשנת 2001 בליגת המשנה הקולומביאנית על חשבונה של אוניון מטה שפעילותה הופסקה. כבר בעונתה הראשונה הגיעה למשחקי הפלייאוף על העלייה לליגה הראשונה, אבל הפסידו לדפורטס קינדיו. באותו הזמן שיחק המועדון את משחקיו הביתיים באצטדיון אוליה הררה שבבוגוטה. במשך תקופתה בליגה השנייה, שינתה צ'יקו מספר פעמים את אצטדיונה הביתי, עד שלבסוף שיחקה באצטדיון אל קמפין בזמנים שלא שיחקו בו מיונאריוס ואינדפנדיינטה סנטה פה. בשנת 2003 השיגה את ההעפלה המיוחלת לליגה הבכירה. הקבוצה סיימה במקום השביעי את הליגה הסדירה והעפילה לפלייאוף, שם סיימה ראשונה בבית שכלל את פטריוטס בויאקה, איטגווי ואקספרסו רוחו. בגמר פגשה את פומאס דה קסנרה וניצחה בסיכום שני המשחקים 1–2. הקבוצה של פימנטל העפילה בתוך שנתיים לליגה הבכירה, שם נקראה "מנפאוור צ'יקו" (Manpower Chico) והייתה לקבוצה השלישית מבוגוטה שמשחקת בליגה הבכירה לראשונה מאז 1952.

עוברים לטונחה וזוכים באליפות היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת הבכורה שלה בליגה בשנת 2004, צ'יקו הגיעה לפלייאוף ובסיכום השנה סיימה במקום ה-17 וניצלה מירידה לליגת המשנה. לאור מיעוט הקהל המקומי שהגיע לצפות בקבוצה ולאור המחסור בספונסרים, החליט פימנטל לקבל את הזמנתו של מושל בויאקה, כדי שצ'יקו תעתיק את מיקומה מבוגוטה לבויאקה. ב-1 באפריל 2005 הפכה הקבוצה באופן רשמי ל"בויאקה צ'יקו פוטבול קלוב".

באמצע שנת 2006 החליף המאמן אלברטו גמרו את מריו ואנמרק והצליח להשאיר את הקבוצה בליגה הבכירה. שנת 2007 הייתה כבר הרבה יותר טובה עבור צ'יקו שסיימה את העונה במקום השלישי בטבלה המשוקללת, שהבטיח לה את המקום בקופה ליברטדורס 2008 לראשונה בתולדותיה. לשלב הבתים היא לא העפילה, לאחר שסיימה בתיקו 4-4 מול אאודקס איטליאנו הצ'ילאנית והודחה עקב שערי חוץ. אבל את שנת 2008 המועדון יזכור רק לטובה. צ'יקו סיימה את העונה הרגילה במקום השני עם 32 נקודות, והצליחה לסיים ראשונה בבית שכלל את אינדפנדיינטה מדיין, דפורטיבו קאלי ודפורטס קינדיו. בגמר הם פגשו את אמריקה קאלי. במשחק הראשון באצטדיון פסקואל גררו, סיימו הקבוצות בתיקו 1-1 עם החלטה מעוררת מחלוקת של השופט וילמר רולדן, שעצר התקפה מסוכנת של צ'יקו בתוך הרחבה וסיים את המשחק. גם המשחק השני הסתיים בתיקו 1-1 ובדו-קרב הפנדלים צ'יקו ניצחה 2–4 וזכתה באליפות היסטורית.[1] הכוכב הגדול היה הקשר הארגנטינאי, מיגל קנאו, שסיים עם 13 שערים.

למרות הזכייה, הקבוצה נקלעה לקשיים כלכליים, לחובות כלפי שחקנים שחלקם אף עזב בעקבות זאת, חודש לפני משחק הבכורה של הקבוצה בקופה ליברטדורס. הקבוצה הוגרלה לשחק מול גרמיו, אוניברסידד דה צ'ילה ואורורה. הקבוצה גם קיבלה אישור לשחק באצטדיון לה אינדפנדנסיה מהCONMEBOL, לאחר שהאצדיון הורחב ועמד בתקן. הפעם הקמפיין של צ'יקו היה מעולה וכלל שלושה ניצחונות ושלושה הפסדים. במחזור האחרון הפסידה בחוץ לגרמיו ובעקבות ניצחונה של אוניברסידד דה צ'ילה על אורורה, צ'יקו נותרה בחוץ.

פיינליסטית בגביע הקולומביאני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 הצליחה צ'יקו לרשום הישג בקופה קולומביה, כשהגיעה עד למשחק הגמר. בדרך היא עברה קבוצות לא פשוטות כמו אינדפנדיינטה סנטה פה בשמינית הגמר, פטריוטס בויאקה ברבע וניצחה את אתלטיקו נסיונל בחצי הגמר. במשחק הגמר פגשה את מיונאריוס ואף על פי שלא הצליחה לזכות, צ'יקו היוותה יריב ראוי והפסידה בסופו של דבר 0–2 בסיכום שני המשחקים.[2]

נדנדה של עליות וירידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2014–2016 הקבוצה השיגה תוצאות לא טובות בליגה, ולבסוף ירדה לליגה השנייה. לאחר מספר פעמים שבהן ניצלה מירידה, כולל במשחקי הפלייאוף, גדלה הליגה הראשונה מ-18 ל-20 קבוצות ושתי קבוצות ירדו אוטומטית. בשנת 2015 ניצחה צ'יקו רק שלושה משחקים ובשנת 2016 נכנסה לרצף של 16 משחקים ללא ניצחון. בסופו של דבר, ב-5 בנובמבר 2016 הפסידה 2–3 לאינדפנדיינטה מדיין וירדה לליגה השנייה ביחד עם פורטלסה.

צ'יקו חזרה לליגה הבכירה כעבור שנה, כאשר היא גוברת בגמר על איטגווי לאונס. בטורניר האפרטורה הגיעה לגמר וניצחה ריאל סנטנדר 2-3 בבית במשחק הראשון ובגומלין הסתיים בתיקו 1-1. למרות טורניר קלאוסורה לא טוב שבו כלל לא העפילה לפלייאוף, פגשה בגמר השנתי את איטגווי לאונס. 0-0 במשחק הראשון בבית ו-1-1 במשחק השני בחוץ שלחו את המשחק לדו-קרב פנדלים שבו ניצחה צ'יקו 3–5.

אבל גם בבליגה הראשונה לא הצליחה לתקוע יתד וחוותה טורניר גרוע במיוחד ב-2018. 9 ניצחונות בלבד ב-38 משחקים גרמו לקבוצת ה"שחמט" לרדת לליגה השנייה בפעם השנייה בתוך שלוש שנים לאחר תיקו ביתי 1-1 מול דפורטיבו פאסטו.[3]

בעונת 2019 שוב השיגה הקבוצה תוצאות טובות בליגה השנייה, שגרמו לה להשיג את המטרה ולחזור לליגה הבכירה. בטורניר האפרטורה לא הצליחו להעפיל לגמר וסיימו שניים בבית חצי הגמר אחרי דפורטיבו פריירה. בטורניר הקלאוסורה הצליחה צ'יקו להגיע לגמר, אבל נעצרה שוב על ידי פריירה שניצחה 2–3 בסיכום. למרות זאת, צ'יקו דורגה במקום גבוה בטבלה המשוקללת, מה שאיפשר לה לקבל הזדמנות שנייה במשחק המבחן מול קורטולואה. לאחר תיקו 0-0 בחוץ, ניצחה צ'יקו 0–1 בבית בגומלין ורשמה העפלה שלישית לליגה הבכירה.

אצטדיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אצטדיון לה אינדפנדנסיה
ערך מורחב – אצטדיון לה אינדפנדנסיה

האצטדיון ממוקם בצפונה של העיר טונחה ומכיל כ-20,000 מקומות. הוא שימש כאצטדיונה של הקבוצה כשזו זכתה באליפות ההיסטורית שלה ב-2008 ואחר כך במשחקי הקופה ליברטדורס 2009. הכיל 8,500 מקומות תחילה אך עבר שיפוץ שהגדיל את תכולתו ל-17,000 ומאוחר יותר הרחבה עד לכדי 20,000. הקבוצה השנייה של מחוז בויאקה, בויאקה פטריוטס, משחקת אף היא את משחקיה באצטדיון.

הסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוזיאון צ'יקו

הסמל של הקבוצה נוצר כשזו עוד שיחקה בבוגוטה והוקדש לפארק-מוזיאון צ'יקו, שנמצא בשכונת צ'יקו שבעיר. בחלק הפנימי של הסמל ממוקם שער הכניסה למוזיאון שנראה כמו טירה ובחלק התחתון ישנו כדורגל. החלק החיצוני מורכב ממשבצות המזכירות לוח שחמט (כינוייה של הקבוצה El equipo ajedrez) בצבעים כתום-כחול ושם הקבוצה מתנוסס למעלה.

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופה:(1) 2008-I
סגנית:(1) 2011
אלופה:(2) 2003, 2017
סגנית:(1) 2019

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בויאקה צ'יקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]