לא זמן למות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בונד 25)
לא זמן למות
No Time to Die
כרזת הסרט בישראל עם תאריך היציאה המקורי
כרזת הסרט בישראל עם תאריך היציאה המקורי
כרזת הסרט בישראל עם תאריך היציאה המקורי
מבוסס על ג'יימס בונד מאת איאן פלמינג
בימוי קארי ג'וג'י פוקונאגה (אנ')
הופק בידי ברברה ברוקולי
מייקל וילסון
תסריט ניל פרוויס (אנ')
רוברט וייד (אנ')
קארי ג'וג'י פוקונאגה
פיבי וולר-ברידג'
עריכה טום קרוס
אליוט גרהאם
שחקנים ראשיים דניאל קרייג
לאה סדו
רייף פיינס
כריסטוף ואלץ
נעמי האריס
ראמי מאלק
רורי קיניר
לשאנה לינץ'
ג'פרי רייט
מוזיקה הנס צימר
צילום לינוס סאנדגרן
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Eon הפקות (אנ')
MGM
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 28 בספטמבר 2021 (אלברט הול)
ישראלישראל 30 בספטמבר 2021
הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת 30 בספטמבר 2021
ארצות הבריתארצות הברית 8 באוקטובר 2021
משך הקרנה 163 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פעולה
סרט ריגול
הרפתקאות
מותחן
תקציב 250 מיליון דולר
הכנסות 774 מיליון דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו jamesbond25
סרט קודם ספקטר
007.com/no-time-to-die/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לא זמן למות[2]אנגלית: No Time to Die, תרגום מילולי: לא זמן למות, תרגום חופשי: אין זמן למות, זמן לא מתאים למות, זה לא הזמן למות או אין זה הזמן למות[3]) הוא סרט ריגול הרפתקאות בריטי-אמריקאי, הסרט ה-25 בסדרת סרטי "ג'יימס בונד" שהופק על ידי Eon Productions (אנ') עבור מטרו גולדווין מאייר. זו הופעתו החמישית והאחרונה של דניאל קרייג כסוכן ה-MI6 הבדיוני ג'יימס בונד. הסרט תוכנן לצאת לאקרנים באפריל 2020, אך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה נדחה תחילה לנובמבר 2020, לאחר מכן לאפריל 2021, ובסופו של דבר, הבכורה העולמית של הסרט נערכה ב-28 בספטמבר 2021 באלברט הול בלונדון. יומיים לאחר מכן, הסרט יצא לאקרנים רשמית הן בישראל והן בבריטניה ב-30 בספטמבר 2021, בעוד הסרט יצא לאקרנים רשמית בארצות הברית וברחבי העולם ב-8 באוקטובר 2021. זהו סרט הבונד הראשון שיצא הן בפורמט איימקס והן בתלת ממד ואיימקס 3D. הסרט הכניס 774 מיליון דולר בכל העולם והפך לסרט הרווחי ביותר של שנת 2021.[4]

על בימוי הסרט אחראי קארי ג'וג'י פוקונאגה על פי תסריט של פוקונאגה, סקוט ברנס, פיבי וולר-ברידג', מתוך סיפור שפותח על ידי ניל פרוויס ורוברט וייד. הסרט מבוסס באופן רופף על הרומן "בשירות הוד מלכותה" מאת איאן פלמינג, ובנוסף עורך מספר מחוות לסרט בעל אותו שם מ-1969 בכיכובו של ג'ורג' לזנבי כג'יימס בונד. זו הופעתו החמישית והאחרונה של דניאל קרייג כסוכן ה-MI6 הבדיוני ג'יימס בונד. לצדו של קרייג, חוזרים לאה סדו, ג'פרי רייט, רייף פיינס, בן וישו, נעמי האריס, כריסטוף ואלץ ורורי קיניר לתפקידיהם הקודמים בהתאמה. אנה דה ארמס, לשאנה לינץ', בילי מגנוסן, דייוויד דנסיק ודאלי בנסאלה מצטרפים לקאסט. ראמי מאלק משחק בתפקיד הנבל הראשי.

בסרט זה, ג'יימס בונד עוזב את השירות הפעיל בשירות הביון הבריטי זמן-מה לאחר לכידתו של ארנסט סטאברו בלופלד, ונהנה מחיים שלווים בג'מייקה. אלא ששלוותו קצרת המועד מופרת עם הגעתו של חברו הוותיק פליקס לייטר מה-CIA, שמבקש את עזרתו במשימה חדשה: למצוא מדען שנחטף. בונד מגלה שזו משימה בוגדנית בהרבה מהצפוי, בנתיב שמוביל אותו למאבק עם נבל מסתורי חמוש בטכנולוגיה חדשה ומסוכנת.[5]

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדלן סוואן הילדה עדה לרצח אמה בידי טרוריסט במסכה בשם לוציפר סאפין, שבו היא יורה כנקמה ושוברת למחצה את מסכתו, כשהיא מגלה את פניו המצולקות. כשהיא מנסה להיפטר מגופו, הוא מתעורר והיא בורחת לאגם קפוא סמוך ונופלת מתחת לקרח. סאפין יורה לתוך האגם כדי להרגה ואף על פי שכמעט הרגה אותו, הוא בוחר לחלץ אותה מהאגם.

בהווה, סוואן נמצאת במטרה שבאיטליה, עם ג'יימס בונד לאחר לכידת אויבו המושבע של בונד ארנסט סטאברו בלופלד לאחר משימתו האחרונה. בונד מספר לה על וספר לינד והיא מתעקשת שיבקר בקברה. שם, המצבה מתפוצצת ובונד מוצא עצמו במארב. הוא בורח ושולף את מדלן מהמלון. עד מהרה הם נופלים למארב של מתנקשי ארגון SPECTRE בראשותו של שכיר חרב בשם פרימו בזמן שהם נוסעים באסטון מרטין DB5 של בונד. בונד וסוואן מצליחים להתגבר על רודפיהם, אך בונד עוזב את סוואן לאחר שהאשים אותה שבגדה בו לטובת הארגון מאחר שבלופלד חדר לטלפון הנייד שלה.

חמש שנים מאוחר יותר, מדען של MI6 בשם ולדו אוברוצ'וב נחטף ממעבדה של MI6 בידי פרימו ואנשיו אך לא לפני שסאפין יוצר עמו קשר לגבי המידע שהוא מחזיק. אוברוצ'ב פיתח את פרויקט "הרקלס", נשק ביולוגי המכיל ננו-בוטים המתפשטים כנגיף במגע ומקודדים לגדילי DNA ספציפיים כך שהם מסוכנים רק אם מתוכנתים לקוד הגנטי של הפרט הספציפי. בונד פרש לג'מייקה, שם לאחר שנים בהיותו מחוץ לשירות, פונה אליו פליקס לייטר, שמלווה בסוכן CIA מטעם מחלקת המדינה בשם לוגן אש. הם מבקשים ממנו עזרה לתור אחר אוברוצ'וב, אך בונד מסרב. באותו לילה, בונד מתחקה אחר נעמי, שהחליפה אותו בתור סוכנת 007 החדשה, ממנה הוא לומד על הננו-בוטים. הוא יוצר קשר עם M ומעליב אותו קשות, מכיוון שפרויקט הננו-בוט הוזמן על ידי M בעצמו. בונד מקבל לאחר מכן את בקשתו של לייטר לעזרה.

בונד, לייטר ואש טסים להוואנה, ונפגשים עם פלומה, סוכנת CIA שזה עתה סיימה אימוניה ובעלת בריתו של לייטר. בונד ופלומה חודרים לפגישה של ארגון ספקטר במטרה למצוא את אוברוצ'וב אך נכנסים למלכודת. בלופלד, מעל לרמקולים בעזרת עינו הביונית של פרימו, פוקד להרוג את בונד באמצעות הננו-בוטים. עם זאת, החברים בספקטר מוצאים את מותם במקום וחושפים שאוברוצ'וב תכנן מחדש את הננו-בוטים כדי להשמיד את ספקטר, אך חסים על חייו של בונד. בונד והמדען נפגשים עם פליקס ואש על סירה. עם זאת, אש מסתובב לעברם ויורה בלייטר ובורח עם אוברוצ'וב מאחר שהוא עובד עבור סאפין. חלק מהסירה מתפוצץ והורג את לייטר למרות מאמציו של בונד להצילו. בונד עצמו נמלט בקושי רב.

בונד נפגש עם M, שדוחה אותו ואת עזרתו. הוא פונה ל־Q ומאניפני, שעוזרים לו לאתר את בלופלד הכלוא ולתת לו הזדמנות לדבר איתו. בלונדון, סאפין מבקר את מדלן וסוחט אותה כדי להדביק אותה בנגיף. הואיל ומדלן הייתה האדם היחיד במגע עם בלופלד מאז נכלא, הוא מורה לה להדביק את בלופלד ולהרוג אותו תוך כדי כך. בונד פוגש את מדלן בתא, שם הוא נוגע בה ביד ומדביק את עצמו ללא ידיעה. מדלן המבוהלת עוזבת מוקדם לפני שהיא מצליחה להגיע לבלופלד. במהלך חקירתו על ידי בונד, בלופלד מגלה כי הוא עמד מאחורי המארב במטרה חמש שנים קודם לכן, אותו ביים כדי לגרום לג'יימס לחשוב שמדלן בגדה בו. בונד כועס ותוקף את בלופלד, מדביק אותו בננו-בוטים והורג אותו תוך כדי כך. Q מסיק כי בונד עצמו נדבק על ידי מדלן.

בונד עוקב אחר מדלן עד לבית ילדותה בנורווגיה. שם הוא לומד שלמדלן יש בת בת חמש, מתילד, שלטענתה אינה שלו. מדלן מתוודה בפניו מיהו סאפין ומגלה כי בילדותו נרצחו הוריו על ידי מר ווייט וכי פניו הצטלקו לאורך שנות חייו כתוצאה מגז עצבים שוייט שחרר עליו. זה גרם לו לנקום במר ווייט על ידי הריגת אשתו, אמה של מדלן, ועכשיו הצליח להפיל את ספקטר, משום שהארגון הורה לרצוח את משפחתו, והשיג את נקמתו. באמצעות נעמי, בונד לומד כי סאפין בדרך לביתה של מדלן, כך שהשלושה בורחים בג'יפ ונרדפים לכפר. בונד מצליח לנטרל את סוכניו של סאפין, כולל אש, אך סאפין מצליח ללכוד את מדלן ומתילד.

בעזרת Q, בונד ונעמי מאתרים את סאפין באי במחלוקת מתקופת מלחמת העולם השנייה הממוקם בין יפן לרוסיה. הם משתמשים במטוס כדי לחדור למפקדתו של סאפין ולומדים שהוא מתכוון להשתמש בננו-בוטים כנשק ביולוגי נגד מיליוני אנשים על פני כדור הארץ. הם מבינים שהם חייבים להרוס את הבסיס כדי למנוע הפצת ננו-בוטים נוספים. נעמי לוקחת את אוברוצ'וב כבן ערובה בעוד בונד מחפש את סאפין, שמחזיק במתילד. סאפין רומז בעדינות כי מתילד היא בתו של בונד ומסביר כי תוכניתו היא להשתמש בננו-בוטים על מנת לשלוט בעולם כדי "להציל" אותו באמצעות הענקת שכחה ושליטה לאנושות. בונד מרמה את סאפין והורג את אנשיו, אך סאפין בורח. מתילד בורחת מסאפין לאחר שזה חס על חייה ומתאחדת עם נעמי, מדלן ובונד. נעמי הורגת את אוברוצ'וב בכך שגרמה לו ליפול למים הרעילים במפקדה כשהוא מדבר על השמדת גזע. נעמי לוקחת את מדלן ומתילד אל סירה כדי להביאן למקום מקלט, בעוד בונד נשאר מאחור כדי לנסות להרוס את הבסיס של סאפין.

כאשר הוא מורה על תקיפת טילים על האי של סאפין, בונד מנסה לפתוח ממגורות טילים גדולות כדי שהטילים יהרסו כליל את פנים המטה של סאפין ולא יפגעו בחזית החיצונית. תוך כדי כך, בונד מותקף על ידי סוכניו של סאפין, אותם הוא מצליח להרוג, כולל את פרימו. לבסוף הוא נלחם בעצמו בסאפין, שיורה בו מספר פעמים ומותיר אותו פצוע קשה. בונד גובר עליו, שובר את זרועו ואילו סאפין מגלה שהוא הדביק את בונד בננו-בוטים חדשים המתוכנתים עם הקוד הגנטי של מדלן ובתה, כך שאם בונד ייגע בהן שוב, הוא יהרוג אותן. בונד מתגבר על פציעותיו ויורה בסאפין והורג אותו.

בונד פותח בהצלחה את הממגורות. הוא מבקש מ־Q לחבר אותו בתקשורת למדלן ואומר לה שהוא אוהב אותה, ומעודד אותה לחיות חיים שלווים עם מתילד. מדלן מאשרת כי מתילד היא בתו הביולוגית. הטילים ששוגרו ממשחתת של הצי הבריטי מגיעים לאי, משמידים את הבסיס של סאפין והורגים את בונד תוך כדי כך. תוכניתו של סאפין מסוכלת.

במשרדו של M בלונדון, כל צוות MI6 מרים כוסיות משקה לכבוד בונד ומכבדים את זכרו ואת תרומתו לשירות. הסרט מסתיים בסצנה שמדלן נוסעת עם בתה מתילד למטרה שבאיטליה ומתחילה לספר לה על אביה.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
דניאל קרייג ג'יימס בונד / 007 סוכן הוד מלכותה[6]
לאה סדו ד"ר מדלן סוואן מושא אהבתו של בונד, פסיכיאטרית שסייעה לבונד במשימתו הקודמת. הבמאי קארי פוקונאגה הדגיש את חשיבותה של סוואן לסרט, כיוון שנוכחותה אפשרה לו לחקור את הטראומה הבלתי פתורה של בונד הנובעת ממותה של וספר לינד בקזינו רויאל. לאחר שצפתה בסרט, אמרה סדו, כי "יש בו הרבה רגש בבונד הזה. זה מאוד מרגש. אני בטוחה שאתם הולכים לבכות. כשצפיתי בו בכיתי, וזה מוזר כי אני משחקת בו".[7]
רייף פיינס גארת' מלורי / M ראש סוכנות הביון הבריטית MI6 והקצין הממונה על בונד.[7]
ראמי מאלק לוציפר סאפין האנטגוניסט הראשי בסרט. מנהיג טרור, מדען ואנרכיסט שמחפש נקמה נגד ספקטר על מות משפחתו ולשלוט בעולם. המפיקה ברברה ברוקולי תיארה אותו כ"אחד שנכנס ממש מתחת לעורו של בונד. הוא חתיכת יצירה מגעילה" בעוד מאלק תיאר אותו כ"ייחודי ומורכב" בזמן שקרייג תיאר אותו כ"לא מובן".[8]
נעמי האריס איב מאניפני סוכנת לשעבר שעזבה את עבודת השטח כדי להפוך לעוזרתו של M.[7] האריס אמרה כי מאז ספקטר, "מאניפני גדלה במידה מסוימת. אני חושבת שיש לה עדיין את הנקודה הרכה שלה כלפי בונד, זה לעולם לא ילך. אבל היא אישה עצמאית עם חיים משלה."
בן וישו Q מומחה הטכנולוגיה של MI6 שמצייד את בונד בציוד שימושי בשטח.[7]
לשאנה לינץ' נעמי סוכנת 007 בהיעדרו של בונד
אנה דה ארמס פלומה נערת בונד וסוכנת CIA. דה ארמס תיארה את דמותה כ"חסרת אחריות" ו"מרגשת" וממלאת תפקיד מרכזי במשימתו של בונד[9]
כריסטוף ואלץ ארנסט סטאברו בלופלד המייסד והמנהיג העליון של ארגון ספקטר, אחיו החורג של בונד, המוחזק במאסר לאחר משימתו הקודמת של בונד. הבמאי הסביר מדוע בלופלד חוזר והתגרה ב"תפקיד החדש" של הדמות בסרט באומרו, "בלופלד היא דמות אייקונית בכל סרטי בונד. הוא בכלא, אבל בהחלט לא סיים עדיין, נכון? אז מה יכול להיות שהוא עושה משם ואילו דברים זדוניים וסדיסטיים הוא מתכנן לג'יימס בונד ולשאר העולם?".[10]
רורי קיניר ביל טאנר ראש מטה MI6[11]
דייוויד דנסיק וולדו אוברוצ'ב מדען שבונד חוקר את היעלמותו[12]
ג'פרי רייט פליקס לייטר חברו של בונד, קצין שטח של ה-CIA.[11] רייט נשאל מה ניתן לצפות מפליקס בסרט וענה, "טוב, אני חושב שידוע שפליקס מושך את ג'יימס למשחק ומתרחק משם". רייט אמנם הופתע מכך שלא התבקש לחזור לגלם את הדמות בסקייפול וספקטר, אך הוא חש שחזרתו של פליקס בסרט זה "נותנת משקל רב יותר" בשל היעדרותו הקודמת. רייט אמר כי הסרט מבסס את ידידותם של בונד ופליקס, שאותו תיאר כ"ליבה" של מערכת היחסים ביניהם.
דאלי בנסאלה[11] פרימו שכיר חרב שבונד פוגש לראשונה במָטֶרָה, איטליה
בילי מגנוסן[11] לוגאן אש סוכן CIA שנשלח על ידי לייטר לסייע לבונד למצוא את אוברוצ'ב

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח הסרט החל באביב 2016, כאשר החוזה בין סרטי סוני להפקת סרטי ג'יימס בונד עם מטרו גולדווין מאייר ו-Eon Productions פג לאחר שחרורו של "ספקטר". באפריל 2017 נכנסו סוני, האחים וורנר, פוקס המאה ה-20, יוניברסל ו-Annapurna להתמודדות במכרז כדי לזכות בזכויות ההפצה של סרט ג'יימס בונד הבא.[13]

ותיקי הסדרה ניל פרוויס ורוברט ווייד – שעבדו על כל סרט בונד מאז "העולם אינו מספיק" – ניגשו לכתיבת התסריט במרץ 2017.[14] סם מנדס ציין כי הוא לא יחזור כבמאי למרות ההצלחה של שני סרטי הבונד שלו, סקייפול וספקטר.[15][16] זמן רב כריסטופר נולאן הוזכר כמועדף לביים את הסרט, אבל הוא עצמו הצהיר כי לא ישתתף בהפקתו.[17][18] ביולי 2017, יאן דמינג, דייוויד מקנזי ודני וילנב נשקלו לצורך בימוי הסרט.[19] בדצמבר 2017, דחה וילנב את ההצעה לביים את "בונד 24" בשל התחייבויותיו לסרט "חולית".[20] בחודש פברואר 2018, דני בויל הפך למועמד המוביל לתפקיד ויחד עם המפיקים ברוקולי וילסון צורף ג'ון הודג' על מנת לשכתב את התסריט על בסיס רעיון של בויל, כשגרסתם של פרוויס ווייד נדחתה על הסף.[21] הטיוטה של הודג' קיבלה את אישור האולפנים כאשר יוניברסל הבטיחו את זכויות ההפצה של הסרט ובויל אושר כמי שמביים את הסרט כאשר תאריך תחילת ההפקה נקבע לדצמבר 2018.[22] עם זאת, בויל עזב את ההפקה באוגוסט 2018 בשל הבדלים יצירתיים[23] ותאריך הפצתו של הסרט נדחה. דוברתו של הודג' אף אישרה כי הוא גם לא מעורב עוד. עם עזיבתו של בויל, נשקלו כמה במאים אחרים[24][25][26][27] ולבסוף נבחר קארי ג'וג'י פוקאנגה בתור הבמאי החדש, בספטמבר 2018 באמצעות החשבון הרשמי של ג'יימס בונד בטוויטר.[28] פוקאנגה הפך לאמריקאי הראשון בהיסטוריה של הסדרה לביים סרט רשמי של ג'יימס בונד.[29] לינוס סנדגרן נשכר כצלם ראשי בדצמבר 2018.[30]

עם עזיבתו של בויל, פרוויס ווייד הובאו בחזרה לעבד את התסריט בספטמבר 2018.[31] סקוט ז. ברנס הובא חזרה גם הוא כדי לעבוד על התסריט בפברואר 2019. לבקשת קרייג, נשכרה הסופרת פיבי וולר-ברידג' כדי לשכתב את התסריט באפריל 2019 על מנת להוסיף עוד הומור.[32][33][34] וולר-ברידג' הייתה לתסריטאית הנשית השנייה שזכתה בכתיבת סרט בונד אחרי שג'והאנה הארווד כתבה את "מרוסיה באהבה".[35] המפיקה ברברה ברוקולי הודיעה כי היחס של בונד כלפי נשים ישתנה ב"בונד 25" כתגובה לתנועת Me Too.[35]

פיבי וולר-ברידג', מתסריטאי הסרט, אמרה כי הסרט יתמקד בפן הרגשי יותר של דמותו של בונד ותציג ג'יימס בונד מדוכא שפרש מעולם הריגול ומנסה להתמודד עם הדיכאון והאבל לאחר רצח אשתו החדשה. לדבריה הסרט יושפע מהסרט "בשרות הוד מלכותה".[36]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי ג'וג'י פוקונאגה (אנ'), במאי הסרט.
רמי מאלק, מגלם את הנבל סאפין בסרט.

"ספקטר" צפוי היה להיות הופעתו האחרונה של דניאל קרייג כבונד.[37] בחודש מאי 2016, דווח במספר אתרי אינטרנט ופלטפורמות חדשות שקרייג קיבל הצעה של 100 מיליון דולר ממטרו גולדווין מאייר כדי לחזור לתפקידו כבונד בשני סרטים נוספים, אך דחה את ההצעה והצהיר כי ספקטר יהיה הסרט האחרון שלו כבונד.[38] בהמשך, קרייג הכחיש כי קיבל החלטה, אבל שיבח את זמנו בתפקיד בונד עד כה ותיאר אותה בתור "העבודה הטובה ביותר בעולם עשיית בונד". הוא גם הכחיש כי הוצעו לו 150 מיליון דולר עבור שני סרטי בונד הבאים.[39] הוא ציין כי העובדה שהוא קיבל שום החלטות לחזור לתפקיד בעבר היה בשל ההתמקדותו בפרויקטים אחרים כגון לוגאן לאקי.[6][40] בחודש אוגוסט 2017, קרייג אישר שהוא יחזור להופעת סופית כבונד, בזמן שהתראיין בתוכנית לייט שואו עם סטיבן קולבר.[41] ביולי 2018, קרייג נסע לארצות הברית כדי לבקר במטה ה-CIA בלנגלי, וירג'יניה, כדי לברר פרטים נוספים על אופן הפעולה של סוכנויות המודיעין. ה-CIA אמר, "מר קרייג נפגש עם ההנהגה וכוח העבודה שלנו, שהסבירו שריגול בחיים האמיתיים הוא הרבה יותר 'גלימה' והרבה פחות 'פגיון' מאשר מה שמוצג בעולם הבידור של מרגלים וריגול נגד."[42]

דיווחים רבים הצביעו על כך שכריסטוף ואלץ חתם לגילום נוסף של ארנסט סטאברו בלופלד לסרטי 007 נוספים בתנאי שקרייג יחזור כבונד.[43] למרות הליהוק המוגדר של קרייג כבונד, הודיע ואלץ שהוא לא יחזור.[44] במהלך ימיו של דני בויל כבמאי הסרט, דלפה דרישת ליהוק לפיה לתפקיד הנבל ההפקה דורשת "רוסי קר וכריזמטי" ולתפקיד נערת בונד "ניצולה שנון וכשרונית". ההפקה גם חיפשה אחרי שכיר חרב ממוצא מאורי עם "מיומנויות לחימה מתקדמות".[45] רעיונות אלה השתנו, ככל הנראה, לאחר יציאתם של בויל והודג' מהפרויקט. בדצמבר 2018 חשף פוקאנגה בראיון כי בן וישו, נעמי האריס וראלף פיינס, כולם יגלמו מחדש את תפקידיהם מהסרטים הקודמים גם בסרט הבא, כאשר פוקאגה לא שלל אפשרות להחזיר גם את דמותו של בלופלד, בגילומו של ואלץ.[7] פוקאנגה חשף גם כי לאה סדו חוזרת לגלם מחדש את תפקידה כמדלן סוואן,[7] מה שהופך אותה לשחקנית השלישית שתגלם את נערת בונד בסרטים עוקבים אחרי שאוניס גייסון גילמה את סילביה טרנץ ב"ד"ר נו" ו"מרוסיה באהבה". רורי קיניר יחזור לגלם את ביל טאנר, כמו גם ג'פרי רייט שיגלם את פליקס לייטר.[11] רייט עושה את הופעתו הראשונה בסדרה מאז "קוונטום של נחמה" והופך לשחקן הראשון לשחק את פליקס לייטר שלוש פעמים.

אנה דה ארמס, דאלי בנסלה, דייוויד דנציק, לשאנה לינץ', בילי מגנוסן וראמי מאלק, הוכרזו כחברים בצוות השחקנים באירוע בשידור חי, ששודר מאחוזת הזהב של איאן פלמינג בג'מייקה.[46] שידור חי זה נערך ב-25 באפריל 2019 וסימן את ההתחלה הרשמית של הפקת הסרט.[11] מאלק הוכרז כמי שיגלם את נבל הסרט.[8] על פי הדיווחים, דניאל קרייג בחר באופן אישי את השחקנית הקובנית אנה דה ארמס לגלם את פלומה בסרט, לאחר שעבד איתה על רצח כתוב היטב (2019).

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכב אסטון מרטין ולהאלה, שהופיע לראשונה בסרט.

ההפקה הייתה אמורה להתחיל ב-3 בדצמבר 2018 באולפני פיינווד,[47] אבל הצילומים התעכבו עד מרץ 2019, לאחר עזיבתו של בויל.[48][49] ההפקה החלה ליד ניטדאל בנורווגיה, עם צוות צילום שני שצילם סצנות באגם קפוא.[50] הצילומים החלו לפני תחילת ההפקה הרשמית כדי לנצל את תנאי מזג האוויר המקומיים. צילום מקומות כלל את מטרה באיטליה, ג'מייקה, נורווגיה ולונדון, בנוסף לצילומי פנים באולפני פיינווד.[51] הסרט היה הראשון בזיכיון שסצנות הירי צולמו במצלמות IMAX.[52] הצילומים העיקריים החלו באופן רשמי ב-28 באפריל 2019 בג'מייקה.[53][54] דווח כי קרייג ינהג ברכב מדגם אסטון מרטין Rapide E בסרט, גרסה חשמלית של אסטון מרטין Rapide[55] ונעשה שימוש גם ברכב אסטון מרטין דגם V8 וינטאג'.[56] הוא נצפה באתרי צילום גם בנורווגיה ובמרדף מכוניות שצולם על הדרך האטלנטית. במאי 2019 נודע שדניאל קרייג נפצע במהלך פעלול והצילומים הוקפאו למשך כמה שבועות בזמן שהשחקן עבר ניתוח קטן בקרסול. ביוני 2019 שוב ארעה תקרית על סט הצילומים, כשבמהלך פיצוץ מבוקר באולפני פיינווד באטלנטה, נפצע קל איש צוות.[57]

הצילומים התחדשו ביוני אותה שנה בלונדון ובמהלכן נחשף רכב אסטון מרטין ולהאלה (Aston Martin Valhalla), שישמש את הסוכן.[58][59] ביולי הצילומים נערכו בבריטניה במיקומים כמו לונדון וסקוטלנד. באוגוסט הצילומים עברו למאטרה שבאיטליה[60][61] והושלמו ב-25 באוקטובר אותה שנה.[62][63]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא זמן למות: הפסקול הרשמי
עטיפת הפסקול
עטיפת הפסקול
פסקול מאת הנס צימר
יצא לאור 1 באוקטובר 2021
סוגה פסקול
חברת תקליטים Decca Records
הפקה ברברה ברוקולי, מייקל וילסון עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית אלבומים של הנס צימר
וונדר וומן 1984
(2020)
לא זמן למות
(2021)
חולית
(2021)
סינגלים מ-לא זמן למות: הפסקול הרשמי
  1. "No Time to Die"
    תאריך יציאה: 14 בפברואר 2020
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

את המוזיקה לסרט כתב והלחין הנס צימר, שזהו הפסקול הראשון של סרט בונד שהוא מלחין. שיר הנושא, No Time to Die, בוצע בידי בילי אייליש, שכתבה אותו יחד עם אחיה, פיניאס או'קונל. אייליש בת ה-18 היא האומנית הצעירה ביותר שכתבה והקליטה שיר נושא לסדרת ג'יימס בונד.[64][65] השיר זכה בפרס גראמי בקטגוריית השיר הטוב ביותר שנכתב למדיה חזותית, בטקס פרסי גראמי ה-63 שהתקיים ב-14 במרץ 2021. זהו אירוע נדיר שבו זוכה שיר נושא של סרט קולנוע בפרס עוד לפני שהסרט יצא לבתי הקולנוע.[66] הפסקול הרשמי הופץ על ידי Decca Records, ב-1 באוקטובר 2021. יחד עם הנס צימר עבדו על הפסקול ג'וני מר וסטיב מצארו.

צימר השתמש בכמה רצועות שהלחין בעבר לסרטים קודמים כמו גם נעימות נושא מסרטי בונד ישנים. כך, חלקים משיר הנושא No Time to Die מופיעים ברצועות "Lovely To See You Again", "Home", "I'll Be Right Back", ו-"Final Ascent". רצועת "Matera" מכילה גם חזרה על נעימה מתוך "We Have All The Time In The World", כמו גם מ"City of Lovers" שהלחין דייוויד ארנולד. ברצועה "Good To Have You Back" ישנה חזרה על נעימת הנושא מסרטים קודמים "On Her Majesty's Secret Service". ברצועת "I'll Be Right Back" יש שימוש חוזר במוטיבים מתוך רצועת "Molossus" מפסקול הסרט "באטמן מתחיל", שבעצמו משתמש מחדש ברצועה "Charlie Loses His Head" מתוך הסרט "גשם שחור", פסקול שהלחין צימר.

לא זמן למות: פסקול הסרט
מס' שם משך
1. Gun Barrel  
2. Matera  
3. Message From An Old Friend  
4. Square Escape  
5. Someone Was Here  
6. Not What I Expected  
7. What Have You Done?  
8. Shouldn’t We Get To Know Each Other First  
9. Cuba Chase  
10. Back to MI6  
11. Good To Have You Back  
12. Lovely To See You Again  
13. Home  
14. Norway Chase  
15. Gearing Up  
16. Poison Garden  
17. The Factory  
18. I’ll Be Right Back  
19. Opening The Doors  
20. Final Ascent  
21. No Time To Die  

הפצה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בונד 25" תוכנן במקור לצאת להפצה מסחרית ב-8 בנובמבר 2019. לאחר עזיבתו של דני בויל, תאריך השחרור נדחה תחילה ל-14 בפברואר 2020 ולאחר מכן ל-8 באפריל.[48][67] הסרט תוכנן לצאת מחוץ לארצות הברית ב-3 באפריל 2020.[68] באוגוסט 2019 נחשף כי שם הסרט הוא "No time to die".

במרץ 2020 נודע כי הקרנת הבכורה של הסרט נדחתה לנובמבר 2020 בעקבות התפרצות נגיף קורונה-ווהאן. בספטמבר 2020 דווח שהקרנת הבכורה נדחתה שוב, הפעם לאפריל 2021. בינואר 2021 יציאת הסרט נדחתה פעם נוספת, והוא יצא ב-8 באוקטובר 2021 בארצות הברית וב-29 בספטמבר 2021 בישראל.

לקראת צאת הסרט לאקרנים, בספטמבר 2021, אפל TV פלוס שידרה סרט טלוויזיה קצר באורך 45 דקות בשם "להיות ג'יימס בונד" בסרט בו דניאל קרייג מהרהר בכנות על גילומו של בונד במשך 15 שנה. בסרט, שכולל קטעי ארכיון שטרם נראו, החל מ-"קזינו רויאל" ועד "לא זמן למות", קרייג משתף את זיכרונותיו האישיים בשיחה עם מפיקי הסדרה, מייקל וילסון וברברה ברוקולי, לקראת הופעתו הסופית כסוכן החשאי האייקוני. "הרבה אנשים כאן עבדו איתי על חמש סרטים", ציין קרייג זמן קצר לאחר השלים את סצנת הסיום של אין זמן למות: "...אהבתי כל שנייה מהסרטים האלה, ובעיקר את הסרט הזה כי קמתי כל בוקר והזדמן לי לעבוד איתכם, וזה היה כבוד גדול בחיי."

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון משוקלל של 83%. הביקורות לסרט היו חיוביות בסך הכל, ושיבחו את הופעתו האחרונה של קרייג בתפקיד, העלילה, סצינות האקשן והפעלולים. ברם, חלק מהמבקרים חשו כי הסרט נופל באיכותו מסרטיו הקודמים של קרייג וכמו כן סצנת הסיום של הסרט נחשבה לשנויה במחלוקת, גם בקרב מעריצי הסדרה.[69][70]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מקבלי הפרס תוצאה הערות
‏2021 פרס גראמי השיר הטוב ביותר שנכתב לסרט קולנוע,
לטלוויזיה או למדיה חזותית
בילי אייליש ופיניאס או'קונל על "No Time to Die"[71] זכייה [72]

עתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

יומיים לפני הבכורה העולמית של הסרט, המפיקה ברברה ברוקולי הצהירה כי לא יתקיימו דיונים בנוגע לליהוקו מחדש של ג'יימס בונד ואמרה; "אנחנו רוצים שדניאל יזכה לחגוג את הזמן שלו".[73][74] עם זאת, בן וישו (שגילם את Q) שיתף את דעתו באשר לעתיד הזיכיון ואמר בריאיון כי "היו 25 סרטים. זה לא שאנשים מורעבים לראות סוג כזה של איטרציה של הדמות. ואני חושב שאם הם רוצים להמשיך עם הדמות הזו בזיכיון, אני חושב שאפשר לפוצץ את זה ולעשות כל דבר. אני לא יודע מה זה צריך להיות, אבל נראה לי שזה צריך להיות משהו די קיצוני [וגם] משהו אחר באמת" למרות מותה של הדמות במהלך סיום הסרט.[75] מצד שני, השחקן הנרי קאביל שמעריצים רבים הביעו עניין לראות אותו מגלם את בונד אחרי קרייג, אמר שהוא יאהב לעשות זאת ובכל זאת שיתף כי רצונו לשחק נבל בונד במקום את בונד עצמו.[76]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ No Time to Die (2021), Box Office Mojo
  2. ^ לא זמן למות באתר יס פלאנט
  3. ^ אתר למנויים בלבד גדעון פרידברג, תמר רז לנג, מרים ג. ששון, איתמר שרון, אבנר פלק וערן אדומי, כבר בשנות ה–50 ידענו שככה לא יורדים במשקל, באתר הארץ, 6 באוקטובר 2021
  4. ^ No Time to Die — The biggest film of 2021
  5. ^ No Time To Die Trailer Breakdown: Director Cary Joji Fukunaga On Daniel Craig’s Final Bond Movie, Empire, ‏2019-12-04 (באנגלית)
  6. ^ 1 2 Ellis-Petersen, Hannah (2017-08-16). "Daniel Craig confirms he will play James Bond again". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2017-11-18.
  7. ^ 1 2 3 4 5 6 Nicholson, Tom (2018-12-07). "Léa Seydoux, Ben Whishaw, Ralph Fiennes And The Gang Will Return For Bond 25". Esquire (באנגלית בריטית). נבדק ב-2019-03-25.
  8. ^ 1 2 Watercutter, Angela (2019-04-25). "Rami Malek Is Your New Villain...Bond Villain". Wired. נבדק ב-2019-04-25.
  9. ^ Lashana Lynch, Ana de Armas Reveal Bond Character Details for No Time to Die, Movies (באנגלית)
  10. ^ Eric Eisenberg, No Time To Die’s Director Teases Blofeld’s New Role, CINEMABLEND, ‏2019-12-05 (באנגלית)
  11. ^ 1 2 3 4 5 6 Ritman, Alex (2019-04-25). "'James Bond 25' Cast Unveiled, But Still No Title". The Hollywood Reporter. נבדק ב-2019-04-25.
  12. ^ Rikken, Cornelis (2019-04-25). "Svensken spelar skurk i nya Bond-filmen" [The Swede plays a villain in the new Bond film]. Aftonbladet (בשוודית). נבדק ב-2019-04-26.
  13. ^ Barnes, Brooks (2017-04-20). "Five Studios' Mission: Winning the Distribution Rights to James Bond". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2019-04-20.
  14. ^ Barraclough, Leo (10 במרץ 2017). "James Bond: Neal Purvis, Robert Wade Approached to Write Next 007 Movie (Report)". Variety Magazine. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ "Director Sam Mendes Won't Be Back For Bond 25". Slashfilm (באנגלית אמריקאית). 9 בנובמבר 2015. נבדק ב-23 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "Daniel Craig Back For Spectre's Sequel? Here's What The Producers Say". cinemablend.com. 1 בדצמבר 2015. נבדק ב-23 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Kroll, Justin; Kroll, Justin (2018-02-21). "Bond 25: Danny Boyle High on MGM's List to Direct (EXCLUSIVE)". Variety (באנגלית). נבדק ב-2019-03-25.
  18. ^ Chavez, Danette. "Christopher Nolan Says He's Definitely Not Directing Bond 25". The A.V. Club (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-03-25.
  19. ^ Hall, Jacob (26 ביולי 2017). "Bond 25 Director Shortlist Includes Yann Demange, Denis Villenueve and David Mackenzie". /Film. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Sharf, Zack (2 בינואר 2018). "Denis Villeneuve Would've Loved to Direct Bond 25, But Nothing Will Get in the Way of Dune". IndieWire. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "John Hodge penning Bond 25 script for Danny Boyle". Flickering Myth (באנגלית אמריקאית). 2018-02-22. נבדק ב-2019-03-25.
  22. ^ "Bond 25 Announcement". The Official James Bond 007 Website (באנגלית). 25 במאי 2018. אורכב מ-המקור ב-2019-03-27. נבדק ב-2019-03-25. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "Director Danny Boyle Exits Next James Bond Film". The Hollywood Reporter (באנגלית). נבדק ב-2019-03-25.
  24. ^ Jr, Mike Fleming; Jr, Mike Fleming (2018-08-23). "Bond 25 Hasn't Moved Off 2019 Release Date…Yet". Deadline (באנגלית). נבדק ב-2019-03-25.
  25. ^ Kroll, Justin (5 בספטמבר 2018). "Bond 25: Inside the Search for Danny Boyle's Replacement (EXCLUSIVE)". Variety Magazine. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ Lang, Brent; Kroll, Justin (23 באוגוסט 2018). "Bond 25: With Danny Boyle's Exit, the Latest 007 Could Miss Its Release Date". Variety Magazine. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ Fleming Jr, Mike (20 בספטמבר 2018). "Bond 25 Gets Cary Joji Fukunaga As New Director For 007 Daniel Craig". Deadline. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ Jr, Mike Fleming; Jr, Mike Fleming (2018-09-20). "'Bond 25' Gets Cary Joji Fukunaga As New Director For 007 Daniel Craig". Deadline (באנגלית). נבדק ב-2019-03-25.
  29. ^ "Cary Joji Fukunaga to make history as first American James Bond director". Independent.ie (באנגלית). נבדק ב-2019-02-26.
  30. ^ Bond 25: Cary Fukunaga Recruits Damien Chazelle’s Oscar-Winning Cinematographer
  31. ^ Pulver, Andrew (2018-09-14). "Veteran 007 writers Purvis and Wade rehired to salvage Bond 25". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2019-03-25.
  32. ^ Scott Z. Burns To Rewrite ‘Bond 25’
  33. ^ Brooks, Richard (14 באפריל 2019). "Phoebe Waller-Bridge brought in to liven up new Bond script". The Observer. נבדק ב-14 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ Mitchell, Robert (17 באפריל 2019). "Phoebe Waller-Bridge to Polish Bond 25 Script". Variety Magazine. נבדק ב-18 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  35. ^ 1 2 https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-48054674
  36. ^ James Bond to battle depression and grief after wife is MURDERED
  37. ^ Walker, Peter; Groves, Nancy (2015-10-08). "Daniel Craig: I'd rather slash my wrists than play James Bond again". the Guardian. נבדק ב-2016-05-23.
  38. ^ "Daniel Craig 'rejects £68m Bond offer'". www.cambridgetimes.ca. 2016-05-18. נבדק ב-2016-05-23.
  39. ^ Shoard, Catherine (2016-10-10). "Daniel Craig hints at James Bond return: 'If I can keep getting a kick out of it, I will'". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2017-02-12.
  40. ^ Colbert, Source: The Late Show with Stephen (2017-08-16). "Daniel Craig confirms he will return as James Bond – video". The Guardian (באנגלית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2017-11-18.
  41. ^ "Daniel Craig to return as James Bond". James Bond 007 (באנגלית אמריקאית). 2017-08-16. אורכב מ-המקור ב-2019-04-20. נבדק ב-2019-04-20.
  42. ^ Pulver, Andrew (2018-07-06). "Daniel Craig visits CIA in run-up to shooting new James Bond film". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2019-02-22.
  43. ^ Allen, By Eric Van (2016-01-04). "Christoph Waltz Might Return to Bond Twice If Daniel Craig Will". IGN. נבדק ב-2016-05-23.
  44. ^ "Christoph Waltz Isn't Returning for Bond 25". Screen Rant (באנגלית אמריקאית). 2017-10-28. נבדק ב-2017-11-18.
  45. ^ Pulver, Andrew (2018-07-20). "Next James Bond villain to be 'cold and charismatic' Russian". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2019-03-25.
  46. ^ Cox, John. "BOND 25 launched at Ian Fleming's Goldeneye" (באנגלית). נבדק ב-2019-04-26.
  47. ^ Jr, Mike Fleming (25 במאי 2018). "James Bond 25 Sets Distribution: Universal Wins International, MGM Releases Domestic Through Annapurna Joint Venture". Deadline (באנגלית). נבדק ב-25 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  48. ^ 1 2 Jr, Mike Fleming; Jr, Mike Fleming (20 בספטמבר 2018). "'Bond 25' Gets Cary Joji Fukunaga As New Director For 007 Daniel Craig". Deadline (באנגלית). נבדק ב-25 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  49. ^ "Next Bond film's working title revealed?" (באנגלית בריטית). 22 בפברואר 2019. נבדק ב-25 במרץ 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  50. ^ "Norway Filming". MI6-HQ.COM (באנגלית). 2019-03-29. נבדק ב-2019-04-20.
  51. ^ "'Bond 25' Will Be Filming in Matera, Italy in Late July; Other Locations Include Norway, Jamaica, & U.K." GWW (באנגלית אמריקאית). 9 במרץ 2019. נבדק ב-25 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  52. ^ IMAX, We’re excited to partner with @MGM_Studios and #Bond25 @IMAX Film Cameras.pic.twitter.com/xoJiC7Xet8, @IMAX, ‏2019T5:50 (באנגלית)
  53. ^ Cary Fukunaga on Instagram: https://www.instagram.com/p/BwzcyXKAKYo/
  54. ^ Bond 25 (Not Official), [https://twitter.com/Bond25Film/status/1122537133619724288 Today officially marks the first day of Principal Photography! Filming for #BOND25 will commence in Portland, Jamaica, before heading to Kingston's Corporate Area. The shoot will extend to the end of May and is expected to employ over 500 locals.pic.twitter.com/deH9lUqvKu], @Bond25Film, ‏2019T9:24 (באנגלית)
  55. ^ "Daniel Craig to drive electric Aston Martin in new Bond movie". The Independent (באנגלית). 2019-03-14. נבדק ב-2019-04-25.
  56. ^ Original Aston Martin V8 Vantage spotted on set of new James Bond movie
  57. ^ פיצוץ על הסט בסרט ג'יימס בונד החדש, באתר ynet, 5 ביוני 2019
  58. ^ James Bond movie now filming in London
  59. ^ James Bond's new £1.5m Aston Martin revealed - and it's incredible
  60. ^ James Bond 25 opening scene REVEALED as Daniel Craig’s 007 shoot set to move to Italy?
  61. ^ James Bond 25: Stuntmen and crew throw themselves into work as filming continues for No Time To Die in Italy
  62. ^ A 'Quite Drunk' Daniel Craig Wrapped Bond 25 Filming With A Moving Speech
  63. ^ 'Really drunk' James Bond star Daniel Craig's emotional wrap party speech
  64. ^ הודעת הטוויטר הרשמי של מותג ג'יימס בונד
  65. ^ Billie Eilish - No Time To Die
  66. ^ Hipes, Patrick (March 14, 2021). Grammy Movie Winners Include Billie Eilish For “No Time To Die”, ‘Joker’ Score, ‘Linda Ronstadt: The Sound Of My Voice’. Deadline Hollywood
  67. ^ D'Alessandro, Anthony; D'Alessandro, Anthony (15 בפברואר 2019). "'Bond 25' Looks To Shake Up Easter 2020". Deadline (באנגלית). נבדק ב-25 במרץ 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  68. ^ "Bond 25 start of production". 007.com (באנגלית אמריקאית). 2019-04-25. נבדק ב-2019-04-25.
  69. ^ https://www.rottentomatoes.com/m/no_time_to_die_2021
  70. ^ https://www.theguardian.com/film/2021/sep/30/james-bond-no-time-to-die-daniel-craig-007-ending-villain-surprise-spoilers
  71. ^ Billie Eilish - No Time To Die, נבדק ב-2021-10-04
  72. ^ "Grammys: Beyonce, Megan Thee Stallion, Kanye West Among Early Winners". The Hollywood Reporter. 14 במרץ 2021. ארכיון מ-14 במרץ 2021. נבדק ב-14 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  73. ^ "Next James Bond casting talks won't begin until 2022, says Barbara Broccoli". Radio Times (באנגלית). נבדק ב-2021-09-30.
  74. ^ Shepherd, Jack (2021-09-30). "No Time To Die ending explained: answering your biggest James Bond questions". gamesradar (באנגלית). נבדק ב-2021-09-30.
  75. ^ Weiss, Josh (2021-09-30). "James Bond's longtime 'Q' actor says franchise requires 'something quite radical' for next 007 entry". SYFY WIRE (באנגלית). נבדק ב-2021-09-30.
  76. ^ "Henry Cavill Would Be Very Excited To Play A James Bond Villain". ScreenRant (באנגלית אמריקאית). 2021-09-29. נבדק ב-2021-09-30.