בו ברנהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
בו ברנהם
Bo Burnham
לידה 21 באוגוסט 1990 (בן 33)
המילטון, מסצ'וסטס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Bo Burnham עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Robert Pickering Burnham עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קומדיה, סאטירה, מחזמר, אנטי-הומור, קומדיית מבוכה, פופ רוק, insult comedy, הומור סוריאליסטי, קומדיה שחורה, קומדיה הבחנתית, ribaldry, היפ הופ קומדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2006 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
פרסים והוקרה
https://www.boburnham.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט פיקרינג "בו" ברנהםאנגלית: Robert Pickering "Bo" Burnham; נולד ב-21 באוגוסט 1990) הוא שחקן, קומיקאי, זמר, מוזיקאי, משורר וקולנוען אמריקאי. החל את הקריירה שלו כיוטיובר במרץ 2006, ונכון לאפריל 2022 סך הצפיות בסרטונים שלו עולה על כ-568 מיליון צפיות.

ברנהם חתם עסקת הקלטות בת ארבע שנים עם "אולפני קומדי סנטרל" והוציא את המיני אלבום הראשון שלו "Bo Fo Sho"[1] ב-2008. האלבום הראשון באורך מלא של בו ברנהם פורסם כשנה לאחר מכן. בשנת 2010 יצאו אלבומו השני והספיישל הקומי הראשון של ברנהם, "Words Words Words" (אנ'), ששודר בקומדי סנטרל. האלבום השלישי והספיישל השני, ".what" (אנ'), יצאו ב-2014 בערוץ היוטיוב של ברנהם ובנטפליקס. ברנהם סיים עם הכי הרבה קולות בבחירת הצופים של קומדי סנטרל ב-2011. מופע הקומדיה השלישי שלו, "Make Happy" הופץ ב-3 ביוני 2016 בנטפליקס[2]. ב-30 במאי 2021 הופץ ספיישל הקומדיה הרביעי שלו, “Inside” בנטפליקס[3].

בנוסף לקריירה שלו כקומיקאי, ברנהם יצר וכיכב בתוכנית הטלוויזיה של MTV - "זאק סטון יהיה מפורסם" (Zack Stone Is Gonna Be Famous). הוא פרסם ספר שירה בשם "Egghead: Or, You Can't Survive On Ideas Alone" ב-2014. הסרט הראשון שאותו כתב וביים, "כיתה ח'", יצא לאקרנים ביולי 2018 וזכה לתשבחות רבות.[4][5][6]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-21 באוגוסט 1990, בהמילטון שבמסצ'וסטס, הוא הבן הצעיר לסקוט ברנהם - בעל חברת בנייה,[7] ולפטרישה - אחות בבית חולים שצולמה בעבודתה ב-2014 לפרק בסדרה "This American Life". ב-2008, הוא סיים את לימודיו בתיכון סט. ג'ונס בדנברס שבמסצ'וסטס,[7] הוא התקבל לבית הספר לאומניות טיסת' של אוניברסיטת ניו יורק ללימודי תיאטרון יוצר, אבל החליט לדחות את לימודיו בשנה כדי להתחיל בקריירה כקומיקאי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2006, צילם ברנהם את עצמו מופיע עם שני שירים ופרסם את הסרטון ביוטיוב כדי לשתף את משפחתו. הסרטונים נהפכו במהרה לפופולריים ביוטיוב, ב-break.com ובאתרים נוספים.

כשהוא מלווה את עצמו בגיטרה או בפסנתר חשמלי, ברנהם המשיך להוציא סרטונים ושירים אותם הוא תיאר כ"קומדיה מוזיקלית של גיל ההתבגרות", שהגדילו את כמות הצופים בסרטוניו. סרטוניו תוארו בעיתון "הבוסטון גלוב" כ"בדרך מסוימת בריאים ומטרידים, אינטימיים ומוזרים בו זמנית". ברנהם הוציא שירים על עליונות הגזע הלבן, הנכויות של הלן קלר, הומוסקסואליות ועוד. כל שיריו של ברנהם בתחילת הדרך הוקלטו לבד בתוך ובסביבת בית משפחתו בהמילטון שבמסצ'וסטס, רובם בחדר השינה שלו, והיו בכוונה בשיטת "עשה זאת בעצמך" עם הרגשה קצת מציצנית.

המוזיקה של ברנהם ניגחה נושאים כמו גזע, מגדר, זהות מינית, סקס ודת. ברנהם מתאר את דמותו הבימתית כגרסה יהירה יותר של עצמו. בשיחה עם חדשות דטרויט על העובדה שהוא שר ראפ, אמר ברנהם שכוונתו לתת כבוד לתרבות ההיפ הופ.

כשהוא מיוצג על ידי דגלאס אדלי, ברנהם הקליט הופעה בלונדון בשביל התוכנית The World Stands מבית קומדי סנטרל בינואר 2008 (שודר ב-30 ביוני 2008). הוא חתם על חוזה של ארבע שנים עם אולפני קומדי סנטרל. הם הוציאו לאור באינטרנט בלבד את המיני אלבום הראשון שלו "Bo Fo Sho" שכלל שישה שירים ב-17 ביוני 2008. האלבום הראשון שלו בשם "Bo Burnham" יצא ב-10 במרץ 2009.

ברנהם הופיע עם המוזיקה שלו בארצות הברית כולל בתוכניות "Cobb's Comedy Club" ששודרה בשידור חי מיוטיוב מסן פרנסיסקו ו-"Carolines Comedy Club" בניו יורק. בנוסף הופיע מחוץ לארצות הברית בלונדון ובמונטריאול. באוגוסט 2010 היה ברנהם מועמד לפרס מופע הקומדיה הטוב ביותר ב-"Edinburgh Comedy Awards" על מופע הפתיחה שלו "of Bo Burnham: Words Words Words". בנוסף קיבל את פרס פאנל ששוויו 5,000 יורו על "המופע שהכי תפס את התחושה הקומית הפרינג'ית של שנת 2010".

ב-3 במרץ 2009, סטודנטים מקולג' וסטמינסטר (שהיו חברים במועדוני הקמפוס לשילוב קהילת הלהט"ב, הסטודנטים השחורים, סטודנטים בינלאומיים, ותרבות מגוונת) מחו על הקונצרט שלו כשהופיע שם. על המחלוקת הזו אמר ברנהם "זה ממש אירוני, כי אנשים שיוצאים נגד גייז הם האנשים שהציקו לי בתיכון ... אני מנסה לכתוב סאטירה שישימו לב אליה, אבל הכוונות חייבות להיות מוסתרות. זה לא יכול להיות מובהק לחלוטין וזה מה שגורם לזה להיות קומדיה." על אף שהודו בקולג' שהם הזמינו את בו כשהם מתעלמים מחומרי המופע, דיקן הסטודנטים ג'ון קומפורד שיבח את ההזדמנות לדו-שיח במחלוקות.

ב-21 במאי 2010, הקליט ברנהם את הספיישל קומדיה בן השעה שלו "Words Words Words" לקומדי סנטרל, הספיישל הוקלט בבניין House of Blues בבוסטון כחלק מהתוכנית של הרשת House of Comedy שכללה מספר מופעי קומדיה. התוכנית שודרה ב-16 באוקטובר 2010 והמופע יצא ב-18 באוקטובר 2010. הספיישל השני של ברנהם שנקרא ".What" יצא בנטפליקס וביוטיוב ב-17 בדצמבר 2013. הספיישל השלישי של ברנהם, "Make Happy", הופק על ידי נטפליקס ויצא לאור ב-3 ביוני 2016. לאחר התקפי חרדה שחווה, ברנהם החליט לקחת הפסקה עד מועד לא ידוע מהופעות והפסיק ליצור תוכן. בשנת 2020 חזר אחרי הפסקה ויצר את הספיישל "inside". בשל מגפת הקורונה, כל הספיישל נכתב, צולם ובוים בחדר ריק בביתו של ברנהם.

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם המופע
2009 Bo Burnham: Fake ID Tour
2010 Bo Burnham and (no) Friends
2011-2012 Bo Burnham Live
2013 Bo Burnham: What. Tour
2015-2016 Bo Burnham: Make Happy Tour

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2008, כשהופיע בפסטיבל "Just for Laughs" במונטריאול, פגש ברנהם את המפיק והבמאי ג'אד אפאטאו. בספטמבר אותה השנה, ברנהם היה במשא ומתן עם חברת ההפקות יוניברסל על כתיבה וכתיבת המוזיקה לסרט קומי שהפיק אפאטאו, שתואר כ"אנטי-היי סקול מיוזיקל" אף על פי שברנהם התעקש שהתסריט הוא לא פארודיה על המחזמר של דיסני, אלא ניסיון לחקות את התיכון שבו למד. בתקווה לככב בסרטים שכתב, ברנהם סיפר למגזין "Wired" שהוא קרא לדמות הראשית בו בתור רמז לא כל כך מרומז שהוא רוצה להיות בסרט. בריאיון ל-Boston Weekly Dig במרץ 2009, ברנהם סיפר על עבודתו על הסרט שבו הוא לא מופיע. בזמן שהוא לא הופיע, ברנהם עבד 8 שעות ביום על כתיבת המוזיקה, ובלילות כתב את התסריט, שכבר הושלמה טיוטה ראשונית שלו. ביחד עם ברנהם כתב גם חברו מהתיכון לוק ליאקוס. בריאיון ל-MTV באוקטובר 2010, ברנהם הודה שהוא לא יודע שום דבר לגבי עתיד הפרויקט, ושלפי מה שהוא יודע, לא ידוע אם הוא יתממש. במאי 2009, התחיל להתפרסם הסרט "אנשים מצחיקים", ברנהם כיכב באחד מסרטוני הפרסום.

ברנהם כתב וביים את הסרט הראשון שלו "כיתה ח'", שהופק והופץ על ידי חברת A24, והופיע בהופעת בכורה בפסטיבל סאנדנס בינואר 2018. הסרט התקבל בתשואות אצל המבקרים והגיע לציון של 98% באתר Rotten Tomatoes, בנוסף הוא מחזיק בממוצע רייטינג של 90 מתוך 100 באתר Metacritic.

בנוסף, הוא שיחק תפקיד משני בסרט זוכה פרס האוסקר, "צעירה מבטיחה" בשנת 2021, שם הוא שיחק את 'ריאן', בן הזוג של הגיבורה הראשית בסרט.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2010 יצר ברנהם את סדרת הטלוויזיה Zach Stone Is Gonna Be Famous, שאותה כתב ובה כיכב לצידם של דן לגנה, לוקה ליאקוס ודייב בקי. הסדרה לא המשיכה לעונה שנייה, ונגמרה באופן רשמי ב-26 ביוני 2013.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2013 ברנהם מנהל מערכת יחסים עם השחקנית לורנה סקפריה, הם גרים ביחד בלוס אנג'לס.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הדיסק תאריך שחרור הערות חברת הפקות
Bo Fo Sho 17 ביוני 2008 מיני-אלבום אולפני קומדי סנטרל
Bo Burnham 10 במרץ 2009 אלבום אולפני קומדי סנטרל
Words Words Words 18 באוקטובר 2018 אלבום אולפני קומדי סנטרל
What. 17 בדצמבר 2013 אלבום אולפני קומדי סנטרל
Inside (The Songs) 10 ביוני 2021 אלבום הפצה עצמית

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט שנת יציאה תפקיד תפקידי הפקה הערות
בתולה אמריקאית 2009 רודי
אנשים מצחיקים סטודנט
Words Words Words 2010 עצמו מפיק ותסריטאי ספיישל קומדיה
Hall Pass 2011 ברמן
Adventures in the Sin Bin 2012 טוני
What. 2013 עצמו מפיק, במאי ותסריטאי ספיישל קומדיה
Make Happy 2016 עצמו מפיק, במאי ותסריטאי ספיישל קומדיה
חולי אהבה 2017 סי.ג'יי
לילה קשוח טובי
Jerrod Carmichael: 8 מפיק ובמאי ספיישל קומדיה
כיתה ח' 2018 במאי וכותב
Chris Rock: Tamborine במאי ספיישל קומדיה
צעירה מבטיחה 2020 ראיין קופר
Inside 2021 עצמו מפיק, במאי ותסריטאי ספיישל קומדיה

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם התוכנית שנה יציאה תפקיד תפקידי הפקה הערות
Comedy Central Presents 2009 עצמו תסריטאי פרק אחד - ספיישל קומדיה
CollefeHumor Originals 2010 עצמו שני פרקים - Sketches
Conan 2010 עצמו תסריטאי פרק אחד
Funny as Hell 2011 עצמו תסריטאי פרק אחד - ספיישל קומדיה
זאק סטון הולך להיות מפורסם 2013 זאק סטון יוצר ותסריטאי שנים עשר פרקים
Parks and Recration 2014 צ'יפ מק'קאפ פרק אחד
Just for Laughs: All Access 2014 עצמו תסריטאי פרק אחד - ספיישל קומדיה
Key and Peele 2015 לייל פרק אחד - Sketch
Kroll Show 2015 מתחרה בריטי שני פרקים
We Bare Bears 2015 אנדרו באנגס פרק אחד - דיבוב
Comrade Detective 2017 סרג'יו פרק אחד - דיבוב

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפסטיבל הפרינג' של אדינבורו, היה ברנהם מועמד בפרסי הקומדיה של אדינבורו וזכה בפרס פאנל ובפרס "Act Most LIkely To Make a Million Quid" על שם מלקולם הארדי. ברנהם הופיע ברשימת 40 Under 40 לשנת 2021 של מגזין פורצ'ן.[8] בשנת 2021 ברנהם היה מועמד ל-7 פרסי פרס אמי בזכות הספיישל "Inside" אשר הוא צילם, ערך, ביים, ושיחק בו, והוא זכה ב-4 פרסי אמי. ברנהם היה מועמד לפרס גראמי על הסרט המוזיקלי הטוב ביותר לשנת 2022 על הספיישל "inside" וזכה בפרס גראמי לשיר הטוב ביותר שנכתב למדיה ויזואלית לשנת 2022 על שירו "all eyes on me".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Egghead: Or, You Can't Survive on Ideas Alone - שנת יציאה 2013.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בו ברנהם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bo fo Sho, 2008-06-17, נבדק ב-2022-07-31
  2. ^ אתר למנויים בלבד נטע אלכסנדר, המחיר האמיתי של ילדות מול מסכים, באתר הארץ, 23 ביולי 2018
  3. ^ אתר למנויים בלבד גילי איזיקוביץ, "בפנים: המופע של בו ברנהאם": אחד הכישרונות המבטיחים בארה"ב הגיע לנטפליקס, באתר הארץ, 6 ביוני 2021
  4. ^ Samuel James Parven, ‘Zach Stone is Gonna Be Famous’ - The Show that MTV Was Not Ready For - Hollywood Insider, ‏2021-04-16 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ "In 'Egghead,' A New Shel: Burnham Takes On Silverstein". NPR.org (באנגלית). נבדק ב-2022-07-26.
  6. ^ Eighth Grade, 2018-08-03, נבדק ב-2022-07-26
  7. ^ 1 2 Nonfamily humor, straight from home - The Boston Globe, web.archive.org, ‏2010-01-12
  8. ^ 40 Under 40, Fortune (באנגלית)
הקודם:
2017: ג'ורדן פיל, תברח
פרס גות'הם לבמאי/ת הפורץ/ת הטוב/ה ביותר
2018: בו ברנהם, כיתה ח'
הבא:
2019: לור דה קלרמון-טונר, המוסטנג