בזיליקת בום ז'זוש

בזיליקת בום ז'זוש
בזיליקת בום ז'זוש
בזיליקת בום ז'זוש
מידע כללי
סוג כנסייה, בזיליקה זוטרה, Jesuit church עריכת הנתון בוויקינתונים
שימוש כנסייה והמאוזוליאום של פרנסיסקו חאווייר
כתובת רחוב גואה העתיקה בגואה העתיקה גואה
מיקום North Goa district עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הודוהודו הודו
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 15941605 (כ־11 שנים)
תאריך פתיחה רשמי 15 במאי 1605 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ז'וליו סימאו
סגנון אדריכלי אדריכלות הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 15°30′3.14″N 73°54′41.44″E / 15.5008722°N 73.9115111°E / 15.5008722; 73.9115111
האתר הרשמי
(למפת גואה רגילה)
 
ואסקו דה גאמה
ואסקו דה גאמה
בזיליקת/בום ז'זוש
בזיליקת
בום ז'זוש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
צילום כלפי המזבח
המאוזוליאום של פרנסיסקו חאווייר

בזיליקת בום ז'זושפורטוגזית: Basílica do Bom Jesus בקונקאני: Borea Jezuchi Bajilika) היא כנסייה קתולית ישועית השוכנת בעיירה גואה העתיקה במדינת גואה שבהודו, חלק מאתר המורשת העולמית "הכנסיות והמנזרים של גואה העתיקה".[1] הבזיליקה מכילה מאוזוליאום ובו גופתו של קדוש הנוצרי פרנסיסקו חאווייר. הכנסייה שוכנת בגואה העתיקה שהייתה הבירה של גואה בשנים הראשונות לשלטונם של הפורטוגזים באזור.

"בום ז'זוש" (מילולית "ישו הטוב (או הקדוש)") הוא הכינוי לישו התינוק. הכנסייה היא הבזיליקה המינוריתלטינית: Basilica minor) הראשונה בהודו, ונחשבת כאחת מהדוגמאות הטובות ביותר לאדריכלות הבארוק בהודו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניית הבזיליקה החלה ב-24 בנובמבר 1594 בהוראת המושל הפורטוגזי של קוצ'י והורמוז ז'רונימו דה מסקרניאס (Jeronimo de Mascarenhas). האדריכל היה ז'וליו סימאו (Júlio Simão‏; 1641-1565), האדריכל הראשי במושבות של פורטוגל בהודו מטעם פליפה השני, מלך ספרד, ועל הביצוע היה אחראי הישועי דומינגוס פרננדס (Domingos Fernandes). בנייתה הושלמה ב-15 במאי 1605 והיא נחנכה על ידי הארכיבישוף של גואה אלשיו דה מנזס (Aleixo de Menezes‏ 1617-1559). כנסייה זו היא ציון דרך בהיסטוריה של הנצרות. היא מכילה את גופתו של הקדוש פרנסיסקו חאווייר שהיה חבר קרוב של קדוש נוצרי נוסף, איגנטיוס מלויולה. יחד הם הקימו את מסדר הישועים בפריז ב-1534. חאווייר מת ב-3 בדצמבר 1552 באי שאנגצ'ואן מול חופי סין כשהמתין לשווא לקבל אישור כניסה לאימפריה הסינית. הוא נקבר זמנית באי ואחר-כך במלאקה למשך שנתיים. גופתו הועברה לגואה בפברואר 1554 ונטען כי למרות שעברו שנתיים ממותו לא היו בגופה שום סימנים לריקבון. ב-2 בדצמבר 1637 הועברה גופתו לבזיליקה מקום שבו הוא נערץ עד היום. שרידי גופתו עדיין מושכים קהל חסידים גדול (נוצרים ושאינם כאלו) מכל רחבי העולם, בייחוד כשגופתו מוצגת לראווה אחת לעשר שנים (הפעם האחרונה הייתה ב-2004). החסידים מייחסים לגופה כוחות מרפא קסומים.

ארכיטקטורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידות של בזיליקת בום ז'זוש הם אורך:56 מטרים, רוחב:17 מטרים וגובה: 18.5 מטרים. הכנסייה נבנתה מאבן לטריט אדומה ככנסייה חסרת סיטראות עם טרנספט. מידות המזבח הראשי הן 16.5 מטרים אורך ו-9 מטרים רוחב. העמודים והעיטורים של הכנסייה עשויים מבזלת מגולפת. העמודים מהסדר היוני, דורי והקורינתי מסודרים על פי השיטה האדריכלית הקלאסית. שלושה שערים מובילים לקומת הקרקע של הבזיליקה. בקומה הראשונה שלושה חלונות מרובעים גדולים. יש בכנסייה שתי קפלות, מזבח ראשי, חדר מלבושי הכמורה, ובית המקהלה. אף שרצפת בזיליקת בום ז'זוש עשויה שיש והיא מקושטת באבנים יקרות, פנים הכנסייה פשוט, למעט המזבחות המוזהבים העשירים בעיטורים.

המזבח של אנטוניוס מפדובה שוכן מתחת לחדר המקהלה. משמאל למזבח יש פסל עץ מגולף של פרנסיסקו חאווייר. הכנסייה מכילה גם אנדרטה של דום ז'רונימו דה מסקרניאס, הנחשב הנדבן והתורם הראשי להקמת הכנסייה. האנדרטה ממוקמת במרכז הספינה על הקיר הדרומי. ממול לאנדרטה של דום ז'רונימו דה מסקרניאס ניצב דוכן המטיף שמעליו חופה. על שלושת צדדיו של הדוכן יש ציורים של ישו, ארבעת מורי הכנסייה וארבעת המבשרים: מתי, מרקוס המבשר, לוקאס ויוחנן כותב הבשורה עם סמליהם: אדם, אריה, שור ועיט. כמו כן יש בכנסייה תמונות ממאורעות בחייו של פרנסיסקו חאווייר.

המאוזוליאום של פרנסיסקו חאווייר נבנה ב-1696 והוא מתנה מקוזימו השלישי דה מדיצ'י, דוכס טוסקנה הדוכס האחרון לבית מדיצ'י. המאוזוליאום תוכנן בידי הפסל הפלורנטיני בן המאה ה-17 ג'ובאני בטיסטה פוג'יני ובנייתו ארכה עשר שנים. על המאוזוליאום מונחת גופתו של פרנסיסקו חאווייר בארון סגור עשוי כסף. אחת לעשר שנים מוצגת גופתו ביום השנה למותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בזיליקת בום ז'זוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]