Safety Last!‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בטיחות אחרונה לכל)
Safety Last!‎
בימוי פרד ס. ניומייר, סם טיילור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי האל רואץ'
תסריט האל רואץ', הרולד לויד, סם טיילור, טים ווהלן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים הרולד לויד
צילום Walter Lundin עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Hal Roach Studios עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Pathé Exchange עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1 באפריל 1923
משך הקרנה 73 דקות
שפת הסרט סרט אילם
סוגה קומדיה רומנטית, סרט אילם עריכת הנתון בוויקינתונים
www.haroldlloyd.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Safety Last!‎תרגום חופשי: בטיחות אחרונה לכול) הוא סרט אילם קומי-רומנטי משנת 1923 בכיכובו של הרולד לויד. בסצנת הסיום של הסרט נתלה לויד על מחוגו של שעון במגדל גבוה מעל רחוב סואן, סיטואציה שהפכה לאחת התמונות הידועות ביותר מעידן הסרט האילם.[1] הסרט היווה הצלחה קופתית וביקורתית, והוא ביסס את מעמדו של לויד כאחת מהדמויות הבולטות בראשיתו של הקולנוע. זהו סרטו הראשון של לויד באורך מלא.[2] הוא צולם בלוס אנג'לס בקיץ 1922.

שמו של הסרט הוא משחק מילים הרומז לביטוי "בטיחות קודמת לכול" ("Safety first!‎"), שמורה לנהוג בזהירות ובבטחה כדי להימנע מתאונות. בסרט ביצע לויד פעלולים מסוכנים בכוחות עצמו, לרבות סצנת הסיום בה טיפס על מגדל בן 12 קומות,[3] וזאת על אף שאיבד שתי אצבעות כשביצע פעלול בסרטו Haunted Spooks ארבע שנים קודם לכן (1919).

לויד שימר את הסרט היטב, אך לפחות עד שנת 2005, שבה יצא מארז DVD מסרטיו של לויד הכולל את הסרט, הוא כמעט שלא שודר או הוקרן. רוג'ר איברט, בכתבה מ-2005, מעיר על הסצנה המפורסמת שבה נתלה לויד על השעון, כי "מוזר שהיא מופיעה דווקא בסרט שקומץ כה קטן צפה בו".[1]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של לויד נקראת "The Boy" ("הבן"), בן כפר שעוזב את אהובתו, "The Girl" ("הבת"; בגילומה של מילדרד דייוויס - Mildred Davis, שהייתה לאחר מכן לאשתו של לויד), ועובר לעיר הגדולה במטרה להתעשר. הוא מוצא עבודה כקופאי בכלבו גדול, אך משקר לאהובתו במכתביו: הוא מספר לה כי השיג עבודה כבעלים של הכלבו, ואת כספו הוא מבזבז על מתנות יוקרה. שותפו לדירה, "The Pal" ("החבר"; ביל סתורת'ר - Bill Strother), מתפרנס מביצוע פעלולים מרשימים ומטיפוס על בניינים (כמו מקור פרנסתו של סתורת'ר במציאות). כאשר מנהל הכלבו שלו מציע ל"בן" אלף דולר אם יצליח לארגן גימיק פרסומי לפרסום הכלבו, הוא משכנע את שותפו לדירה לטפס על בניין הכלבו, בן 12 הקומות, ולהתחלק איתו בפרס שהובטח. אולם, ביום שבו אמור היה "החבר" לטפס על הבניין, הוא נאלץ להימלט מ"החוק" ("The Law"; נח יאנג - Noah Young), וכך נאלץ "הבן" לבצע את הטיפוס המסוכן בכוחות עצמו. הוא מתגבר על שלל קשיים ומטפס עוד ועוד, עד אשר הוא נתלה ממחוגו של שעון במרומי המגדל, בסצנת הסיום הזכורה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Safety Last!‎ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Roger Ebert ,Safety Last, Chicago Sun Times
  2. ^ Harold Lloyd Safety Last! Film Location Tour, laconservancy.org
  3. ^ Jennifer M. Bean, The Harold Lloyd Comedy Collection (review), Volume 9, Number 1, Spring 2009