ביבליותקה (פוטיוס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביבליותקה
Βιβλιοθήκη או Μυριόβιβλος
שער הביבליותקה
שער הביבליותקה
מידע כללי
מאת פוטיוס
שפת המקור יוונית עתיקה
סוגה ביקורת ספרות

הביבליותקהיוונית: Βιβλιοθήκη) או מיריוביבלוס (Μυριόβιβλος, "עשרת אלפים ספרים") הייתה עבודה ספרותית של פוטיוס, פטריארך קונסטנטינופול במאה ה-9. פוטיוס הקדיש את העבודה לאחיו.

החיבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביבליותקה כוללת 279 ביקורות ספרים שפוטיוס קרא. החיבור לא נועד לשמש כספר עיון, אולם היה בשימוש כזה באופן נרחב במאה ה-9, ונחשב בדרך כלל כחיבור הביזנטי הראשון שניתן לקרוא לו "אנציקלופדיה". החיבורים שפוטיוס מציין הם לרוב של סופרים נוצרים ופגאניים החל מהמאה ה-5 לפנה"ס ועד לזמנו שלו במאה ה-9 לספירה. כמעט מחצית מהספרים הנזכרים על ידו לא שרדו עד ימינו. 280 הסעיפים בביבליותקה שונים באורכם, ממשפט בודד ועד מספר עמודים.

בית עבאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלומדים מסוימים מהעבר שיערו שהביבליותקה קובצה בבגדאד בזמן שליחותו של פוטיוס בחצר בית עבאס, מאחר שרבים מהחיבורים המוזכרים צוטטו לעיתים נדירות בתקופה שקדמה לפוטיוס, תקופה שמכונה "תקופת החושך" הביזנטית (בסביבות השנים 630–800), ומכיוון שהיה ידוע שהעבאסים התעניינו בחיבורי מדע ופילוסופיה יווניים. אולם מומחים מודרניים של תקופה זו בהיסטוריה הביזנטית הראו שפוטיוס לא יכול היה לקבץ את הביבליותקה שלו בבגדאד, מאחר שהוא מציין בפירוש בהקדמה שלו וגם בהערה הנוספת, שלאחר שנבחר לקחת חלק במשלחת, הוא שלח לאחיו סיכום של ספרים שקרא לפני כן, "מאז הזמן בו למדתי להבין ולהעריך ספרות", כלומר מאז נערותו. קושי נוסף בהנחה שהביבליותקה חוברה בזמן שליחותו ולא לפניה, מלבד דבריו המפורשים של פוטיוס עצמו, הוא שרוב החיבורים בביבליותקה הם על תאולוגיה נוצרית כנסייתית (פאטרולוגיה), ורוב החיבורים החילוניים הם היסטוריות, חיבורים דקדוקיים או ספרותיים, במיוחד רטוריים, יותר מאשר חיבורי פילוסופיה או מדע, והעבאסים לא הראו עניין בתרגום היסטוריה יוונית או ספרות יוונית גבוהה, כגון רטוריקה, והם גם לא התעניינו בתרגום חיבורים יווניים נוצריים. התעניינותם בטקסטים יווניים הייתה מוגבלת באופן כמעט בלבדי למדע, פילוסופיה ורפואה. למעשה, אין כמעט חפיפה (מלבד קלאודיוס גלנוספדניוס דיוסקורידס ווינדוניוס אנטוליוס (אנ')) בין מצאי החיבורים החילוניים בביבליותקה של פוטיוס לבין אותם חיבורים שתורגמו לערבית בתקופה העבאסית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]