Baby Shark

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בייבי שארק)
צילום מסך מתוך אתר Pinkfong

Baby Shark הוא שיר ילדים אודות משפחה של כרישים, שנחשב במשך שנים רבות לשיר מדורה (אנ'). החל משנת 2016 הפך השיר לפופולרי מאוד ברשתות החברתיות וברדיו. הגרסה הקוריאנית של השיר היא שיר הילדים היחיד, נכון להיום, שהופיע בכל צורה כלשהי במצעדי מכירות הסינגלים בעולם וכן הפכה בנובמבר 2020 לסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב. בינואר 2024 חצה השיר את רף 14 מיליארד הצפיות ביוטיוב, והוא הסרטון היחיד שעשה זאת.

אודות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השיר בעת המודרנית הוא בתוכניות חינוכיות מוסדיות לגיל הרך. יש הטוענים כי מקור מוקדם יותר התבסס על מיתוסים מסורתיים, ואחרים טוענים שמקור השיר במאה העשרים. לפי גרסאות אחרות, השיר התפתח בהשראת הסרט מלתעות. השיר הפך לשיר מדורה, כאשר כל אדם במשפחה שר את השורה שעוסקת בו (תינוק כריש, אבא כריש, אמא כרישה וכך הלאה) עם תנועות ייחודיות. בגרסאות אחרות של השיר, הכרישים צדים דג, טורפים ספן או הורגים אנשים שהולכים לגן עדן.

גרסאות מודרניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הראשונה המיוחסת לשיר היא גרסת אלמואל. גרסה שהופצה לראשונה בשנת 2007 בסרטון יוטיוב תחת בשם "Kleiner Hai" (כריש קטן בגרמנית), שפורסם על ידי אלכסה מילר, הידועה בשם הבמה שלה, "אלמואל".[1] בגרסה זו נעשה שימוש בשיר הנושא של הסרט "מלתעות" ומסופר בו על כריש תינוק, שבהמשך גדל וטרף שחיין. השיר הפך לפופולרי במהרה, ואלמואל הקליטה אותו בחברת התקליטים EMI, והוציאה אותו רשמית כסינגל בצורה ב-30 במאי 2008. הסינגל הגיע למקום ה-25 במצעד הגרמני ומקום 21 במצעד האוסטרי. הגרסה הגרמנית נותרה פופולרית בקבוצות נוער גרמניות.

הזינוק בפופולריות של השיר התרחש בנובמבר 2015 עם שחרור הגרסה על ידי Pinkfong (אנ') מותג השייך לחברת החינוך הדרום קוריאנית "SmartStudy" (אנ'). השיר פורסם במספר סרטונים שצברו יחד כ-5 מיליארד צפיות נכון ליולי 2019, ובכך הפכו אותו לשיר החינוכי הכי נצפה בהיסטוריה.[2] גרסה זו של השיר נפתחת בסימפוניה התשיעית של דבוז'אק, שמזכירה את המוזיקה מהסרט מלתעות. בגרסה זו, מסופר על משפחה של כרישים שהולכים לצוד להקת דגים, הנמלטת למקום מבטחים. נכון ליולי 2019, הסרטון הפופולרי ביותר של "Baby Shark" (הכולל את הריקוד) עלה ב-17 ביוני 2016. הסרטון צבר כ-5.032 מיליארד צפיות ברחבי העולם, שהפך אותו למקום השני ברשימת הסרטונים הנצפים ביותר ביוטיוב אי פעם. כן הפך הסרטון לוויראלי באינדונזיה בשנת 2017 והתפשט למדינות נוספות, במיוחד בדרום-מזרח אסיה. לאור הפופולריות הרבה של השיר והפיכתו לתופעה חברתית (שנקראת אתגר ה-Baby Shark), הוכתר השיר כ"דבר הבא אחרי גנגנם סטייל. הריקוד של השיר היה גם הוא לתופעה חברתית, ונרקד בעיקר בחתונות". בנובמבר 2020 הגיע הסרטון ל-7.049 מיליארד צפיות, עקף את השיר Despacito והפך לווידאו הנצפה ביותר ביוטיוב.

מחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסה הקוריאנית המקורית, מספר הסיפור נותר בסוף השיר ללא זרוע, ואז מת, ולכן השיר עבר אדפטציה כדי להתאימו לארצות הברית ואירופה. בנוסף לכך, בעוד הגרסה האנגלית פשוט מציגה את חברי משפחת הכרישים, הגרסה הקוריאנית מתארת "תכונות" של חברי המשפחה ובתוך כך נאמר כי האמא "יפה"; האבא "חזק"; הסבתא "חביבה"; והסבא "קול". בינואר 2018 עיתון מרכזי בדרום קוריאה פרסם מאמר שטוען שהשיר הוא סקסיסטי.

במאי 2018 מפלגת החירות הקוראנית (אנ') השתמשה בשיר כדי לצורכי בחירות, מה שגרם לחברת SmartStudy לאיים על המפלגה בתביעה משפטית. כתוצאה מכך פנתה המפלגה לבדרן הילדים האמריקאי ג'וני רייט כדי לקבל את האישור שלו להשתמש בגרסה מוקדמת שיצר לשיר בשנת 2011. רייט סיפר ששמע את השיר 20 שנה קודם לכן והחליט לייצר גרסה המתאימה לילדים ללא שום רמז לאלימות כלשהי.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Pinkfong הודיעה כי בכוונתה להוציא סדרת אנימציה המבוססת על השיר. הסדרה החלה את שידוריה ב-11 בדצמבר בניקלודיאון בארצות הברית, ב-25 בדצמבר 2020 ב-EBS 1 בקוריאה הדרומית, וב-2021 בישראל, תחת השם "בייבי שארק - המופע הגדול!" (באנגלית: Baby Shark's Big Show!; בקוריאנית: 아기상어: 올리와 윌리엄).

ביולי 2019 הודיעה חברת קלוגס כי החלה בשיתוף פעולה עם Pinkfong כדי להציג דגני בוקר הממותגים לפי השיר.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (2018–2019)
מדינה מצעד מיקום שיא
עולמי בילבורד גלובל 200 38
בילבורד גלובל ללא ארצות הברית 36
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 40
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 22
ארצות הברית בילבורד הוט 100 32
מצעד הילדים של בילבורד 1
מצעד ליריקפיינד גלובל של בילבורד 1
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 6
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 39
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 12
קנדה קנדה הוט 100 39
שוודיה סוורייטופליסטן 9
‏  מצעדי סוף שנה (2023)
מדינה מצעד מיקום שיא
עולמי בילבורד גלובל 200 89[3]
בילבורד גלובל ללא ארצות הברית 95[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Baby Shark בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kleiner Hai, סרטון באתר יוטיוב
  2. ^ Baby Shark Dance, סרטון באתר יוטיוב
  3. ^ Billboard Global 200, Billboard, ‏2023 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Billboard Global Excl. U.S., Billboard, ‏2023 (באנגלית אמריקאית)