בייבלייד (צעצוע)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בייבלייד
ベイブレード
שני בליידים מסתובבים בתוך "זירה" ייעודית
שני בליידים מסתובבים בתוך "זירה" ייעודית
כללי
סוגה סביבון עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בייבלייד (Beyblade, ביפנית: ベイブレード) הוא כינוי לקו צעצועים של סביבונים מכניים, שמיוצר על ידי יצרנית הצעצועים היפנית טאקארה טומי (Takara Tomy) ויצא לראשונה בשנת 1999. הסביבון, שנודע גם בקיצור "בלייד", נוצר בהשראת הסביבון היפני המסורתי "בייגומה", והתכונה הבולטת ביותר שלו הוא היותו ניתן להתאמה אישית: כל בלייד שכזה מורכב ממספר חלקים, וניתן לשלב חלקים שונים מבליידים שונים כדי להרכיב בלייד ייחודי. בשנת 2002 יצרנית הצעצועים האמריקנית הסברו קיבלה רישיון לשווק את המוצר, ומאז הסברו היא המפיצה העיקרית של המוצר מחוץ ליפן.

בעקבות הצלחת המוצר ביפן, נוצרה בשנת 2000 סדרת מאנגה בשם "Bakutan Shoot Beyblade", שעסקה בהרפתקאותיהם של שני מפעילי בליידים (בליידרים) והשתתפותם בתחרויות. בשלב מאוחר יותר יצאה גם סדרת אנימה באותו השם, שהתבססה באופן רופף על המאנגה, וזכתה להצלחה עולמית, ובעקבות הצלחת האנימה זכו גם הצעצועים עצמם לפופולריות ברחבי העולם, וגם בישראל.[1] עם יציאתן של שתי סדרות ההמשך, "בייבלייד: עידן המתכת" ב-2008 ו"בייבלייד: התפרצות" ב-2015, הוציאה טאקארה טומי מוצרים תואמים למה שהוצג באנימות, ואלו נבדלים מהבליידים ה"קלאסיים" שנוצרו בעשור הראשון של שנות ה-2000 ונחשבים כשייכים ל"דורות" שונים. עד עצם היום הזה ממשיכה טאקארה טומי להוציא מוצרים בהתאם להתקדמות עלילת האנימה, ומתקיימות תחרויות רשמיות ואליפויות עולם.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לקונספטים דומים של "סביבוני קרב" דוגמת ה"בייגומה" המסורתי, סביבוני ה"בייבלייד" הם סביבונים המיועדים לשימוש תחרותי ("קרבות"), ויש כללי משחק ברורים והבחנה בין סוגי בליידים לשימושים שונים.

כללי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מיועד לשני משתתפים או יותר. כל משחק שכזה מורכב מכמה סיבובים, ולכל משתתף זמינים עד שלושה בליידים בהם הוא יוכל להשתמש במשך המשחק, והוא יכול לפרק אותם לחלקים כדי להרכיב מהם בלייד חדש כרצונו, אם כי בתחרויות רשמיות יש הגבלה על סוגים מסוימים של חלקים. הקרבות מתקיימים על "זירה" העשויה מפלסטיק (נקראת Beystadium), וכל שחקן יכול לצבור נקודות בכל סיבוב באופן הבא:

  • שחקן שהבלייד שלו נשאר להסתובב אחרון זוכה בנקודה.
  • שחקן שהצליח "להעיף" את הבלייד של היריב מהזירה, זוכה בנקודה אף הוא.
  • החל מ"דור ההתנפצות", שחקן שהצליח "לנפץ" את הבלייד היריב (לפרק אותו לחלקים) זוכה ב-2 נקודות.

תיקו יכול להגרם מכמה מצבים: אם כל הבליידים הפסיקו להסתובב באותו הזמן, או במידה ושני הבליידים פגעו זה בזה ויצאו מהזירה באותו הזמן או שהם התנפצו באותו הזמן. במקרה שכזה, לא ניתנות נקודות לאף אחד מהמשתתפים.

סוגי בליידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התקפה (Attack-type): בליידים שכאלה מתמחים בהתקפת היריב, ומטרתם היא להוציא את הבלייד היריב מהזירה כמה שיותר מהר. בלייד כזה לרוב ינוע במעגלים גדולים על הזירה, אבל הוא גם יתאפיין במהירות סיבוב עצמי נמוכה יחסית שתגרום ל"התעייפות" מהירה של הבלייד לאחר זמן.
  • הגנה (Defense-type): בליידים שכאלה מתמחים בחסימת התקפות. בליידים שכאלה לרוב יישארו במרכז הזירה, פחות או יותר, כך שבליידים מסוג התקפה לרוב יהיו חסרי תועלת כנגדם.
  • סיבולת (Endurance/Stamina-type): בליידים שכאלה מתאפיינים במהירות סיבוב עצמי גבוהה במיוחד, ומטרתם היא לגרום לבלייד השני "להתעייף", ובכך להביא לפסילתו. למרות שבליידים שכאלו לא ניחנים בכוח התקפי רב, הסוג הזה יעיל במיוחד נגד בליידים הגנתיים עקב יכולת הסיבוב הממושכת שלהם.
  • איזון (Balance/Combination): בלייד שכזה משלב את כל סוגי הבליידים, ואין לו התמחות ספציפית, וכתוצאה מכך אין לו יתרונות או חסרונות בולטים על פני בליידים אחרים.

מכניקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שצוין לעיל, כל בלייד שכזה מורכב ממספר חלקים מכניים, אותם ניתן להרכיב זה על זה, ולכל חלק שכזה יש תפקוד משלו והוא תורם לביצועי הבלייד. הרכב החלקים ותפקודם משתנה מדור לדור, וכל דור הציע "מערכות" שונות לסידור החלקים ותפקודם. הבלייד לרוב יתחיל את סיבובו בעזרת משגר ייעודי המצויד בחוט, והוא זה שנותן לבלייד את התנע הזוויתי הנדרש כדי להתחיל את תנועתו.

דור הפלסטיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדור הראשון של סדרת הצעצועים, שמכונה גם "דור הפלסטיק" על שום הסיבה שכמעט כל חלקיו היו מורכבים מפלסטיק, יצא בהתאמה עם סדרת המאנגה המקורית ושלוש העונות הראשונות של האנימה המקורית, Bakutan Shoot Beyblade (או "בייבלייד" בתרגום העברי). תחילה, הבליידים שווקו בתצורה שנקראת מערכת "4 השכבות" (Four-Layer system): התצורה המקורית של הבייבלייד, שבמסגרתה הבייבלייד היה מורכב מ-4 חלקים שסודרו אחד מעל השני בשכבות, ומכאן השם. החלקים היו:

  • "צ'יפ" או "קמע" - ה"קמע" היה מורכב על טבעת ההתקפה, ועליו צויר איור של "חיית הכוח" הבדיונית שנמצאת על הבלייד. מלבד ההיבט האומנותי והבדיוני, ה"קמע" גם מספק הגנה מסוימת על החלקים הפנימיים יותר מפני פגיעות מכיוון מעלה.
  • טבעת התקפה - טבעת התקפה מפלסטיק, לרוב מעוצבת בצורת טורבינה או להב של מסור, והיא אחראית על היכולת ההתקפית של הבלייד.
  • טבעת הגנה, או טבעת משקולת - עשויה ממתכת. מטרתה של טבעת זו היא לספק משקל לבלייד, והיא גם אחראית על חלוקת משקל ואיזון הבלייד בזמן הסיבוב.
  • בסיס - על הבסיס מורכבים למעשה כל יתר החלקים, ובקצהו הוא מכיל "שפיץ" שצורתו (והחומר ממנו הוא עשוי) יקבעו את אופי הסיבוב. קצה שטוח מפלסטיק יגרום לבלייד להסתובב במעגלים גדולים, וקצה מחודד ממתכת יגרום לבלייד להסתובב בעוצמה במיקום אחד אך לא להרבה זמן.

על בסיס מערכת "4 השכבות" התפתחו יתר המערכות של דור הפלסטיק.

  • Spin Gear: נקראת גם "מערכת 5 השכבות", על שם החלק המרכזי החמישי שנוסף: מערכת (גיר) הסיבוב. גיר הסיבוב הוא החלק ש"מאחד" את כל יתר החלקים, והוא הקובע את כיוון הסיבוב העצמי של הבלייד (ימינה, עם כיוון השעון או שמאלה, נגד כיוון השעון). הבליידים שיצאו במסגרת המערכת הזו תאמו למה שהוצג בעונה הראשונה של הסדרה המקורית.
  • Magnacore: במערכת זו הוכנסה ליבה מגנטית לתוך מערכת הסיבוב של הבלייד, וכתוצאה מכך הבליידים יכולים להמשך אל בליידים אחרים או לדחות אותם בהתאם לאופי הסיבוב ולכיוון השדה המגנטי של הליבה. הבליידים שיצאו במסגרת המערכת הזו תאמו למה שהוצג בעונת Beyblade V-Force, העונה השנייה של הסדרה המקורית. עם יציאת סדרת הבליידים לשוק, טאקארה טומי החלה לשווק גם זירות מגנטיות שהשתלבו עם הליבות המגנטיות של הבליידים.
  • Engine Gear: במערכת זו הוחלפה מערכת הסיבוב ה"קלאסית" של הבלייד ב"מערכת מנוע" שבה נמצא מנגנון פנימי שמשפיע בזמן אמת על התנהגות הבלייד בזמן סיבוב. בגרסאות האלו, הקצה של הבלייד חובר אל מערכת הסיבוב החדשה במקום אל הבסיס עצמו, כך שמערכת הסיבוב הייתה "מושחלת" לתוך הבסיס ולא מורכבת עליו כמקודם. בתוך מערכת הסיבוב החדשה (אותה היה ניתן לפרק אך ורק בעזרת מברג, בניגוד לדורות הקודמים) יש מספר גלגלי שיניים וקפיץ שהיה על השחקן למתוח אותו לפני הקרב ("Winding"), בזמן תנועת הבלייד הקפיץ אמור להשתחרר ולגרום למערכת המנוע לפעול. הבליידים שיצאו במסגרת המערכת הזו תאמו למה שהוצג בחלק הראשון של עונת Beyblade G-Revolution, העונה השלישית של הסדרה המקורית. כיוון שהעונה השלישית לא שודרה בישראל, המוצרים בסדרת הEngine Gear (וגם בסדרה העוקבת אחריה, Hard Metal system) לא שווקו בישראל. בניגוד לקודמיהם, הבייבליידים מסדרת Engine Gear לא זכו להצלחה, וזה נבע בין היתר מחוסר האמינות של המנגנון במערכת הסיבוב שלא תמיד עשה את מה שהיה צריך לעשות (האצת הבלייד לאחר שנפגע לדוגמה), ואף פגע בביצועי הבלייד תוך כדי סיבוב.

Hard Metal system[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת זו יצאה מעט לאחר יציאתה של מערכת הEngine Gear, והבליידים שיצאו במסגרת המערכת הזו תאמו למה שהוצג בחלק השני של עונת Beyblade G-Revolution, העונה השלישית של הסדרה המקורית. למעשה, המערכת הזו היוותה את הבסיס שממנו יוצרו הבליידים של "עידן המתכת", 3 וחצי שנים לאחר סיום האנימה המקורית. השינוי הגדול במערכת הזו הוא הרכב החלקים, שכמעט כולם עשויים ממתכת, והקטנת גודלו הפיזי של הבלייד, מה שהוביל להכפלת מהירות הסיבוב שלו.

במערכת זו "אוחדו" התפקידים של הבסיס ומערכת הסיבוב, והם משמשים "ליבה" (Running Core) שסביבה נמצאות טבעת ההתקפה וטבעת ההגנה. בנוסף לכך, ה"קמע" משמש כחלק שמחבר את כל החלקים יחד, בניגוד לתפקודו הדקורטיבי בעבר.

דור המתכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

התצורה שבה הורכבו הבליידים של דור המתכת, שיצאו לראשונה בשנת 2008, נקראה Hybrid Wheel system, והם יצאו בהתאם לסדרת האנימה "בייבלייד: עידן המתכת". למרות שמם, רוב החלקים של הבליידים מ"דור המתכת" עשויים מפוליקרבונט, חוץ מטבעת ההתקפה/משקולת של הבלייד (שנקראה Fusion Wheel) שהיא מתכתית.

בליידים בתצורה הזו מורכבים מ-5 חלקים:

  • Face Bolt - החליף את ה"קמע" של דור הפלסטיק. ה"קמע" החדש משמש כמעין "מברג" שמחזיק את כל החלקים האחרים יחד, ומחובר לבסיסו של הבלייד.
  • טבעת אנרגיה - עשויה מפוליקרבונט ומוצמדת אל טבעת ההתקפה/משקולת, ויחד איתה היא מקיפה את חלקו האמצעי של הבלייד (הFace Bolt, מערכת הסיבוב והקצה) היא נועדה לספק בעיקר אווירודינמיקה לבלייד.
  • גלגל המיזוג (טבעת התקפה/משקולת) - עשויה ממתכת, וקובעת גם את יכולותיו ההתקפיות של הבלייד וגם את יכולת שיווי המשקל שלו.
  • מסלול הסחרור - החליף את מערכת הסיבוב של דור הפלסטיק. חלק זה קובע את הגובה של הבלייד, ואת כיוון ואופי הסיבוב שלו. הוא נמצא מתחת לגלגל.
  • שיפור ההופעה - הקצה של הבלייד, שקובע את אופי הסיבוב שלו, ויחד עם הFace Bolt שמוברג לתוכו, מהווה את ה"גרעין" עליו מושחלים יתר החלקים.

החלקים האלו, כולל המשגר, אינם תואמים עם חלקי הבליידים של דור הפלסטיק שקדם לו.

דור ההתנפצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבליידים בדור זה יצאו בהתאם לסדרת האנימה "בייבלייד: התנפצות". ייחודם של הבליידים האלו, שיצאו לראשונה ב-2015, הוא יכולתם "להתפרק" לחלקים המרכיבים אותם לאחר שספגו מספיק פגיעות, בזכות קפיץ המורכב על אחד החלקים, והוצאת הקפיץ מאיזון תגרום ל"התפרקות" של הבלייד.

לבליידים של "דור ההתנפצות" יש שלושה חלקים עיקריים:

  • "שכבת אנרגיה" (Energy Layer) - חלקו העליון של הבלייד. שכבה זו מורכבת מ-2 דיסקות העשויות מפוליקרבונט, וזהו החלק שבא במגע עם הבליידים היריבים, בדומה לטבעת ההתקפה של הדור הישן.
  • Forge Disc - המקבילה של "טבעת ההגנה" של דור הפלסטיק. עשויה בחלקה ממתכת ובחלקה מפלסטיק, ובמערכות יותר מאוחרות שנוצרו עם התקדמות האנימה, הופרדה הטבעת לכמה חלקים שגם אחראיים על אופי הסיבוב של הבלייד.
  • Performance Tip - הבסיס של הבלייד, שקובע את אופי הסיבוב שלו, ומכיל קפיץ שאחראי על התפרקות הבלייד ברגע שהוא סופג מספיק חבטות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]