ביל קנדי שו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל קנדי שו
William Boyd Kennedy Shaw
לידה 1901 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1979 (בגיל 78 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל חקר מדבר לוב, לחימה במסגרת קבוצת המדבר ארוכת הטווח במלחמת העולם השנייה
השכלה מכללת רדלי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין במסדר האימפריה הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם בויד קנדי שו (William Boyd Kennedy Shaw, OBE;‏ 26 באוקטובר 190123 באפריל 1979) היה סופר חוקר מדבר, בוטנאי, ארכאולוג וחייל בריטי. במהלך מלחמת העולם השנייה שירת בקבוצת המדבר ארוכת הטווח של הצבא הבריטי ובשירות האוויר המיוחד. הוא הוכר בשם ביל שו, אך העדיף את השם ביל קנדי-שו ובו השתמש תמיד בכתביו.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנדי-שו נולד ב־26 באוקטובר 1901, בנו של קולונל פ"ש קנדי-שו, מהכפר טפונט מגנה (אנ') במחוז וילטשייר.[1][2] למד במכללת רדלי (אנ') באוקספורדשייר.[3]

בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים תרם קנדי-שו במיומנויות המיוחדות שלו כבוטנאי, ארכאולוג ונווט לחקר מדבר לוב, באזורים הדרום-מערביים של מצרים המודרנית. השתתף בשלושה מסעות חשובים במדבריות מצרים וצפון סודאן.

במהלך חורף 19271928 נסעו קנדי-שו ודאגלס ניובולד, בחופשה משירותם בממשלת סודאן, בדרך השיירות העתיקה דרבּ אל-ארבעין מנווה המדבר סלימה (אנ') דרך ביר נטרון בדארפור. במסע עברו 1,000 ק"מ על גבי גמלים.

באוקטובר 1930 ליווה קנדי-שו את רלף בגנולד במסע מקהיר לנווה המדבר דאח'לה, לתוך ימת החול הגדולה, דרומה לעבר גילף כביר ועווינאת, בהמשך לואדי חלפא ובחזרה דרך דרבּ אל-ארבעין לסלימה, לח'ארגה (אנ') ומשם לאסיוט שעל הנילוס.

ב-1932 נסע עם בגנולד מקהיר עד ח'ארגה, ומשם דרומה לעווינאת וצפון דארפור בסודאן ובחזרה דרך מֶרגָה, ואדי חלפא, דאח'לה ובחרייה (אנ') במדבר המערבי עד קהיר, מרחק כולל של 9,000 קילומטרים.

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה גייס בגנולד את קנדי-שו, שהועסק אז בממשל המנדט הבריטי בירושלים, לשמש קצין המודיעין והניווט הראשי של קבוצת המדבר ארוכת הטווח של הצבא הבריטי (LRDG) שהורכבה בידי בגנולד. ב-1944, אחרי סיום המערכה בצפון אפריקה ופירוק קבוצת המדבר ארוכת הטווח, עבר קנדו-שו לחטיבת שירות האוויר המיוחד ושירת בה כקצין מודיעין בחזית המערבית באירופה. בתום המלחמה הועלה לדרגת רב-סרן ובמהלכה אוזכר בשדרים.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קנדי-שו כתב את אחד הספרים הראשונים על אודות יחידת LRDG, שכותרתו "קבוצת המדבר ארוכת הטווח" (1945). הוצאתו לאור של הספר הייתה כפופה לאישור טרום פרסום של משרד המלחמה, שדרש לבצע שינויים בכתוב, בייחוד לגבי השמות של הפעולות שתוארו ולגבי שמותיהם האמיתיים של אנשים המעורבים בפעולות מיוחדות.[4] מהדורת Greenhill Military Papernack משנת 2000 של ספרו מכילה השלמות מתוך כתב-היד המקורי והסברים לגבי הקטעים שהוצאו מן המהדורה הראשונה. מאמרים של קנדי-שו פורסמו בכתב העת של החברה הגאוגרפית המלכותית. קנדי-שו שימש ב-1958 כיועץ למפיקי הסרט "ים של חול" שעלילתו מספרת על מבצע של קבוצת המדבר ארוכת הטווח ערב קרב אל עלמיין השני.

קנדי-שו נפטר ב-23 באפריל 1977 בגיל 77 בעיר ליצ'פילד שבמחוז סטפורדשייר.

עיטורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על שירותו במהלך המלחמה הוענקה לקנדי-שו דרגת קצין במסדר האימפריה הבריטית (OBE) במהלך המלחמה אוזכר בשדרים. הוא זכה בצלב המלחמה הבלגי (אנ') ומלכת הולנד העניקה לו דרגת קצין במסדר אוראניה-נסאו (אנ').

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Bill Kennedy-Shaw, Long Range Desert Group, 1945
  • Ralph Alger Bagnold, Libyan Sands, Travel in a dead world, 1935[5]
  • David Lloyd Owen, The Long Range Desert Group 1940-1945: Providence Their Guide, 1980 (2009)
  • Saul Kelly, The Lost Oasis: The Desert War and the Hunt for Zerzura, 2002
  • John Bierman, The Secret Life of Laszlo Almasy, 2004

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Burke's genealogical and heraldic history of the landed gentry (1965), p. 102
  2. ^ Quarterly journal of forestry: Volumes 40-42 (1946), p. 64: "Kennedy Shaw, W.B., O.B.E., Teffont Magna, Salisbury"
  3. ^ Radley College, Register, 1947
  4. ^ ספרו של קנדי-שו מ-1945 זמין לקריאה בארכיון האינטרנט
  5. ^ ספרו של רלף בגנולד ראה אור בתרגום לעברית בשם המדבר הלובי – מסעות בשממה (הוצאת נרקיס, 2011)