בינאנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בינאנס
Binance
נתונים כלליים
מייסדים צ'אנגפנג זאו
תקופת הפעילות 2017–הווה (כ־7 שנים)
מיקום המטה איי קיימן
ענפי תעשייה תעשיית מטבע מבוזר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים cryptocurrency exchange עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 900 מיליון דולר (2020)
מנכ"ל צ'אנגפנג זאו
 
www.binance.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בינאנסאנגלית: Binance; בתרגום מילולי: הלחם המילים ביטקוין ופינאנס) היא חברה למסחר במטבעות מבוזרים המבוססת באיי קיימן. היא נוסדה ב-2017 בידי צ'אנגפנג זאו[1]. נכון ל-2021 היא בורסת הנכסים המבוזרים הגדולה ביותר בעולם עם נפח מסחר שנתי של כ-7.7 טריליון דולר ויותר מ-28 מיליון לקוחות[2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינאנס הוקמה על ידי מפתח התוכנה צ'אנגפנג זאו ב-2017[3] ונרשמה לראשונה כחברה בסין, אולם העבירה את משרדיה ליפן בעקבות החלטת הממשלה הסינית לאסור על סחר במטבעות מבוזרים במהלך חודש ספטמבר של אותה שנה[4].

בינואר 2018 הפכה לבורסת המטבעות המבוזרים הגדולה ביותר בעולם עם שווי שוק של כ-1.3 מיליארד דולר, תואר אשר נותר בידיה נכון לחודש דצמבר 2021, וזאת על אף תחרות רבה מצד בורסות מובילות נוספות כגון קוינבייס וקראקן[5][6].

במרץ הודיעה החברה על כוונתה לפתוח מטה במלטה בעקבות החלטת הרגולטורים ביפן להטיל תקנות נוקשות יותר על תחום המסחר המבוזר. באפריל אותה שנה חתמה החברה על הסכם הבנה הדדית עם ממשלת ברמודה, וכעבור מספר חודשים חתמה על הסכם דומה עם הרשות לשירותים פיננסים של מלטה במטרה להקים פלטפורמת מסחר לנכסים דיגיטליים[7][8].

באוגוסט גייסה בינאנס יחד עם שלוש בורסות פופולריות נוספות סכום בגובה 32 מיליון דולר עבור השקת מטבע יציב, נכס דיגיטלי שמטרתו לספק שווי או ערך מוסכמים ללא התנודתיות האופיינית לביטקוין ומטבעות מבוזרים אחרים[9].

בינואר 2019 הכריזה בינאנס על הקמתה של בינאנס ג'רזי, ישות נפרדת שמטרתה להרחיב את השפעת החברה באירופה. פלטפורמת המסחר שלה מציעה חלפנות של כסף פיאט למטבעות מבוזרים תוך מתן שימוש באירו ובלירה שטרלינג[10].

באותו החודש הודיעה בינאנס על שותפותה החדשה עם חברת התשלומים הישראלית Simplex אשר תאפשר ללקוחותיה לרכוש מטבעות מבוזרים באמצעות כרטיסי דביט או אשראי של חברות שונות, ביניהן ויזה ומאסטרקארד. הרכישות תתבצענה תחת מדיניות האבטחה ובחיוב העמלות המקובלות של חברת Simplex, ובאותה העת היו מוגבלות לקניית ביטקוין, אתריום, לייטקוין וריפל בלבד[11].

ב-7 במאי חשפה בינאנס כי נפלה קורבן למתקפת האקינג רחבת היקף בה גנבו הפורצים כ-7,000 מטבעות ביטקוין אשר היו שווים באותה העת כ-40 מיליון דולר[12]. מנכ"ל החברה צ'אנגפנג זאו אמר בתגובה כי הפורצים "השתמשו במגוון טכניקות פריצה הכללו דיוג, וירוסים והתקפות אחרות" ובנו את דרכם "בצורה שעקפה את סידורי האבטחה הנוכחיים שלנו"[13]. בשל כך עצרה החברה את כל פעולות ההפקדה והמשיכה מהפלטפורמה אך הרשתה להמשיך במסחר. ההרשאות הוחזרו ב-19 במאי[14][15][16].

בספטמבר השיקה החברה פלטפורמת מסחר בחוזים עתידיים עם שימוש במינוף הגבוה פי 125 משוויים העצמי[17]. בנובמבר רכשה את החברה ההודית Wazirx העוסקת בחלפנות ביטקוין[18].

ב-21 בפברואר 2020, פרסמה הרשות לשירותים פיננסים של מלטה הצהרה פומבית בתגובה לדיווחי התקשורת אשר התייחסו לבינאנס כחברת מסחר "המבוססת במלטה". ההצהרה ציינה כי בינאנס "לא הוסמכה על ידי הרשות לעסוק בתחום המטבעות המבוזרים ועל כן אינה נתונה לרגולציות ופיקוח מטעמה"; כמו כן הוסיפה כי "תתבצע הערכה האם מקיימת בינאנס פעולות כלשהן במלטה הנופלות תחת אחריות הפיקוח של הרשות"[19].

ב-28 באוקטובר פרסם עיתון פורבס מסמכים שהודלפו המצביעים לכאורה על כך שבינאנס ובעליה צ'אנגפנג זאו הקימו מבנה תאגידי מתוחכם הנועד להתל ברגולוטורים בארצות הברית באמצעות גריפת רווח ממשקיעים אמריקאיים ללא דיווח[20]. בינאנס חוסמת באופן רשמי כתובות IP הנמצאות בארצות הברית, אולם לדעת המגזין, "לקוחות פוטנציאלים עשויים ללמוד כיצד להתחמק מהגבלות אלו"[20].

במאי 2021 נמסר כי בינאנס נמצאת תחת חקירה מטעם שירות הכנסות הפנים של ארצות הברית ומחלקת המשפטים של ארצות הברית בגין האשמות של הלבנת הון ועבירות מס אחרות.

אקו-סיסטם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרשרת בינאנס (Binance Chain)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרשרת בינאנס (Bep2) היא פלטפורמת בלוקצ'יין אשר הוקמה באפריל 2019 ועליה בנויה זירת המסחר של החברה. היא אינה תומכת בחוזים חכמים או באפליקציות מבוזרות, אלא מהווה בסיס לעצם קיומו של שוק המסחר ותנועת הלקוחות שבו.

שרשרת חכמה בינאנס (Binance Smart Chain)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרשרת חכמה בינאנס (BSC) היא פלטפורמת בלוקצ'יין אשר הוקמה בספטמבר 2020 במטרה לאפשר בנייה של חוזים חכמים וכתיבת פרויקטים ויישומים מבוזרים על גבי הרשת שלה. היא פועלת בשילוב שיטות מערכת הוכחת סיכון ומערכת הוכחת סמכות על ידי מתן אפשרות ללקוחות להפקיד ערובה צוברת ריבית בדמות מטבעות או דולרי בינאנס, וזאת בתמורה לסיכוי להיבחר כמאמתים אשר יכולים לאשר עסקאות ולייצר בלוקים. הסיבה העיקרית לכך שאינה עובדת על פי מערכת הוכחה עבודה בדומה לרשת האתריום, לדוגמה, היא תיעדוף מהירות הרשת על פני ביזור וביטחון[21].

מטבע בינאנס (Binance Coin)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטבע בינאנס (BNB) הוא מטבע מבוזר הנוצר ב-2017 כיחידת תשתית עבור כלל הפעולות המבוצעות בזירת המסחר. בראשיתו נבנה על גבי רשת אתריום (ERC-20) אולם עם השקת שרשרת בינאנס הועבר לבלוקצ'יין החדש. כמות המטבעות המקסימלית היא 166,801,148.

דולר בינאנס (Binance United States Dollar)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דולר בינאנס (BUSD) הוא מטבע יציב הצמוד לערכו של הדולר האמריקאי אשר הושק ב-20 בספטמבר 2019 בשיתוף פעולה עם חברת פקסוס ובאישור הרשות לשירותים פיננסים של מדינת ניו יורק[22].

שירותים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חלפנות ומסחר (Exchange): זירת המסחר הראשית הכוללת שווקים רבים של מטבעות מבוזרים, מטבעות יציבים וכסף פיאט. שירות זה מציע המרה פשוטה בין מטבעות המבוצע בידי השרת, מסחר קלאסי ללקוחות החדשים יותר ומסחר מתקדם למקצועיים, מסחר עם מינוף (Margin) המציע ללקוחות לקבל הלוואות כנגד ההחזקות שהפקידו, ומסחר מעמית לעמית המתבצע בין הלקוחות.
  • נגזרים (Derivatives): שירות רכישת חוזים עתידיים מסוג פיוצ'רס (Futures) שערכם נגזר כאמור מהנכסים עליהם הם מושתים.
  • רווחים (Earn): אטרקציות ושירותים שונים באמצעותם ניתן להשתתף בפרויקטים חדשים או להפקיד מטבעות מבוזרים ונכסים דיגיטליים, וזאת בתמורה לצבירת ריבית או דיבידנדים.
    • חסכונות (Savings): שירות להפקדת מטבעות בתמורה לצבירת ריבית.
    • הפקדה נעולה (Locked Staking): שירות הפקדה דומה לחסכונות, אלא שניתן למשוך את ההפקדות שנעשו רק לאחר תקופה מסוימת כשתשואת הריבית היא גבוהה יותר.
    • מאגר השקה (Launchpool): פלטפורמה להשקת פרויקטים חדשים בה לקוחות יכולים להפקיד את מטבע הבית של החברה (BNB) בתמורה לאחוז מסך המטבעות החדשים.
    • כספת (BNB Vault): הפקדת מטבע הבית של החברה (BNB) לצורך פיזורו בכלל הפרויקטים הרצים באותה העת בפלטפורמה, וזאת בתמורה לצבירת ריבית בדמות מטבעות ונכסים שנקבעו מראש.
    • שירות פיננסי מבוזר (Decentralized Finance): השתתפות והשקעה בפרויקטים חדשים עבור תשואת ריבית גבוהה על ידי שימוש בחוזים חכמים.
    • בריכת נזילות (Liquid Swap): מאגר כספי המאפשר ללקוחות המשקיעים בו להצטרף לסירקולציה הכספית של הפלטפורמה ולצבור רווחים הנצברים מעמלות עסקאות ומריבית.
  • מעבדות (Labs): קרן סיוע המספקת תמריצים והשקעות ללקוחות המפתחים פרויקטים מבוססי בלוקצ'יין.
  • מחלקת המחקר (Research): גוף המסייע ללקוחות ומשקיעים על ידי מתן מידע מקצועי ומהימן, ניתוחי שוק ותובנות שונות.
  • אקדמיה (Academy): אזור נגיש לכל המהווה מעין מרכז לימוד וספרייה בנושאי מסחר וקריפטו.

חוקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2019 הוחרמה בינאנס בארצות הברית מטעמים רגולטורים. בתגובה הקימה החברה יחד עם משקיעיה את "בינאנס ארצות הברית", ישות נפרדת הרשומה אצל הרשות לאכיפת פשעים פיננסיים ונבנתה במתכונת המצייתת לחוקי הרגולציה המקומיים[23]. על אף השבחים הרבים שנזקפו לזכותה בשל ממשקה הנוח והדמיון בינה לבין שותפתה העולמית, לא מנע הדבר את חסימתה בשבע מדינות שונות[24][25][26].

הממלכה המאוחדת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שבינואר 2021 דרשה הרשות להתנהלות פיננסית מכל חברה העוסקת בתחום המטבעות המבוזרים להירשם אצלה בכדי לוודא ציות לחוקים למניעת הלבנת הון, ומאחר שבינאנס לא נענתה לדרישתה, הורתה הרשות לחברה ביוני אותה שנה לעצור כל פעילות פיננסית בגבולות הממלכה המאוחדת[27][28][29].

יפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 ביוני 2021, הודיעה הסוכנות לשירותים פיננסיים של יפן לבינאנס כי היא אינה רשאית לבצע כל פעילות עסקית בתחומה[30]. אזהרה דומה ניתנה לחברה ב-23 במרץ 2018[31].

תאילנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 ביולי 2021, הגישה ועדת המסחר של תאילנד תלונה פלילית כנגד בינאנס, "בשל ביצוע עבירות הכלולות תחת צו החירום הנוגע לפעילות עסקית בנכסים דיגיטליים", וזאת בנוסף להאשמה נוספת אשר הוגשה נגדה בגין פעילות ללא רישיון[32].

ניגרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2024 הגישו שלטונות ניגריה תלונה בגין העלמת מס נגד שני בכירי Binance, הם מואשמים שעודדו ספקולציות במטבע הניגרי הנאירה.[33].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בינאנס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Binance".
  2. ^ "Binance Revenue And Usage Statistics", 15 November 2021; Buisness Of Apps.
  3. ^ Ambler, Pamela (7 February 2018). "From Zero To Crypto Billionaire In Under A Year: Meet The Founder Of Binance". Forbes.
  4. ^ Xiao, Eva (30 November 2017). "Three months after launch, this unbanked crypto exchange made $7.5m in profit". Tech in Asia.
  5. ^ Nakamura, Yuji; Lun, Haidi (11 January 2018). "World's Top-Ranked Crypto Exchange Adds 240,000 Users in One Hour". Bloomberg.com. Retrieved 8 March 2018.
  6. ^ de la Merced, Michael J.; Karaian, Jason (15 April 2021). "What's next for Coinbase?". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 12 May 2021.
  7. ^ "The Continuing Development Of A Fintech Ecosystem For Bermuda" (PDF). Ber News. 27 April 2018. Archived (PDF) from the original on 19 January 2019. Retrieved 4 February 2021.
  8. ^ plc, Malta Stock Exchange. "MSE and Binance sign MoU". Malta Stock Exchange. Retrieved 19 January 2019.
  9. ^ "Binance and Other Crypto Exchanges Back $32 Million Stable Coin Project". Fortune. Retrieved 30 August 2018.
  10. ^ "Crypto Giant Binance to Offer Euro Trading Pairs This Year". Bloomberg.com. 11 June 2018. Retrieved 14 June 2018.
  11. ^ Russell, Jon. "Binance now lets users buy crypto with a credit card". TechCrunch. Retrieved 31 January 2019.
  12. ^ Kharpal, Arjun (8 May 2019). "Binance bitcoin hack: Over $40 million of cryptocurrency stolen". www.cnbc.com. Retrieved 8 May 2019.
  13. ^ Valinsky, Jordan. "Hackers steal $40 million worth of bitcoin in massive security breach". CNN. Retrieved 8 May 2019.
  14. ^ Stewart, Emily (8 May 2019). "If bitcoin is so safe, why does it keep getting hacked?". Vox. Retrieved 12 May 2021.
  15. ^ Thompson, Luke (8 May 2019). "Binance offers full refund after $40m hack". Asia Times. Retrieved 12 May 2021.
  16. ^ "Security Incident Recap". Binance Blog. 19 May 2019. Retrieved 12 May 2021.
  17. ^ "Bitcoin Speculators Gain Upper Hand as Derivative Trading Surges". Bloomberg.com. 22 October 2019. Retrieved 21 January 2021.
  18. ^ Kharif, Olga (7 December 2019). "Best-Performing Cryptocurrency Powers Controversial Exchange". Bloomberg. Retrieved 23 March 2021.
  19. ^ "Public Statement". Malta Financial Services Authority. 21 February 2020. Retrieved 26 February 2020.
  20. ^ 1 2 "Leaked 'Tai Chi' Document Reveals Binance's Elaborate Scheme To Evade Bitcoin Regulators". Forbes. 28 October 2020. Retrieved 30 October 2020.
  21. ^ "Binance Smart Chain (BSC) Explained | A Beginner’s Guide", Finbold, Rhodilee Jean Dolor, October 22, 2021
  22. ^ "Superintendent of financial services Linda A. Lacewell announces approval of first gold-backed virtual currency in New York state", Department Of Financial Services", September 5, 2019
  23. ^ Wurfel, Sarah (8 November 2020). "Binance vs Binance US: What are the differences between the exchanges?". CapitalCoin.com. Retrieved 9 June 2021.
  24. ^ "Crypto Exchange Binance Under IRS and DOJ Investigation". Daily Newsbrief.
  25. ^ "Binance Faces Probe by U.S. Money-Laundering and Tax Sleuths". Bloomberg.com. 13 May 2021. Retrieved 13 May 2021.
  26. ^ "Binance under investigation by Justice Department, IRS - Bloomberg News". Reuters. 13 May 2021. Retrieved 13 May 2021.
  27. ^ "Consumer warning on Binance Markets Limited and the Binance Group". fca.org.uk. 26 June 2021. Retrieved 8 December 2021.
  28. ^ "Britain bans Binance in latest cryptocurrency crackdown". Reuters. 27 June 2021. Retrieved 27 June 2021.
  29. ^ Azevedo Rocha, Priscila; Ossinger, Joanna (27 June 2021). "Crypto Exchange Binance Banned From Doing Business in U.K." Bloomberg News. Retrieved 27 June 2021.
  30. ^ "Japan Financial Services Agency - Binance Warning #2" (PDF). fsa.go.jp (in Japanese). Retrieved 17 September 2021.
  31. ^ "Japan Financial Services Agency - Binance Warning #1" (PDF). fsa.go.jp (in Japanese). Retrieved 17 September 2021.
  32. ^ "English (United States) News_Detail". sec.or.th. Retrieved 17 September 2021.
  33. ^ "[https://www.rfi.fr/fr/afrique/20240325-nigeria-plainte-pour-%C3%A9vasion-fiscale-contre-deux-cadres-de-l-entreprise-de-cryptomonnaies-binance French Afrique Nigeria: plainte pour évasion fiscale contre deux cadres de l’entreprise de cryptomonnaies Binance]". r.fi.fr Retrieved 25 March 2024.