ביצנית לבנת-בטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןביצנית לבנת-בטן
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
משפחה: חרטומניים
סוג: ביצנית מצויה
מין: ביצנית לבנת-בטן
שם מדעי
Actitis hypoleucos
לינאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביצנית לבנת-בטן (שם מדעי: Actitis hypoleucos) היא מין של עוף מים מן הסוג ביצנית מצויה. היא נקראת בעברית "ביצנית" אף שבדרך-כלל משייכים אותה לסוג שונה מסוג הביצנית. הביצנית לבנת-הבטן היא חורפת וחולפת מצויה בישראל.

סיווג ומיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביצנית לבנת הבטן סווגה לראשונה על-ידי קארולוס לינאוס, לסוג מרובה המינים ביצנית (Tringa). אך מאז ראשית המאה ה-19 יוחד לה סוג נפרד Actitis, ביחד עם המין האמריקאי Actitis macularius. בעברית עדיין לא נמצא לה שם סוג נפרד מן השם "ביצנית".

תיאור חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא הקטנה מבין מיני הביצניות, ודומה במקצת לחופית גדולה. אורך גופה 20 ס"מ, ומקורה ורגליה קצרים יחסית למיני ביצנית אחרים. אורך מוטת הכנף שלה 40 ס"מ, ומשקלה כ-45 גרם. גבה חום-אפור, גחונה לבן, וממנו מתפשט "מפרץ" לבן העולה מן הגחון לצידי החזה. בעת התעופה היא ניכרת בפס לבן בולט לאורך הכנף[2].

קל לזהותה בטבע על-פי התנהגותה האופיינית: על הקרקע היא מנידה את זנבה וראשה מעלה ומטה כאשר היא חוששת, ובעת שמחרידים אותה ממקומה היא מתעופפת נמוך מעל למים במקביל לחוף, בחתירות כנף מהירות המתחלפות בגלישות קצרות בכנפיים נטויות מטה, תוך השמעת קריאת אזהרה טיפוסית: חזרה מהירה על הברה גבוהה וחדה[2].

תפוצה ונדידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביצנית לבנת-הבטן נפוצה במרבית האזורים הממוזגים והסוב-טרופיים באירואסיה, וכן היא חורפת באפריקה ובאוסטרליה. בישראל היא חורפת וחולפת מצויה.

בדומה למרבית מיני משפחת החרטומניים, הביצנית לבנת-הבטן היא עוף מים החי בבית גידול של חוף ימים ואגמים. היא מעדיפה חופים מכוסים חלוקי אבן או חופים סלעיים של אגמים בעלי מים צלולים, ושל נהרות ונחלים עמוקי זרימה. בארץ היא נפוצה גם בגדותיהן של ברכות דגים[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביצנית לבנת-בטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביצנית לבנת-בטן באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ 1 2 3 החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 6, עמ' 231-232