ביקור הנסיך ויליאם בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג', 2018

ביקור הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג', בישראל הוא הביקור הרשמי הראשון של בן משפחת המלוכה הבריטית בישראל. ב-1 במרץ 2018 הודיע ארמון קנזינגטון כי הנסיך ויליאם יגיע לישראל לבקשת ממשלת בריטניה, ויבקר גם בירדן וברשות הפלסטינית[1].

הביקור בישראל החל ב-25 והסתיים ב-28 ביוני 2018 וכלל ביקור של הנסיך בתל אביב ובירושלים[2].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתום המנדט[3] וקום המדינה נמנעה משפחת המלוכה הבריטית להגיע לביקור רשמי בישראל. בעבר היו מספר ביקורים לא רשמיים של בני בית המלוכה. הנסיך צ'ארלס השתתף בהלוויית יצחק רבין ב-1995 ובהלוויית שמעון פרס ב-2016. אחרי הלוויית פרס עלה צ'ארלס לראשונה לקבר סבתו, הנסיכה אליס, אמו של הנסיך פיליפ הקבורה בהר הזיתים לצד דודתה אליזבת, נסיכת הסן[4]. הנסיך פיליפ עלה לקבר אמו כשהגיע בהזמנת יד ושם לטקס הוקרה על שהצילה יהודים יוונים בשואה והוכרה כחסידת אומות עולם בשנת 1994. בביקורו זה נפגש עם ראש הממשלה, יצחק רבין, וכן עם הנשיא עזר ויצמן אך הקפידו שלא לקיים גינוני טקס רשמיים השמורים לטקסים ממלכתיים ורשמיים[5][6].

מאז התקיימו מספר ביקורים פרטיים נוספים של בני משפחת המלוכה[7][8]. ביקורים רשמיים של ראשי ממשלת בריטניה התקיימו בישראל בעבר, ראשונה שבהם מרגרט תאצ'ר והאחרון שבהם רישי סונאק.

במרץ 2017 העביר הנשיא ראובן ריבלין הזמנה רשמית לבוריס ג'ונסון שר החוץ הבריטי בעת ביקורו בישראל לביקורם של בית המלוכה בישראל. בתכנון היה גם ביקור בבית העלמין לאלפי החיילים הבריטים, האוסטרלים וחבר העמים הבריטי שנהרגו בקרבות בארץ במלחמת העולם הראשונה, וציון הצהרת בלפור בתום מאה שנה להתרחשותן. גם מלקולם טרנבול ראש ממשלת אוסטרליה אישר את הצטרפותו למשלחת שהייתה צפויה להגיע בראשות הנסיך צ'ארלס. ברם בחודש מאי דווח כי הביקור לא יתקיים[9].

במאי 2017 בעת ביקורו של הארכיבישוף מקנטרברי ג'סטין וולבי אצל הנשיא ראובן ריבלין, חזר ושיגר הנשיא גם באמצעותו הזמנה בה מסר שישראל מאוד תשמח לקבל בברכה ביקור של בני משפחת המלוכה ובפרט לכבוד ציון 100 שנה להצהרת בלפור[10].

הנסיך ויליאם, שהגיע לישראל בשנת ה-70 לעצמאותה, כביקור רשמי ראשון של בן מלוכה בריטי במדינת ישראל, הוא נכדה הבכור של המלכה אליזבת השנייה, ובמועד ביקורו היה השני בסדר הירושה לכתר הבריטי. הנסיך שימש כשגריר הממלכה המאוחדת ולעיתים גם כנציגה הישיר של המלכה. רעייתו הדוכסית קייט, שילדה ב-23 באפריל, לא הצטרפה[1]. עבור ויליאם זהו ביקורו הראשון במזרח התיכון[11].

ב-18 בדצמבר 2019 יצאה הודעה רשמית בדבר ביקורו של הנסיך צ'ארלס בישראל שייערך ב-23 בינואר 2020 לרגל ציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ בטקס ביד ושם במעמד ראשי מדינות. בית המלוכה ציין שבניגוד לביקורים הטקסיים הקודמים בהם השתתף הנסיך בישראל, יהיה זה ביקורו הראשון של יורש העצר בישראל שבמהלכו יקיים גם פגישות עבודה[12].

לקראת הביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלשון הודעת ארמון קנזינגטון כפי שנמסרה בחודש מרץ בציוץ תחילה בטוויטר ובהמשך במסמך רשמי שלהם באותו יום באנגלית נאמר:[13][14]

הדוכס מקיימברידג' יבקר בישראל, ירדן והשטחים הפלסטיניים הכבושים בקיץ. הביקור ייערך לבקשת ממשלת הוד מלכותה והתקבל בברכה על ידי הרשויות בישראל, בירדן וברשות הפלסטינית.”

הביטוי "השטחים הפלסטיניים הכבושים" בהודעה עורר עניין בישראל ושגרירות בריטניה בישראל בחרה להשתמש בהודעתה בביטוי "ברשות הפלסטינית" במקום "השטחים הפלסטינים הכבושים"[1].

במהלך העימותים בגבול ישראל-רצועת עזה (2018), הופעלו לחצים על ידי ארגונים פרו-פלסטיניים על גורמי ממשל בבריטניה על מנת לבטל את הביקור בישראל. ובפרט לאחר מה שכונה על ידם כ-"טבח בעזה" באירועי ה-14 במאי באותה שנה, אך דובר ארמון קנזינגטון מסר שהביקור יתקיים כמתוכנן[15].

ב-25 במאי השתתף הנסיך ויליאם בקבלת פנים בשגרירות ישראל בלונדון לציון יום העצמאות ה-70 של ישראל[16]. יום קודם לכן השתתף אביו הנסיך צ'ארלס גם הוא באירוע מטעם הקהילה היהודית בבריטניה לציון 70 שנה לייסוד מדינת ישראל באולם אלברט הול המלכותי[17].

התייחסויות דיפלומטיות לביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בירכו על ההודעה כביקור היסטורי המתקבל באהדה רבה[18].

מלשכת יו"ר הרשות הפלסטינית נמסר (על הביקור ברשות הפלסטינית שישולב בביקור): אבו מאזן "מברך על הביקור החשוב, והוא מקווה שהוא יתרום לחיזוק הידידות בין שני העמים".

אליסטר ברט, שר זוטר במשרד החוץ הבריטי שאחראי על המזרח התיכון, אמר שמדובר ב"ביקור חשוב ובהזדמנות ייחודית לחזק את הקשרים הדיפלומטיים והתרבותיים באזור".

שגריר בריטניה בישראל דייוויד קוורי אמר: "זו תהיה הזדמנות נהדרת להציג כמה ישראל ובריטניה פועלות יחד ומשתפות פעולה בימים אלה, בין אם במדע, טכנולוגיה, מסחר או השקעות, וגם בתחום הביטחון. הרבה יותר מאי פעם"[19].

שגריר ישראל בבריטניה מארק רגב פרסם מאמר שבו שיבח את הביקור כביטוי נוסף ליחסים ההדדיים ושיתופי הפעולה הרבים בין שתי המדינות. בדבריו הביע את האהדה הרבה שלהערכתו יזכה הנסיך מהעם בישראל. במאמרו אף הזכיר את ביקורם של הנסיך ורעייתו במחנה הריכוז שטוטהוף בשנה החולפת מתוך סולידריות עם קורבנות השואה[20].

הביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנסיך ויליאם החל את ביקורו במזרח התיכון ב-24 ביוני בביקור בעמאן בירת ירדן, שם שהה כיממה וחצי. הוא הגיע לישראל ב-25 ביוני בערב, ושהה במלון המלך דוד בירושלים.

ב-26 ביוני ביקר הנסיך ביד ושם, שם נפגש עם הנרי פונר ופול אלכסנדר- ניצולי השואה מהקינדר-טרנספורט, וכן נפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם הנשיא ריבלין, עם כל אחד מהם במעונו הרשמי. במעון ראש הממשלה נפגש גם עם צאצאיהם של חיימקי ורחל כהן, אותם הצילה בתקופת השואה הנסיכה אליס, סבתא רבתא של הנסיך ויליאם. אחר הצהריים ביקר יחד עם רון חולדאי בחוף הים של תל אביב[21].

ב-27 ביוני ביקר הנסיך בתל אביב ונפגש, בין השאר, עם נטע ברזילי ועם נציגי חברות סטארט אפ וארגונים חברתיים. בצהרי אותו יום נסע הנסיך לרמאללה, לפגישה עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

ב-28 ביוני הנסיך ביקר בכותל, בהר הבית, בהר הזיתים ובקבר סבתא רבתא שלו, חסידת אומות העולם הנסיכה אליס, בכנסיית מריה מגדלנה[22][23].

בין מלוויו למשלחת היה רבה הראשי של בריטניה הרב אפרים מירוויס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 איתמר אייכנר ויניב חלילי, הנסיך וויליאם יבקר בקיץ בישראל, באתר ynet, 1 במרץ 2018
  2. ^ טל שניידר, ‏ביקור מלכותי: הנסיך ויליאם יגיע לביקור בארץ בחודש יוני, באתר גלובס, 25 במאי 2018
  3. ^ בישראל ישנם שני רחובות ראשיים הנושאים את שמו שלך המלך ג'ורג' החמישי אחד בירושלים ואחד בתל אביב. רחוב המלך ג'ורג' (ירושלים) נקבע ב-1924 על ידי הנציב הבריטי הראשון סר הרברט סמואל לציון 7 שנים לכיבוש ירושלים על ידי גנרל אלנבי ורחוב המלך ג'ורג' (תל אביב) נקבע בשנת 1935 לציון 25 שנה למלוכתו. רחובות אלו נשארו בשמם זה גם במדינת ישראל.
  4. ^ באתר הרשמי של בית המלוכה, ‏The Prince of Wales visited Israel on Friday 30th September and represented The Queen at the funeral of former President Shimon Peres., באתר https://www.royal.uk/home-royal-family, ‏4 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  5. ^ ביקור היסטורי - וטעון: "וויליאם, סע להתנחלויות ולמשפחת תמימי", באתר ynet, 2 במרץ 2018
  6. ^ מדוע נמנע בית המלוכה הבריטי מביקורים בישראל עד היום?, טלי שלו, 29 במאי 2013, באתר מעריב
  7. ^ בשנת 1995 ביקרה הנסיכה מרגרט, רוזנת סנודן אחות המלכה בכנרת ליום אחד. הנסיך אדוארד, דוכס קנט והנסיך ריצ'רד, דוכס גלוסטר, בני דודים של המלכה אליזבת, ביקרו בישראל ב-1998 וב-2007 בהתאמה. גם הנסיך אדוארד, רוזן וסקס בנה של המלכה אליזבת הגיע בשנת 2007 לביקור בן ארבעה ימים בישראל. בביקור נפגש הרב הראשי יונה מצגר, ולקח חלק בשלל אירועים אך לא עם גורמי שלטון רשמיים תוך הדגשה של ארמון בקינגהאם שזהו ביקור פרטי.
  8. ^ גם בהיסטוריה של ארץ ישראל שלפני תקופת המנדט נערכו מספר ביקורים לא רשמיים, של בני משפחת המלוכה. בשנת 1862 ביקר בירושלים בנה של המלכה ויקטוריה, הנסיך אדוארד השביעי לימים מלך האימפריה הבריטית. בשנת 1882 ביקרו בניו הנסיך אלברט ויקטור והנסיך ג'ורג' החמישי לימים מלך האימפריה וסבה של המלכה אליזבת השנייה. ביקורם של האחים הנסיכים נערך בימי חג הפסח והם אף השתתפו בליל הסדר בביתו של הראשון לציון הרב רפאל מאיר פאניז'ל, כפי שתועד בספרו של פנחס גרייבסקי - מגנזי ירושלים:חוברת ה- נסיכי אנגליה בירושלים.
  9. ^ דיווח: בוטל ביקור בישראל של יורש העצר הבריטי צ'ארלס, 7 במאי 2017, ע"פ סוכניות הידיעות באתר nrg.
  10. ^ Tamar Pileggi, Raoul Wootliff, ‏Rivlin reinvites UK royal family after reported cancellation, באתר The Times of Israel, ‏9 במאי 2017 (באנגלית)
  11. ^ פרופ' דייוויד ניומן על הביקור של הנסיך וויליאם בישראל, 4 במרץ 2018, באתר סלונה.
  12. ^ The Prince of Wales to visit Israel and the Occupied Palestinian Territories, 18 בדצמבר 2019, באתר הממשלתי-מלכותי של נסיך ווילס.
  13. ^ הרב קינון, PRINCE WILLIAM TO MAKE ROYAL HISTORY WITH VISIT TO ISRAEL IN SUMMER 2018, באתר ג'רוזלם פוסט, ‏1 במרץ 2018 (באנגלית)
  14. ^ Duke of Cambridge to visit Israel, Kensington Palace announces, ג'ואיש כרוניקל, 1 במרץ 2018, כולל העתק של ההודעה הרשמית
  15. ^ Prince William to go ahead with Israel visit despite Gaza 'massacre', Jamie Merrill 15 במאי באתר Middle East Eye.
  16. ^ טל שלו‏, ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית: לו"ז ביקור הנסיך ויליאם נחשף, באתר וואלה!‏, 25 במאי 2018
  17. ^ באתר הרשמי של הנסיך צ'ארלס ביומן האירועים לתאריך ה--24.5.18.
  18. ^ ראש הממשלה נתניהו על ביקורו בישראל של הנסיך ויליאם דוכס קיימברידג', באתר משרד ראש הממשלה, 1 במרץ 2018
  19. ^ יוני קמפינסקי, הגעת הנסיך וויליאם: "הזדמנות נהדרת", באתר ערוץ 7, 1 במרץ 2018.
  20. ^ מארק רגב., ‏We’ll have the bunting out and Union Jacks waving for William, ברשת טוויטר, ‏7 במרץ 2018 (באנגלית)
  21. ^ טל שניידר, ‏צפו: הנסיך ויליאם היום בחוף הים בתל-אביב, באתר גלובס, 26 ביוני 2018
  22. ^ חיים איסרוביץ, ‏פגישות עם רה"מ והנשיא וביקור ביד ושם: פורסם לוח הזמנים של הנסיך ויליאם בישראל, באתר מעריב אונליין, 11 ביוני 2018
  23. ^ הודעה על פרטי הביקור, באתר בחשבון הטוויטר של ארמון קנזינגטון, ‏11 ביוני 2018