ביקור נשיא אוקראינה זלנסקי בארצות הברית (2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביקור נשיא אוקראינה זלנסקי בארצות הברית
מידע כללי
סוג ביקור דיפלומטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום וושינגטון די. סי. עריכת הנתון בוויקינתונים
משתתפים וולודימיר זלנסקי, ננסי פלוסי, ג'ו ביידן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופה 21 בדצמבר 2022 – 22 בדצמבר 2022 (יומיים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הנשיא ג'ו ביידן מדבר על חג החנוכה במהלך נאומו

ביקור נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בארצות הברית נערך ב-21 בדצמבר 2022. האירוע זכה להתייחסות רבה בתקשורת הבינלאומית, מכיוון שזו הייתה הנסיעה הממלכתית הראשונה של נשיא אוקראינה זלנסקי מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, ומכיוון שאירוע זה הוא חלק מחיזוק יחסי הביטחון ביחסי אוקראינה–ארצות הברית מאז פרוץ המלחמה ב-24 בפברואר 2022. במהלך הביקור נפגש זלסקי עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והתארח בקונגרס האמריקאי בוושינגטון, ונחתמה העברת מערכת MIM-104 פטריוט להגנת אוקראינה בעקבות מתקפות הטילים והמל"טים הרוסיות באוקראינה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – יחסי אוקראינה–ארצות הברית, הפלישה הרוסית לאוקראינה, מתקפות הטילים הרוסיות באוקראינה (אוקטובר-נובמבר 2022)

ב-24 בפברואר 2022 פלשה רוסיה לאוקראינה באירוע שהחל את מלחמת רוסיה-אוקראינה. בתחילת המלחמה סירב הנשיא זלנסקי להצעת ארצות הברית להתפנות למקלט, וטען ש"אני זקוק לנשק, לא לטרמפ".[1] במהלך שנת המלחמה הראשונה, העבירה ארצות הברית נשק ותחמושת בשווי כולל של מעל 50 מיליארד דולר, דבר שהציב אותה בראש רשימת המדינות התומכות באוקראינה. בכל שנת המלחמה הראשונה (2022) זלנסקי לא יצא מתחומי אוקראינה. זהו ביקורו השני של זלנסקי בבית הלבן. בביקורו הראשון ב-2019 נפגש עם הנשיא דונלד טראמפ, שבין השאר, אמר לו כי "הוא מקווה שהוא והנשיא פוטין יסתדרו ויפתרו את הבעיות ביניהם".[2]

הביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכירי הממשלים האמריקאי והאוקראיני במהלך הפגישה

ב-20 בדצמבר 2022 ערך הנשיא זלנסקי ביקור אצל מגיני העיר באחמוט, וקיבל מהם דגל אוקראינה החתום על ידי הלוחמים. בשעות הלילה המאוחרות של אותו היום פרסמה ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, הודעה לנבחרי הציבור האמריקאי שעליהם להתייצב למחרת ל"אירוע דמוקרטי מכונן". לאחר מכן פורסם כי הנשיא זלנסקי בדרכו לארצות הברית במטוס של הצבא האמריקאי. במהלך הביקור ערך זלנסקי מספר פגישות עם ראשי הממשל האמריקאי, בראשם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. בהצהרה משותפת שנשאו שני הנשיאים הודה זלנסקי לעם האמריקאי על התמיכה במאמץ המלחמתי של ארצו, וביידן הבטיח להעביר לאוקראינה מערכות הגנה אווירית מתקדמות מסוג פטריוט.

לאחר הפגישה עם הנשיא ביידן, נשא זלנסקי נאום בקונגרס האמריקאי. בנאומו הפציר בחברי הקונגרס להמשיך את הסיוע שמעניקים האמריקאים לאוקראינה. זלנסקי טען ש"אוקראינה חיה ובועטת", וציטט את ראש ממשלת בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה, סר וינסטון צ'רצ'יל, באומרו כי "אוקראינה לעולם לא תיכנע". לאחר נאומו, העניק זלנסקי את הדגל שקיבל ממגיני באחמוט לפלוסי ולסגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, שהעניקה לו בתמורה דגל ארצות הברית, ש"נישא הבוקר על בניין הקפיטול".

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ויקיטקסט נאום זלנסקי בקונגרס, בתרגום לעברית, באתר ויקיטקסט
    • הנאום המלא של זלנסקי, מתוך האתר הרשמי של נשיא אוקראינה (באנגלית)

    הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]