ביקור נשיא מדינת ישראל הרצוג בטורקיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקור נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג בטורקיה נערך ב-9 במרץ 2022 והסתיים יממה לאחר מכן, ב-10 במרץ. האירוע זכה להתייחסות רבה בתקשורת הישראלית והטורקית, מכיוון שנשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג היה למנהיג הישראלי הראשון שבא לביקור בטורקיה מאז שנת 2008, ומכיוון שאירוע זה הוא חלק מההתחממות ביחסי טורקיה–ישראל מאז תחילת כהונתו של הרצוג ביולי 2021 (מאז עלייתו לשלטון של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועד אז היו היחסים בשפל). במהלך הביקור נפגש הרצוג עם ארדואן והתארח בארמון דולמאבהצ'ה באיסטנבול, ונפגש עם נציגי יהדות טורקיה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יחסי טורקיה–ישראל

החל מ-1986 ועד ראשית העשור הראשון של המאה ה-21 נחשבו ישראל וטורקיה בעלות קרבה מיוחדת. עם התחזקות הגורמים האסלאמיים בטורקיה ועליית רג'פ טאיפ ארדואן לשלטון בבחירות בשנת 2002 היא הלכה והתקרבה לאסלאמיסטיים, ויחסיה עם ישראל הצטננו. שיא השפל ביחסים חל בעקבות אירועי המשט לעזה ב-2010, אותו הוביל ארגון IHH הטורקי בתמיכת ממשלת טורקיה, שלאחריהם הורידה טורקיה את דרג היחסים. בשנים שלאחר מכן הגבירה טורקיה את תמיכתה בחמאס ובארגונים פלסטינים נוספים, והובילה החלטות אנטי-ישראליות בפורומים הבינלאומיים.

באוגוסט 2020 טורקיה התנגדה לחתימת הסכם נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. משרד החוץ הטורקי הוציא מסר בו נאמר כי "ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על ההסכם" וכי לפלסטינים יש זכות להגיב להסכם בעוצמה בה יחפצו[1]. בהמשך אף הודיע המשרד כי תישקל האפשרות לסגור את השגרירות באיחוד האמירויות[2]. בתגובה, ישראל הודיעה על תמיכתה ביוון על רקע הפלישות הטורקיות למים הטריטוריאליים שלה[3].

עם כניסתו של יצחק הרצוג לתפקיד נשיא מדינת ישראל, התקשר ארדואן לברך אותו[4], ובמהלך חצי השנה הראשונה לתפקידו דווח על שיחות ידידותיות רבות ועל קשר אישי בין השניים.

ב-9 בנובמבר 2021 נעצר זוג תיירים ישראלים, לאחר שצילמו את מעונו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן[5]. בעקבות זאת המטה לביטחון לאומי הוציא אזהרת מסע לטורקיה[6]. ב-18 בנובמבר 2021 הזוג שוחרר ושב לישראל[7]. באותו יום שוחח ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, עם נשיא טורקיה. זו הייתה השיחה הראשונה בין מנהיגי ישראל וטורקיה, מאז שנת 2013[8].

עם הפשרת היחסים בין המדינות, בינואר 2022 דווח כי במהלך שיחה בין ארדואן להרצוג, הציע ארדואן להרצוג להיפגש עימו באנקרה[9]. כלי תקשורת ישראלים רבים ראו בזאת כ"תחילתה של ההתחממות המחודשת ביחסי ישראל-טורקיה".

הביקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצהרי יום רביעי, 9 במרץ 2022, נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג נחתו באנקרה. לאחר שהניח זר על קברו של אבי האומה הטורקית מוסטפא כמאל אטאטורק, התקבל הרצוג בארמונו של ארדואן באנקרה עם נגינת המנון מדינת ישראל "התקווה" והמנון הרפובליקה הטורקית "מצעד העצמאות", כשברקע נורו 21 מטחי כבוד מתותחים. בנוסף, ארמונו של ארדואן קושט בדגלי ישראל. הרצוג פרסם ברשת החברתית "טוויטר" לאחר טקס קבלת הפנים: "אני מודה לנשיא טורקיה ארדואן על קבלת הפנים החמה בארמונו. אני מאמין שכל העמים, הדתות והמדינות יכולים וצריכים לחיות באזורנו בשלום, וכי שותפויות יביאו עימן ברכה ושגשוג עבור כולנו"[10].

לאחר קבלת הפנים נכנסו הרצוג וארדואן לפגישה בארמון. בתום הפגישה, כינסו המנהיגים מסיבת עיתונאים, ארדואן התחיל לנאום בטורקית ולאחר מכן נאם הרצוג בעברית. שניהם הצהירו כי פסגה זו היא "נקודת מפנה ביחסים בין טורקיה לישראל" והביעו תקווה לשיקום היחסים, וכי שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו יבקר בישראל בחודש אפריל 2022. עוד הצהירו על נושאי הפגישה בין השניים: קידום הגדלת המסחר בין המדינות מכ-8.5 מיליארד דולרים ב-2021 ל-10 מיליארד דולרים ב-2022 ושיתוף פעולה בנושאי האנרגיה, הכלכלה, הבריאות, המדע, הטכנולוגיה, התיירות והתעשייה הביטחונית, מאמצי התיווך בין אוקראינה לרוסיה על מנת לסיים את הפלישה הרוסית לאוקראינה, והמאבק המשותף באנטישמיות. עם זאת, ארדואן בהצהרתו הוסיף גם שהסכסוך הישראלי–פלסטיני היה אחד הנושאים המרכזיים בפגישה, וכי הציג בפני הרצוג את החשיבות שמייחסים בטורקיה להפחתת המתיחות בין ישראל לפלסטינים ושהדגיש את המעמד הייחודי שהטורקים מייחסים לירושלים ולשמירת מסגד אל-אקצא.

בבוקרו של יום חמישי ביקר בבית הכנסת המרכזי של איסטנבול, אליו הוא התקבל בתרועות שופר וקיבל בו עלייה לתורה. את הביקור ליוו הרב הראשי של הקהילה הרב יצחק חליבה, סגן שר התרבות והתיירות הטורקי אחמט מיסבח דמירג'ן, נשיאי הקהילה היהודית איזק אברהם וארול כהן, ז'אק אשכנזי קונסול הכבוד באיזמיר ושליח חב"ד בטורקיה הרב מנדי חיטריק[11]. בצהרי אותו יום, בשעה 14:00, עלו הרצוג ורעייתו לטיסה חזרה לישראל.

במסגרת הביקור הוסכם בין ישראל לטורקיה כי טורקיה תחזיר לישראל את כתובת השילוח ששוכנת במוזיאונים לארכאולוגיה של איסטנבול, ובתמורה ישראל תעביר לטורקיה, פריט ארכאולוגי עתיק[12].

השפעת הביקור על יחסי טורקיה–ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודשים שלאחר הביקור, מגמת ההתחממות ביחסים בין טורקיה לישראל נמשכה. במאי 2022, הגיע לישראל שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושולו, בפעם הראשונה מזה 15 שנה, ונפגש עם שר החוץ יאיר לפיד, ועם שר התיירות יואל רזבוזוב.[13] ב-17 באוגוסט, הודיעו שתי המדינות על החזרת השגרירים וחידוש היחסים הדיפלומטיים במלואם.[14] לאחר ארבע שנים של הקפאת היחסים הדיפלומטיים מסרה אירית ליליאן את כתב ההאמנה לנשיא טורקיה ארדואן, והחלה ממלאת באופן רשמי את תפקיד שגרירת ישראל בטורקיה. חודשים ספורים לאחר מכן, בינואר 2023, שאקיר אוזקן טורונלר מסר את כתב האמנה שלו לנשיא יצחק הרצוג, ומינויו כשגריר טורקיה בישראל נכנס לתוקף רשמית. בפברואר 2023 פקדה רעידת אדמה קשה את אזור דרום טורקיה, וישראל שלחה משלחת של מאות אנשים שעסקו בחילוץ והצלה ובסיוע רפואי והומניטרי במסגרת "מבצע ענפי זית".[15]

עם זאת, היחסים החמים לא נמשכו זמן רב. באוקטובר 2023 פרצה מלחמת חרבות ברזל בעקבות מתקפת הפתע על ישראל, ולאורך המלחמה הן בקרב השלטונות ואת בקרב האזרחים התגברו עמדות התומכות בטרור נגד ישראל. אמר ארדואן בנאומו בפרלמנט הטורקי, כי "חמאס אינו ארגון טרור אלא תנועת שחרור שמנהלת מלחמה כדי להגן על אדמתה", וביטל את הגעתו המתוכננת לישראל.[16] ב-28 באוקטובר 2023, בעצרת תמיכה ענקית בתושבי רצועת עזה, שארדואן עודד הגעה אליה ואף השתתף בה בעצמה, הוא נשא את הדברים הבאים: "חמאס לא ארגון טרור, אבל את, ישראל, כובשת"; "ישראל עומדת מאחורי ה-PKK גם בכסף וגם בנשק. אנחנו יודעים את זה". ב-28 באוקטובר 2023, בעקבות הצהרת נשיא טורקיה ארדואן בהפגנה למען רצועת עזה באיסטנבול כי "ישראל מבצעת פשעי מלחמה", שר החוץ אלי כהן הודיע על החזרת שגרירת ישראל בטורקיה אירית ליליאן ושאר הנציגים הדיפלומטים מטורקיה לטובת קיום הערכה מחדש של יחסי ישראל-טורקיה. ב-4 בנובמבר 2023, משרד החוץ הטורקי הודיע כי השגריר בישראל, סאקין אוזקן טורונלר, יחזור לאנקרה להתייעצויות בעקבות המלחמה בעזה והפעילות של צה"ל ברצועה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ynet, טורקיה על ההסכם עם איחוד האמירויות: "לפלסטינים הזכות להגיב בעוצמה", באתר ynet, 14 באוגוסט 2020
  2. ^ רויטורס, Turkey may suspend ties with UAE over Israel deal, Erdogan says, אתר National Post, ‏14 באוגוסט 2020 (באנגלית)
  3. ^ אריאל כהנא, ישראל: תומכים במאבק היווני מול טורקיה, באתר ישראל היום
  4. ^ איתמר אייכנר, ארדואן התקשר לנשיא הרצוג: "פוטנציאל גבוה לשיתוף פעולה עם ישראל", באתר ynet, 13 ביולי 2021
  5. ^ כיכר השבת, ‏טורקיה תאפשר ביקור של נציג משרד החוץ, באתר כיכר השבת, 15 בנובמבר 2021
  6. ^ המל"ל פרסם אזהרת מסע לטורקיה, באתר ערוץ 7, 3314 בנובמבר 2021
  7. ^ יואב זיתון, איתמר אייכנר, מאיר תורג'מן, רועי רובינשטיין, סוף טוב לדרמה בטורקיה: בני הזוג אוקנין שוחררו ממעצר וחזרו הביתה, באתר ynet, 18 בנובמבר 2021
  8. ^ בנט שוחח עם ארדואן: התקשורת בין המדינות תפקדה ביעילות ודיסקרטיות, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 18 בנובמבר 2021
  9. ^ ברק רביד‏, התחממות ביחסים? ארדואן הזמין את הרצוג לבקר בטורקיה, בבית הנשיא סירבו להתייחס, באתר וואלה!‏, 18 בינואר 2022
  10. ^ איתמר אייכנר, "התקווה" בארמונו של ארדואן: הנשיא הרצוג התקבל במשמר כבוד בטורקיה, באתר ynet
  11. ^ הרצוג נפגש עם שליח הרבי והקהילה היהודית בטורקיה, באתר חב"ד אינפו
  12. ^ שלום ירושלמי, טורקיה הסכימה להעביר לישראל את כתובת השילוח, באתר זמן ישראל, 11 במרץ 2022
  13. ^ איתמר אייכנר, לפיד לצד שר החוץ הטורקי: "המטרה כעת - שיתוף פעולה כלכלי בין המדינות", באתר ynet, 25 במאי 2022
  14. ^ איתמר אייכנר, השגרירים יוחזרו: ישראל וטורקיה הכריזו על נרמול יחסים מלא, באתר ynet, 17 באוגוסט 2022
  15. ^ סיכום מיוחד של פעילות המשלחת בטורקיה, באתר צה"ל, 6 בפברואר 2023
  16. ^ רויטרס, ‏ארדואן חושף למה לחץ את ידו של נתניהו ויורה: חמאס לא ארגון טרור, באתר מעריב אונליין, 25 באוקטובר 2023;
    מוריה אסרף וולברג, ארדואן: חמאס הוא לא ארגון טרור; ישראל: "דברי הסתה", באתר חדשות 13, 25 באוקטובר 2023