בית אוברנוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית אוברנוביץ'
סרביה
מדינה סרביה
תארים נסיך סרביה
מלך סרביה
מייסד מילוש אוברנוביץ'
השליט האחרון אלכסנדר הראשון, מלך סרביה
תקופת השושלת 18151903 (כ־88 שנים)
אתניות סרבית

בית אוברנוביץ'סרבית: obernovići ,Обреновићи) היה בית אצולה אשר שלט בסרביה בין השנים 18151842, ושוב בין 18581903. ראש הבית שלט בתחילה כנסיך סרביה, ובהמשך כמלך סרביה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילוש אוברנוביץ' הוביל באפריל 1815 את המרד הסרבי השני כנגד האימפריה העות'מאנית. העות'מאנים דיכאו את המרד אולם בסופו של דבר הסכים המושל עלי פאשה לשאת ולתת עם אוברנוביץ'. בהתאם להסכם, קיבלה סרביה אוטונומיה תחת השלטון העות'מאני בשם "נסיכות סרביה", ומילוש אוברנוביץ' הוכר כשליטה הבלתי מעורער, בעל תואר נסיך. צווי הסולטאן משנת 1830 ו-1833 הרחיבו זכויות אלה לשטח גדול יותר והפכו את סרביה לנסיכות שבראשה עמד אוברנוביץ' כנסיך בעל זכויות הניתנות להורשה.

מילוש היה שליט אוטוקרטי, ולא אהוד במיוחד על בני עמו. ב-1839 הוא נאלץ לוותר על הכתר לטובת בנו מילאן אוברנוביץ'. מילאן היה חולה עוד לפני כן, ונפטר שבועיים לאחר שעלה לשלטון. ייתכן שהוא כלל לא ידע שהוכתר. במקומו עלה לשלטון אחיו, מיכאילו אוברנוביץ'. ב-1842 סולק מיכאילו מהשלטון, ובית קאראג'ורג'ביץ' עלה לשלטון בסרביה. ב-1858 חזר מילוש אוברנוביץ' בגיל 78 לשנתיים נוספות בשלטון בסרביה עד יום מותו. לאחר מותו, שוב הוכתר במקומו בנו, מיכאילו. ב-1868 נרצח מיכאילו, ויורשו המאומץ, מילאן אוברנוביץ' בן ה-14 עלה לשלטון. ב-1882 הכריז מילאן על התנתקות סופית מהשלטון העות'מאני, על הקמת ממלכת סרביה, ועל עצמו כ"מילאן הראשון, מלך סרביה". ב-1889 מת מילאן, ובנו אלכסנדר הראשון עלה לשלטון.

ב-1903 נרצח אלכסנדר בארמונו יחד עם אשתו דראגה מאסין, במהלך הפיכה צבאית שהונהגה בידי קולונל דרגוטין דימטרייביץ' ("אפיס"). לא היו לו ילדים, והפרלמנט הסרבי הכתיר את פטר הראשון מבית קאראג'ורג'ביץ' כמלך החדש. בית אוברנוביץ' איבד את השליטה בסרביה לעד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית אוברנוביץ' בוויקישיתוף