בית בונם

(הופנה מהדף בית ד"ר בונם)
בית בונם
בית בונם בשנת 2008, לאחר ששופץ
בית בונם בשנת 2008, לאחר ששופץ
מידע כללי
סוג בית מגורים
שימוש סניף בנק
כתובת רחוב רמב"ן 21, פינת רחוב ארלוזורוב
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלים בנק לאומי
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה 1933–1935 (כשנתיים)
תאריך פתיחה רשמי 1935 עריכת הנתון בוויקינתונים
חומרי בנייה בטון, לבנים
אדריכל לאופולד קרקואר עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי הסגנון הבינלאומי
מאפיינים תפעוליים
קומות 3
קואורדינטות 31°46′28″N 35°12′55″E / 31.77458333°N 35.21538889°E / 31.77458333; 35.21538889
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית בונם הוא מבנה בשכונת רחביה שבירושלים ברחוב רמב"ן 21, פינת רחוב ארלוזורוב. מבנה זה נחשב כיום לאחד המבנים היפים ביותר שנבנו בסגנון הבינלאומי בארץ ישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין זה תוכנן עבור ד"ר פאול בונם[1], גינקולוג שעלה לארץ מגרמניה, על ידי האדריכל והצייר ליאופולד קרקאור, בשנת 1935. המבנה תוכנן בסגנון פונקציונלי האופייני לסגנון הבינלאומי. המבנה מכוסה טיח ואינו מצופה אבן (דבר המקובל בסגנון הבינלאומי, אך נדיר בירושלים). המבנה נבנה בסגנון המזכיר כפר ערבי טיפוסי (בכך מזכיר המבנה את מוזיאון ישראל), והאדריכל קרקאור אכן קיבל השראתו מהתבוננות בכפרים הערביים הסמוכים אבו גוש וליפתא.

קרקאור התאים את המבנה לפני השטח של המגרש עליו נבנה המבנה - בחלקו הגבוה של המגרש מצויי חלקו הגבוה של המבנה, ובחלקו הנמוך מצוי אגף נמוך יותר. בניית המבנה על ידי צירוף של מספר "קוביות" אפשרה להפנות את רוב החדרים לצפון ולדרום, ובהתאם, מיקום חלונות המבנה תוכנן על מנת לאפשר תאורה טבעית מרבית לחדרים. במבנה מרפסות המוצלות על ידי גגוני בטון (אלמנט אופייני לסגנון הבינלאומי). במרפסת הפינתית של המבנה תכנן קרקאור שבכת עץ המזכירה מושרביה מזרחית - המסתירה את יושבי המרפסת מבלי למנוע כניסת אוויר למרפסת.

גדר המבנה שנבנתה בגבול החלקה הייתה מדורגת בהתאם לפני השטח, ותאמה את המבנה. בחצר המבנה נבנתה חצר מגודרת גדר גבוהה, שנתנה פרטיות לבני הבית (פאטיו זה קורה בשנות ה-50 של המאה ה-20).

בשנת 1967 נמכר הבניין לבנק לאומי לישראל, ומאז הוא משמש כסניף בנק. בשנת 2006 החליט הבנק לבצע שיפוץ יסודי, פנימי וחיצוני של הבניין. לצורך תכנון השימור בוצעה עבודת מחקר שבמהלכה נמצאו תוכניות הבנייה המקוריות, והוכן תיק תיעוד בשיתוף עם אדריכל עלי ורדי. במסגרת עבודות השימור שוחזר המבנה לפרטיו, הוסרו כל תוספות הבנייה המאוחרות, הוסרה התקרה האטומה שמעל לחצר הפנימית ובמקומה הונחה תקרת זכוכית עם מצללת עץ. השימור והשחזור תוכנן על ידי משרד האדריכלים רוזנפלד וארנס[2].

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית בונם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פאול בונם באתר "ארגון יוצאי מרכז אירופה"
  2. ^ רופ פז, ‏באוהאוס גם בירושלים: בית בונם ישומר, באתר גלובס, 26 במרץ 2006