בית הזיכרון אלי ויזל

בית הזיכרון אלי ויזל
Casa-Memorială Elie Wiesel
מידע כללי
סוג מוזיאון תרבות יהודית
כתובת רח' טודור ולדימירסקו 1
מיקום סיגט
מייסדים המוזיאון לתרבות יהודית מרמורש
הקמה ובנייה
תאריך פתיחה רשמי 2002
קואורדינטות 47°55′48″N 23°53′40″E / 47.92988°N 23.8944°E / 47.92988; 23.8944
https://muzeulmaramuresului.ro/descopera/casa-memoriala-elie-wiesel/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הזיכרון אלי ויזלרומנית: Casa Memorială Elie Wiesel) הוא מוזיאון השוכן בבית בו נולד אלי ויזל ובו התגורר עד גיל 15. המוזיאון עוסק בחייו ובמורשתו של אלי וויזל, ובתולדות הקהילה היהודית בסיגט ובמרמורש.

בית הזיכרון אלי וִיזל נמצא בעיר סיגֶט ברומניה, ברחוב דְרָגוֹש ווֹדָה פינת רחוב תוּדוֹר ולָדימירֶסְקוּ, אזור בו הייתה בעבר אחת השכונות היהודיות בסיגט.[1]

הבית נפתח בשנת 2002 במעמד נשיא רומניה, יון איליאסקו ,[2] אלי ויזל ודיפלומטים מישראל ומארצות הברית. הבית מארח גם את מוזיאון התרבות היהודית של משמורש (ברומנית: Muzeul Culturii Evreieşti din Maramureş)

תיאור המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו בית אופייני לעיירות טרנסילבניה ומזרח אירופה של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 בכל הקשור לאדריכלות ולסידור הפנימי של הבית. המוזיאון מציג את חייו ואת פעילותו של אלי ויזל על רקע חיי הקהילה היהודית בסיגט ובמרמורש. במוזיאון חמישה חדרים וחצר קטנה.

החדר הראשון משחזר את אווירת הבית היהודי בה גדל אלי ויזל, באמצעות רהיטים ותצלומים של משפחות יהודיות מסיגט.

בחדר השני מוצגים בארונות זכוכית חלק מעבודותיו של אלי ויזל ותמונות מביקוריו בסיגט. בחדר שוחזרה פינת העבודה של אלי ויזל.

בחדר השלישי מוצגים תצלומים, מסמכים, חפצים אישיים ועדויות להשפעת תכתיב וינה מ-30 באוגוסט 1940 על גורלן של הקהילות היהודיות. על פי התכתיב הועברו אזור מרמורש ואזור צפון טרנסילבניה, בהם קהילות יהודיות רבות, להונגריה כל היהודים שגרו באזורים אלה נשלחו בהמשך למחנות ריכוז.

בחדר הרביעי מוצגות עדויות לחיי החברה והדת של יהודי סיגט ומרמורש בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה. מסמכים מהארכיון הלאומי של רומניה מעידים על נוכחות יהודית גדולה במקום כבר במאה ה-17. בחדר מוצגים גם תשמישי קדושה וכלי בית.

בחדר החמישי מוצגות תמונות של אישים מובילים בקהילה היהודית בסיגט איתם נפגש אלי ויזל, המוזיקאי והמלחין הרי מיורוביץ, הסופר והמחזאי לודוביק ברוקשטיין, והגרפיקאי פרופסור וסילה קזאן.[3]

הבית עבר שיפוץ חיצוני ופנימי במסגרת פרויקט ”JCulture” לשיתוף פעולה בין הונגריה, סלובקיה, רומניה ואוקראינה שנחתם בסוף שנת 2020 ומטרתו חקר ושימור המורשת התרבותית היהודית באזורי הגבול בין המדינות.[4] השיפוץ כלל בין היתר חידוש חלק מהתערוכות. בחצר, ליד לוח הזיכרון ליהודי מרמורש שנספו בשואה, הוצבו פרוטומה של אלי ויזל ותצלומים רבים המציגים את חיי הקהילה היהודית בסיגט שלפני השואה.

המוזיאון נפתח מחדש בתום השיפוץ, באוקטובר 2022, עשרים שנה לאחר חנוכתו.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Casa Memorială Elie Wiesel, Muzeul Maramureșului (ברומנית)
  2. ^ בית ילדותו של אלי ויזל ברומניה הפך למוזיאון, באתר הארץ, 30 ביולי 2002
  3. ^ Casa memorială "Elie Wiesel", Sighetu Marmației, www.vacantelatara.ro, ‏2021-07-08 (ברומנית)
  4. ^ Casa memorială Elie Wiesel va intra într-un amplu proces de reabilitare, romania-actualitati.ro (ברומנית)
  5. ^ Petru Clej, Casa Memorială “Elie Wiesel” de la Sighetu Marmației își redeschide porțile după restaurare/ Wiesel a fost un supraviețuitor al lagărului de exterminare de la Auschwitz și laureat al Premiului Nobel pentru Pace, G4Media.ro, ‏2022-10-06 (ברומנית)