בית הספר לטוב ולרע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הספר לטוב ולרע
The School for Good and Evil
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת סומן צ'יינני (אנ')
איורים יקופו ברונו
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 14 במאי 2013
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת הקיבוץ המאוחד
תרגום רחל אהרוני
סדרה
הספר הבא בית הספר לטוב ולרע 2 - עולם ללא נסיכים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הספר לטוב ולרעאנגלית: The School for Good and Evil) הוא רומן פנטזיה משנת 2013 שנכתב על ידי סומן צ'יינני (אנ'), המהווה את הרומן הראשון בסדרת "בית הספר לטוב ולרע" ואת רומן ביכוריו של צ'יינני. עלילת הרומן עוקבת אחר סופי, ילדה יפה שמאמינה שהיא תהיה נסיכה, וחברתה, אגתה, נערה מוזרה הנחשבת למכשפה על ידי תושבי הכפר, שנחטפות לבית הספר לטוב ולרע. לאחר שמזלן מתהפך, אגתה נלקחת לבית הספר לטוב בעוד שסופי נלקחת לבית הספר לרע, וידידותן עומדת למבחן.

הרומן פורסם לראשונה בארצות הברית ב-14 במאי 2013, בהוצאת "HarperCollins", ובהמשך זכה לחמישה רומני המשך ועובד לסרט בהפקת "נטפליקס" בשם "בית הספר לטוב ולרע". הרומן זכה לביקורות חיוביות, ששיבחו את שנינותו וייחודיותו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופי ואגתה הן חברות טובות הגרות בכפר גבלדון. הן שונות זו מזו לחלוטין: סופי היא נערה יפהפייה הנרתמת לביצוע מעשים טובים וחולמת להיות נסיכה מהאגדות. לעומתה, אגתה היא נערה קודרת שגרה בבית קברות ומגדלת חתול רצחני.

כל ארבע שנים נחטפים שני ילדים מן הכפר לבית הספר לטוב ולרע – אחד הילדים נחטף לבית הספר לטוב והשני לבית הספר לרע. בבתי הספר, הילדים מוכשרים להישרדות באגדות, שנכתבות על ידי העט המספר. סופי ואגתה נחטפות שתיהן לבתי הספר, אך בעת החטיפה מתרחשת טעות נוראית: סופי מוצאת את עצמה בבית הספר לרע, ואילו אגתה מוצאת את עצמה בבית הספר לטוב.

במהלך שהותן בבתי הספר, סופי מצטיינת בלימודיה ולעומתה אגתה נכשלת, אך שתיהן רוצות לשנות את המצב הקיים. ערב אחד, סופי ואגתה מחליטות לגשת אל מגדל מנהל בית הספר ולבקש ממנו להתחלף בבתי הספר או לחזור לביתן. למרבה הפתעתן, הן מגלות שהעט המספר החל לכתוב את אגדתן, ובשלב הזה שתי הנערות רוצות לחזור הביתה.

אגתה מבינה שכדי לחזור לביתה, סופי מוכרחה להשיג נשיקת אמת מהנסיך שלה, טדרוס. טדרוס הוא הבן של המלך ארתור המפורסם והשליט העתידי של ממלכת קמלוט. בינתיים סופי מתאהבת בו. אגתה דוחקת בסופי לנשק את טדרוס במהירות האפשרית, אך סופי מסרבת מכיוון שמאמינה שמקומה הוא בבית הספר לטוב, ולא בגבלדון.

אל מבחן היער המכושף נשלחים תלמידים מצטיינים כל שנה, ולרוב אף אחד לא שורד עד סיומו. לפעמים רק תלמיד אחד, אבל זה כמעט ולא קורה. סופי וטדרוס מתאהבים ומחליטים לצלוח את המבחן ביחד. אך בשעת אמת, אגתה מתגנבת למבחן, שומרת על סופי ועם זאת מצילה את טדרוס דקות ספורות לפני סיום המבחן, במקום סופי.

באותם רגעים, טדרוס מבין שסופי אינה נסיכתו ומתחיל להתאהב באגתה. סופי חולמת בלילות על האויב המושבע שלה ומשוכנעת שזהו טדרוס. לכן, היא משחיתה את בית הספר לטוב ומחבלת בפעילותו. בו בזמן, אגתה וטדרוס מתקרבים ומתאהבים.

מועד קרקס הכישרונות קרב, ובו כל שנה מציגים התלמידים את כישרונותיהם עד שנבחר התלמיד בעל הכישרון המרשים ביותר. כאשר סופי עולה להציג את כישרונה, טדרוס מזמין את אגתה לנשף וכך עושים גם כל שאר הבנים מבית הספר לטוב. סופי מתרגזת ומשסה בכל הנוכחים את כישרונה – זימון חיות פראיות על ידי שירה מצמררת. בשל כך, סופי מוכתרת לתלמידה בעלת הכישרון המוצלח ביותר וכל התלמידים בורחים מהאולם.

לאחר סיום הקרקס, תלמידי בית הספר לטוב מתבצרים בבית ספרם, בעוד שתלמידי בית הספר לרע עורכים נשף. סופי מתמרנת את תלמידי בית הספר לטוב לתקוף את בית הספר לרע. טדרוס עומד בראש צבא התלמידים, ונועל את אגתה במגדל, כך שלא תוכל לבוא ותהיה מוגנת.

אגתה בורחת מהמגדל, מגלה את הנשף שערכו תלמידי בית הספר לרע, ומצטרפת אליהם. טדרוס סבור כי אגתה בגדה בו ובבית ספרו ומאיים להרוג אותה. סופי מצילה את אגתה, ומלחמה פורצת בין בתי הספר.

סופי בורחת מהאולם ועולה אל מגדל מנהל בית הספר כדי להשיג שליטה בעט המספר. שם, היא פוגשת את המנהל ומגלה שהוא היה נסיך חלומותיה, ולא טדרוס. לאחר מכן, מנהל בית הספר מנסה להרוג את אגתה, וסופי מצילה אותה ומתה במקומה. אגתה רוכנת כלפי סופי המתה ומנשקת אותה, ובכך מחזירה אותה לחיים. סופי ואגתה מביעות משאלה וחוזרות לכפר גבלדון.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סופי – תלמידת בית הספר לרע, שהגיעה מהיערות שמעבר. בספר הראשון היא חשבה שלשים אותה בבית הספר לרע זאת טעות אך אחר כך הבינה שזאת לא. סופי היא בתו של סטפן, חברתה הטובה ביותר של אגתה ומנהיגת הלא-עודים. סופי חשבה שהיא טובה ונדיבה, אבל היא אנוכית, נקמנית ובעלת ביטחון עצמי גבוה. אמה נפטרה והיא חושבת שהיא הייתה אישה מקסימה, מה שלא נכון. לכל אורך הספר השני סופי מנסה להישאר טובה בעזרת אגתה ולא לתת למכשפה שבה לצאת.
  • אגתה – תלמידת בית הספר לטוב, שהגיעה מהיערות שמעבר. אגתה היא נסיכתו של טדרוס, בתה של קאליס וחברתה הטובה ביותר של סופי. אגתה היא טובת לב, אמפתית, נדיבה ונוטה להתבודד.
  • טדרוס – תלמיד בית הספר לטוב, ובנם של המלך ארתור והמלכה גוואנביר. בנוסף, הוא הנסיך של אגתה, ומנהיג הלעדים. טדרוס הוא סייף מיומן, שחצן ובעל ביטחון עצמי גבוה. בגיל 16 יהיה טקס ההכתרה שלו למלך קמלוט.
  • הסטר – תלמידת בית הספר לרע, שביכולתה לנתק את השד המקועקע על צווארה מגופה. הסטר היא בתה של המכשפה מהסיפור "עמי ותמי", ומהווה חלק ממסדר המכשפות הכולל גם את אנאדיל ודוט. היא שאפתנית, החלטית, דעתנית ובעלת יכולת מנהיגות.
  • אנאדיל – תלמידת בית הספר לרע, שביכולתה להגדיל את שלוש חולדות המחמד שלה. אנאדיל היא נכדתה של המכשפה בחבית ומהווה חלק ממסדר המכשפות הכולל גם את דוט והסטר. היא נאמנה, אמיצה ופיקחית. היא מנסה להוכיח שהיא לא בת לוויה של הסטר.
  • דוט – תלמידת בית הספר לרע, שביכולתה להפוך חפצים לשוקולד. דוט היא חלק ממסדר המכשפות הכולל גם את אנאדיל והסטר. אביה הוא השריף מנוטינגהאם (הנבל מהמעשייה "רובין הוד"). היא חברותית, רגישה ונחושה.

משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סטפן – אביה של סופי, וארוסה של הונורה (אמה החורגת של סופי). סטפן הוא צר אופקים, נמהר ואינו פתוח לדעות אחרות.
  • קיקו – תלמידת בית הספר לטוב, וחברתה של אגתה. קיקו היא חברותית, בעלת שמחת חיים, נלהבת וטובת לב.
  • ביאטריקס –תלמידת בית הספר לטוב שהגיעה מג'ונט גולי, ומתחרה על ליבו של טדרוס. ביאטריקס היא כוחנית, אנוכית ונחרצת.
  • צ'אדיק – תלמיד בית הספר לטוב שהגיע מפוקסווד, וחברו הטוב ביותר של טדרוס. צ'אדיק הוא נאמן וצנוע.
  • טריסטן – תלמיד בית הספר לטוב, המחקה את טדרוס על מנת להרשים את הנערות בבית ספרו. טריסטן הוא מובל וסתגלן.
  • הורט – תלמיד בית הספר לרע שהגיע מבלאדברוק, שביכולתו להשתנות לאדם זאב. הורט מאוהב בסופי. הוא ילדותי ותמים.
  • מנהל בית הספר – מתגורר במגדל גבוה הנמצא בשטח בית הספר, שם מחזיק בעט המספר. למנהל היה אח תאום, שאותו הרג. המנהל הוא מתוחכם, רשע ואנוכי.
  • פרופסור דאווי – הדיקנית של בית הספר לטוב, ומלמדת את השיעור "מעשים טובים". פרופסור דאווי היא הפיה סנדקית של סינדרלה ואגתה, וחברתה הטובה ביותר של ליידי לסו. היא טובת לב, נחמדה ועוצמתית.
  • ליידי לסו – הדיקנית של בית הספר לרע, ומלמדת את השיעור "קללות ומלכודות מוות". ליידי לסו היא חברתה הטובה ביותר של פרופסור דאווי. היא קשוחה, רצינית, מפחידה ונאמנה.
  • יובה הגמד – מדריך בקבוצות היער, ומלמד את השיעור הישרדות באגדות. יובה הוא רגזן, ממורמר וחסר סבלנות אך גאה בליבו ונפשו בתלמידו מרלין שהיה קוסמו של ארתור.
  • פרופסור סאדר – מורה בשני בתי הספר ומלמד בבית הספר לטוב את השיעור "ההיסטוריה של הגבורה", ובבית הספר לרע את שיעור "ההיסטוריה של הרוע". סאדר הוא עיוור וחוזה עתידות דגול. הוא פיקח, מסתורי, מסור ונחוש לעזור.
  • פולוקס / קסטור – אחים שהם כלבים, החולקים את אותו הגוף. קסטור מלמד בבית הספר לרע את השיעור "אימון בני-לוויה", ופולוקס מלמד בבית הספר לטוב את השיעור "כללי התנהגות של נסיכות". קסטור הוא רשע, כועס וממורמר. לעומתו, פולוקס הוא נעים הליכות וחנפן.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה לביקורות חיוביות רבות, בשל המתח והחידתיות שמאפיינים אותו ובעיקר בשל יכולתו להחיות את סיפורי האגדות הישנים והמוכרים. בנוסף, הספר זכה לאהדת הקוראים עקב צורת כתיבתו הייחודית והאינטליגנטית, שמשלבת אגדות קלאסיות עם עלילת פנטזיה יוצאת מן הכלל ושפה אנרגטית.[דרוש מקור]

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בית הספר לטוב ולרע (סרט)

זמן קצר לאחר יציאתו לאור, רכשה סרטי יוניברסל את זכויות העיבוד הקולנועי.[1] בשנת 2020 הודיעה נטפליקס שתוציא עיבוד קולנועי לרומן, בבימויו של פול פייג.[2][3] סופיה אן קרסו וסופיה ווילי לוהקו לתפקידים הראשיים בדצמבר 2020. בנוסף, שרליז ת'רון, קרי וושינגטון, לורנס פישבורן ומישל יאו, לוהקו לתפקידים משניים בסרט. ב-19 במרץ 2021 הוכרז שג'יימי פלטרס יגלם את טדרוס וקיט יאנג יגלם את רפאל. ב-24 במרץ 2021 נחשף כי ארל קייב יגלם את הורט.

הסרט צולם באולפני בלפסט הארבור בצפון אירלנד,[4][5] ועלה לשירות הזרמת המדיה של נטפליקס ב-19 באוקטובר 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Fleming JR, Mike. "Universal Makes Seven-Figure Deal For 'The School For Good And Evil'". Deadline. נבדק ב-6 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Paul Feig to Direct 'School for Good and Evil' Adaptation for Netflix". The Hollywood Reporter (באנגלית). נבדק ב-1 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ N'Duka, Amanda (18 במאי 2020). "Paul Feig To Helm 'The School For Good And Evil' Adaptation For Netflix". Deadline. נבדק ב-19 בדצמבר 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ "Sophia Anne Caruso to Star in Netflix's THE SCHOOL FOR GOOD AND EVIL". Broadway World. 18 בדצמבר 2020. נבדק ב-19 בדצמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Meredith, Robbie (25 בינואר 2021). "Netflix begins filming first major production in Belfast". BBC News. נבדק ב-25 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)