בית העדות להנחלת זיכרון השואה

בית העדות להנחלת זיכרון השואה
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°49′33″N 34°40′59″E / 31.825805555556°N 34.683055555556°E / 31.825805555556; 34.683055555556
www.beit-haedut.org.il
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית העדות להנחלת זיכרון השואה הוא מכון חינוכי במושב ניר גלים, שעל יד אשדוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית העדות הוקם בראשית שנות התשעים על ידי עמותת ותיקי בני עקיבא במרכז אירופה להנחלת זיכרון השואה. המקום עוסק בעיקר בקהילת היהודים בהונגריה בתקופת השואה.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקום מתקיימת פעילות חינוכית, המיועדת לתלמידים, חיילים ואנשי כוחות הביטחון, מורים, קבוצות מטיילים וגמלאים. פעילות זו מתבססת על התפיסה שהנחלת זיכרון השואה היא חלק בלתי נפרד מעיצוב הזהות היהודית והישראלית של אזרחי ישראל.

בבית העדות ניצב בתצוגה קרון רכבת אותנטי ששימש להובלת יהודים בתקופת השואה, זהו אחד הקרונות האותנטיים היחידים המוצגים בארץ ובעולם כולו.

בשנת 2021 הפיק בית העדות פרויקט חדשני וראשון מסוגו בעולם של סיור וירטואלי במחנה בירקנאו באמצעות משקפי מציאות מדומה (VR) ב-360 מעלות. הפרויקט נפתח לציבור ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

הקו המנחה של הפעילות בבית העדות מדגיש את העמידה היהודית בתקופת השואה לגווניה השונים, ואת הקשר ההדוק שבין השואה לתקומת העם היהודי בארצו.

פעילות זו מוצעת במגוון דרכים:

  • תוכניות הדרכה לקבוצות מבקרים במוזיאון בית העדות, מפגש עם אנשי עדות ניצולי השואה, סיור במושב ניר גלים וסדנאות חינוכיות שונות.
  • מסע "משואה לתקומה" – מסע של ביקורים ומפגשים ברחבי הארץ, במהלכו עוסקים התלמידים במגוון נושאים הקשורים לשואה, לתקומה במדינת ישראל ובקשר שביניהם. למסע זה יוצאים תלמידי כיתות י"א-י"ב מרחבי הארץ, במקום המסע לפולין או בנוסף לו.
  • ארכיון בית העדות ע"ש יעקב אונגר – עוסק בתיעוד ובהנצחת הפעילות של תנועות הנוער הציוניות-דתיות באירופה עד קום המדינה. גולת הכותרת של הארכיון היא מפעל "תיק לכל ותיק" על שם יחיאל צבי וחנה מושקוביץ, שבמסגרתו מוקם מאגר מידע על הפעילות והפעילים של בני עקיבא ושל תנועות נוער ציוניות דתיות נוספות.
  • מיצג בית הזכוכית – בבית העדות פעיל מיצג אורקולי חדשני להנצחת פעולת ההצלה רחבת ההיקף שהתבצעה בבודפשט בשלהי המלחמה. המיצג נפתח לקהל הרחב בתשע"ד 2014.
  • טקסים – בית העדות עורך מדי שני טקסים מרכזיים: טקס זיכרון בערב יום הקדיש הכללי והעצרת המרכזית שנערכת בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. טקסים אלו מוקדשים מדי שנה לנושאים שונים.
  • מבצע דוגו - פעילות ייחודית להנצחת השואה שיזם בית העדות בשנת תשע"ה ומאז מתקיים מדי שנה ב-18 בינואר.
עצרת הזיכרון בערב יום השואה בבית העדות בניר גלים

מבצע דוגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מבצע דוגו

דוגו (דוד לייטנר) היה שורד שואה שהתגורר בניר גלים והיה פעיל בבית העדות. בפסח 1944 הועבר דוגו עם משפחתו לגטו שהוקם בנירג'האזה ולאחר זמן קצר שולחה המשפחה למחנה אושוויץ. דוגו נותק ממשפחתו, אך הצליח לשרוד את תלאות המחנה. בינואר 1945, בעודו צועד בצעדות המוות, שאב דוגו כוחות מסיפוריה של אימו על כך שבארץ ישראל יש לחמניות עגולות ("בילקלך") הצומחות על העצים. הצעדה שלו הסתיימה במחנה מאוטהאוזן, לאחר מכן הועבר למחנה גונצקירכן משם השתחרר. כאשר עלה לארץ, טייל בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מטוגנים בשמן, אשר הזכירו לו את הדמיון על ה"בילקלך" שנתנו לו תקווה וכוח ברגעים הקשים, בעיני רוחו היו כדורי הפלאפל אותם בילקלך. הוא החליט כי מדי שנה, בתאריך 18.1, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל, כדי לחגוג את העובדה שהוא חי, שהוא אינו רעב יותר, שהגשים את חלומה של אמו והגיע לארץ ישראל. במשך עשרות שנים היה זה המנהג הפרטי של דוגו ובני משפחתו. בשנת 2016 יזם בית העדות את "מבצע דוגו", ההופך את מנהג אכילת הפלאפל הפרטי למשהו שכל הציבור יכול לקחת בו חלק. בית העדות הזמין אנשים מכל הארץ והעולם לאכול פלאפל באותו התאריך, 18.1 ולהעלות את התמונות לרשתות החברתיות. מאז, מצטרפים מדי שנה המונים למנהג הפלאפל של דוגו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית העדות, ניר גלים
בית העדות