בית הקברות הצבאי והאנדרטה האמריקניים בקיימברידג'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הקברות הצבאי והאנדרטה האמריקניים בקיימברידג'
Cambridge American Cemetery and Memorial
פרטי בית הקברות
סוג בית קברות צבאי
תאריך הקמה 1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 123 דונם, 12.27 הקטאר
מספר קבורים 3,836 עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
קואורדינטות 52°12′58″N 0°03′14″E / 52.2161°N 0.05381°E / 52.2161; 0.05381
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הקברות הצבאי והאנדרטה האמריקניים בקיימברידג'אנגלית: Cambridge American Cemetery and Memorial) שוכנים בקרבת העיר קיימברידג' שבבריטניה. זהו בית הקברות הצבאי האמריקני היחיד בבריטניה של חללי מלחמת העולם השנייה. נקברו בו 3,812 חללים ומונצחים בו שמותיהם של 5,126 נעדרים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת העולם השנייה הייתה בריטניה לבסיס עבור כוחות מדינות בעלות הברית. הם ניהלו ממנה את המלחמה האווירית נגד גרמניה ובכללה מערכת ההפצצות האסטרטגיות באירופה ואת המערכה נגד הצוללות הגרמניות באוקיינוס האטלנטי. בריטניה שימשה לכוחות הברית בסיס יציאה ועורף לוגיסטי לפלישה לצפון אפריקה בנובמבר 1942 ולפלישה לצרפת ביוני 1944.

במהלך שנות המלחמה הגיעו לנמלי בריטניה כמעט שני מיליון אנשי צבא אמריקניים. עבור הכוחות האמריקניים הוקמו על אדמת בריטניה מאות בסיסי צבא ושדות תעופה. מ-1942 ועד סיום המלחמה ערכו כלי טיס אמריקניים מבסיסים בבריטניה למעלה מחצי מיליון גיחות נגד מטרות במערב אירופה.[1]

בית הקברות הסמוך לקיימברידג' הוקם כבית קברות ארעי ב-1943, על קרקע שנתרמה על ידי האוניברסיטה שלה. לאחר המלחמה הוא נבחר להיות בית הקברות הצבאי האמריקני הקבוע היחיד בבריטניה. הוא נחנך במתכונת הקבע שלו ב-1956.

בית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה בית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה השדירה הדרומית. בניין האנדרטה ניצב בקצה. מימין נראה כותל ההנצחה

בית הקברות ניצב כחמישה קילומטרים ממערב לקיימברידג', בסמוך לכפר מדינגלי (Madingley). מתחם בית הקברות, שצורתו היא כרבע מעגל, משתרע על פני כ-123 דונם. המצבות, הערוכות בשורות מעוגלות על פני משטח נטוע דשא, תופסות את מרבית שטחו.

הכניסה למתחם מצויה בחלקו הדרום-מערבי, ולידה ניצב בניין מרכז המבקרים של האתר.[2] מן הכניסה מתמשכות שתי שדירות הניצבות זו לזו, האחת לצפון והשנייה למזרח. ליד הכניסה נמצאת כיכר עגולה ומוגבהת, שממנה נשקף מראה האתר כולו. במרכזה ניצב תורן הדגל האמריקני. שטח האתר כולו משופע בעצים ופרחים.

השדירה המתמשכת מן הכניסה לאתר לכיוון מזרח מובילה אל בניין האנדרטה. לאורך השדירה ניצב טור של שלוש בריכות מים המוקפות שיחי פרחים, ובפאתה הדרומית מתמשך כותל ההנצחה. שורת עצים מפרידה בינה לבין אזור הקבורה שמצפון לה.

האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה המוזיאון ובית התפילה

בנין האנדרטה, הבנוי אבן גיר, ניצב בפינתו הדרום-מזרחית של האתר. אורכו הוא 26 מטר, רוחבו תשעה מטר וגובהו 8.5 מטר. בחזיתו הצפונית, הפונה אל שטח הקבורה, ניצבים חמישה עמודים, שעליהם נרשמו השנים 1941 עד 1945 – שנות השתתפות ארצות הברית במלחמה. על גבי חזיתו הדרומית מוצבת מפה גדולה של בריטניה ועליה מסומנים כל האתרים ששימשו כבסיסים ליחידות אמריקניות (בגודל של גדוד או יותר) בימי המלחמה. על דלתות העץ של הבניין הורכבו תבליטי ארד של כלי רכב, כלי לחימה וכלי שיט שונים.

מרבית שטח הבניין מוקדשת למוזיאון. המוצג העיקרי בו הוא מפה של האוקיינוס האטלנטי, מרכז ומערב אירופה והים התיכון (9 x 5.5 מטרים), המוצבת על גבי הכותל הדרומי של הבניין. היא מציגה את נתיבי הים של בעלות הברית לרוחב האוקיינוס האטלנטי וסוגי כלי השיט ששימשו אותן, ואת סוגי כלי הטיס ששימשו ללחימה נגד הצוללות הגרמניות. כ"כ מציגה המפה את נתיבי האוויר העיקריים ששימשו לתקיפת יבשת אירופה על ידי חילות האוויר של צבא ארצות הברית וחיל האוויר המלכותי. המוזיאון מכיל גם שורה של מפות קטנות יותר, המתארות את התפתחות המלחמה נגד גרמניה ונגד יפן.

בפינה המרוחקת של בניין האנדרטה ממוקם בית תפילה קטן ובו מזבח וקישוטים שונים. המוזאיקה על גבי תקרתו מוקדשת לזיכרון חללי כוחות האוויר של ארצות הברית באירופה.

כותל ההנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותל ההנצחה, המתמשך לאורך 144 מטרים, מנציח את שמותיהם של 5,126 איש, שמקום קבורתם לא נודע או שנקברו בים. 3,524 מהם היו חיילי הצבא וחיל האוויר של הצבא. 1,371 היו אנשי הצי, 201 - אנשי משמר החופים ושלושים היו חיילי חיל הנחתים. מרבית הנעדרים נפלו בקרב על האוקיינוס האטלנטי ובמהלך מתקפת ההפצצות האסטרטגיות על גרמניה.

בין החללים ששמותיהם מונצחים על גבי הכותל נכללים המוזיקאי גלן מילר (שנספה בדצמבר 1944) והטייס ג'וזף קנדי ג'וניור, אחיו של נשיא ארצות הברית לעתיד ג'ון קנדי (שנפל באוגוסט 1944). כמו כן הונצח על גבי הכותל שמו של סגן-אלוף ליאון ואנס (Leon R. Vance), מעוטר מדליית הכבוד של הקונגרס.[3]

צמודים אל כותל ההנצחה, במרחקים שוים ביניהם, ניצבים ארבעה פסלים מאבן חול – של דמויות חייל, מלח, אוויראי ואיש משמר החופים.

לאורך הכותל כולו, בראשו, נחרתו דברים שנשא הנשיא אייזנהאור לזכר הנופלים האמריקניים במלחמת העולם השנייה, בעת מסירת ספר ובו שמותיהם למשמורת בקתדרלת סנט פול בלונדון:

האמריקנים ששמותיהם מופיעים כאן, היו חלק מן המחיר שאנשים חופשיים
נאלצו לשלם בפעם השנייה במאה זו על מנת להגן על זכויות האדם וחירותו.
תהא זו תזכורת לכל אלו שיחיו מעתה ואילך כבני חורין
שלאנשים אלו ולחבריהם לקרב אנו חבים חוב שיש לקיימו,
מתוך זיכרון אסיר תודה של קורבנם ובהחלטה נחושה, שהמטרה שלמענה מתו תחיה לעד.

החללים בבית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית הקברות טמונים כ-42 אחוזים מן החללים האמריקניים שנקברו בבריטניה ובאירלנד במהלך המלחמה (האחרים הוחזרו לארצם לאחר המלחמה לקבורת קבע).[4] חלק ניכר מתוכם היו אנשי צוות של מטוסי חיל האוויר של צבא ארצות הברית שפעלו מבסיסים בבריטניה. האחרים נהרגו בפלישות לצפון אפריקה ולצרפת, בקרב על האוקיינוס האטלנטי ובתאונות אימונים בבריטניה.

24 מן הקברים בבית הקברות הם קברי אלמונים. יש בו שני קברי אחים – האחד לשני חיילים והאחר לשלושה. אלו מסומנים בנוסף לצלב שעליהם גם בטבלת ארד נושאת שמות החללים, הקבועה בדשא שלמרגלותיו.

בין החללים שנקברו בבית הקברות נכלל רב-סרן ג'ון סירלי (John J. Seerley), אלוף טיס ממלחמת העולם הראשונה.[5]

אדריכלי האתר היו פרי, שו, הפבורן ודין (Perry, Shaw, Hepburn and Dean) מבוסטון, ואדריכלי הנוף שלו - האחים אולמסטד (Olmsted Brothers) ממסצ'וסטס.

מפת מיקום הבסיסים האמריקניים בבריטניה נוצרה על ידי האמן הבריטי דייוויד קינדרסלי (David Kindersley). המפה המרכזית במוזיאון נוצרה על ידי הרברט גוט (Herbert Gute), המוזאיקה בתקרתו נוצרה על ידי פרנסיס סקוט ברדפורד (Francis Scott Bradford), והפסלים לאורך כותל ההנצחה עוצבו על ידי וילר ויליאמס (Wheeler Williams) (כולם אמריקנים).

האתר נבנה במתכונתו הקבועה ומתוחזק על ידי הוועדה האמריקנית למצבות קרב.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/ca_pict.pdf.
  2. ^ על גבי הבניין קבועה טבלת ארד ובה דברי הוקרה של תושבי שני כפרים אנגליים לכבודם של אנשי צוות מפציץ אמריקני, שהקריבו עצמם על מנת למנוע ממטוסם הפגוע להתרסק על בתי שני הכפרים.
  3. ^ http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=8111160.
  4. ^ http://www.abmc.gov/cemeteries/cemeteries/ca_pict.pdf.
  5. ^ http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=8507556.