בית חיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מראה כללי של בית הקברות "בית חיים" באודרקרק כיום

בית חיים הוא שמו של בית קבורות יהודי בהולנד, הנמצא בשטח העיירה אודרקרק על נהר האמסטל שליד אמסטרדם, מקום מושבה של מרבית הקהילה היהודית במדינה.

חלקה משוחזרת של בית הקברות
אחת המצבות המפוארות שבבית הקברות באודרקרק

"בית חיים" הוא בית העלמין היהודי-פורטוגלי הגדול בהולנד. מכונה גם 'בית הקברות אודרקרק' על שם העיירה שלידה הוא שוכן. אתר הקבורה הידוע בזכות המצבות המפוארות המנציחות קהילה יהודית עשירה וגאה, פעיל משנת 1614, ומשמש עד היום את העדה הספרדית בהולנד.[1] שמו של בית העלמין מושאל כנראה משמו של בית העלמין היהודי בוונציה, לידו - "בית החיים". סביר שהייתה זו יוזמתו של ר' שאול לוי מורטרה, שקרא מוסדות שונים באמשטרדם על שם מוסדות מקבילים בוונציה.

בית העלמין נמצא על אחת השלוחות של הנהר אמסטל הזורם מאמסטרדם, ובעבר נהגו להשיט את המובאים לקבורה מאמסטרדם, בסירה שהפליגה בנהר. האתר נבנה על אדמת ביצה, ובמשך השנים שקעו מרבית הקברים בקרקע הבוצית. במאה ה-19 חשף הארכאולוג דוד הנריק דה-קסטרו חלק מהקברים ושיפץ אותם.

בשנים האחרונות נערך מבצע גדול לשחזור הקברים והמצבות בבית העלמין. באוגוסט 2018 נמסר שגל החום במערב אירופה, אשר הביא טמפרטורות של 40 מעלות צלזיוס במקום, גרם להצהבת הדשא שכיסה את המצבות השקועות, ואילו הדשא שבין המצבות נשאר ירוק, דבר המסייע בפעם הראשונה מזה עשרות שנים לזהות את המתווה המדויק של בית העלמין ויסייע מאוד לשחזור.[2]

ייחודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייחודו נובע מכמה סיבות:

  • בבית קברות יהודי טיפוסי כתובות המצבה הן בעברית (גם אם חברי הקהילה אינם שולטים בשפה) ובמקרים מסוימים מוסיפים את שם הנפטר בלועזית בצידה האחורי של המצבה. מאמצע המאה ה-19 מופיעים על הרבה מצבות בגרמניה והולנד ובעוד ארצות מצבות עם שתי שפות על גוף המצבה הקדמי. לעומת זאת, ב"בית חיים" מופיעות כתובות המצבה בשלוש שפות: עברית, הולנדית ופורטוגלית.
  • על המצבות חקוקות על חלק מהמצבות דמויות אדם ומלאכים.
  • על חלק מהמצבות חקוקים סמלי מוות אופייניים למסורת הנוצרית, כמו גולגולת ושתי עצמות מוצלבות.[3] יוסף קפלן כתב ”יותר מכל מצבת זיכרון אחרת שהותירו אחריהם יהודי אמשטרדם, מלמד בית הקברות שבאודרקרק על השניות הרוחנית והתרבותית, שאפיינה אנשים מיוחדים אלה, אשר גם לאחר חזרתם ליהדות לא נפרדו מהערכים והמושגים, שאימצו לעצמם בימי חייהם בספרד ובפורטוגל במסווה של נוצרים.”[4]
תרשים האתר. הכיתוב: בית הקברות הפורטוגלי-עברי: בית חיים (בהולנדית)

ניתן לחלק את הסצנות המתוארות על גבי המצבות לארבע קטגוריות:

  1. מצגות אלגוריות
  2. אירוע ידוע שקרה לאחד מגיבורי המקרא, הנושא שם דומה לזה של הנפטר
  3. אירוע שהתרחש בחייו של הנפטר (בדרך כלל מימיו האחרונים)
  4. סצנה אופיינית למקצועו של הנפטר

עובדות אלה מצביעות על כך שחברי הקהילה הפורטוגלית-ספרדית הושפעו רבות משכניהם ההולנדים ולא פיגרו אחריהם בהוד ובפאר, לא בחייהם ולא במותם.

ציור "בית הקברות היהודי"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור "בית הקברות היהודי", שמן על קנבס, 16551660, ‏ 141x182.9 ס"מ, יאקוב ואן רויסדאל

סמוך לשנת 1655 החל צייר הנופים ההולנדי הידוע יאקוב ואן רויסדאל (16281682) לצייר את בית הקברות באדורקרק בסדרת תמונות שכונו "בית הקברות היהודי". במרכז כל תמונה הוא הציב את קברו המפואר של ד"ר אליהו מונטאלטו, העשוי משיש בוהק ואת הקברים הסמוכים. ברקע הוא הוסיף חורבות כנסייה ישנה (זהו מובנו של השם "Ouderkerk") שמשתנה מציור לציור, וכן פלגי מים, אף שאינם קיימים בקרקע המישורית של בית הקברות. תמונה אחת מצויה במכון לאמנות בדטרויט (ראו העתק משמאל), תמונה שנייה מוצגת במוזיאון המטרופוליטני בוויטפילדס (Wheatfields) שבגרמניה, ותמונה נוספת במוזיאון לאמנות בפילדלפיה.[5] בציור רואים בבירור, שהמצבה של מונטאלטו הוסרה ממקומה וכי הפיאה השמאלית-עליונה חסרה, מה שמעלה את הסברה שהשורה העליונה בכתובת המצבה[6] הוסרה עוד לפני שוואן רויסדאל החל לצייר את סדרת תמונותיו.

קברו של ר' מנשה בן ישראל - שופץ על ידי הקהילה היהודית באנגליה, בית הקברות באודרקרק

אישים בולטים הטמונים בו[עריכת קוד מקור | עריכה]

למעלה מ-27,500 איש קבורים ב"בית חיים" ובהם רבנים, פרנסים, בעלי מקצועות חופשיים ואחרים, שהיו מעורים הן בחברה היהודית והן בחברה ההולנדית האזרחית. להלן מספר דמויות:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • L. Alvarez Vega, The Beth Haim of Ouderkerk aan de Amstel, 1994

Pieterse, W. C. (ed.), Livro de Bet Haim do Kahal Kados de Bet Yahacob (Original text *), Assen: Van Gorcum & Comp. N.V, 1970

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מלבד "בית חיים" יש לעדה בית קברות נוסף במידלבורח (Middelburg).
  2. ^ א' למל, תגלית בהולנד: בעקבות החום הכבד נחשפו מצבות עתיקות בבית הקברות היהודי, באתר רוטר.נט, 13.8.2018 (לפי "המבשר" מאותו תאריך).
  3. ^ אין הכוונה למצבה של הרב שמואל פלאג'י, שהיה פיראט, שקבור שם ויש במצבתו סימן המזהה אותו כפיראט, שעון חול או גזע עץ שנגדע
  4. ^ יוסף קפלן, הפזורה הספרדית המערבית, תל אביב: משרד הביטחון,1994, עמ' 57.
  5. ^ ראו http://www.nytimes.com/2005/10/28/arts/design/28ruis.html.
  6. ^ ראו את הנוסח המלא של כתובת המצבה בערך אליהו מונטאלטו.