בלום אונד פוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה, מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה, מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

בלום אונד פוסגרמנית: Blohm+Voss נכתב גם Blohm & Voss או Blohm und Voß) היא חברה הנדסית ומספנה גרמנית, שנוסדה בעיר המבורג בשנת 1877 והתמחתה בבניית ספינות מסוג steel-hulled. הספינה המפורסמת ביותר שנבנתה על ידם היא אוניית הקרב ביסמרק במלחמת העולם השנייה.

בשנת 1930 בעלי החברה ייסדו חברת בת בשם Hamburger Flugzeugbau לייצור כלי טיס. היא נוסדה זמן קצר לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, אך בהמשך התמזגה עם חברת האם.

לאחר מלחמת העולם השנייה החברה חוותה קשיים כלכליים, היא הצליחה להתגבר עליהם על ידי הפיכתה לחברה אזרחית תוך החלפת הבעלים.

בשנת 2016 רכשה את חברת הספנות הגרמנית Lürssen וממשיכה להיות ספקית לשווקים האזרחים וגם לצבאיים.

פעילות החברה מגוונת וכוללת גם ניהול נמל בעיר המבורג ופעילות הכרוכה בכך (תפעול ותיקון ספינות הפלגה).

פעילות החברה כיום מתרכזות בעיקר בשלושה תחומים עיקריים והם בניית כלי שיט צבאיים, שירותי תפעול ותיקון לספינות סחר ושייט (אוניית תענוגות), ושיפוץ יאכטות.

שנים מוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Blohm & Voss נוסדה ב-5 באפריל 1877 על ידי הרמן בלום (Hermann Blohm) וארנסט פוס (Ernest Voss או Voß בגרמנית) בשותפות כמספנה המתמחה בבניית ספינות מסוג steel-hulled. את המספנה הקימו בנמל Kuhwerder על האי Steinwerder בהמבורג על הגדה הדרומית של נהר אלבה, גודלה של המספנה הכיל 15 אלף מטרים רבועים עם 250 מטרים ימיים וכלל שלושה מבנים, כאשר שנים מהם התאימו לספינות עד אורך 100 מטר.

עד שנת 1955 שם החברה כלל את הסימן "גם" (&) בין שני השמות ונכתב B&V.

בשנים אלו השוק ובניית הספינות נשלט על ידי הבריטים כאשר גם לקוחות גרמנים העדיפו ספינות בריטיות. ובשנים הראשונות החברה התמקדה בשירותי תיקון, אך הצליחה לבנות ולמכור שלוש ספינות מסוג Barque. בהמשך החברה בנתה גם אוניות משוטה קטנות מסוג Burg, לאחר מכן עסקי החברה השתפרו ופרחו מאוד, ובשנת 1882 לחברה כבר היה מוניטין של מספנה איכותית העומדת בזמנים והחברה הייתה לריווחית.

בשנים 1930–1945 (התקופה הנאצית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הרמן בלום נפטר בשנת 1930, שני בניו רודולף בלום (Rudolf Blohm) ו-וולטר בלום (Walther Blohm) ירשו את החברה. לאחר מותו שותפו ארנסט פוס (Ernst Voss) עזב את החברה זמן קצר לאחר מכן.

בתקופה זו החברה נכנסה לקשיים כלכליים ולכן האחים בלום החליטו לגוון את פעילותם לתחום התעופה ובקיץ של שנת 1933 ייסדו את חברת הבת Hamburger Flugzeugbau.

עם עליית המפלגה הנאצית בגרמניה לשלטון בשנת 1933 החלו השלטונות לחמש את הצבא וחברות אלו נעשו מעורבות יותר ויותר בפעילות זו ובנתה לשוק האזרחי והצבאי ספינות עבור הממשל הנאצי, ספינת הקרב הבוטלת ביותר שייצרו הייתה הביסמרק, בהמשך ייצרו ספינות קרב רבות מסוג U-boat.

בשנת 1944 בשטח המספנה בהמבורג הוקם מחנה ריכוז משנה למחנה הריכוז נוינגמה (Neuengamme concentration camp) כאשר האסירים של המחנה היוו את כח העבודה לחברה בין יולי 1944 לאפריל 1945.

במהלך ההפצצות של בעלות הברית על העיר המבורג במלחמת העולם השנייה נפגעה המספנה ולבסוף בניית הספינות בה נאסרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלום אונד פוס בוויקישיתוף