בלקספייס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלקספייס
סוגה דרמת פשע בדיונית
כותבים סהר שביט
ענת גפני
בימוי אופיר לובל
שחקנים גורי אלפי-אהרון
שי אביבי
ג'ייד הדס סקורי
ליאנה עיון
מירב שירום
עונג אפרון
רעות אלוש
אסי לוי
גילי איצקוביץ'
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 8 (נכון לעונה הראשונה)
הפקה
מפיק חיים שריר
ליונל אוזן
מוש דנון
פסקל ברטון
מפיקים בפועל יונתן אלספל
חברת הפקה Drama Team
Federation Entertainment
עורכים סימון הרמן
צלמים איציק פרטל
מתן אקרמן
בעלי תפקידים נוספים ליהוק: מיכל קורן
מוזיקה דניאל מרקוביץ'
אורך פרק 40 דקות
שידור
רשת שידור רשת 13
Netflix
פורמט (תמונה) HDTV, 16:9
תקופת שידור מקורית 13 בדצמבר 2020 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלקספייס היא סדרת דרמת-פשע עלילתית ישראלית, שבמסגרתה חקירת אירוע ירי בבית ספר תיכון. הסדרה עלתה לשידור ב-13 בדצמבר 2020 ברשת 13. במאי 2021 עלתה הסדרה לשידור גם בשירות הסטרימינג של Netflix העולמית[1][2].

ב-17 בינואר 2021 חודשה הסדרה לעונה שנייה.[3][4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בתיכון "מורשת רבין" בראשון לציון נערך ירי בו נהרגים ארבעה תלמידים. משטרת ישראל חושדת בתחילה שמדובר בפיגוע על רקע לאומני, ומאשימה שלושה פלסטינים שעבדו בבית הספר. החוקר רמי דוידי (גורי אלפי), שלמד בתיכון בו אירע הירי, מפקפק בקו החקירה, ומוכיח כי הירי בוצע על ידי תלמידי בית הספר. תלמידי בית הספר משתפים עימו פעולה, והוא חושף כי הירי בוצע על ידי ארבעה מתלמידי בית הספר. על החוקרים לגלות מי מן התלמידים עומד מאחורי הטבח[5], תוך כדי שזולג להם מידע שנגלה אליהם מה"בלקספייס", אפליקציית מסרים מיידיים מוצפנת.

עלילת הסדרה היא בדיונית, אולם, במדינות אחרות ובפרט בארצות הברית (אנ') – אירועי ירי המוני שבוצעו על-ידי תלמידים במקום לימודיהם הוא מציאותי ומתרחש לעיתים קרובות[6].

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת העונה השנייה תתרכז במסיבת סיום תיכון של שכבה י"ב שהובילה לתוצאות הרסניות, דבר המוביל לחקירה חדשה של החוקרים רמי דוידי ומורג שמואל.[7]

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1813 בדצמבר 202018 בינואר 2021
22024

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר פרק
בסדרה
מספר פרק
בעונה
שם הפרק תאריך שידור
מקורי ישראלישראל
נתוני צפייה[א] מקור
אחוזי צפייה[ב] מס' צופים[ג]
1 1 פרק הבכורה 13 בדצמבר 2020 12% 303,000 [8]
2 2 החקירה מתחילה 14 בדצמבר 2020 12.5% 344,000 [9]
3 3 הבלקספייס נחשף 21 בדצמבר 2020 10.8% 271,000 [10]
4 4 המעצרים מתחילים 22 בדצמבר 2020 10.8% 278,000 [11]
5 5 המתיחות בתיכון גוברת 29 בדצמבר 2020 10.4% 269,000 [12]
6 6 אסון נוסף בתיכון 5 בינואר 2021 11.6% 331,000
7 7 ההחלטה של עומר 11 בינואר 2021 11.5% 318,000 [13]
8 8 המסיבה הלבנה 18 בינואר 2021 14.1% 348,000 [14]
  1. ^ המדרוג נכתב על פי נתוני צפייה ראשוניים, כולל צפייה נדחית עד 2:00 בלילה
  2. ^ במגזר היהודי
  3. ^ באוכלוסייה הכללית

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוטרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • רמי דוידי (גורי אלפי) – בלש בכיר ביחידה לחקירות מיוחדות של משטרת ישראל. מוביל את חקירת מקרה הירי בתיכון "מורשת רבין", בו למד בנעוריו. אשתו מירי נמצאת בהריון ראשון. איבד את אחת מעיניו כתוצאה מבריונות כשהיה בתיכון ולכן סובל מבעיה רפואית בעיניים. בסוף העונה הראשונה עוצר את איתמר ובעקבות כך מפספס את לידת ביתו[15].
  • נוגה רוסו (אסי לוי) – מפקדת היחידה לחקירות מיוחדות של משטרת ישראל. היא מאמינה ברמי וסומכת עליו, אך במקביל חוששת לשלומו וסולדת מתנהלותו[15].
  • מורג שמואל (רעות אלוש) – חוקרת נוער במשטרה. בת 28. עובדת יחד עם רמי על חקירת מקרה הירי בתיכון "מורשת רבין". בינה ובין רמי יחסים מורכבים, שכן הוא איננו מרוצה בתחילה על הצטרפותה לחקירה. עם הזמן שורר מתח מיני בין השניים אשר כמעט ומתממש לקראת סוף העונה.
  • צ'ינו (איתמר מלול) – שוטר העוסק בסייבר ומערכות מידע. מחבר את רמי ל-Blackspace, ועוזר לו.

התלמידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ליבי ברוידא (ליאנה עיון) – תלמידה מקובלת חברתית. חברה קרובה של איתמר, שמאוהב בה בסתר. הייתה בזוגיות עם תום, אך הם נפרדו לפני שנתיים. הוריה נמצאים בטיול בקניה. בסוף העונה התגלה כי היא צילמה את סרטון ההתעללות, ובעקבות כך חשה אשמה רבה עד כדי כך ששלחה את הסרטון לחנוך המנהל במטרה להיענש. נחשף כי היא אחת מהרוצחים באירוע הירי, שבוצע לאחר העלמות עין רבות לגבי התעללויות בבית הספר. לאחר הטבח השני היא מצליחה לברוח[15].
  • איתמר (יואב רוטמן) – תלמיד ממוצע בלימודים ולא מקובל חברתית. מאוהב בסתר בחברתו הקרובה ליבי. עובד בפיצרייה יחד עם חברו לכיתה גיא. סובל מאלימות מצד אביו, מה שמוביל לכך שהוא מוצא את עצמו ישן לעיתים קרובות בפיצריה בה הוא עובד. בסוף העונה נחשף שהוא אחד מהרוצחים באירוע הירי. נעצר על ידי רמי לאחר אירוע הירי השני[15].
  • תום תדמור (יהונתן וילוז'ני) – תלמיד מקובל חברתית ואחיה התאום של שיר, איתה מבלה ביחד עם ליגל ויהלי. היה בזוגיות עם ליבי, אך הם נפרדו לפני שנתיים. תועד מתעלל בתלמיד בשם עידו לב משום שנחשד כי עידו הלשין על תום וחבריו. ככל הנראה היה אמור להירצח במהלך הטבח, אך ניצל, ולאחר מכן סובל מחרדות בעקבות אירוע הירי. בעקבות כך לוקח כדורים נגד חרדה. בסופו של דבר נרצח על ידי ערן[15][16].
  • שיר תדמור (גילי איצקוביץ') – תלמידה מקובלת חברתית ואחותו התאומה של תום, איתו מבלה ביחד עם ליגל ויהלי. הייתה חברה של מירב שנהרגה באירוע הירי[16]. מספקת לאחיה תום כדורים נגד חרדה. שוכבת עם עומר על מנת שישמיד את הסרטון שמפליל את אחיה. לאחר המוות של תום, לוקחת פיקוד על הנעשה בבית הספר ומתחילה להעניש תלמידים החשודים בהריגתו.
  • גיא לוי (אורי ביטון) – חבר של איתמר ועובד ביחד בפיצרייה. חבר טוב של נטלי. הרביץ לזוהר אחרי שגילה שהוא אחראי לפציעתה של נטלי.
  • נטלי שטיין (סוזנה פפיאן) – תלמידה בבית הספר. ברחה מאירוע הירי דרך החלון בקומה השנייה ונפצעה קשה בעמוד השדרה. חברה טובה של גיא.
  • שאול ברקת (אייל שיקרצי) – ה"סטלן" של השכבה. חבר טוב של מעיין וריף והם נוהגים לבלות יחדיו. נעצר בחשד למעורבות באירוע הירי אך שוחרר[15].
  • מעיין (ג'ייד הדס סקורי) – תלמידה בבית הספר. פאנקיסטית. חווה התקפי חרדה. מבלה יחד עם שאול וריף, שהיה בזוגיות איתה עד שהם נפרדו לאחר שגילתה שריף בגד בה. נחשדה כמי שרצחה את תום לאחר שהתגרתה בו, ונחטפה בסוף העונה על ידי שיר וחבורתה[15].
  • ריף (לייב לוין) – תלמיד בבית הספר. מבלה יחד עם שאול ומעיין, שהייתה בזוגיות איתו עד שהם נפרדו לאחר שהוא בגד בה. נעצר בחשד למעורבות באירוע הירי אך שוחרר. תום וחבורתו התעללו בו וגילחו את הראסטות שלו[15].
  • ערן שגיא (נועם כרמלי) – תלמיד בבית הספר. בנו של ראש העיר. נבחר ליו"ר המועצה בפעם השלישית. נפצע באירוע הירי. במהלך הסדרה התגלה כאחד המעורבים באירוע הירי לאחר שפרץ לבית של דור. הומוסקסואל בארון ובן זוגו של עידו לב לשעבר. השתתף ברצח על מנת לנקום בכל התלמידים שמתעללים בתלמידים אחרים ובהנהלה אשר מעלימה עין אל מול המקרים. בסוף העונה התוודה על מעשיו והתאבד בתחנת המשטרה.
  • עומר רוקח (עונג אפרון) – תלמיד בבית הספר. הוא לא מקובל חברתית בשכבה, אבל כולם יודעים שהוא חכם. משיג לתלמידים תרופות ללא מרשם, ובפרט לתום דרך אחותו התאומה שיר. שמר תיעוד של הסרטון המפליל של תום ולבסוף חשף אותו בפני דוידי על מנת להינצל מעונש על זיוף מרשמים. שכב עם שיר.
  • ליגל (אביב בוכלר) – תלמידה מקובלת חברתית. הייתה חלק מהחבורה ביחד עם תום, שיר ויהלי[16].
  • יהלי (ליעוז הרוש) – תלמיד מקובל חברתית. היה חלק מהחבורה ביחד עם תום, שיר וליגל[16].
  • זוהר אור (ניר חסדאי) – תלמיד בבית הספר. נמצא בתהליך של התקרבות אל הדת. היה מעורב בפציעתה של נטלי ובעקבות כך גיא מרביץ לו.
  • דור אורון – תלמיד בבית הספר. בן לאם יחידנית, מיכל. אחד מההרוגים באירוע הירי. במהלך הסדרה מתגלה כאחד היורים וכמדפיס של כלי הנשק במדפסת תלת מימד. ערן רצח אותו במקלט מפני ששינה את דעתו ואיים שילשין עליהם.
  • עידו לב (רועי רביב) – תלמיד בית ספר. כשנתיים לפני אירוע הירי מת כתוצאה מפליטת כדור מהרובה של אחיו. אביו של עידו חשב שמדובר בהתאבדות, אך חנוך שיכנע אותו שהמקרה יוגדר כתאונה. הומוסקסואל מוצהר ובן זוגו של ערן לשעבר. במהלך העונה מופץ סרטון שבו מוצגים כל התלמידים שנרצחו מתעללים בעידו.

צוות בית הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חנוך תבור (שי אביבי) – מנהל תיכון "מורשת רבין" (התיכון שבו התרחש הירי) מזה 25 שנים. בימיו של רמי דוידי בתיכון חנוך היה סגן מנהל, כבר אז הוא לא עשה כלום בנוגע לבריונות בבית הספר. תחת איומים בסוף העונה התוודה כי העלים עין על אירועי אלימות רבים על מנת לשמר תמונת מצב אופטימית עבור תלמידיו. לאחר שווידויו תועד ללא ידיעתו, הוא נעצר[15].
  • אוסנת (שנטל כהן) – סגנית מנהלת בבית הספר, עובדת שם כשבע שנים.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מירי דוידי (מירב שירום) – אשתו של רמי. נמצאת בהריון בסיכון (הריון ראשון) במהלך העונה הראשונה. יולדת לקראת סוף העונה הראשונה. בסוף העונה התגלה כי היא מכירה את רמי עוד מימי התיכון.
  • מיכל אורון (הדס קלדרון) – אם יחידנית. דור, בנה היחיד, נרצח באירוע הירי. אחרי אירוע הירי לא חוששת להיות דעתנית ולשאול את השאלות הקשות. ניסתה להתאבד בעקבות מותו של דור לאחר שניסתה להעלים ראיות הקושרות את דור לרצח.
  • מיכה שגיא (מושיק בר כהן) – ראש העיר בו נמצא תיכון "מורשת רבין". בנו ערן נפצע בטבח, אך בסוף העונה הוא התגלה כאחד מהרוצחים, בסוף העונה ערן התאבד.
  • בועז לב (אייל נחמיאס) – אביו של עידו לב. עזב את העיר ועבר לאשדוד לאחר מות בנו. ידע כי בנו התאבד, והשתכנע מחנוך שכדאי להגיד לכולם כי מדובר בתאונה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי העונה הראשונה התקיימו בחודשי יולי עד ספטמבר 2019. הסדרה צולמה בעיקרה בבית הספר השש-שנתי, מקיף י"ב "המעיין" שבראשון לציון. בנוסף, חלק מהסדרה צולמה במכללה למנהל בראשון לציון.[17]

עלות פרק בעונה הראשונה מוערכת ב-800 אלף שקלים, כאשר עלות זו התחלקה בין חברת ההפקה הישראלית לחברת ההפקה הצרפתית בתמורה שהשנייה תקבל את רוב זכויות ההפצה בעולם.[17]

במקביל להעלאת הסדרה, עלה קמפיין להעלאת מודעות לנושא של מצוקות נפשיות בקרב בני נוער של עמותת עלם, כחלק מהסדרה - שקופית בנושא הוצגה בסוף כל פרק, ונפתח מתחם באתר הסדרה בשם "אתם לא לבד"[18][19]. כחלק מהקמפיין, התקיים גם מפגש בין יואב רוטמן (איתמר) לבין בוגר עמותת עלם[20].

ב-17 בינואר 2021 חודשה הסדרה לעונה שנייה, טרם סיום העלייה העונה הראשונה.[3]

ב-22 באפריל 2021 פורסם כי הסדרה נמכרה לשידור שירות הסטרימינג של Netflix העולמית.[21]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורסם שעידו טאקו לוהק לעונה השנייה של הסדרה[22]. פורסם שלקאסט השחקנים מצטרף השחקן נתי רביץ, שיגלם את מפקד תחנת המשטרה. לצידו, בעונה החדשה ישחקו גם גורי אלפי ורעות אלוש- החוזרים מהעונה הראשונה. בנוסף אפשר למצוא בקאסט את נאיה בינשטוק, אינה בקלמן, פרלה דנוך, מוריס כהן, יורם טולדנו, ניקול פודבלני, תום אמסלם, עמית הכטר[23], עומר נודלמן[24][25], נועה אסטנג'לוב, אלי חולי ושון אמסלם.[26].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה זכתה לביקורות מעורבות.

הסדרה קיבלה ביקורות חיוביות כמו מסמדר שילוני מ-"ynet" שכתבה: "קל להיסחף אליה, לאהוב את הגיבור שלה והיא נצמדת באדיקות לחוקי הז'אנר"[27], ומאריאנה מלמד מ"הארץ" שכתבה: "על פי הפרק הראשון שלה, 'בלקספייס' היא מוצר טלוויזיוני טוב יותר, יציב ומשמעותי יותר מכל אלה שדיברנו עליהם לאחרונה בשיחות ברזייה"[28].

הסדרה גם קיבלה ביקורות שליליות, כמו מצוף ישראלי מ"מעריב" שכתבה: "הסדרה החדשה של רשת מנסה להיות מותחן פשע, אך הפרק הראשון היה מלווה בדיאלוגים רדודים, צילום מאכזב ועשרות פרומואים שלא ממש משאירים מקום לדמיון"[29], ומנדב מנוחין מ"וואלה" שכתב: "הדבר העיקרי שמציעה 'בלקספייס' לעומת אחיותיה לז'אנר הוא אלימות יותר מסוגננת ומצועצעת, על גבול האימה, מסוג שחריג לראות על המסך הישראלי אבל אין כל קושי למצוא בנטפליקס"[30].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.maariv.co.il/culture/tv/Article-835557 "הצלחה עולמית: הסדרה הישראלית בלקספייס נמכרה לנטפליקס", פורסם באתר "מעריב"
  2. ^ https://www.haaretz.co.il/gallery/television/2021-04-22/ty-article/0000017f-e571-df2c-a1ff-ff71e4c30000 ""בלקספייס" הישראלית נמכרה לנטפליקס", פורסם באתר "הארץ"
  3. ^ 1 2 הודעה על חידוש הסדרה לעונה שנייה, באתר עמוד הפייסבוק של ערוץ 13, ‏17 בינואר 2021
  4. ^ https://www.frogi.co.il/entertainment/tv/44153 "זה רשמי: עונה שנייה לסדרת הדרמה "בלקספייס"", פורסם באתר "פרוגי"
  5. ^ רן בוקר, מ"שעת נעילה" ועד "שנות הירח": זה מה שתראו החורף בטלוויזיה הישראלית, באתר ynet, 2 באוקטובר 2020
  6. ^ Gunfire on School Grounds in the United States, Everytown Research & Policy
  7. ^ אנחנו כבר לא יכולים לחכות: הצצה ראשונה לבלקספייס 2, באתר חדשות 13, 27 ביולי 2023
  8. ^ כפיר אדר, רייטינג: קשת ראש בראש מול האח הגדול והשקת בלקספייס, באתר אייס, 14 בדצמבר 2020
  9. ^ כפיר אדר, רייטינג: נתוני בלקספייס השתפרו, האם זה הספיק לניצחון על מי רוצה להיות מיליונר?, באתר אייס, 15 בדצמבר 2020
  10. ^ שרון טל, רייטינג: בעזרת השף הגרוזיני, מאסטר שף ממריאה לשיא עונתי ומשאירה אבק לבלקספייס, באתר אייס, 22 בדצמבר 2020
  11. ^ ארנולד נטייב, רייטינג: קרב גברים עיקש בין גורי אלפי לחיים אתגר, מי ניצח בפריים טיים?, באתר אייס, 23 בדצמבר 2020
  12. ^ ארנולד נטייב, רייטינג: האם הדרמה בבלקספייס הספיקה כדי לנצח את נינג'ה ישראל?, באתר אייס, 30 בדצמבר 2020
  13. ^ כפיר אדר, רייטינג - נס בחדר הלידה או בלקספייס? הפערים עדיין משמעותיים, באתר אייס, 12 בינואר 2021
  14. ^ כפיר אדר, רייטינג: בלקספייס סגרה עונה עם שיא רייטינג, זה הספיק כדי לגבור על 'אחד למיליון'?, באתר אייס, 19 בינואר 2021
  15. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 רגע לפני פרק הבכורה: בואו להכיר את הדמויות של בלקספייס, באתר חדשות 13, 13 בדצמבר 2020
  16. ^ 1 2 3 4 מי עומד מאחורי הטבח?, באתר חדשות 13, 14 בדצמבר 2020
  17. ^ 1 2 רן בוקר, הכסף מצרפת, הלוקיישנים וגם העונה השנייה: מאחורי הקלעים של "בלקספייס", באתר ynet, 19 בינואר 2021
  18. ^ פוסט בדף הפייסבוק של רשת
  19. ^ פוסט בדף הפייסבוק של עמותת עלם
  20. ^ יואב רוטמן בשיחה אישית עם פטיה - בוגר מרכז הנוער "הפוך על הפוך" של עלם באשדוד, "סיפור", רשת 13, פוסט בפייסבוק
  21. ^ כפיר אדר, זו הסדרה המשובחת של רשת 13 שנמכרה לנטפליקס, באתר אייס, 22 באפריל 2021
  22. ^ https://www.mako.co.il/tvbee-tv-news/Article-3170d8ca723e881026.htm "כוכב בנסיקה: עידו טאקו לוהק לעונה השנייה של "בלקספייס"", פורסם באתר "מאקו"
  23. ^ https://www.maariv.co.il/culture/tv/Article-1038267 "אני שואף להגיע להישגים שאני עדיין לא מכיר": ראיון עם עמית הכטר, פורסם באתר "מעריב"
  24. ^ https://www.ynet.co.il/laisha/article/b1zprwe6n עומר נודלמן: "כאן אני בת שלוש וחצי, עם התלתלים שכל כך שנאתי", פורסם באתר ynet
  25. ^ https://www.ice.co.il/advertising-marketing/news/article/1000453 עומר נודלמן בהישג מטורף: תשתף פעולה עם קמעונאית האופנה המובילה, פורסם באתר ice.
  26. ^ https://13tv.co.il/item/entertainment/television/e4viz-903641136/ "אנחנו כבר לא יכולים לחכות: הצצה ראשונה לבלקספייס 2", פורסם ברשת 13
  27. ^ סמדר שילוני, בהתאם לחוקי הז'אנר: "בלקספייס" סוחפת ומותחת, באתר ynet, 14 בדצמבר 2020
  28. ^ אתר למנויים בלבד אריאנה מלמד, "בלקספייס": 40 דקות וקצת חלפו ביעף, מה עוד אפשר לבקש?, באתר הארץ, 14 בדצמבר 2020
  29. ^ צוף ישראלי, ‏"בלקספייס" מנסה לייצר מתח, אך בינתיים מזכירה יותר סדרת נוער בינונית, באתר מעריב אונליין, 14 בדצמבר 2020
  30. ^ נדב מנוחין‏, "בלקספייס" מתחילה בסצנה מחרידה ומפחידה. משם זה נהיה קצת מבולבל, באתר וואלה!‏, 14 בדצמבר 2020