בלאק אייד פיז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בלק אייד פיז)
בלאק אייד פיז
Black Eyed Peas
בלאק אייד פיז, בשנת 2018
בלאק אייד פיז, בשנת 2018
שם במה Black Eyed Pod (1995)
מקום הקמה לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1992
סוגה היפ הופפופדאנס-פופ • דאנס אלקטרוני
חברת תקליטים A&B • וויל.איי.אם מיוזיק גרופ
אינטרסקופאפיק רקורדס
www.blackeyedpeas.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
ויל.איי.אם
טאבו
אפל.די.אפ
חברים לשעבר
דנטה סנטיאגו
קים היל
סיירה סוואן
פרגי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלאק אייד פיזאנגלית: Black Eyed Peas; בתרגום חופשי: "שעועית עין שחורה", לוביה) הוא הרכב היפ הופ ופופ אמריקאי מלוס אנג'לס, קליפורניה. חברי הקבוצה הם הראפרים ויל.איי.אם, אפל.די.אפ וטאבו.

החל מהאלבום השלישי שלהם, זכתה הלהקה לתהודה עולמית ולפרסי גראמי, והיא אחת הלהקות הבולטות והמובילות במכירות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1995–2001: Behind the Front B ו-ridging the Gap[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990 ויל.אי.אם (ויליאם אדמס) ואפל.די.אפ (אלן פינדה) נפגשו והחלו לכתוב ראפ ולהופיע ביחד ברחבי לוס אנג'לס. בהמשך, הצמד חתם על חוזה עם חברת ההקלטות רות'לס רקורדס לאחר שמשכו את תשומת לבו של Eazy-E, ושל חברו מנהל החברה ג'רי הלר. הם צירפו חבר נוסף, דנטה סנטייגו, וקראו להרכב אטבן קלאן. אלבומם מעולם לא ראה אור בשל מותו של Eazy, כתוצאה מסיבוכים של מחלת האיידס ב-1995.

אטבן קלאן שינו את שמם ל-"בלאק אייד פיז". הם החליפו את חבר הלהקה השלישי בראפר טאבו וצירפו את קים היל כזמרת רקע. בניגוד למופעי היפ הופ רבים, הם בחרו להופיע בהופעות חיות והשתמשו בסגנון בגדים שונה בהרבה מראפרים אחרים בלוס אנג'לס. במהלך אמצע שנות ה-90 הם הופיעו במועדון מקומי לצד אמנים מפורסמים. הם חתמו בחברת הקלטות חדשה, אינטרסקופ רקורדס. בשנת 1998 הוציאו את אלבומם הראשון, Behind the Front‏ שזכה לתגובות אוהדות. הסינגל שהצליח במיוחד מאלבום היה "Joints and Jam".

בשנת 2000 הוציאו את אלבומם השני, Bridging the Gap, שכלל את הלהיט "Request + Line" עם מייסי גריי, ואת "BEP Empire" בהפקת די ג'יי פרמייר.

2002–2004: Elephunk[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 הוציאו את אלבומם השלישי, Elephunk, עם סולנית חדשה, פרגי (סטייסי אן פרגוסון). מהרגע שהיא צורפה ללהקה, החלו בלאק אייד פיז בהוצאה של סינגלים מכווני-מצעדים, ואכן הלהקה צברה פופולריות והצלחה מסחרית גדולה. פרגי החליפה את זמרת הרקע קים היל, שעזבה את הלהקה במהלך שנת 2000. האלבום כלל את הלהיט "Where is the Love?", שהגיע לצמרת מצעדי הפזמונים ברחבי העולם, כולל שישה שבועות במקום הראשון במצעד באנגליה, ולמקום השמיני ברשימת 100 השירים הטובים בארצות הברית. כמו כן, השיר הפך לסינגל הנמכר ביותר בשנת 2003. האלבום גם כלל את הלהיט "Shut Up", שהגיע למקום השני במצעד באנגליה והגיע לראש מצעדי הפזמונים במדינות רבות באירופה כולל צרפת וגרמניה. האלבום זכה להצלחה עולמית ולמעמד של אלבום זהב ואלבום פלטינה באנגליה, בארצות הברית, בגרמניה ובמדינות רבות באירופה. הסינגל השלישי מתוך האלבום, "Hey Mama", הגיע לעשיריה הפותחת במצעדי הפזמונים באנגליה, גרמניה ומדינות נוספות באירופה, אך בארצות הברית הגיע למקום ה-23 בלבד. בנוסף לכך, השיר הושמע בחלק קטן מהסרט "Garfield" ("גארפילד") שיצא בשנת 2004.

במהלך סבב הופעות של הלהקה באסיה בשנת 2004, סיפור חייו של אפל.די.אפ הוצג בתוכנית טלוויזיה שבועית שנקראה "Maalaala Mo Kaya" (אזכור אותך), בה הוא סיפר שגדל במשפחה עניה בבפמפנגה, הפיליפינים, ושקראו לו בכינוי הגנאי "בגולה" (כינוי משפיל לאדם שחור), לפני שעבר לארצות הברית בגיל 14, כדי לחיות חיים יותר טובים. השיר "The Apl Song", שמילותיו נכתבו בטגלוג, השפה שהיא לינגואה פרנקה בפיליפינים, מהאלבום Elephunk, מספר את סיפורו של Apl.de.ap. מילות השיר בשפה זו והמלודיה התבססו על השיר "בליטה", שנכתב במקור על בשנות ה-70 על ידי להקת הפולק רוק אסין; באותה השנה הקליט סולן הלהקה, טאבו, שיר יחד עם הזמר הקולומביאני המצליח חואנס.

שירם של בלאק אייד פיז, "Let's Get Retarded" שונה ל-Let's Get It Started כדי להפוך לפרסומת לאליפות ה-NBA. הגרסה החדשה עסקה בכדורסל בניגוד לנושא המקורי שעסק בלהשתכר ולחגוג, והתארח בו קרלוס סנטנה. הגרסה החדשה של השיר זכתה להצלחה כסינגל, במיוחד בשירות הורדת המוזיקה iTunes. בגין השיר זכתה הלהקה בשנת 2005 בפרס גראמי לביצוע הראפ הטוב ביותר. בלאק אייד פיז הוצגו אז במשחק הווידאו "The Urbz: Sims in the City" כדמויות. הם הקליטו שנית את "Let's Get It Started", "Shut Up" ועוד שירים ב"סימית", השפה שמדברות בה הדמויות בסימס, עבור המשחק.

2005–2008: Monkey Business[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומם הרביעי, Monkey Business (עסקים מפוקפקים), יצא ב-7 ביוני 2005. כתיבה רבה התבצעה לפני הפקתו באוטובוס הסיורים John Lennon Educational Tour Bus בסיור ה-BEP/NERD של שנת 2004. הסינגל הראשון של האלבום, "Don't Phunk With My Heart", היה להיט בארצות הברית והגיע למקום השלישי במצעדים. השיר גם הגיע למקום השלישי באנגליה, למקום החמישי בקנדה ולמקום הראשון באוסטרליה. My Humps, שיר נוסף מהאלבום, זכה מיד להצלחה רבה בארצות הברית. הסינגל האחרון מהאלבום היה "Pump It" אשר זכה להצלחה. לאחר שנה שיתפו פעולה עם סרז'יו מנדז וביצעו את השיר "Mas Que Nada" (פירוש בפורטוגזית: "עזוב!"[1]) שזכה להצלחה. האלבום זכה לביקורות מעורבות והיו מבקרים שהביעו אכזבה מאלבום זה.

ב-3 ביוני 2006 פתחו בלאק אייד פיז את סיבוב ההופעות האירופאי שלהם באצטדיון בלומפילד מול כ-17 אלף צופים. בנוסף, הגיעה הלהקה גם לבריטניה, גרמניה, איטליה ועוד. הלהקה הופיעה שוב בישראל ב-9 בספטמבר 2007 בבריכת הסולטאן, בירושלים, מול קהל של כ-8,000 צופים.

2009: The E.N.D - The Energy Never Dies[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה בהופעה בשנת 2009

האלבום החמישי במספר של בלאק אייד פיז, The E.N.D - The Energy Never Dies (האנרגיה לעולם לא מתה), יצא לאור ב-9 ביוני 2009. על עטיפת האלבום מופיעה תמונת ציור ממוחשב של פני אדם שמשולבים בו תווי פניהם של כל חברי הלהקה. הסינגל הראשון מן האלבום הוא "Boom Boom Pow". זהו השיר השני שלהם שהגיע למקום ראשון באמריקה, מכר יותר מ-4 מיליון עותקים והגיע למעמד של פלטינה מרובעת. הסינגל השני מתוך האלבום הוא "I Gotta Feeling" (שמשולבים בו ביטויים בעברית כגון "מזל טוב" ו"לחיים") וגם הוא הגיע למקום הראשון באמריקה ומכר שם 5.5 מיליון עותקים. הסינגל השלישי מתוך האלבום הוא "Meet Me Halfway", שהגיע למקום ה-7 במצעד בילבורד האמריקאי ואף למקום ה-1 במצעד הבריטי במשך שבועיים רצופים. האלבום, בניגוד לאחרים, כולל מוזיקת אלקטרופופ ודאנס.

בנוסף יצאה מהדורת דלוקס לאלבום בו חידושים לשירים ישנים ושירים שמעולם לא ראו אור. הסינגל הרביעי מתוך האלבום היה "Imma Be" אשר אוחד בקליפ עם הסינגל החמישי "Rock That Body". שני הסינגלים הצליחו להגיע למקומות הראשונים בעולם ואף "Imma Be" למקום ה-1 במצעד הבילבורד במשך שבועיים.

2010–2014: The Beginning[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום השישי של בלאק אייד פיז הוא "The Beginning". הוא יצא ב-30 בנובמבר 2010. הסינגל הראשון של האלבום נקרא The Time (Dirty Bit). הסינגל השני של האלבום נקרא Just Can't Get Enough שנכנס לאלבום הלהיטים הכללי של שנת 2011 הנקרא "NOW THAT'S WHAT I CALL MUSIC 17", מחברת התקליטים הליקון ו-MTV. הסינגל השלישי של האלבום נקרא "Don't Stop The Party".

ב-11 ביוני 2011 הודיעו חברי הלהקה שהם יוצאים להפסקה שבהן כמעט ולא יפרסמו להיטים. בשנת 2012 חברי הלהקה חזרו לפעילות.

2015–2018: Masters of the Sun Vol. 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

בריאיון לעיתון הבריטי "קפיטל ברקפסט", הודיע ויל.אי.אם כי הלהקה מתכוונת להוציא את האלבום השביעי במהלך שנת 2015 לכבוד 20 שנה להיווסדות הלהקה. לקראת משחקי הפלייאוף של ה-ליגת ה-NBA, הוציאה הלהקה שיר חדש אחרי 4 שנים בשם "Awesome". השיר עצמו לא כלל את פרגי. ביום מלאת 20 שנה של ההרכב יצא השיר "Yesterday", אשר אינו כלל פרגי.

ב-31 באוגוסט 2016, הוציאו הלהקה גרסה חדשה לשירם "Where Is the Love?". אך החליטו לשנות את שמו ולקרוא לו "Where's the Love?", השיר כמו גם הסרטון הנלווה אליו כוללים את כל ארבעת חברי הקבוצה ועוד אמנים פופולריים רבים אחרים כמו ג'סטין טימברלייק, ניקול שרזינגר, וג'סי ג'יי. זהו גם השיר האחרון בהשתתפותה של פרגי בהרכב.

ב-3 ביוני 2017, הופיעו הלהקה בטקס הפתיחה של גמר ליגת האלופות 2017 שבאצטדיון המילניום, קרדיף. ההופעה, שכללה תצוגה פירוטכנית, נמשכה זמן רב ועיכבה את הפיגור במחצית השנייה בכמה דקות.

ב-9 בינואר 2018, הוציא הלהקה את הסינגל הראשון שלהם ללא פרגי, תחת הכותרת "'Street Livin'". ב-18 בפברואר, אישר ויל.אי.אם שפרגי לא תופיע באלבום האולפן השביעי של הקבוצה, בריאיון ל"דיילי סטאר ". למחרת, Apl.de.ap הצטרף לתוכנית The Voice of the Philippines, בתור שופט קבוע בעונה הראשונה. בגמר התוכנית זכתה ג'סיקה ריינוסו (המוכרת בשם הבמה "J Rey Soul"), הצטרפה להרכב בתור סולנית ו אך לא רשמית אלא כקולות רקע וזמרת לווי בשירים.

ב-17 במאי 2018, הוציאו הלהקה את הסינגל "Ring the Alarm". יממה לאחר מכן הוציאו את הסינגל הסינגל "Get It". ב-12 בספטמבר, הוציאו את הסינגל "Big Love". ב-25 באוקטובר הוציאו את הסינגל "Dopeness", בשיתוף CL. יממה לאחר מכן יצא אלבום האולפן השביעי "Masters of the Sun Vol. 1".

2019–הווה: Translation[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019, חתמה הקבוצה על עסקה עם חברת ההקלטות אפיק רקורדס. ב-11 באוקטובר, הוציאה ההרכב את הסינגל "Ritmo (Bad Boys for Life)", מתוך פסקול הסרט בחורים רעים לתמיד. השיר עצמו הגיע למקום 26 במצעד בילבורד הוט 100, זהו השיר ה-17 שלהם שנכנס למצעד בילבורד והראשון שלהם מאז "Don't Stop the Party", שיצא בשנת 2011.

באוקטובר 2019 הוציאו את הסינגל הראשון מתוך אלבומם השמיני, "Ritmo", בשיתוף זמר הרגאטון ג'יי באלווין. השיר זכה להצלחה רבה, תוך שהצליח להגיע לצמרת מצעד השירים הלטיניים של הבילבורד.[2] ב-10 באפריל 2020, הוציאו הלהקה את הסינגל השני מתוך אלבומה השמיני, "Mamacita", בשיתוף אוזונה וג'יי ריי סול. השיר זכה להצלחה בינלאומית, תוך שבישראל, הצליח להגיע למקום השלישי במצעד השבועי של מדיה פורסט. ב-19 ביוני הוציאה הלהקה את אלבום האולפן השמיני, Translation, בהפקת האלבום השתתף המפיק הישראלי יונתן גולדשטיין.[3]

באוקטובר 2020, הוציאו יחד עם הצמד המוזיקלי הישראלי סטטיק ובן-אל תבורי את השיר "Shake Ya Boom Boom", שהגיע היישר אל המקום הראשון במצעד השבועי של מדיה פורסט. בנובמבר, הוציאו את הסינגל החמישי מתוך אלבומם השמיני, "Girl Like Me", יחד עם שאקירה, שצבר כ-50 מיליון צפיות באתר יוטיוב תוך כשבוע.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני-אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבובי הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2004: Elephunk Tour
  • 2005–2006: Monkey Business Tour
  • 2006: Honda Civic Tour
  • 2007: Black Blue & You Tour
  • 2009–2010: The E.N.D. World Tour
  • 2011: The Beginning Massive Stadium Tour
  • 2018: Masters of the Sun Tour

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלאק אייד פיז בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טעות נפוצה לחשוב כי פירוש "mas que nada" הוא "יותר מכלום". טעות זו ככל הנראה נובעת מהעובדה שהמילה "mais" ("יותר") מבוטאת באופן דומה (ולעיתים זהה) ל-"mas" ("אבל") וכן מהעובדה כי הבטוי "mas que nada", למרות היותו מוכר היטב בקרב דוברי השפה, אינו בשימוש יומיומי במדינות דוברות הפורטוגזית.
  2. ^ The Black Eyed Peas, Billboard
  3. ^ רן בוקר, "זה דבר ענק": ג'וני גולדשטיין הפיק את השיר החדש של בלאק אייד פיז, באתר ynet, 13 באפריל 2020


בלאק אייד פיז - פרסים