במה חדשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: כתיבה לא אנציקלופדית, פרק קישורים חיצוניים חסר.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: כתיבה לא אנציקלופדית, פרק קישורים חיצוניים חסר.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
במה חדשה
סוג אתר אינטרנט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1998–הווה (כ־26 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים בועז רימר עריכת הנתון בוויקינתונים
stage.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

במה חדשה הוא אתר אינטרנט הפועל ככתב עת ספרותי, שהוקם במטרה לספק במה ליוצרים שונים לפרסם את יצירותיהם באופן חופשי באינטרנט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר "במה חדשה" התחיל את דרכו בשנת 1998 ביוזמת בועז רימר, כשהוא מתבסס על האתר החלוצי "בימה אחרת" שהוקם באמצע שנות ה-90 על ידי ערן להב[1].

החל מ-1999 קיימו יוצרי הבמה אירוע משותף המכונה "ערב במה". האירוע התקיים מדי חודש ביום שלישי הראשון של החודש. עם הזמן נוסדו סביב הערב המרכזי גם ערבי במה שכללו הקראת שירה ופרוזה, הצגת קטעים תאטרליים והופעות חיות מסוגים שונים. ערבי הבמה לרוב התקיימו בתיאטרון תמונע והם התקיימו ברצף במשך שנים אחדות, עד אשר הופסקה ההתקשרות בין במה חדשה לתיאטרון תמונע באמצע שנות האלפיים. עקב כך ערבי הבמה נדדו לאולמות אחרים, עד אשר ערבי הבמה הופסקו לחלוטין.

תקופת השיא של פעילות האתר הייתה בין 2001 ל-2005.

במרץ 2007 מחקו פורצים את היצירות מחצי השנה האחרונה באתר[2], בעקבות ניסיון פריצה אחר שעליו השתלטו בעלי האתר. עם זאת, רימר הצליח לשחזר את מרבית היצירות הפגועות. בנוסף, יוצרים ותיקים רבים הפחיתו את פעילותם באתר ואף הפסיקו את פעילותם כלל.

במשך השנים צבר האתר פופולריות רבה. בתחילת חודש מאי 2016, התקרב מספר דפי היוצרים באתר ל-37,000. אולם חלק מהדפים הם למעשה שמות שונים של אותו אדם, ויש דפים שיוצריהם חדלו מפעילותם באתר.

יש הרואים בהפסקת ערבי הבמה כאחת הסיבות לדעיכת האתר[דרוש מקור]. ערבי הבמה של במה חדשה, שבהם נפגשו היוצרים, הפכו את האתר לשונה מאוד, הרבה קשרי חברות נוצרו בין חברי האתר מחוץ לאינטרנט, העורכים היו יוצרים בעצמם ורובם זכו בפעם הראשונה לערוך או להמליץ על יצירות של אדם אחר, שיטה זו גרמה לעורכי האתר להיות "מחוזרים" על ידי יוצרים אחרים שחפצו בהמלצה.

מאפייני האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסגנון והאיכות של היצירות בבמה מגוון ושונה, והן נעות בין יצירות ביכורים גרפומניות לפניני כישרון. האתר מאפשר פרסום של יצירות מלל, מוזיקה, תמונות מכל הסוגים וכן יצירות וידאו או אנימציה ממוחשבת, וקמו סביבו קהילות מקוונות.

באתר הייתה נהוגה שיטה שיצרה תחרותיות באתר. היוצרים הרשומים בה היו יכולים לדרג כל יצירה בין הציון 1 ("יצירה גרועה") ל-5 ("יצירה איכותית"). עקב שיטת הדירוג וכיוון שלא חל איסור על פתיחת מספר דפי יוצר לאותו אדם, יוצרים רבים פתחו מספר דפי יוצר וכך יכלו להצביע מספר פעמים לאותה יצירה. כמו כן, יוצרים אחרים התאחדו יחד כדי לקדם יצירות של עצמם, באמצעות הצבעות מאורגנות.

ישנן דוגמאות רבות של דפי יוצר בבמה חדשה אשר לא היו זוכים לפרסום באתרי אינטרנט או כתבי עת ספרותיים אחרים, והאתר שימש קרש קפיצה ליוצרים רבים. אחד המפורסמים שבהם הוא יוני בלוך, שפרסם בבמה חדשה את יצירותיו. גם סופרים ידועי שם כמו אתגר קרת, יורם קניוק ורבים אחרים, מפרסמים בבמה חדשה. לבעל האתר, בועז רימר, הייתה יכולת בלעדית לחסום יוצרים ולגלות את זהותם.

עורכי האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עורכי האתר נבחרו ישירות על ידי בועז רימר, בעל האתר.

כל יצירה חייבת באישור עורכי האתר. עורכי האתר חוסמים פרסום יצירות מסיבות שונות, כגון הפרת זכויות יוצרים, חוסר התאמה ערכי או סיבה אחרת. לעורכים יד חופשית באישור או פסילה של יצירות. ולרוב לא יאשרו יצירות המכילות שגיאות כתיב רבות מדי, או תוכן בוטה/גס.

כמו כן, עורכי האתר ממליצים על היצירות שיופיעו בעמוד הבית של האתר.

סוגיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כל התכנים העולים לאתר מבוקרים ומאושרים על ידי העורכים. העומס הרב ומספר היוצרים גרמו לכך שלעיתים נדרשים מספר ימים ולעיתים אף חודשים ושנים עד שיצירה מאושרת לפרסום או עדכון.
  • שמות היוצרים שהורידו את כל יצירותיהם נעלמים מגוגל אך אינם נמחקים לחלוטין מהאתר, והוא "שומר" את הדף על שמם, על אף שהוא ריק ואינו בר חיפוש.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]