בנג'מין קראונינשילד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בנג'מין קראונינשילד
Benjamin Crowninshield
בנג'מין קראונינשילד
בנג'מין קראונינשילד
לידה 27 בדצמבר 1772
סיילם, מסצ'וסטס, האימפריה הבריטית
פטירה 3 בפברואר 1851 (בגיל 78)
בוסטון, מסצ'וסטס, ארצות הברית
שם מלא בנג'מין ויליאמס קראונינשילד
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות מאונט אוברן, קיימברידג', מסצ'וסטס, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הפדרליסטית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mary Boardman עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת Crowninshield family
אב Capt. George Crowninshield עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Mary (née Derby) Crowninshield עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Francis Boardman Crowninshield
Annie Crowninshield Warren
George Caspar Crowninshield
Edward A. Crowninshield
Mary Mifflin עריכת הנתון בוויקינתונים
מזכיר הצי של ארצות הברית ה־5
16 בינואר 181530 בספטמבר 1818
(3 שנים ו־36 שבועות)
תחת נשיאי ארצות הברית ג'יימס מדיסון
ג'יימס מונרו
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מסצ'וסטס
4 במרץ 18233 במרץ 1831
(8 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בנג'מין ויליאמס קראונינשילדאנגלית: Benjamin Williams Crowninshield;‏ 27 בדצמבר 17723 בפברואר 1851) היה מזכיר הצי של ארצות הברית בין השנים 18151818 בממשליהם של נשיאי ארצות הברית ג'יימס מדיסון וג'יימס מונרו.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנג'מין קראורנינשילד נולד בסיילם, מסצ'וסטס כבנם של ג'ורג' קראונינשילד ושל מרי (לבית דרבי) קראונינשילד שנישאו ב-1757. אביו היה רב-חובל וסוחר. המשפחה הייתה אחת ממשפחות האליטה של בוסטון.[1] בבעלות המשפחה היו קרקעות ליד מינרל ספרינג, שם היא החלה את דרכה בצפון אמריקה.

אחיו היו ג'ייקוב קראונינשילד שהיה אדמירל משנה בצי ארצות הברית, ג'ורג' קראונינשילד הבן, בעליה של ה- Cleopatra's Barge, היאכטה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי.[2] אחותם, מרי, הייתה רעייתו של חבר קונגרס נתניאל סילסבי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קראונינשילד עבד בעסק הספנות המשפחתי ושירת בים.

ב-1811 הוא נבחר לבית הנבחרים של מסצ'וסטס כאחד התומכים הבולטים במקרה הראשון של הטיה בקביעת מחוזות בחירה. פיצולו של מחוז אסקס לשני מחוזות בחירה לסנאט המדינה, הוביל ליצירת המושג "גֶ'רימנדרינג", וקראונינשילד, שהפסיד בבחירות לסנאט המדינה שנערכו שנה קודם לכן כשמחוז אסקס היה מחוז בחירה אחד, הציג את מועמדותו במחוז הבחירה החדש שגבולותיו הותוו כך שציבור המצביעים בו ייתן את קולותיו לנציג המפלגה הדמוקרטית-רפובליקנית על פני נציג המפלגה הפדרליסטית. קראונינשילד זכה במושב בסנאט המדינה בפער של שמונה קולות בלבד. בשנה שלאחר מכן הפסיד קראונינשילד את מושבו בסנאט על רקע ביקורת קשה שנמתחה בעיתונות על תופעת הגֶ'רימנדרינג.

מזכיר הצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 1815 מונה קראונינשילד לתפקיד מזכיר הצי של ארצות הברית, משרה שאחיו ג'ייקוב כמעט ומונה אליה עשר שנים קודם לכן. הוא ניהל את מעברו של הצי ממצב מלחמה למצב שלום בשנים שלאחר מלחמת 1812. מהלכים אלו כללו את יישום מערכת הניהול של מנהלת הצי ובניית מספר אוניות קו שהיווה את עמוד השדרה של הצי שהשתפר לאין ערוך. הוא גם ניהל את האסטרטגיה ואת המדיניות הימית עבור המלחמה הברברית השנייה (אנ').

חבר בית הנבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום תפקידו כמזכיר הצי ב-1818 שב קראונינשילד לעסקיו הפרטיים ופוליטיקה של מסצ'וסטס ובשני התחומים הוא עשה חיל. בנוסף לשתי תקופות כהונה בבית המחוקקים של מסצ'סטס, הוא נבחר לארבע תקופות כהונה בבית הנבחרים של ארצות הברית בין השנים 18231831.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 בינואר 1804 נשא קראונינשילד לאישה את מרי ברודמן, בתם של פרנסיס ומרי ברודמן.[1] יחד הם הביאו לעולם שלושה בנים ושלוש בנות. נכדתו, פרנסס "פאני" קדוולדר קראונינשילד, נישאה לג'ון קווינסי אדמס השני, נכדו של הנשיא ג'ון קווינסי אדמס. הוא גם היה סב-סבו של מי שכיהן גם הוא כמזכיר הצי בשנים 19291933, צ'ארלס אדמס. צאצא נוסף שלו היה בן בראדלי, העורך הראשי של העיתון וושינגטון פוסט בין השנים 19681991.

בנג'מין קראונינשילד נפטר בבוסטון ב-1851 ונטמן בבית הקברות מאונט אוברן שבקיימברידג', מסצ'וסטס.[1] צי ארצות הברית הנציח אותו בקריאת משחתת שהייתה בשירות בתקופה שבין שתי מלחמות העולם ובתקופת מלחמת העולם השנייה הועברה לסירוגין אל הצי המלכותי הבריטי, אל הצי המלכותי הקנדי ואל הצי הסובייטי.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]