בנו מוסא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציור מהספר של בנו מוסא על מכשירים פנאומטיים

בנו מוסא (מילולית: בניו של מוסא) היו שלושה אחים ממוצא פרסי בבגדאד של המאה ה-9 שכתבו חיבורים משותפים חשובים על מתמטיקה ומדעים, והיו ידועים בין הממציאים הגדולים של זמנם.

חייהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בנו מוסא" היה הכינוי המשותף לאחים אבו ג'עפר מוחמד אבן מוסא אבן שאקר (803873) אחמד אבן מוסא אבן שאקר, ואל-חסן אבן מוסא אבן שאקר. הם היו שלושת בניו של מוסא אבן שאקר, אסטרונום שהתיידד עם הח'ליף אל-מאמון בתקופה שהח'ליף היה עדיין מושל מחוזי של ח'וראסאן.[1]לאחר מותו של אביהם, אנשיו של אל-מאמון דאגו לשלושת האחים הצעירים, ולאחר שהבחינו בכישוריהם של שלושת האחים צירפו אותם לחוגי המלומדים שפעלו בבית אל-חכמה בבגדאד, מוסד המחקר, התרגום והלימוד המפורסם.

שלושת האחים למדו בבית אל-חכמה תחת המלומד יחיא אבן אבי מנצור. הם השתתפו במפעל התרגומים של טקסטים של חכמי יוון העתיקה לערבית. תפקידם היה לנהל משא ומתן לרכישת כתבי יד יוונים קדמוניים מהאימפריה הביזנטית ולהביאם לבגדאד לתרגום וללמידה.[2] הם צירפו אליהם לנסיעותיהם גם את המתמטיקאי והמתרגם המפורסם ת'אבת אבן קורה וכן את המלומד האשורי חנין אבן אסחאק.

לאחר מותו של הח'ליף אל-מאמון, שלושת האחים המשיכו לעבוד גם בחצרותיהם של הח'ליפים שבאו אחריו: אל-מעתצם, אל-ואת'ק הראשון ואל-מתוכל הראשון. בימיהם של שני הח'יליפים האחרונים התגלו מריבות פנימיות בבית אל-חכמה, ובשלב מסוים בנו מוסא נהפכו ליריביו של המלומד הערבי הידוע אל-כינדי. בימיו של אל-מתוכל הראשון האחים הועסקו גם בבניית תעלה עבור העיר החדשה ג'פריה.[3] הם נפטרו בבגדאד בסוף המאה ה-9.

כתביהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכריכה של "כתאב אל-דרג'" (ספר המעלות) של בנו מוסא

ידוע שבנו מוסא חיברו יחדיו למעלה מ-20 ספרים, אך מרביתם אבדו עם השנים.[4] שלושת האחים עסקו במתמטיקה, אסטרונומיה, אסטרולוגיה, מוזיקה ואוטומציה. מלבד כתבים פרי עטם הם גם תרגמו לערבית כתבים מדעיים יוונים וסינים.

אוטומציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנו מוסא ידועים עבור עבודתם כממציאים. כתביהם כוללים תיאורים של עשרות רבות של מכשירים לשימושים שונים שעובדים בצורה אוטומטית או אוטומטית למחצה, במיוחד באמצעות שיטות של לחץ מים. מרבית המכשירים שתכננו יועדו לשמש לבידור, אך עיצוביהם כללו חידושים ביחס להמצאותיהם של חכמי יוון העתיקה. "כתאב אל-חִייל" (בערבית كتاب الحيل ; מילולית: ספר הטריקים) (אנ') היה הספר הגדול ביותר של הבנו מוסא בתחום זה. הספר כולל תיאור לעיצוב של למעלה מ-100 מכשירים והמצאות שונות. בנוסף הם חיברו מאמר על מכשירים פנאומטיים, שמופעלים באמצעות לחץ אוויר. מאמר שלישי הם חיברו על מכשירים ואביזרים מוזיקליים.

מתמטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבנו מוסא תרמו תרומה חשובה בתחום המתמטיקה, בשילוב שהם ערכו בין אריתמטיקה לגאומטריה.[5] ספרם המתמטי החשוב ביותר הוא "הספר על חישוב של מישורים וצורות מעגליות", שתורגם ללטינית במאה ה-12 על ידי המתרגם ג'רארדו דה קרמונה[6] ונערך מחדש בערבית במאה ה-13 על ידי המלומד החשוב נסיר א-דין א-טוסי. חיבור זה על גאומטריה היה בשימוש רחב בימי הביניים, וצוטט על ידי מלומדים כגון ת'אבת אבן קורה, איבן אל-היית'ם, פיבונאצ'י, רוג'ר בייקון ועוד.[7]

בנוסף לספר זה האחים חיברו מאמר מתמטי נוסף שעוסק בבעיית שילוש זווית, חיבור על פיתוחיו של קלאודיוס גלנוס בגאומטריה, וכן הם תרגמו לערבית חיבור מתמטי מפורסם של המתמטיקאי היווני אפולוניוס מפרגה.

אסטרונומיה ואסטרולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום האסטרונומיה והאסטרולוגיה האחים חיברו מספר מאמרים ותרגמו אחרים. אחד המאמרים החשובים ביותר שלהם בתחום עוסק בביקורת על המודל האסטרונומי של תלמי. מאמרים נוספים שלהם עוסקים בשיטות לחישוב תנועתם של כוכבים, מאמרים שמתכתבים עם רעיונות ומודלים שונים של אסטרונומים בני יוון העתיקה, וכן מאמר שעוסק בעיצובים למכשיר האצטרולב. באסטרולוגיה האחים תרגמו כתב סיני שעוסק בגלגל המזלות, וחיברו בעצמם את "כתאב אל-דרג'" (ספר המעלות).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Josep Casulleras, Banū Mūsā, The Biographical Encyclopedia of Astronomers, Springer, 2007.
  • Ehsad Masood, Science and Islam A History, Icon Books Ltd, 2009, pp. 161–163.
  • J. Al-Darrbagh, Banū Mūsā, Dictionary of Scientific Biograph, Encyclopedia.com, 1970.
  • D. Pingree, Banū Mūsā, Encyclopædia Iranica, 1988.
  • O'Connor, John J.; Robertson, Edmund F., "Banu Musa brothers", MacTutor History of Mathematics archive, University of St Andrews

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בנו מוסא, באתר MacTutor (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ D. Pingree, Banū Mūsā, Encyclopædia Iranica, 1988.
  2. ^ Masood, Ehsad (2009). Science and Islam A History. Icon Books Ltd. pp. 161–163.
  3. ^ O'Connor, John J.; Robertson, Edmund F., "Banu Musa brothers", MacTutor History of Mathematics archive, University of St Andrews
  4. ^ D. Pingree, Banū Mūsā, Encyclopædia Iranica, 1988.
  5. ^ O'Connor, John J.; Robertson, Edmund F., "Banu Musa brothers", MacTutor History of Mathematics archive, University of St Andrews
  6. ^ החיבור קיבל שני שמות בלטינית: 1) Liber trium fratrum de geometria ו-2) Verba filiorum Moysi filii Sekir
  7. ^ Josep Casulleras, Banū Mūsā, The Biographical Encyclopedia of Astronomers, Springer, 2007.