בנימין אפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בנימין אפל
Benjamin Appl
צילום מ-2017
צילום מ-2017
צילום מ-2017
לידה 26 ביוני 1982 (בן 41)
רגנסבורג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה למוזיקה ותאטרון של מינכן, Bayerische Theaterakademie August Everding עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
benjaminappl.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בנימין אפלגרמנית: Benjamin Appl, ‏ נולד ב-26 ביוני 1982 רגנסבורג) הוא זמר בריטון לירי גרמני של מוזיקה קלאסית - אופרה, לידר ומוזיקה קולית קונצרטית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנימין אפל נולד ברגנסבורג בשנת 1982. הוא התחיל את חינוכו בפיתוח קול במסגרת מקהלת הקתדרלה בעיר הולדתו -Regensburger Domspatzen. במקביל ללימודי מנהל עסקים למד בהצטיינות פיתוח קול בבית הספר הגבוה למוזיקה ולתיאטרון במינכן (בין השאר אצל אדית וינס והלמוט דויטש) ובאקדמיה הבווארית לתיאטרון על שם אוגוסט אוורדינג. בשנים 2010–2013 למד בלונדון בבית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה בכיתה לפיתוח קול של רודולף פיירנה. השפעה רבה על דרכו האמנותית הייתה לדיטריך פישר דיסקאו שאפל היה תלמידו האחרון באופן פרטי עד שנת 2012. תפקיד חשוב בעיצובו כאמן מילאו גם הפסנתרן גרהם ג'ונסון והזמרים ג'רלד פינלי, בריגיטה פסבנדר, כריסטיאן גרהאהר, פטר שרייר ותומאס המפסון. אפל חתם על חוזה ארוך טווח עם חברת ההקלטות "סוני קלאסיקל" ובשנת 2016 הוכתר על ידי המגזין גרמופון כ"אמן החדש של השנה".

בתחום האופרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפל גילם תפקידים כמו הרוזן ב"נישואי פיגרו" מאת מוצרט בלונדון, את התפקיד הראשי באופרה "אוון וינגרייב" מאת בנג'מין בריטן בבאנף (קנדה), איניאס באופרה דידו ואניאס מאת הנרי פרסל בפסטיבל אלדבורו, השר באופרטה "דם וינאי" מאת יוהאן שטראוס (הבן) במינכן, פפגנו בחליל הקסם מאת מוצרט, ד"ר פאלקה ב"עטלף" מאת יוהאן שטראוס, שונאר בפוצ'יני מאת פוצ'יני עם תזמורת רשות השידור במינכן והברון טוזנבאך באופרה "שלוש אחיות" מאת פטר אטווש בתיאטרון פרינץ רגנט במינכן ובאופרה הממלכתית אונטר דן לינדן בברלין. בקיץ 2014 בפסטיבל ברגנץ שר אפל בתפקיד לאו באופרה "החיים על גדות שביל הזהב" מאת ברנהרד גאנדרס. הוא שיתף פעולה עם מנצחים כמו כריסטיאן קורנין, יוהאנס דבוס, מיכאל הופשטטר, פול מקריש, כריסטוף פופן, ז'וליין סלמקור ואולף שירמר.

בתחום המוזיקה הקולית הקונצרטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבריטון הופיע אפל גם כסולן קונצרטים עם האקדמיה למוזיקה עתיקה של ברלין, קולגיום באך משטוטגרט, קונסורט גבריאלי, התזמורת הפילהרמונית BBC, והתזמורת "נירנברגר סימפוניקר". הוא שר באורטוריות יוהאנס פסיון, מתאוס פסיון ואורטוריה לחג המולד מאת יוהאן סבסטיאן באך, ברקוויאם הגרמני מאת ברהמס, המשיח מאת הנדל, באורטוריה "שמשון" מאת הנדל, הבריאה מאת היידן, כרמינה בוראנה מאת קרל אורף וברקוויאם המלחמה מאת בריטן. בשנת 2012 שר אפל שירי תהלים במסגרת קונצרט בשידור חי בפני האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר.

בתחום הליד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפל שר בערבי לידר בקרנגי הול, בויגמור הול ובשוברטיאדה בשוורצנברג (פורארלברג) ובהוהנאמס וערך רסיטלים כזמר לידר גם בפסטיבלים ריינגאו, האביב בהיידלברג, פסטיבל הפסנתר של רוהר, פסטיבל רביניה על יד שיקגו ופסטיבל הליד באוקספורד. הוא שר בליווי הפסנתרנים גרהם ג'ונסון, מלקולם מרטינו, הלמוט דויטש ומרטין שטאדטפלד. אפל זכה במלגות של הקרן יהודי מנוחין "Live Music Now" ושל "קרן הלימודים של העם הגרמני" ובשנת 2003 במלגה מטעם אגודת "ריכרד וגנר". הדיסקוגרפיה של אפל כוללת פרט להקלטות משידורים גם רסיטלים של לידר מאת מנדלסון ושומאן, בליווי מלקולם מרטינו, לידר לפי שירי היינריך היינה וכו'. בשנת 2010 ביצע במסגרת סיור בגרמניה גם את "שירי שוליה נודד" מאת גוסטב מאהלר. בינואר 2017 ערך רסיטל בישראל במסגרת השוברטיאדה, בליוויו של גרהם ג'ונסון.

במישור האקדמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מספטמבר 2016 מלמד אפל כ"פרופסור לליד גרמני" בבית הספר גילדהול. בנוסף הוא מקיים כיתות אמן ברחבי העולם.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2002 - פרס מיוחד של רשות השידור הבווארית על ביצוע יוצא מן הכלל של יצירה מן המאה ה-20
  • 2003 - פרס בתחרות "מוזיקאים צעירים" (Jugend musiziert)
  • 2012 - פרס שוברט מטעם אגודת שוברט הגרמנית
  • 2014 - נבחר על ידי רדיו 3 BBC לאחד מכוכבי "הדור החדש של אמנים"
  • 2014 - נבחר ל "כוכב עולה" של ארגון אולמות הקונצרטים של אירופה.
  • 2016 - נבחר ל"אמן החדש של השנה" של המגזין "גרמופון"
  • 2017-2018 - פרס דיטריך פישר דיסקאו מטעם האקדמיה של הדיסק הלירי "אופראוס הזהב" (Orphées d’Or) עבור אלבום סולו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בנימין אפל בוויקישיתוף