בני הנפילים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בני הנפילים
The Mortal Instruments
מארז המכיל את ספרי הסדרה
מארז המכיל את ספרי הסדרה
מידע כללי
מאת קסנדרה קלייר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אורבנית, פנטזיה מודרנית, רומנטיקה, על טבעי, נעורים
הוצאה
הוצאה סיימון אנד שוסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Simon&Schuster
תאריך הוצאה 2007–2014
הוצאה בעברית
הוצאה גרף צעיר
תאריך 2011–2016
סדרה
ספר קודם השעות האחרונות
הספר הבא מיומנויות אפלות
מספר ספרים 6
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בני הנפיליםאנגלית: The Mortal Instruments) היא סדרת ספרי פנטזיה לנוער[1] מאת קסנדרה קלייר בת שישה ספרים באנגלית, הספר האחרון יצא בעברית בשנת 2021. בסדר כרונולוגי, סדרת בני הנפילים היא השנייה מבין שלוש הסדרות בעולם ציידי הצללים, אך הראשונה שיצאה לאור. הסדרה עוקבת אחר קליירי פריי שמגלה קבוצת צאצאי מלאכים המכונים "ציידי צללים", ציידי הצללים מגנים על בני האדם הרגילים, המכונים גם "סתמיים" מפני שדים מעולמות אחרים.

הסדרה הפכה לפופולרית בז'אנר ספרי הרומנטיקה העל טבעית והפנטזיה המודרנית בספרי צעירים, אך קלייר בהתחלה לא תכננה לייעד את הסדרה לנוער. כשהתחילה לכתוב את "עיר של עצמות", היא לא ראתה את הספר כספר לצעירים, אלא כספר פנטזיה בראש ובראשונה, שבו הדמויות הראשיות הן נוער רק במקרה. כשהמוציא לאור פנה אליה במטרה לבקש ממנה לבגר מעט את הדמויות, היא מיד החליטה שהיא "רוצה לספר סיפור על דמויות בשלב הקריטי של החיים בין נערות לבגרות, שבו ההחלטות שנקבל יגדירו את עתידנו ולא את מי שאנחנו".

הסדרה יצאה גם כקומיקס על ידי קסנדרה ג'יין, הכרך הראשון תורגם לעברית.

רשימת הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיבוד הקולנועי והטלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – בני הנפילים: עיר של עצמות (סרט), ציידי הצללים

ב-10 ביוני 2010 הוכרז כי הולך לצאת סרט שיתבסס על עיר של עצמות. את התסריט כתבה ג'סיקה פוסטיגו ואת הסרט יביים הארלד זווארט. ב-10 בדצמבר 2010, הוכרז רשמית כי לילי קולינס תשחק את תפקידה של קליירי פריי. במרץ 2011, ג'יימי קמפבל באוור, לוהק לתפקיד של ג'ייס. ג'ונתן ריס מאיירס לוהק לתפקיד וולנטיין, רוברט שיהאן לוהק כסיימון, ג'ימימה וסט לוהקה כאיזבל, קווין זגרס לוהק כאלק, וגודפרי גאו לוהק כמגנוס.

הצילומים התחילו ב-15 באוגוסט 2012. הסרט יצא ב-22 באוגוסט 2013. בסופו של דבר התוכניות לסרט המשך נגנזו, ובמקומו החלו הצילומים לתוכנית טלוויזיה בשם ציידי הצללים עם שחקנים חדשים.

ב-12 בינואר 2016 יצא הפרק הראשון של הסדרה ציידי הצללים, ב-2 בינואר 2017 יצא הפרק הראשון של העונה השנייה. ב-21 באוגוסט 2017 החלו צילומי העונה השלישית, שעלתה לאוויר ב-20 במרץ 2018. ב-4 ביוני 2018, במהלך הפגרה בין שני חלקי העונה השלישית, הוחלט על סיום הסדרה, עם תוספת של פרק בן שעתיים לסיכום (נוסף על פרקי העונה השלישית).[2]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קלריסה "קליירי" אדל פריי\פיירצ'יילד היא אחותו של ג'ונתן מורגנשטרן וביתם של ולנטיין מורגנשטרן וג'וסלין פיירצ'יילד. על מנת להגן על קליירי שינתה ג'וסלין את שם משפחתה לפריי כדי להתרחק מעולם הצללים. קליירי מתוארת כנמוכה בעלת שיער ארוך, מתולתל וג'ינג'י, נמשים ועיניים ירוקות. בספר הראשון, קליירי בת 15. קליירי היא אמנית, ובספר הראשון היא מתאורת כבת אדם סתמית, מכיוון שאמה שמרה זאת ממנה בסוד. מאוחר יותר מתגלה שהיא ציידת צללים. קליירי מתוארת כעקשנית ולרוב נכנסת לסיטואציות מסוכנות מבלי להתחשב בתוצאות. חברה הכי טוב הוא סיימון לואיס, המאוהב בה בעוד היא במערכת יחסים רומנטית עם ג'ייס (המשתמש במספר שמות משפחה). קליירי מרוסקת כאשר היא מגלה שג'ייס הוא אחיה, מה שמתגלה כלא נכון. קליירי מגלה יכולת ליצור רונות משל עצמה, יכולות שנוצרה בגלל יתר דם מלאכי מאביה, ולנטיין מורגנשטרן, בזמן שהייתה ברחם של אימה, בהמשך מגלה שהיא לא אחותו של ג'ייס והיא יוצאת איתו.
  • ג'ונתן כריסטופר "ג'ייס" הרונדייל (מזוהה גם כווילנד, מורגנשטרן ולייטווד) מתואר כגבוה ושרירי עם צלקות מרונות. יש לו שיער זהוב גלי ועיניים זהובות, ובדומה לקליירי, הוא צייד צללים. ג'ייס הוא אחד מהלוחמים הטובים ביותר של בני הנפילים, הוא מתואר כמשדר יהירות שקרית הנובעת מחוסר הביטחון שלו מפני שחושב שהוא לא טוב מספיק. לאורך הספרים משפחתו הביולוגית של ג'ייס לא ידועה, עד הספרים האחרונים, למרות שהוא מתייחס לאלק, איזי ומקס כאחיו, ואת מריס ורוברט לייטווד כהוריו (מפני שהם אימצו אותו). בעיר של עצמות חושב שהוא ווילנד, עד שבסוף הספר וולנטיין אומר לו שהוא אביו, מה שלא נכון. בעיר של זכוכית הוא מגלה שאביו הביולוגי הוא סטיבן הרונדייל. הוא משתמש בשם המשפחה של משפחתו המאמצת, הלייטוודים, אך לבסוף חוזר להרונדייל, לאחר שלומד יותר על אביו. כמו קליירי, יש לו יכולות מיוחדות המאפשרות לו להיות מהיר וחינני, שנגרם בגלל תוספת של דם מלאכים שקיבל כאשר היה ברחם של אימו. הפראבאטאי שלו הוא אלק לייטווד. פראבאטאי הם זוג ציידי צללים שנלחמים יחד לאורך כל חייהם, ומיוצגים על ידי רונה מיוחדת שמאפשרת לשני ציידי הצללים להיות מחוברים.
  • סיימון לואיס הוא נער גבוה ורזה, עם שיער חום מתולתל, עניים חומות ומשקפיים. הוא הרבה פעמים לובש חולצות טי עם סלוגנים של משחקי מחשב. בעיר של נשמות אבודות סיימון מתאר את עצמו כ"היפסטר", אבל חברתו, קליירי, מתארת אותו כ"חנון". סיימון הוא הדמות היחידה שמתחילה את חייה כאדם רגיל, אך בעיר של אפר הופכת לערפד. לאחר שהפך לערפד, הוא לא מתבגר פיזית וגופו תמיד נשאר בן 16. רפאל סנטיאגו דואג לו לאחר שהפך לערפד. ולנטיין מורגנשטיין דוקר את סיימון בגרון וחותך את מפרקי ידיו לצורך שימוש בדמו. ג'ייס מציל את סיימון על ידי שהוא נותן לו לשתות מדמו, בכך נותן לסיימון לשהות בשמש על אף שהוא ערפד. בעיר של מלאכים נופלים הוא נקלע למשולש אהבה עם איזבל לייטווד ומאיה רוברטס; אך בעיר של נשמות אבודות הוא בוחר באיזבל על פני מאיה. בעיר של אש שמיימית הוא עושה עסקה עם שד שייקח את ה"אל תמותה" שלו ואת זכרונו מעולם הצללים כדי שהוא וחבריו יוכלו לצאת מאדום, כתוצאה מכך הוא היה אדם רגיל שוב ולא זכר את עולם הצללים עד שהחל להתאמן להיות צייד צללים.
  • איזבל "איזי" סופיה לייטווד היא ציידת צללים בת 16 שמתוארת כגבוהה, רזה ויפה. יש לה שיער שחור ארוך ועיניים שחורות, ולרוב נושאת את כלי הנשק המוכר שלה, שוט האלקטרום המוזהב. איזבל מתוארת כנשית להפליא, אך בעלת גישה עזה. היא לרוב פלרטטנית ולא מצליחה להחזיק מערכת יחסים רצינית עד שהיא מתעניינת בסיימון לואיס. בעיר של נשמות אבודות היא מודה שהיא מאוהבת בסיימון, ובעיר של אש שמיימית היא וסיימון נעשים זוג.
  • אלכסנדר "אלק" גדעון לייטווד הוא האח הגדול ביותר למשפחת לייטווד. אלק הוא צייד צללים עם שיער שחור ועיניים כחולות. הוא מתואר כשקט אך מגן על אחיו הקטנים: איזבל ומקס, כשמקס נהרג בעיר של זכוכית. אלק מאמין שהוא מאוהב בג'ייס, חברו הטוב ביותר והפרבאטאי שלו, עד שהוא פוגש את מגנוס ביין. בעיר של זכוכית אלק מנשק את מגנוס לפני ההורים שלו, ובכך חושף בפניהם שהוא גיי. בעיר של מלאכים נופלים ובעיר של נשמות אבודות אלק מאבד ביטחון במערכת היחסים שלו ושל מגנוס היות מגנוס בעל חיי נצח והעבר הרומנטי של מגנוס. חוסר הביטחון הזה מוביל את אלק לנסות ולקחת ממגנוס את חיי הנצח שלו ללא רצונו, מה שגורם למגנוס לסיים את מערכת היחסים בעיר של נשמות אבודות. בעיר של אש שמיימית מגנוס ואלק מחדשים את מערכת היחסים שלהם.
  • מגנוס ביין מתאר את עצמו כביסקסואל עם רצון חופשי, והוא המכשף הראשי של ברוקלין. גילו של מגנוס הוא בערך 800 שנים, אך הוא נראה כבן 19. הוא גבוה עם שיער שחור ודק ועיניים חתוליות ענבריות וירוקות. הוא מתואר לרוב כנוצץ, והוא עורך מסיבות רבות לבני העולם התחתון. מגנוס מתחיל מערכת יחסים עם אלק לייטווד, ולכן מסייע רבות לציידי הצללים. מגנוס מופיע בפריקוולים לבני הנפילים-מכשירי התופת והשעות האחרונות- ובהמשכים-מיומנויות אפלות וקללות קדמוניות, בנוסף לסדרה של 10 סיפורים קצרים על חייו לפני בני הנפילים שאוגדו לספר אחד בשם דברי הימים של ביין. בדברי הימים של ביין מגנוס נמצא במערכת יחסים עם ערפדה בשם קמיל ואחרים שלא מוזכרים בהמשך. הוריו הם אישה אינדונזית אנונימית והשד אשמדאי.
  • לוסיאן "לוק" גראווי\גריימארק הוא צייד צללים לשעבר ובעבר היה השני בחשיבותו בחוג של וולנטיין. כשהיה צעיר היה החבר הכי טוב של וולנטיין מורגנשטרן והפראבאטאי שלו, אך מעט לאחר מכן הוא נבגד על ידי וולנטיין שהוביל אותו למלכודת בה ננשך על ידי אדם זאב, מה שגרם לו להיהפך לאחד. הוא היה המנהיג של להקת אנשי הזאב של מנהטן, כשאחריו הובילה אותם מאיה רוברטס. הארוסה שלו היא ג'וסלין פיירצ'יילד, והוא האב החורג של קליירי. הוא מתואר כאדם רגוע ונאמן.
  • ולנטיין מורגנשטרן - צייד צללים חזק מאוד, שמנסה לגנוב ולהשתמש בכלי התמותה כדי ליצור צבא חזק של ציידי צללים, לאחר כמה שנים בהן שהתחזה למת. ולנטיין הוא בעלה לשעבר של ג'וסלין והפראבטאי לשעבר של לוק. עשה ניסויים בבנו - ג'ונתן כריסטופר והזריק לו דם שדים ובבתו - קליירי והזריק לה דם מלאכים טהור. בספר הראשון מתברר שהוא אביהם של קליירי וג'ייס. בספר השני מגלים שהוא גרם לדמם של קליירי וג'ייס להכיל יותר דם מלאכים מהרגיל, מה שהעניק לשניהם יכולות מיוחדות. בספר השלישי נחשף שהוא בעצם רימה את ג'ייס וקליירי ושהוא אביו של ג'ונתן כריסטופר - אחיה האמיתי של קליירי, בעל דם שדים, בעוד שג'ייס הוא בנו של סטיבן הרונדייל. ולנטיין נהרג בידי המלאך רזיאל בספר השלישי.
  • ג'וסלין פריי\פיירצ'יילד\מורגנשטרן - אמם של קליירי וג'ונתן כריסטופר, ציידת צללים שנמצאת במנוסה מהחוג של בעלה לשעבר, ולנטיין. היא מתוארת, בדומה לקליירי, כאישה נאה וצרת גזרה בעלת שיער ג'ינג'י ועיניים ירוקות. בספר הראשון נכנסת לתרדמת מכושפת ונשארת בה גם במהלך הספר השני. מתעוררת בספר השלישי, ושם מגלה את אהבתה ללוק גארוויי. בספר הרביעי היא ולוק מתכננים את חתונתם. אך זו נדחית עקב כך שג'ונתן דקר את לוק. בספר השישי מתחתנת עם לוק.
  • ג'ונתן כריסטופר מורגנשטרן - לפני שנולד, ולנטיין נתן לאשתו דם משדה עליונה בשם לילית, אם כל השדים, מה שגרם לג'ונתן להיות שד למחצה. על אף שחצי מדמו היה דם מלאך (כמו אצל כל ציידי הצללים), דם השדים שרף את דם המלאכים כמעט לגמרי ולא נשארה בו טיפת אנושיות. בן 18, אחיה הבכור של קליירי. מתואר כיפה תואר בעל שיער בלונדיני-לבן ועיניים שחורות כמו שתי מנהרות ללא סוף. חזק ומהיר, מרושע וערמומי, ומתואר כצייד הצללים הטוב ביותר. פועל למען וולנטיין, התחזה לסבסטיאן ורלאק אך ביקש להיקרא סבסטיאן גם לאחר שזהותו התגלתה, מת בזכות ג'ייס בספר השלישי. בספר הרביעי חוזר לחיים על ידי יצירת קשר מיוחד עם ג'ייס, בעקבות החייאתו של ג'ייס על ידי המלאך רזיאל. בספר החמישי קליירי מצליחה להערים עליו ודוקרת את ג'ייס המקושר אליו בלבו בלהב המכיל אש שמימית, מה שגורם לקשר ביניהם להתנתק. בסוף הספר השישי דוקרת אותו גם בלהב ובו אש שמימית והוא מת.
  • מריס לייטווד - אמם של אלק, איזבל ומקס ואשתו של רוברט. נאה בעלת שיער שחור ועיניים כחולות בקבוק. הייתה בחוג, ונראה כי היא עדיין מסכימה עם הדעות שם. לאחר ההתקוממות היחסים בינה לבעלה הידרדרו.
  • רוברט לייטווד - אביהם של אלק, איזבל ומקס ובעלה של מריס. בעל מבנה גוף גדול, עיניים כהות ושיער וזקן שחורים. היה בחוג (אך רק בגלל התעקשותה של אשתו). לאחר ההתקוממות היחסים בינו לבין מריס הדרדרו והוא אף בגד בה, הוא חזר לחיות עם מריס כשנודע לו על ההיריון של מריס עם מקס.
  • מאיה רוברטס - אשת-זאב בת 15 מהלהקה של לוק אשר אינה משלימה עם העובדה הזו. היה לה אח בכור בשם דניאל שנהג להתעלל בה בצעירותה, וכאשר סיפרה על כך הוריה לא האמינו לה. לאחר שדניאל מת בתאונת פגע וברח, היא פגשה את ג'ורדן והם הפכו לחברים. בהתחלה היא אהבה אותו, אך לאחר מכן הוא החל להפגין יחס עוין ורכושני, ואז הפך אותה לאשת-זאב לאחר שנפרדה ממנו. לאחר מכן היא לא ראתה אותו יותר. היא מתוארת כבעלת עור שזוף ושיער אסוף בצמות רבות ופנים מעוצבות בצורת לב. טומבואית, מאוהבת בסיימון, יוצאת איתו בתחילת הספר הרביעי, אך באמצעו נפרדת ממנו כאשר מגלה שהוא יצא במקביל עם איזבל. שונאת אותו על כך ורק לקראת סוף הספר הם משלימים. היא מחדשת את הקשר עם ג'ורדן, עד שהוא מת בספר השישי.
  • רפאל סנטיאגו - ערפד ממוצא לטיני ש"נתקע" בגיל 14. מתואר בעל עור בגוון דבש, עיניים שחורות, שיער שחור ורזה, רפאל הוא היה הסגן של מנהיגת הערפדים קמיל עד שלוקח את מקומה כשהכריח אותה לעזוב מפני שבגדה בברית ושתתה דם של בני אנוש והייתה יכולה לסבך את כל שאר הערפדים שתחת חסותה. מתגורר במלון הערפדים דומור בברוקלין. הוא זה שהפך את סיימון לערפד, מקנא בסיימון לאחר שנודע לו שהוא יכול להלך באור-שמש רוצה להרוג אותו, והוא כמעט עושה זאת, אך נמנע מכך כאשר הוא מגלה שלסיימון יש את אות קין. יש לו חוב למכשף מגנוס אשר נתן לו בעבר כוח וסיבה לחיות, משלם בספר השישי את חובו כאשר נדקר בליבו ומת על ידי ג'ונתן מורגנשטיין כדי לא לבגוד במגנוס.

ספרים נוספים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריקוולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסנדרה קלייר כתבה סדרה של פריקוולים בשם מכשירי התופת המתרחשים באותו יקום כמו בני הנפילים, אבל בלונדון הוויקטוריאנית. סדרה זו מורכבת משלושה ספרים: מלאך מכני, שיצא לאור ב-31 באוגוסט 2010, נסיך מכני, שיצא לאור ב-6 בדצמבר 2011, ו- נסיכה מכנית, שיצא לאור ב-19 במרץ 2013.[3] הדמויות הראשיות בסדרה זו הם וויל הרונדיל, טסה גריי וג'ם קארסטיירס, המתגוררים במכון לונדון.

יש סדרת המשך למכשירי התופת בשם The Last Hours המתרחשת באותו יקום ומפרטת את הרפתקאות הדור הבא של ציידי הצללים כמעט שני עשורים לאחר אירועי נסיכה מכנית. הסדרה מורכבת משלושה ספרים: Chain of Gold, Chain of Iron, and Chain of Thorns.[4][5]

ספרי המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיומנויות אפלות היא טרילוגיית המשך המתרחשת באותו יקום כמו בני הנפילים, אך חמש שנים לאחר מכן. הספר הראשון, גבירת חצות, יצא לאור ב-8 במרץ 2016. הספר השני, אדון הצללים יצא לאור ב-23 במאי 2017. הספר השלישי והאחרון, מלכת האוויר והחושך יצא לאור ב-4 בדצמבר 2018.[6][7]

אוסף של נובלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קסנדרה קלייר, שרה ריס ברנן ומורין ג'ונסון כתבו סדרה משלימה של עשרה סיפורים קצרים בשם The Bane Chronicles המספרת את קורותיה של דמות המכשף מגנוס ביין מסדרת בני הנפילים. סדרה זו פורסמה במהלך 2013 ו-2014 והיא מורכבת מ: "What Really Happened in Peru", "The Runaway Queen", "Vampires, Scones, and Edmund Herondale", "The Midnight Heir", "The Rise of the Hotel Dumort", "Saving Raphael Santiago", "The Fall of The Hotel Dumort", "What to Buy the Shadowhunter Who Has Everything (And Who You're Not Officially Dating Anyway)", "The Last Stand of the New York Institute", and "The Course of True Love (and First Dates)". [8]

קסנדרה קלייר ושרה ריס ברנן כתבו גם סדרת ספרים בשם Tales from the Shadowhunter Academy המתמקדים בדמותו של סיימון לואיס, החבר הטוב של קליירי והבן זוג של איזבל בזמן שהוא לומד להיות צייד הצללים. הסדרה מורכבת מעשרה ספרים שיצאו במהלך שנת 2015. הספרים ותאריכי השחרור הם: Welcome to Shadowhunter Academy ‏ - 17 בפברואר; The Lost Herondale ‏ -, 17 במרץ; The Whitechapel Fiend, ‏ - 21 באפריל; Nothing but Shadows, ‏ - 19 במאי; The Evil We Love, ‏ - 16 ביוני; Pale Kings and Princes, ‏ - 21 ביולי; Bitter of Tongue, ‏ - 18 באוגוסט; The Fiery Trial,‏ - 15 בספטמבר; Born to Endless Night,‏ - 20 באוקטובר; Angels Twice Descending, ‏ - 17 בנובמבר [9]

בנוסף, קסנדרה קלייר ושרה ריס ברנן ערכו ספר צדדי בשם "Ghosts of the Shadow Market". הספר מכיל 10 סיפורים של דמויות מבני הנפילים, דמויות ממכשירי התופת, דמויות ממיומניות אפלות ועוד. שמות הסיפורים הם "Son of Dawn", "Cast Long Shadows", "Every Exquisite Thing", "Learn About Loss", "A Deeper Love", "The Wicked Ones", "The Land I Lost", "Through Blood", "Through Fire", "The Lost World", Forever Fallen.[10]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיר של עצמות הייתה פופולרית בזמן היציאה לאור, והגיעה למקום ה-8 ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס (ספרי ילדים) באפריל 2007.[11] עיר של אפר היה אחד מעשרת ספרי העשרה המובילים של איגוד הספריות האמריקאי לשנת 2009.[12]

Publishers Weekly ציין כי מדובר ב"פנטזיה אורבנית רחבת ידיים מלאה בכמעט בכל סוג של יצור המוכר בז'אנר".[13] כתב העת לוקוס שיבח את הספר כ"רומן קריא מאוד".[14] כתב העת School Library Journal אמר "למרות שהסיפור מופרע על ידי חיזוי וכתיבה מוגזמת, קלייר ממשיכה בכישרון שלה לשלב הומור מודרני עם פנטזיה מסורתית, ומעריצים שמחכים בקוצר רוח לסיום הסדרה יוצאים מרוצים ביותר".[15] סקירה ב- Basic Library Journal ציינה שהספר מכיל מגוון פגמים נרטיביים כולל דמויות ש"אופיינו באופן ספורדי" והתנהגותן הייתה צפויה. למרות זאת הם ציינו שהספר היה משעשע והשאיר את הקוראים בציפייה לפרק הבא.[16] הסדרה נמצאת ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס במשך 102 שבועות רצופים נכון ל-5 בספטמבר 2013, ובמקום הראשון במשך 9 שבועות רצופים, הפעם האחרונה שבה הסדרה הייתה 100 שבועות רצופים ברשימת רבי המכר הייתה במאי 2012. ב-29 באוגוסט 2013, עיר של עצמות הגיעה בראש רשימת המוכרים של USA Today, מה שהפך אותו לספר הנמכר ביותר של המדינה באותה תקופה. ארבעה ספרים נוספים מהסדרה נכנסו גם הם לרשימה. עיר של אפר הייתה במקום ה-8, עיר של זכוכית במקום ה-20, עיר של מלאכים הנופלים הייתה במקום ה-35 ועיר של נשמות האבודות במקום ה-46. [17]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איל חיות-מן, אין שדים שמדברים עברית: למה נעלמו ספרי הפנטזיה הישראליים?, באתר ישראל היום, 15 ביוני 2023
  2. ^ Lesley Goldberg, 'Shadowhunters' Canceled at Freeform, Will End With Two-Hour Finale, The Hollywood Reporter, ‏4 ביוני 2018 (באנגלית)
  3. ^ Henderson, William (17 ביולי 2012). "Want to Know How Cassandra Clare's Widely Anticipated Clockwork Princess Begins?". Huffington Post. נבדק ב-15 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "The Last Hours - Cassandra Clare". cassandraclare.com.
  5. ^ "Clockwork Princess Special Content - Cassandra Clare". cassandraclare.com.
  6. ^ Driscoll, Molly (15 במרץ 2012). "Cassandra Clare offers a few hints about her next Shadowhunters series". Christian Science Monitor. נבדק ב-15 באוגוסט 2012. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "The Dark Artifices". cassandraclare.com. נבדק ב-26 בספטמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "The Bane Chronicles". Shadowhunters.
  9. ^ "Tales from the Shadowhunter Academy". Shadowhunters.
  10. ^ "Ghosts of the shadow Hunter market". Goodreads. נבדק ב-6 באוקטובר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Children's Books". The New York Times. 22 באפריל 2007. נבדק ב-2008-07-10. {{cite news}}: (עזרה)
  12. ^ "The 2008 Teens' Top Ten". ala.org.
  13. ^ "Children's Book Reviews: Week of 4/9/2007". Publishers Weekly. 2007-04-09. נבדק ב-2008-01-11.
  14. ^ Locus - "The Mortal Instruments, Book One: City of Bones", Faren Miller, June 2007
  15. ^ Langhans, Eliza. "Grades 5 & Up". School Library Journal. נבדק ב-15 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "Clare, Cassandra. City of Bones.(Brief article)(Children's review)(Book review)". School Library Journal. 2007-05-01. נבדק ב-2008-01-11.
  17. ^ "New York Times Bestsellers List – TMI Source". tmisource.com (באנגלית). נבדק ב-2017-01-25.